Uvodna opomba
Vizijo sem bil, zaradi razmeroma kratkega roka za prijavo na
razpis, prisiljen napisati v zelo kratkem času. Zato se spoštovanim članom
opravičujem, da ni tako kompletna, kot bi si sam želel in ko bi vi pričakovali.
Marsikaj, kar sem spodaj napisal, bi, če bi bilo več časa, lahko bolje
utemeljil, podprl s citati iz literature in bolj nadrobno opisal. Kljub pomoči
nekaterih kolegov in kolegic (posebej se moram zahvaliti Andreji Rafaelič), mi
na žalost to ni uspelo. Vseeno upam, da sem zajel bistvene točke, ki kažejo na
mojo usmerjenost, poznavanje področja in usposobljenost za vodenje pomembne
ustanove, kot je Hrastovec.
Zdelo se mi je pomembno, da začnem z osebno noto in potem
nadaljujem na bolj strokoven in akademski način. Osebni razlogi in nagibi so,
po mojem skromnem mnenju, prav tako pomembni pri izbiri direktorja.
Osebni razlogi in nagibi
Marsikdo se je začudil, ko sem povedal, da sem se odločil,
da bom kandidiral za direktorja Hrastovca. Zakaj bi namreč zapustil varni in
udobni položaj univerzitetnega profesorja in se lotil dela, ki nosi tolikšno
odgovornost in tveganja? Zakaj bi se ukvarjal z birokracijo, denarjem, bil
odgovoren za življenja ljudi, za socialno varnost zaposlenih, zakaj bi se moral
ukvarjati s politiki – lokalnimi in nacionalnimi? Zakaj bi zapuščal Ljubljano
in šel na podeželje? Res je, da so Slovenske Gorice eden od lepših delov
Slovenije, prijazna pokrajina in ljudje, seveda pa to še zdaleč ni glavni
razlog, da bi se potegoval za službo direktorja v Hrastovcu.
Tisti, ki me poznajo, in tisti, ki podpirajo proces
dezinstitucionalizacije in si želijo sprememb v socialnem varstvu, niso bili
presenečeni, ne le da so me podprli, bili so veseli in mi čestitali k pogumu.
Vedo namreč, da si celo svoje delovno življenje prizadevam za take spremembe,
da si želim, da bi ljudje bolje živeli, da bi imeli tiste pravice in možnosti,
ki jih imajo drugi, ki ne živijo v zavodih, da bi ne bili več odloženi na rob
družbe, da bi postali ljudje z vizijo in s prijatelji. Vedo, da sem nisem
»foteljski« intelektualec, da sem pripravljen poprijeti za delo, da mi je
pomembno, da uresničujem svoje ideje v praksi in da znam delati tisto, kar
učim.
Uresničevanje življenjskega projekta
S Hrastovcem sem se srečal prav na začetku svoje kariere. S kolegom Bernardom Stritihom sva namreč v začetku osemdesetih let prejšnjega stoletja tu vodila trening skupinske dinamike, ki naj bi omogočil večjo demokratičnost odnosov in večjo občutljivost za potrebe in želje stanovalcev. Že takrat je name Hrastovec naredil močan vtis – ne le mogočna zgradba zaznamovana z usodo svojih prebivalcev. Čeprav sem precej dobro poznal psihiatrijo, je koncentracija ljudi s hudimi omejitvami name naredila vtis, hkrati pa me je navdušila odprtost in neposrednost ljudi, ne le stanovalcev, temveč tudi osebja, za novosti, sodelovanje, za človeškost.
Bolj podrobno in globlje sem Hrastovec spoznal leta 1987, ko
smo kot obliko prostovoljnega dela organizirali prvi tovrstni mladinski
(delovni in raziskovalni) tabor.[1]
S skupino prostovoljcev smo preživeli skoraj tri tedne v zavodu, namen pa je
bil, da popestrimo življenje stanovalcev, da spodbudimo osebje k drugačnem
razumevanju in ravnanju, da vnesemo v nek samozadosten in ločen svet nekaj
novega, ga povežemo z zunanjim svetom. Tabor je bil uspeh, zato smo ga ponovili
naslednje leto. Toda takrat smo spoznali, da ni dovolj popestriti monotonijo
totalne ustanove, povezati ljudi, ki živijo v njej z dogodki in ljudmi zunaj,
temveč da je treba ljudi peljati ven, družbo opozoriti, da tak način oskrbe
ljudi ni ustrezen in ustvariti pogoje za življenje zunaj.
Ustanovili smo Odbor za družbeno zaščito norosti. Poleg
tega, da je bil kamenček v mozaiku družbenih gibanj tistega časa, pa je na
področju sociale deblokiral marsikaj in začel neko novo zgodbo, skupaj s kolegi
iz Hrastovca. Sprva smo predvsem opozarjali na krivico, da so ljudje zaprti,
hkrati pa vodili stanovalce Hrastovca ven med druge, na tabore v Ljubljani,
Portorožu, Idriji.[2]
To je bila vaja za ustanovitev prve stanovanjske skupine pri
nas, verjetno tudi prve v kakšni bivši socialistični državi.[3]
V njej so živeli prav Franc, Boro, Kristjan in Puba (Albin) - štirje bivši
stanovalci iz Hrastovca.
V Hrastovcu smo tudi imeli enega od prvih sestankov Mreže za
spodbujanje duševnega zdravja Alpe Jadran.[4]
Neposredna posledica tega sestanka je, da smo začeli s študijem duševnega
zdravja v skupnosti, se povezali s procesi dezinstitucionalizacije po svetu in
postavili Slovenijo na zemljevid takšnih dogajanj.[5]
Lahko bi rekli, da se plaz vzpostavljanja skupnostnih služb sprožil prav v
Hrastovcu.
Tudi Hrastovec je začel s spremembami, naredil je »Ribiško
kočo«, po začetnih težavah s sosedi tudi stanovanjsko skupino v Mariboru.
Velike spremembe pa so se zares začele v prejšnjem
desetletju. Izkazalo se je namreč, da, kljub temu, da so stanovanjske skupine
in druge vmesne strukture, ki so jih ustanovile nevladne organizacije,
ustvarile novosti in preizkusile metode dela v skupnosti, niso prav nič
prispevale k zmanjševanju zavodskih kapacitet.[6]
Hkrati se je v Hrastovcu zamenjalo vodstvo in Josip Lukač je obrnil ploščo in
začel z velikimi spremembami.
Vesel sem bil, da me je povabil zraven, najprej skupaj s
študenti na enomesečno strnjeno prakso (tabor), potem pa kot sodelavca in
strokovnega vodjo. Zame, verjetno pa za večino ljudi, ki so pri tem sodelovali,
je to bila življenjska izkušnja. Naredili smo veliko (vsi vemo, kaj, a vseeno
naj naštejem vsaj bistvene stvari): ljudje, ki so živeli v zavodu, so dobili
več pravic in priložnosti, spremenili smo organizacijo dela, vlogo posameznih
strok, vzpostavili interdisciplinarno sodelovanje, spremenili pogled na usodo
stanovalcev, vpeljali in ustvarili nove metode in oblike dela, zmanjšala se
poraba zdravil, uporabe prisilnih sredstev pa skorajda več bilo; …
Najbolj očitni in verjetno največji dosežek je bil, da smo
veliko število stanovalcev, skorajda pol, preselili ven iz zavoda – večino v
stanovanjske skupine oz. dislocirane enote, nekaj pa tudi v nevladne
organizacije (npr. v Ljubljani), domov z individualno oskrbo in podporo.[7]
Izpraznili smo grad Trate.
Hrastovec je postal središče dogajanja v slovenski sociali,
vzor in zgled za domače in tuje ustanove. Obiskovali so nas številni tuji
strokovnjaki, nekateri, da bi se mi od njih učili, drugi da bi se učili od nas
– vsi pa so bili navdušeni nad tem, kar smo počeli. Hrastovec je postal
drevesnica idej in pobud (vsako leto smo imeli vsaj eno dobro obiskano
mednarodno srečanje in več domačih seminarjev, delavnic), morda smo premalo
objavljali in pisali o svojih izkušnjah, nekaj pa tudi. Kar smo začeli v Hrastovcu
je bila spodbuda za več slovenskih ustanov in nekaterih v tujini (Bosna,
Hrvaška), da so začeli s podobno prakso.
V borih petih letih smo naredili velik korak, če ne že skok,
od institucionalnega varstva k skupnostni oskrbi. A ta korak, čeprav velik, je
le prvi korak. Preselitve v dislocirane enote oziroma stanovanjske skupine, so
le prehod od življenja v ustanovi k samostojnem in suverenem življenju v
skupnosti.[8]
Drugi korak, ki ga nismo naredili (razen v nekaterih vzorčnih primerov), je, da
se ljudje, ki pridejo iz zavodov, vsak na svoj način in po svojih zmožnostih,
dejansko vključijo v skupnost, dobijo svoj temelj življenja z drugimi, ki je
dovolj suveren in trden. Za to pa je potrebna še bolj razpršena in filigranska
organizacija storitev, opore ljudem in sodelovanje z drugimi, formalnimi in
neformalnimi, akterji oskrbe v skupnosti.
Da tega, drugega, koraka nismo naredili, je bilo več
razlogov. Že proti koncu mojega mandata kot strokovnega vodje je začel proces
razvoja zastajati in potem, ko sem odšel, tudi dejansko zastal. Razlogi so bili
subjektivni in objektivni. En objektiven razlog je bil, da smo cel proces
izpeljali brez dodatnih sredstev (kar je dosežek in dokaz, da drugačne oblike
dela ne stanejo več kot obstoječe, vseeno pa je potrebna dodatna injekcija za
premostitveno obdobje in ustvarjanje služb in storitev, ki jih sam zavod
neposredno ne more ustanoviti). Drug objektiven razlog pa je bil, da
zakonodaja, ki uravnava socialno varstvo, ni sledila inovacijam na terenu. Tako
smo se vedno znašli, ko smo naredili nekaj novega, v sivi coni na meji
predpisanega. Manjkal je tudi nedvoumen mandat države, jasna usmeritev in
zastavitev cilja dezinstitucionalizacije.
Subjektivni razlogi so bili pregorevanje pa tudi razhajanje
v pogledu, kako nadaljevati. Zase lahko rečem, da sem, kot bi v žargonu sociale
rekli, pregorel. Poleg te zahtevne naloge, sem bil v istem času tudi dekan
fakultete, bil vključen v več drugih procesov sprememb na področju socialnega
varstva (spremembe zakonodaje na področju duševnega zdravja, izdelava kataloga
CSD, reorganizacija CSD, itn.), vodil pa sem tudi izredno pomemben in težaven
pilotski projekt individualizacije financiranja storitev socialnega varstva.
Podobno utrujenost sem lahko opazil tudi pri svojih
sodelavcih. Na krilih navdušenja, prvih uspehov, novega tovarištva in občutka,
da delamo nekaj zelo pomembnega, smo namreč delali bistveno več, kot so bile
naše delovne obveznosti in verjetno tudi fizične zmožnosti. Morda smo tudi temu
morali plačati davek. A če bi bilo samo to, bi se lahko ustavili in spočili, pa
potem nadaljevali. Šlo je tudi za razhajanja v stilu in viziji.
Josip je bil namreč ključen in ustrezen človek za začetek
sprememb in za to, kar smo v tistih letih naredili, gredo zasluge predvsem
njemu. Sčasoma pa mu je bilo čedalje bolj pomembno, da bi razvoj šel predvsem v
smeri vzpostavljanja manjših oskrbnih domov (40-60 stanovalcev in stanovalk).
Ker to sprva ni bistveno oviralo procesov sprememb in kvarilo mojega delovnega
prijateljstva z Josipom, temu tudi nisem izrecno nasprotoval. Se pa je zgodilo
tako, da to sčasoma postala ovira za razvoj in se je prelevilo v aktivno
nasprotovanje dejanjem, ki bi pomenila napredek k drugemu koraku. Imela pa sva
tudi različna stila vodenja.
Žal, kot sem že zapisal, sem bil preveč utrujen in imel
premalo nedvoumne podpore »z vrha«, da bi stopil v odkrit konflikt in uveljavil
svojo vizijo in način dela. Sprejel sem
predlog, da ne kandidiram za drugi mandat in se od Hrastovca (nevede) poslovil
za naslednjih sedem let. Po mojem odhodu je proces nazadoval – zdaj je manj
stanovalcev v okolje integriranih enotah, nekateri pristopi in metode, ki smo
jih uveljavili so zamrli, obravnavna paradigma se je premaknila od
usposabljalne nazaj k popravljalni in nadzorovalni, večalo se je nezadovoljstvo
osebja in stanovalcev, Hrastovec pa se je iz središča dogajanja premaknil na
obrobje in izolacijo.
Nadaljevanje začetega dela
Moja odločitev, da kandidiram za direktorja Hrastovca je
osebna predvsem, ker si želim nadaljevati to, kar je Hrastovec dvignilo nad
druge zavode, s procesi, ki smo ji začeli, pospešiti tiste, ki so vztrajali in
obuditi tiste, ki so zastali. Morda Hrastovec ni ravno Trnuljčica, ki jo je
treba zbuditi, sem pa prepričan, da je v Hrastovcu ogromno znanja, pa tudi
pripravljenosti, da premore več kot drugi zavodi in da je vse to moč aktivirati
in postaviti na novo raven. Kako bomo to naredili, bom pojasnil v nadaljevanju
(z manj osebne note).
Kot kaže so tudi okoliščine bolj ugodne kot pred skoraj
desetletjem in pol. Dezinstitucionalizacija je bolj jasno in nedvoumno postala
platforma Evropske skupnosti in tudi Slovenije.[9]
Proces dezinstitucionalizacije smo dali v program črpanja sredstev in evropskih
strukturnih skladov. Imamo velik kapital in potencial znanja, ki ga, v drugih
državah, kjer so proces izpeljali niso imeli. Javno mnenje in kultura sta bolj
tolerantna in spremenljiva.
Osebno pa je to zame verjetno še zadnji izziv v moji delovni
dobi. Morda tudi glavni. Kako ustvariti službe, ki bodo v pomoč in podporo
ljudem, ne da bi jih pri tem ponižale, zapirale, onesposobile, je bila rdeča
nit mojega delovanja. Pogosto povezana s Hrastovcem. Želim si dokončati, ali
vsaj zaokrožiti delo. Želim si, da bi lahko vsi, ki sem jih v teh letih spoznal
v Hrastovcu doživeli svobodo, hkrati pa mi je žal, da nekateri, ki sem jih v
teh letih spoznal, te ne bodo nikoli.
Da sem v »zrelih letih«, je navsezadnje tudi prednost. V
triintridesetih letih dela sem se veliko naučil, dobil tudi nekaj modrosti.
Vodil sem prvo društvo na področju duševnega zdravja, katedro za duševno
zdravje, fakulteto, strokovni del preobrazbe Hrastovca, številne projekte.
Izkušnje imam, imam pa tudi več modrosti, da bom morda manj zaletav, naiven. Ne
mislim pa se odreči odločnosti in doslednosti pri izpeljavi idej
dezinstitucionalizacije. Tudi ne uresničevanju demokracije na najbolj osnovni,
človeški ravni.
Čeprav mi strokovnega znanja ne manjka, se zavedam in si
želim, da se bom moral še marsičesa – skupaj s sodelavci – naučiti. Še bolj to
velja za področje vodenja, upravljanja in organizacije. Tudi na teh področjih
imam precej teoretičnega znanja, še več pa izkušenj, a vem, da je prav tu moja večja
pomanjkljivost in bom primoran naučiti se novih spretnosti, saj je ravno na tem
področju treba veliko storiti. Premik v skupnost je konceptualen, metodičen, v
veliki meri pa tudi organizacijski in političen izziv.
Kljub temu, da mesto direktorja, še posebej v ustanovi, ki
ima ambicijo spreminjati se, zahteva celega človeka, bom še vedno ohranil stik
z univerzo. Namen imam ostati v dopolnilnem delovnem razmerju na fakulteti.
Zato imam več razlogov. Glavni je ta, da mi bo to omogočalo bolj uspešno delo v
Hrastovcu. Kombinacija učenja, raziskovanja in delovanja je vedno najbolj
uspešna. Navsezadnje bomo tudi v procesih, ki so pred nami, raziskovali, se
učili. Hkrati pa so študentje in študentke, pa tudi kolegice in kolegi, vir
navdiha, spodbude in pa tudi ljudje, ki lahko bistveno prispevajo k boljšim
rezultatom našega dela.
Hrastovec še vedno vidim kot učno bazo, ne samo za
učenje socialnega dela, tudi ne samo za učenje drugih poklicev, temveč tudi za
učenje strpnosti, demokracije, organizacije in vpeljevanja sprememb.
Pričakujem, da se bodo k nam hodili učit iz drugih okolij, držav, tudi delavci
iz umetnosti in kulture in vseh tokov življenja. Skratka vez z univerzo mi bo
omogočala dostop do več virov in sredstev, nematerialnih, pa tudi materialnih,
hkrati pa omogočila večjo neodvisnost (od dnevne politike, pa tudi osebno).
Prav tako ne bom povsem opustil svojega raziskovalnega in
razvojnega dela na projektih, kjer sodelujem. Mnenja sem, da se lahko učimo
tudi Srbiji, Albaniji, celo na Šri Lanki in, da se oni pridejo učiti h nam v
Hrastovec. Moji drugi angažmaji se bodo dopolnjevali z osnovnim in glavnim v
Hrastovcu. Prispevali bodo k boljšem delu v Hrastovcu, izkušnje Hrastovca pa
bodo prispevale razvoju drugod, tako v konkretnih ustanovah, kot v izboljševanju
sistema in, na primer, uvajanju dolgotrajne oskrbe in drugih novosti, ki nas
čakajo v prihodnosti. Pozoren pa bom moral biti, da bom našel pravo ravnotežje
med enimi in drugimi dejavnostmi.
Konceptualna izhodišča vizije razvoja
Dezinstitucionalizacija kot evropska platforma
Razlogi za mojo kandidaturo in cilji delovanja niso zgolj
osebni, le ena izmed možnih teorij in praks, ampak temeljijo tudi na smernicah,
ki jih Sloveniji narekuje Evropska unija. Osnovna platforma in civilizacijski
napredek Evropske unije je, da vsi njeni ukrepi temeljijo na vključevanju vseh
ljudi, ne glede na njihov oviranost To pomeni, da moramo ljudem, ki so na
kakršen koli način prikrajšani, zagotoviti podporo in pomoč pri vključevanju v
vsakdanje življenje, delovno okolje in omogočati pogoje za dostojno družinsko
življenje.
Evropska unija je, tako kot Slovenija, podpisnica Konvencije
Združenih narodov o pravicah ljudi z ovirami in se je zavezala, da jo bo spoštovala
in izvedla vse potrebne ukrepe. Praktično je Evropska skupnost to storila na
dva načina; prvič, iz svojih sredstev ne financira več obnove ali gradnje
velikih institucij, drugič, oblikovala je ekspertno skupino , ki je pripravila
Evropske smernice za države članice za preoblikovanje iz institucionalnih v
skupnostne oblike oskrbe.[10]
Evropska unija je smernice postavila kot osnovno vodilo
držav članic pri reformi sistemov socialne varnosti. Smernice poudarjajo
predvsem to, da je treba institucije, ki so dolgo veljale za utečen in edini
možen način zagotavljanja oskrbe, približati uporabnikom, prilagoditi njihovim
potrebam in organizirati oskrbo in službe v skupnosti. Predlagajo, da se
obstoječi viri financiranja in kadri postopoma preusmerijo v zagotavljanje
oskrbe v skupnosti.
Smernice ne narekujejo zgolj osnovnih načel pri razvoju
skupnostnih oblik oskrbe in transformacije obstoječih institucij, ampak
poudarjajo tudi pomen ohranjanja obstoječega kadra kot nosilca razvoja
skupnostne oskrbe. Tem smernicam nameravam tudi sam slediti in investirati v
obstoječi kader, ponovno osvežiti njihovo znanje in jih spodbuditi k aktivnemu
sodelovanju pri transformaciji zavoda.
Smernice so za razvoj zavoda Hrastovec pomembne, saj poleg
tega, da narekujejo državam članicam reformo v smeri skupnostne oskrbe,
govorijo tudi o pilotnih projektih in učnih, pilotnih centrih, zavodih.
Hrastovec je bil že v preteklosti, ko sem ga vodil, vodilni zavod pri razvoju novih oblik in metod
zagotavljanja oskrbe in organizacije storitev v skupnosti.[11]
Zdaj je ob jasnih zahtevah Evropske unije to možno nadaljevati, nadgraditi in
preseči.
Stanje v Sloveniji
Kljub temu, da Evropska unija narekuje
dezinstitucionalizacijo, trenutno proces dezinstitucionalizacije pri nas miruje.
Imamo sicer bogato zgodovino dezinstitucionalizacije, njen pomemben del je tudi
Hrastovec.[12]
Od devetdesetih do danes smo na področju zagotavljanja oskrbe v skupnosti
razvili paleto storitev od stanovanjskih skupin, dnevnih centrov, osebne
asistence do nekaj uspešnih poskusov zagotavljanja osebnih paketov storitev.[13]
Od leta 2000 so tudi posebni socialnovarstveni zavodi odprli
številne dislocirane enote oziroma stanovanjske skupine. Po zgledu zavoda
Hrastovec so do leta 2008 vsi zavodi pospešeno začeli odpirati take enote.
Začetnemu zagon je sledil zastoj, če ne celo korak nazaj. V zadnjih nekaj letih
so nove dislocirane enote odprli samo v Socialnovarstvenem zavodu Dutovlje. Ne
samo, da drugi posebni zavodi ne odpirajo več dislociranih enot, tudi novih
storitev v skupnosti v zadnjih letih ne razvijamo več.
Je pa hkrati to za Slovenijo tudi trenutek, ko je s Evropsko
konferenco prehodu iz institucionalne k skupnostni oskrbi maja 2014 uradno
napovedala dezinstitucionalizacijo. Četudi si lahko mislimo, da je morda bilo
to zgolj simbolno dejanje, pa je na praktični ravni Slovenija uvrstila
dezinstitucionalizacijo v nov operativni program za črpanje sredstev iz
proračuna Evropske unije. Eden izmed razlogov za mojo kandidaturo je torej tudi
ta, da je zdaj za dezinstitucionalizacijo prelomni trenutek, saj bomo imeli
prvič v Sloveniji na voljo namenska sredstva za zagon in izvedbo procesa.
Poseben položaj Hrastovca
Za kandidaturo za direktorja Zavoda Hrastovec sem se odločil
tudi, zaradi posebnega položaja te ustanove. Ne samo, da je to največja med
ustanovami takega tipa v Sloveniji, ampak je tudi zadnja postaja v »karieri
duševnega bolnika«. Ko vse druge organizacije in zavodi ne vedo več, kaj z
nekom narediti, ga pošljejo v Hrastovec in tam navadno tudi ostane. Hrastovec
naj bi zagotavljal oskrbo ljudem s potrebami po najbolj intenzivnimi oskrbi.
Prav to je hkrati prednosti in izziv Hrastovca pri
dezinstitucionalizaciji. To je namreč priložnost, da razvijemo širok spekter različnih
storitev v skupnosti in se naučimo, kako na drugačen, uporabniku prijazen način
razviti storitve v skupnosti tudi za tiste ljudi, ki potrebujejo največ oskrbe. Pod mojim
strokovnim vodstvom smo v preteklosti že pokazali, da je možno tudi za take
ljudi organizirati na drugačen način.
Drugi razlog, zakaj sem za svojo kandidaturo izbral prav Hrastovec,
je tudi ta, da smo ravno tam prvi resneje lotili dezinstitucionalizacije
zavodov za odrasle. Ko sem v zavodu delal kot strokovni vodja, smo bili prvi
zavod, ki je uvedel ključne delavce, uveljavil metodo osebnega načrtovanja,
analizo tveganja, uvedli smo politiko odprtih vrat tudi na oddelkih z
stanovalci z najintenzivnejšimi potrebami, predvsem pa smo skoraj polovico
stanovalcev preselili v zunanje enote.
V tistem času smo v Hrastovcu razvili tehnologijo preselitev
in zelo dobro zastavili tranzicijo od institucionalnega varstva k oskrbi v
skupnosti. Zaposleni v zavodu že imajo potrebna znanja za
dezinstitucionalizacijo in bogate izkušnje s preselitvami. Verjamem, da
zaposleni niso pozabili vsega znanja in, da so ga pripravljeni obnoviti in nadaljevati
tam, kjer smo se ustavili pred sedmimi leti.
Osnovna načela dezinstitucionalizacije
Svoje delo direktorja bom, podobno kot sem opravljal delo
strokovnega vodje, temeljil na konceptih in metodah socialnega dela, etiki
socialnega dela, demokratičnem vodenju in z vključevanjem vseh sodelavcev v
spremembe, ki jih želim v zavodu uveljaviti. Sam proces konverzije zavoda v
skupnostne službe bom skupaj s sodelavci vodil po spodnjih načelih.
i.
Razumevanje stanovalcev kot polnopravnih
državljanov
Stanovalce in uporabnike storitev
dolgotrajne oskrbe moramo videti kot ljudi s svojimi življenjskimi zgodbami.
Kot vsi drugi prebivalci Slovenije morajo imeti zagotovljene vse pravice, zato
da lahko te pravice uveljavljajo, pa potrebujejo ustrezno pomoč in podporo.
ii.
Sodelovanje in vključevanje uporabnikov v proces
Uporabnike je treba ponovno
vključiti v sodelovanje tako v načrtovanje njihove oskrbe kot organizacijo
sprememb v zavodu. Dostopati morajo do vseh informacij, ki so povezane z
njihovim življenjem in spremembami, ki se bodo dogajale v zavodu. Prav tako
morajo imeti pravico do tega, da z zaposlenimi sooblikujejo potek dneva in
življenja na oddelkih in v dislociranih enotah.
iii.
Zagotavljanje varne zaposlitve obstoječemu kadru
Zaposleni bodo pridobili in
nadgradili znanje za delo v skupnosti. Nihče od njih ne sme izgubiti
zaposlitve. Z premikom v skupnost predvidevamo, da se bodo zmanjšali stroški
vzdrževanja velikih starih objektov, ta sredstva pa bi namenili večjemu obsegu
oskrbe, kar bi posledično pomenilo potrebo večjemu številu zaposlenih.
iv.
Pravica do samostojnega življenja v skupnosti
Za dosledno in dokončno izpeljavo
dezinstitucionalizacije moramo slediti načelu, da imajo vsi, tudi ljudje z
najbolj intenzivnimi potrebami, pravico, da živijo v skupnosti z manjšim
številom sostanovalcev. Prav tako je treba poleg obstoječih bivalnih enot in
stanovanjskih skupin razvijati tudi druge oblike oskrbe kot so, na primer,
osebni paketi storitev, osebna asistenca, intenzivnejša pomoč na domu in druge.
v.
Povezovanje in sodelovanje s skupnostjo
V procesu dezinstitucionalizacije
je treba vključiti tako okolico zdajšnjega zavoda (Lenart, Maribor), kakor
tudi skupnosti, kamor se bodo stanovalci
preselili. Skupnost bomo povabili tako v zavod, prav tako pa bomo z njo
sodelovali, pri načrtovanju in vzpostavljanju novih storitev. Ljudje, ki živijo
v lokalni skupnosti in potrebujejo dolgotrajno oskrbo, bodo lahko obenem tudi
novi uporabniki storitev v primeru, da bo zavod širil svoje dejavnost in
zagotavljal tudi oskrbo na domu.
vi.
Vpliv in izbira
Dezinstitucionalizacija mora
temeljiti na prenosu moči iz strokovnjakov k uporabnikom. Zato morajo imeti
uporabniki nadzor in vpliv nad celotnim procesom načrtovanja, zagotavljanja in
izvajanja oskrbe. Morajo imeti pravico, da izbirajo med različnimi storitvami,
predvsem pa da lahko izbira med oskrbo zavodu ali v skupnosti.
vii.
Oskrba po osebni meri
Temeljna metoda, na kateri bo
temeljil proces preoblikovanja zavoda Hrastovec, bo osebno načrtovanje in
izvajanje oskrbe. Storitve, tako v zavodu kot izven njega, bomo prilagodili
človeku tako, da bo ta dobil natančno tisto,
kar potrebuje. Na tak način bomo zagotavljali kvalitetnejše in učinkovitejše
storitve, ki bodo temeljile na željah, nujah, potrebah in ciljih človeka.
viii.
Zagotavljanje kontinuirane in celovite oskrbe
tudi v skupnosti
Hkrati s preseljevanjem v
skupnost bomo oblikovali in vzpostavljali take storitve, ki bodo zagotavljale
celovito oskrbo posamezniku in hkrati upoštevale njegovo voljo. Storitve v
skupnosti morajo biti blizu uporabnikom in skupnosti in hkrati zagotavljati vso
podporo, ki jo posameznik potrebuje. Nadomestiti morajo institucije tako na
stanovanjskem, eksistenčnem kot storitvenem področju.
Črpanje sredstev in začetek razvoja
Prestrukturiranje zavoda Hrastovec, ki bo temeljilo na
zgornjih načelih, nameravam začeti postopno vendar odločno. Seveda bom za to v
prvi vrsti uporabil obstoječe vire. Hkrati pa se zavedam tudi nuje po črpanju
dodatnih sredstev. Pri tem bom pozornost posvetil predvsem črpanju sredstev iz
Operativnega programa, ki je trenutno v pripravi in, ki vsebuje poseben del
sredstev namenjenih dezinstitucionalizaciji.
Sodelovanje s Fakulteto za socialno delo in drugimi
raziskovalnimi ustanovami bo omogočilo tudi črpanje razvojno-raziskovalnih
sredstev. Ta sredstva lahko omogočijo zagon ustvarjanja tako praktičnega kot
teoretičnega znanja iz metod zagotavljanja oskrbe, raziskovanja potreb
stanovalcev in razvijanja tehnologije dezinstitucionalizacije.
Prve korake k spremembam bo mogoče izvesti brez dodatnih
sredstev. To pomeni osvežitev obstoječega znanja, ponovno uveljavljanje
ključnih delavcev, zagon osebnega
načrtovanja, obuditev zamrlih projektov in predvsem ponovno zagnati preselitve.
Sočasno s tem bomo iskali dodatna Evropska sredstva, ki bodo
omogočala, da naredimo korak naprej od dislociranih enot in razvoj osebnih
paketov storitev. Tudi tega dela se nameravam lotiti projektno v sodelovanju
tako s Fakulteto za socialno delo kot z drugimi tujimi organizacijami.
Zakon od dolgotrajni oskrbi
Ena od priložnosti, pa tudi izzivov, je tudi, da bo zelo
verjetno v tem mandatu vlada sprejela tudi zakon o dolgotrajni oskrbi. Ta naj
bi temeljito spremenil pokrajino zagotavljanja storitev dolgotrajne oskrbe,
načine financiranje, pa tudi samo logiko delovanja sistema in zagotavljanja
storitev. Z uveljavitvijo zakona bo laže financirati storitve v skupnosti,
uporabniki bodo postali upravičenci do zavarovanja, imeli bodo vsaj nekaj več
vpliva. Hrastovec, kot spreminjajoča se organizacija, bo od tega imela veliko,
veliko pa bodo naše izkušnje lahko prispevale k razvoju sistema dolgotrajne
oskrbe. Priložnost je tudi, da Hrastovec postane vodilni zavod za dolgotrajno
oskrbo.
Vizija
Vizijo razvoja bi lahko povzeli v naslednjih točkah:
·
Razselitev ljudi v skupnost
·
Moderne službe po meri človeka
·
Bogastvo organizacijskih oblik
·
Središče dolgotrajne oskrbe in
dezinstitucionalizacije
·
Stičišče gibanj in tokov
Fizična osnova dezinstitucionalizacije je namreč preselitev
ljudi iz velikih ustanov v skupnost. To pomeni tudi razpršitev storitev in
delovanja organizacije, ki zagotavlja oskrbo. Torej tudi spremembe
organizacijske sheme in dopolnitev z drugimi oblikami organizacije, kot tudi
delitvijo funkcij in dodajanjem takih, ki še ne obstajajo.[14]
Razselitev ljudi v skupnost konkretno pomeni, da na lokaciji
v Hrastovcu v perspektivi ne bo več stanovalcev, ki bi tam živeli (morda kakšen
v kašnem od stanovanj). Pomeni tudi preselitev stanovalcev iz drugih velikih
enot (Hodoš, Ščavnica, Trnovska vas), pa tudi zmanjševanje števila stanovalcev
v ostalih dislociranih enotah. Idealni cilj bi bil, da bi se vrnili domov. Vemo
pa, da jih veliko nima doma, ali pa se domov ne morejo vrniti. Vseeno je treba
poskusiti obnoviti stike, možnosti bivanja doma. Za večino naj bi preselitev
pomenila vrnitev v domače okolje, za nekatere pa ustvarjanje domačega okolja
kje drugje. Glavno načelo preselitev naj bi bilo, da se človek preseli na svoj
teren, v okolje, kjer bo lahko živel suvereno in domače življenje.
Da bi to dosegli je treba storitve in službe načrtovati
tako, da bodo po meri človeka, posameznika. To bomo dosegli z metodami in
primerno organizacijo. Temeljna metoda dolgotrajne oskrbe je osebno načrtovanje.
Poleg tega je treba zagotoviti financiranje, ki ga bo spremljalo, načine kako
omogočiti tveganje in varnost (ne samo v fizičnem, temveč tudi v socialnem
oziru), suvereno odločanje in zmanjšati vpliv skrbništva in ga nadomestiti z
drugimi oblikami pomoči pri odločanju, zagotoviti zagovorništvo v vseh
situacijah, v katerih bi utegnili bivši stanovalci biti diskriminirani ali
prikrajšani, dostop do sredstev, storitev in drugih virov v skupnosti, biti
vključen v skupnost – dobiti prijatelje, podpornike, sodelavce v sami
skupnosti.
Potrebna je tudi temu primerna organizacija oskrbe. Ta mora
biti teritorialno organizirana, da se usmeri k preseljevanju v skupnost.
Najprej znotraj zavoda, kot organizacije (ne stavbe) ali pa v povezavi s
teritorijem ustvariti funkcije, ki bodo podpirale najprej preseljevanje potem
pa še vključevanje in povezovanje s skupnostjo. Predvidevamo lahko
organizacijski miks, ki bo poleg javnega zavoda zajemal še druge oblike
organiziranja (zadruge, nevladne organizacije). Poleg oskrbe pa naj bi
zagotavljal še nastanitev, proizvodnjo, pa tudi izobraževanje in kulturne, pa
tudi rekreacijske dejavnosti.
Pomemben del vizije razvoja zavoda je tudi, da znova dobi
aktivno vlogo in postane središče sprememb, dezinstitucionalizacije, raziskovanja,
pa tudi siceršnje modernizacije socialnega varstva in uvajanja dolgotrajne
oskrbe.
V ta namen se mora Hrastovec oziroma organizacija, ki bo
nastajala v naslednjih letih povezovati navzven, ne samo z akterji socialnega
varstva in duševnega zdravja, temveč tudi z raznolikimi družbenimi tokovi in
gibanji. Preselitve, vključevanje v skupnost so namreč ne le tehnično
organizacijski proces, temveč tudi civilizacijsko kulturni. Vsi se moramo
naučiti živeti skupaj, ustvarjati novo solidarnost. Za dobro življenje ljudi v
skupnosti je nadvse pomembno, da se povežemo s tem, kar se v skupnosti dogaja.
Te točke vizije si bomo v nadaljevanju podrobneje ogledali.
Dinamika preselitev
Kot smo že omenili so se preselitve v zadnjih sedmih letih
ustavile. Pet stanovanjskih skupin kot npr. v Slovenski Bistrici so tudi
zaprli, nekaj stanovalcev se je vrnilo v Hrastovec, nekateri pa so šli v novo
večjo enoto Hodoš.
Največji zalogaj za preselitve bodo torej večji objekti –
trije v Hrastovcu (388 stanovalcev) in Hodoš (70 stanovalcev). V klasičnih
zavodskih namestitvah živi torej skupaj 458 stanovalcev. Smiselno bi bilo
najprej izprazniti grad, saj je ta najmanj primeren za življenje, hkrati pa je
verjetno ta ekonomsko najbolj potraten. V nadaljevanju pa depandanso, pristavo
in dom v Hodošu[15].
Tudi dislocirane oziroma bivalne enote so potrebne temeljite
prenove v povprečju imajo 17 stanovalcev. Največji dve 42 in 25 stanovalcev kar
je bistveno preveč. Dolgoročno bi bilo mogoče ohraniti le eno dislocirano enoto
v Apačah, ki ima 7 stanovalcev. Ostale bi bilo treba zmanjšati na 4 do 6
stanovalcev kot narekujejo evropske smernice.
Sočasno z zmanjševanjem velikosti dislociranih enot bomo
razvijali nove oblike samostojnega življenja s podpor v skupnosti. Ključni
način organizacije oskrbe bodo pri tem osebni paketi storitev. Obenem bi bilo
smiselno preizkusiti tudi storitve osebne asistence za ljudi s težavami v
duševnem zdravju. Veliko pozornosti pa bi bilo treba nameniti tudi podpori in
izobraževanju neformalnih pomočnikov in sorodnikov.
V Hrastovcu imajo tudi dolgoletne izkušnje z namestitvami v
druge družine. Tudi število ljudi, ki živijo v takih oblikah se je zmanjšalo iz
leta 2007. V mojem mandatu bomo nadgradili to obliko oskrbe in poskusili
nadomestnim družinam zagotoviti ustrezno podporo z namenom izboljšati kakovost
življenja uporabnikom, ki pri njih živijo.
Vrnitev v domače okolje je tudi ena izmed možnosti za
samostojnejše življenje. Vendar moramo pri tem biti previdni, da ne preobremenimo
družinskih članov. Zato bomo razvijali nove oblike podpore neformalnim
pomočnikom in sorodnikom tako z dousposbaljanjem le–teh kot z formalno pomočjo
in podporo na domu.
Smiselno bi bilo tudi preizkusiti z varovanimi stanovanji za
ljudi z najintenzivnejšimi potrebami. Te bi tudi organizirali razpršeno v
nasprotju s sedanjo prakso domov za stare. Za tako obliko varovanih stanovanj
bi potrebovali več IKT tehnologije, predvsem pa podpirati skupnost pri zagotavljanju
medsosedske pomoči
V naslednjih petih letih bi lahko štiri velike enote
popolnoma spraznili, ljudi iz večjih bivalnih enot preselili v manjše in 250
ljudi preselili bodisi v samostojne enote, nadomestne družine ali vrnili v
domače okolje.
Konkretno bi dinamika preselitev potekala takole:[16]
Leto
|
Št. preselitev iz velikih objektov
|
Št. preselitev iz večjih DE v manjše
|
Št. preselitev v samostojne oblike
bivanja
|
Preostali stanovalci v velikih objektih
|
1. leto (2015)
|
50
|
|
10
|
408
|
2. leto (2016)
|
100
|
50
|
30
|
308
|
3. leto (2017)
|
150
|
100
|
50
|
158
|
4. leto (2018)
|
100
|
35
|
70
|
58
|
5. leto (2019)
|
58
|
15
|
90
|
0
|
Skupaj
|
458
|
250
|
250
|
|
V začetku leta 2020 bi torej bilo stanje tako: v klasičnih
oblikah institucionalnega varstva (torej oddelkih zavoda) ne bi živel več
nihče, kapacitete sedanjih bivalnih enot bi zmanjšanju velikosti posameznih
enot obdržali na sedanji ravni in bi v njih torej živelo 185 stanovalcev,
glavnina stanovalcev pa bi živela v manjših enotah (250) oziroma na način
neodvisnega življenja s podporo (250). Po letu 2020 bi pa izpraznili tudi večje
dislocirane enote in tako dosegli cilj Evropskih smernic, ki predpostavlja samostojno
življenje kot optimalno obliko oskrbe in dopušča enote, ki niso večje od 6
stanovalcev.
Prvo leto bi bilo preselitev nekoliko manj, saj bi v tem
letu potrebovali nekaj časa za ogrevanje. V prvem letu bi večino časa posvetili
ponovnemu uvajanju ključnih delavcev, obnovitvi metod dela in izobraževanju. Na
novo pa bi morali zastaviti projektno delo, vzpostaviti nov način vodenja in
organizacije dela na oddelkih. Veliko dela bi bilo tudi z ponovnim odpiranjem
vrat varovanih oddelkov in odpravi prisile in drugih oblik kaznovanja. V toku
prvega leta bi tudi uvedli moratorij za namestitve v klasično obliko
institucionalnega varstva. Od takrat naprej bi veljali le sprejemi na enote v
skupnosti oz. v oblike osebnega in individualnega organiziranja oskrbe, tudi za
tiste uporabnike, za katere bi sodišče presodilo, da potrebujejo intenzivno
varstvo varovanega oddelka.
V drugem letu bi bilo preselitev več in bi lahko izpraznili
grad. V tem letu bi delali tudi na zmanjševanju velikosti bivalnih enot.
Prioriteta bo zmanjšanje števila stanovalcev v enoti Ščavnica (42 stanovalcev)
in Trnovska vas (25 stanovalcev). Hkrati bomo tudi več pozornosti namenili
vzpostavljanju osebnih paketov storitev in bi s tem zagotovili več stanovalcem
preselitev v samostojno oblike bivanja.
Tretje leto, ko bo tehnologija preselitev in postala
rutinska praksa, bodo preselitve najštevilčnejše. V tem letu bomo večino
bivalnih enot zmanjšali na šest ali manj stanovalcev. V tem letu lahko
pričakujemo da bomo izpraznili tudi drugo večjo enoto na območju Hrastovca.
Preseliti bomo dodatnih 50 stanovalcev v samostojne oblike bivanja.
Četrto leto se bo število preselitev iz večjih objektov
zmanjšalo, ker bo tudi manj stanovalcev živelo v njih. Hkrati pa bomo v tem
letu posvetili tudi več pozornosti pripravi za vzpostavljanje novih,
inovativnih storitev v skupnosti. V tem letu bomo vse bivalne enote organizirali
tako, da bodo v skladu z evropskimi smernicami in bo v njih živelo šest oseb.
V zadnjem letu mandata bomo izpraznili velike stavbe. Največ
pozornosti bomo v tem letu namenili vzpostavljanju osebnih paketov storitev,
razvoju oskrbe v drugi družini in podpori neformalnim pomočnikom v skupnosti.
Organizacija
Da bi dosegli smotre in cilje dezinstitucionalizacije mora
biti organizacija gibka (fleksibilna), prilagodljiva in propulzivna – usmerjena
navzven, pridobivati iz raznih virov in se povezovati s skupnostjo. Kljub
pomembnih inovacijam v načinu organiziranja zavoda v preteklem obdobju, je
obstoječo organizacijo treba nadgraditi in dograditi, da bo bolje opravljala
vse potrebne funkcije.
Spremembe organizacije si
lahko predstavljamo na treh oseh: teritorialni, funkcionalni in projektni.
Za dezinstitucionalizacijo je namreč zelo pomembna teritorialna usmeritev. Če naj bi vzpostavili službe na terenu, je treba s teritorialnim načelom začeti še, ko se storitve izvajajo v zavodu. Neka delovna enota oskrbuje stanovalce z določenega ozemlja, jih tja preseli in se preoblikuje v službe na tistem teritoriju. S tem že v začetku presežemo klasifikacije oddelkov na slabe in dobre, na tiste, ki so namenjeni tej ali oni skupini stanovalcev (npr. po diagnozah, stopnji potrebne podpore) in tako preprečimo homogenizacijo storitev, ustvarimo heterogene skupine, predvsem pa je pomembno, da tim, ki deluje v taki enoti vzpostavi stike z določenim zemljepisnim področjem in dejavno sodeluje pri organizaciji raznih vrst oskrbe za stanovalce v prav določeni skupnosti, na koncu pa preseli svoje delovanje prav na to ozemlje.
Značilnost totalnih ustanov je, da na enem mestu poskrbi za
vse potrebe svojih prebivalcev. Zato, pa tudi zaradi različnih logik delovanja,
je treba organizacijo zastaviti tako, da bo lahko relativno avtonomno – torej
posebej a povezano – zasledovala različne funkcije, ki jih moramo zagotoviti za
zadovoljevanje potreb stanovalcev, kakor tudi za delovanje celotne
organizacije. V procesih dezinstitucionalizacije se, denimo, zavzemamo za
ločitev funkcije oskrbe in nastanitve. Prvič, združevanje teh dveh
funkcij v eni službi naredi uporabnika bolj odvisnega od izvajalca storitev;
drugič, poslovanje in organizacija dela sta pri vsaki funkciji različna.
Podobno velja za organizacijo produkcijskih
oz. zaposlovalnih dejavnosti, pa
tudi drugih dejavnosti za ustvarjalno in koristno preživljanje časa , torej
dejavnosti kulturnega dela in rekreacije. Funkcija, ki je nujna za
dober potek procesa dezinstitucionalizacije, tako za stanovalce kakor za
osebje, pa tudi za širšo javnost, je izobraževalno
raziskovalna funkcija.
Osnovna funkcija zavoda je bržkone zagotavljanje oskrbe,
podpore in pomoči ljudem, ki to ne zmorejo sami. Ta funkcija naj bi v celoti
sledila teritorialnemu načelu in zagotavljala tovrstne storitve, praviloma na
temelju osebnih načrtov in v perspektivi s terenskim delom.
Vse funkcije bodo namenjene v prvi vrsti in sprva predvsem
stanovalcem zavoda, pozneje tudi drugim, torej uporabnikom, ki zdaj niso
stanovalci zavoda. Bolj ko se premikamo po piramidi navzgor, bolj so funkcije
namenjene tudi osebju in splošni javnosti. Še vedno pa se vanje vključujejo
uporabniki, tudi v raziskovanje in izobraževanje, ki je na prvi pogled
dejavnost namenjena osebju in drugim strokovnjakom na tem področju.
Te funkcije imajo svojo logiko delovanja, sprva bodo
delovale znotraj zavoda, kot avtonomne funkcije enotne organizacije. Zaradi
poslovnih zahtev pa se zna zgoditi, da jih bo treba organizirati posebej. Npr.
funkcijo nastanitve lahko predvidevamo, da bo bolj uspešno opravljala
neprofitna stanovanjska organizacija, ki bo lahko zagotavljala stanovanja za
preselitve stanovalcev, pa tudi upravljala in vzdrževala nepremičnine. Za
organizacijo proizvodnih dejavnosti in omogočanje zaposlovanja stanovalcem je
smiselno ustanoviti delovne enote, pozneje socialna podjetja in zadruge.
Kulturne dejavnosti stanovalcev zavoda, osebja in za predstavitev tematike
širšemu občinstvu lahko v perspektivi opravljajo društva ali neprofitni zavodi.
Raziskovalne in izobraževalne funkcije organizacije bomo gotovo sprva
opravljali predvsem projektno, če pa se bo izkazalo, da je smiselno oziroma če
bodo priložnosti in če bo smiselno, pa je možno ustanoviti raziskovalni in
razvojni inštitut ali pa izobraževalno organizacijo.
V začetku bo zavod Hrastovec gotovo ostal enovita
organizacija, ki bo opravljala vse te funkcije, nekoč v prihodnosti pa si lahko
predstavljamo, da bodo glede na okoliščine in priložnosti te funkcije postale
avtonomne in čez čas delovale kot med seboj povezani neodvisni pravni subjekti
različnih tipov organizacij. Nekatere funkcije bo še naprej opravljal javni
zavod (ali več zavodov), nekatere društva, socialna podjetja in neprofitni
zavodi. Predstavljamo si lahko konzorcij, ki bo imel svojo lastno ekonomsko
bazo in možnosti aktiviranja virov na različne načine, pa tudi s ponudbo, ki bo
segala onkraj področja (geografskega, delovnega in ciljnih skupin), ki ga zdaj
pokriva zavod. Maksimalni učinek lahko dosežemo, če bomo izkoristili
značilnosti in možnosti različnih organizacijskih oblik in statusov.[17]
Slika 2:
Organizacijski miks
Projektni način dela se je v Hrastovcu uveljavil že v prvem
valu sprememb. Treba pa ga je nadgraditi in povzdigniti v osnovno načelo
organizacijskega delovanja. V socialnem varstvu, še zlasti pa v javnem sektorju
socialnega varstva namreč veljata dve usmeritvi, če ne principa delovanja: reaktivnost in distribucija sredstev iz javnih virov. Oba principa sta cokli
razvoja in ga ovirata. Delujeta tako na ravni izvajanja storitev oz.
ustvarjanja odgovorov na stiske, kot tudi na ravni organizacije dela in uporabe
razpoložljivih virov. Reaktivnost kot načelo ravnanja pomeni, da je večina
storitev odgovor na neko nujo, ki jo doživlja uporabnik ali njegovo neposredno
okolje, na organizacijski ravni pa tromost organizacije, ki le odgovarja na
zahteve okolja, nima svoje vizije in ne more ustvariti nečesa novega. Druga
značilnost, ki jo je treba preseči, pa je, da je osnovni namen delovanja
(re)distribucija javnih sredstev – prejemanje zgolj sredstev iz javnih
proračunov, posredovanje teh sredstev kot dajatve uporabnikom. Tako logika tudi
naredi tako uporabnike kot izvajalce storitev pasivne,zanemarja možnosti, ki so
v okolju in ne ustvarja nič novega, ampak »troši« le tisto, kar je na voljo.
Projektni način, nasprotno, uvaja proaktivnost in
ustvarjanje kot načeli delovanja. Na ravni posameznika z osebnim načrtom
ustvarimo tisto, čemur Gabi Čačinovič pravi edinstveni osebni projekt. Ko
zaznamo in zapišemo želje in cilje človeka, moramo poiskati ali ustvariti
sredstva za njihovo uresničevanje, ne pa se zadovoljiti s tem, da le pogledamo,
ali so sredstva na voljo. Podobno velja pri vzpostavljanju posameznih funkcij
organizacije – treba je ugotoviti, kaj potrebujemo oziroma želimo narediti,
ustvariti in nato načrtovati način, kako to vizijo in cilje uresničiti – ne pa
ravnati zgolj tako, da vidimo, kaj je predpisano in za kaj so na voljo
sredstva, ki jih za neko dejavnost namenja javna blagajna. Na obeh ravneh ne
gre le za denarna sredstva in vire financiranja, temveč tudi za druge vire –
nematerialne in neformalne.
Ugotavljanje resničnih potreb, artikulacija ciljev, njihova
operacionalizacija, načrtovanje dejavnosti in zagotavljanje virov in sredstev,
spremljanje dejavnosti in evaluacija, da bi ponovno lahko načrtovali in
izboljšali dejavnost, morajo biti osnovni parametra dela v spreminjajoči se
organizaciji. Zato bo treba vpeljati projektni način dela na vseh ravneh: na
ravni razvoja posameznih storitev za konkretnega uporabnika, na ravni razvoja
posameznih dejavnosti in predvsem funkcij, pa tudi na ravni celotnega zavoda, saj
je sprememba zavoda tudi projekt. Na
ravni zavoda bi bilo zelo smiselno ustvariti projektni svet, ki bo razvoju
zavoda zagotavljal strokovno, akcijsko in politično podporo.
Teritorialna usmeritev enot
Enote oskrbe (kar so zdaj oddelki) bomo glede na zahteve
dezinstitucionalizacije po preselitvah v izvorno okolje in vzpostavljanje
lokalnih služb organizirali regionalno glede na zadnje stalno bivališče
stanovalcev oziroma njihov izvor. Kjer bo mogoče bomo tudi osebje na oddelkih
razvrstili glede na njihovo bivališče. Pri bližnji regijah kot so Podravska in
Pomurska bo bomo to lahko naredili brez težav, v prihodnosti morda tudi za
Koroško in Savinjsko, prav gotovo pa to ne bo mogoče za ostale regije. Tam bomo
to reševali z drugačnimi mehanizmi (glej spodaj).
Vsaka enota bo imela približno 50 stanovalcev. Enota bo na
začetku sestavljena iz enote v zavodu in dislocirane enote – v perspektivi pa
bi vzpostavile vsaka lokalno mrežo služb na nekem teritoriju.
Glede na trenutno zasedbo v Hrastovcu predvidevamo, da bi
lahko vzpostavili 13 enot.
Regija
|
Št. teritorialnih enot
|
Podravska
|
4[18]
|
Pomurska
|
1
|
Savinjska
|
2
|
Koroška
|
1
|
Osrednja Slovenija
|
2
|
Zasavje, Posavje, Jugovzhodna Slovenija
|
1
|
Gorenjska
|
1
|
Notranjska, Goriška, Obalno kraška
|
1
|
Delovanje
Teritorialne enote bodo imele tri glavne naloge, in sicer najprej
pripravo osebja in stanovalcev na preselitve in povezovanje s skupnostjo, ki jo
bodo pokrivale, v naslednji fazi pa tudi vzpostavitev lokalnih služb.
a)
priprave
na preselitev
Vsaka teritorialna enota bo pripravila svoj
akcijski načrt za izvedbo preselitev in sodelovanje s skupnostjo. Na osebni
ravni pa bo osebje skupaj z uporabnika za vsakega posameznika pripravilo osebni
načrt preselitve.
b)
povezovanje
s skupnostjo
Teritorialne enote se bodo povezale tako s
formalnimi organizacijami v skupnosti kot manj formalnimi. V prvi vrsti je za
vzpostavljanje oskrbe v skupnosti pomembno, da se povežemo z lokalnimi centri
za socialno delo, koordinatorkami obravnave v skupnosti in občinami. Centri
niso pomembni zgolj zato, ker je njihova naloga koordinacija služb v lokalnem
okolju, ampak tudi zato, ker je skupaj z njimi lažje sodelovati z občinami in
so bolj vpeti v lokalna dogajanja. Ti nam lahko omogočijo dostop do nevladnih
organizacij in vzpostavitev stika z ljudmi v okolju, ki bi utegnili podpreti
vzpostavitev skupnostnih služb.
Povezovanje s skupnostjo bo kompleksnejše za
teritorialne enote, ki bodo pokrivale geografsko bolj oddaljene regije. Pri teh
ne boš šlo namreč za enostavnejšo konverzijo zavoda, ampak bodo morale
vzpostaviti nov način organiziranja storitev. Na območjih, kjer delujejo
socialnovarstveni zavodi se bodo lahko z njimi povezali in skupaj z njimi
organizirali oskrbo v skupnosti. Na območjih, kjer zavodov ni, bo moral
Hrastovec v sodelovanje s centri in nevladnimi organizacijami vzpostaviti nove
oddaljene enote.
Teritorialne enote bodo zadolžene za organizacijo vseh
funkcij za geografsko območje, ki ga bodo pokrivale. V prvi vrsti bodo morale
organizirati oskrbo in nastanitev v skupnosti. Za vzpostavitev osebnih paketov
storitev bo nujno sodelovanje s CSD-ji in koordinatorji, pri nastanitvah pa
bodo pomembnejšo vlogo odigrale občine. Za proizvodnjo in zaposlovanje ter
rekreacijo in kulturo pa bodo pomembnejše povezave z neformalno skupnostjo in
društvi, pa tudi podjetji v lokalnem
okolju.
Organizacija bližnji enot
Za bližnje enote štejemo Podravje in Pomurje, z novimi
zaposlitvami pa bi mednje lahko šteli tudi Koroško in Savinjsko.
V prvih treh letih bomo v te regije preseljevali stanovalce
zavoda in se intenzivno vključevali v skupnosti. Pričakujemo lahko, da se bo
del stanovalcev, ki prihajajo iz drugih regij (predvsem tisti, ki so večji del
svojega življenja preživeli v zavodu) odločili, da ostanejo živeti v regijah v
okolici zavoda.
Obenem bomo raziskovali potrebe na terenu med vsemi
skupinami ljudi, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo, se pravi poleg ljudi z
intelektualnimi ovirami in težavami v duševnem zdravju še stare ljudi in ljudi
z telesnimi in senzornimi ovirami.
Na podlagi ugotovljenih potreb bomo vzpostavili nove
storitve pomoči na domu. Na tak način bomo lahko vključili nove ljudi v
storitve skupnostne oskrbe. Sprva bo bila glavna storitev pomoč na domu,
kasneje pa bomo eksperimentirali tudi z drugimi storitvami. V primeru sprejema
Zakona o dolgotrajni oskrbi lahko pričakujemo, da se bo število uporabnikov
bistveno povečalo in tako tudi število zaposlenih v zavodu (oziroma v
organizacijah, ki bodo z njim tesno sodelovale).
Organizacija oddaljenih enot
Organizacije oddaljenih enot se nameravamo lotiti na dva
načina, in sicer na način vzpostavljanja dislociranih skupnostnih enot zavoda
Hrastovec in s sodelovanjem z zavodi, ki pokrivajo regije.
a) Vzpostavitev dislociranih skupnostnih enot v
Osrednji Sloveniji in na Gorenjskem
Gorenjska in Osrednja Slovenija sta regiji,
ki nimata javnih služb, ki bi zagotavljale celovito oskrbo ljudem, ki
potrebujejo nekoliko več oskrbe kot jo zagotavlja pomoč na domu. V teh regijah
bi lahko Hrastovec razširil svojo dejavnost. Ne le, da bi tam ustanovili
dislocirane skupnostne enote, ki bi zagotavljale oskrbo stanovalcem Hrastovca,
ampak bi tam lahko podobno kot v bližnjih regijah organizirali oskrbo tudi za
druge ljudi v skupnosti, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo.
Za te regije bomo najprej naredili hitro
oceno potreb in načrtovali odgovore za ljudi iz Hrastovca, v naslednji fazi pa
v te storitve vključili tudi druge ljudi.
Predstavljamo si lahko, da bi bila ena
dislocirana enota, ki bo zagotavljala storitve za Ljubljano in okolico. Glede
na to, da ima Ljubljana široko paleto že razvitih storitev, bo za to enoto
ključno tudi sodelovanje z obstoječimi službami.
Na Gorenjskem si dislocirano enoto lahko
predstavljamo organizirano na dveh lokacijah, eno v Kranju in drugo na
Jesenicah. Tu so storitve slabše organizirane kot v Ljubljani, zato bo ključna
povezava z lokalnimi CSD in koordinatorji na področju duševnega zdravja.
b) Sodelovanje z drugimi zavodi in nevladnimi
organizacijami
Teritorialni enoti - ena za Zasavsko,
Posavsko, jugovzhodno Slovenijo, druga za Notranjsko, Goriško in Obalno-kraško
se bosta povezali z zavodoma v Dutovljah in Impoljci. S podporo osebja iz
Hrastovca bodo skupaj z njimi za stanovalce Hrastovca organizirali stanovanjske
skupine ali osebne pakete storitev.
Za uporabnike, ki živijo v teh regijah,
vendar so izven teritorija delovanja zavoda, se bodo teritorialne enote
povezale z nevladnimi organizacijami na tem območju in koordinatorji obravnave
v skupnosti. Tudi tu bo osebje iz Hrastovca zagotovilo podporo pri
zagotavljanju in organizacije oskrbe.
Razvoj ločenih funkcij delovanja zavoda
Oskrba
Osnovna funkcija zavoda je zagotavljanje storitev
dolgotrajne oskrbe. V prihodnosti vidimo Hrastovec kot središče razvoja in
zagotavljanja dolgotrajne oskrbe. Sprva bomo storitve zagotavljali samo
stanovalcem zavoda, pozneje pa bi morali dejavnosti širili tudi na druge
uporabnike. Razvijali bomo od enostavnejših posamičnih storitev do
kompleksnejši osebnih paketov.
Osnovna metoda pri organizaciji in zagotavljanju oskrbe bo
osebno načrtovanje in izvajanje storitev. Kar pomeni, da bomo za vse stanovalce
izdelali osebne načrte z izvedbenim delom oziroma jih obnovili ali revidirali.
V preteklosti smo namreč v Hrastovcu že izdelali osebne načrte za vse
stanovalce. Ker so ti zamrli, jih bo potrebno obnoviti, za nekatere pa morda
zgolj zagnati izvajanje.
Za koordinacijo načrtov bi bili sprva zadolženi ključni
delavci po teritorialnih enotah. Teritorialne enote se bodo pri izvajanju
načrtov morali povezovati s skupnimi službami zavoda in zagnati sodelovanje z
sorodniki, starimi prijatelji in skupnostjo, iz katere je človek prišel. Pozneje
v skupnosti pa bodo oskrbo zagotavljali bodisi koordinatorji obravnave v
skupnosti ali pa zaposleni, ki bodo delali na terenu. V primeru sprejema zakona
o dolgotrajni oskrbi pa morda tudi koordinatorji dolgotrajne oskrbe, ki bodo,
glede na zakonsko ureditev, lahko bili
bodisi zaposleni v Hrastovcu bodisi na zavodu za dolgotrajno oskrbo.
Po prvih dveh letih bomo začeli z razvojem novih oblik
zagotavljanja oskrbe tako za stanovalce zavoda kot za druge uporabnike v
skupnosti, ki bodo potrebovali dolgotrajno oskrbo. Pri tem predvidevamo, da
bodo osnovne oblike zagotavljanja oskrbe oskrba na domu, mobilne službe in
osebna asistenca. V okviru oskrbe na domu bomo razvili enostavne posamične
storitve, ki jih bomo zagotavljali na domu uporabnikov. Kar bo doprinos k že
obstoječi pomoči na domu, bodo storitve, ki bodo zagotavljale vključevanje
uporabnikov in njihovo participacijo v skupnosti. Tako kot je pomoč na domu
organizirana v tem trenutku, se izvaja samo na domu uporabnika, ne zagotavlja
storitev spremstva. Oskrba na domu bi zagotavljala tudi spremstvo,
družabništvu, vključevanje in podobno.
Za zagotavljanje zahtevnejših storitev dolgotrajne oskrbe v
skupnosti bomo organizirali mobilne službe. Prednost Hrastovca pri tem je, da
že ima in bo imel še več izkušenj z zagotavljanjem strokovnih storitev v
skupnosti, saj smo morali te organizirati mobilno, ko smo ljudi preselili v
dislocirane enote. Mobilne službe bi zagotavljale pomoč in podporo v kriznih
situacijah, v situacijah, ko bi ljudje potrebovali zagovorništvo, pomoč in
podporo socialnih delavcev, defektologov, fizioterapije ali delovne terapije na
domu.
Osebna asistenca je sicer organizacijsko enostavnejša
storitev, je pa namenjena tudi ljudem, ki potrebujejo veliko pomoči in podpore.
Do zdaj so nevladne organizacije zagotavljale osebno asistenco predvsem ljudem
s telesnimi in senzornimi ovirami. Preizkusiti je treba, predvsem pa
konceptualno zasnovati, osebno asistenco tudi za ljudi s težavami v duševnem
zdravju in intelektualnimi ovirami. Sprva bi to lahko poskusili za ljudi, ki
bodo živeli v neodvisnih stanovanjih.
Ob osnovnih oblikah zagotavljanja oskrbe bomo razvijali tudi
druge programe oziroma ponovno zagnali tiste, ki so zamrli. Sprva bo prioriteta
ponovna obuditev prostovoljstva. Prostovoljci, ki bodo prihajali v zavod in
tisti, ki bodo sprejemali ljudi v skupnosti, so ključni za prestrukturiranje
zavoda. Prostovoljstvo bo, zaradi sodelovanja s fakulteto, lažje zagnati. Kot
profesor bom imel veliko možnosti, da vključim študente v prostovoljno delo s stanovalci.
V Hrastovcu smo že imeli program občanskega zagovorništva, ki se je izkazal za
izjemno učinkovitega. Tega bi bilo smiselno obuditi, a hkrati razvijati tudi
druge oblike zagovorništva in samozagovorništva. Med programe, ki jih
nameravamo razviti so tudi razne uporabniške iniciative, ki jih bo zavod
spodbudil in podpiral.
Nastanitev
Nastanitev je nujno ločiti od oskrbe, saj gre za dva
različna organizacijska sklopa, hkrati pa sta način dela in je njuna vsebina
popolnoma drugačna. Če gre pri oskrbi za predvsem za zagotavljanje socialnih in
zdravstvenih storitev, sodijo nastanitve predvsem v resor gradbeništva in
nepremičnin.
Sprva naj bi bila seveda tudi stanovanjska oskrba
organizacijski del zavoda, a bi se postopoma morala čim bolj osamosvojiti in po
petih letih pa bi morala nastati posebna neprofitna stanovanjska organizacija,
ki bo primarno zagotavljala stanovanja za stanovalce zavoda, v prihodnosti pa
tudi za druge ranljive skupine.
V prvem letu bi moral center za nastanitve pripraviti akcijski
načrt pridobivanja nepremičnin, preučiti možnosti uporabe nepremičnin, ki so v
lasti stanovalcev. V prvi fazi bi bila naloga centra iskanje stanovanj,
preučevanje možnosti za nakup ali najem nepremičnin za preselitve. Nato pa bi
morali začeti vzpostavljati fond stanovanj, ki bi bil namenjen dolgotrajnim
stanovalcem zavodov.
Obenem bo naloga centra tudi vzdrževanje in obnova
stanovanj, se pravi delo, ki ga v klasičnem tipu zavoda opravlja vzdrževalna
službe. Kljub temu, da imajo v Hrastovcu že zdaj bogate izkušnje z vzdrževanjem
dislociranih enot, bo treba vzdrževalno službo deloma drugače zastaviti.
Samostojna stanovanja namreč zahtevajo drugačen način vzdrževanja, ne gre več
za masovno nabavo opreme in obnovo. Večinoma so potrebna sprotna manjša popravila.
Že takoj na začetku pa bomo morali razmisliti, kaj narediti
z velikimi nepremičninami, ki jih zdaj uporablja Hrastovec. Tako kot so
neustrezna za življenje ljudi. Bi pa jih bilo mogoče obnoviti in spremeniti
morda v stanovanjske ali hotelske objekte. Ti nikakor ne bi smeli biti
namenjeni samo uporabnikom dolgotrajne oskrbe, ampak predvsem splošnemu
prebivalstvu. Lokacija objektov v Hrastovcu bi bila lahko zanimiva za ljudi, ki
delajo v Mariboru. Glavno vprašanje bi bilo, kaj narediti z objektom v Hodošu,
ki je precej odročen in oddaljen večjih središč.
Produkcija
Delo in zaposlovanje je eno izmed ključnih vprašanj pri
dezinstitucionalizaciji, glede na ekonomske razmere pa je to pomembno vprašanje
tudi za okoliško prebivalstvo. Center, ki se bo ukvarjal s tržno dejavnostjo
oziroma produkcijo, bi moral vzpostavljati take oblike socialnega podjetništva,
ki bo omogočilo zaposlovanje tudi okoliškemu prebivalstvu.
Osnovne dejavnosti, ki bi se jih v Hrastovcu lahko lotili so
pralnica, kmetijstvo, različni servisi (čistilni, vzdrževalni, itd.).
Smiselno pa je razvijati tudi bolj
zahtevne projekte, kot so: medijska produkcija in elektronska oskrba in
pripomočki za dolgotrajno oskrbo. V prvem letu se samega vzpostavljanja
socialnih podjetij ne bomo lotili, saj nas čaka veliko dela drugje. Bomo pa v
tem letu pripravili načrt, kako se lotiti socialnega podjetništva in
ustanavljanja socialnih zadrug. Tu se bomo zgledovali predvsem po italijanskem
modelu, kjer so v socialna podjetja vključeni tako uporabniki kot tudi ljudje,
ki nimajo izkušenj z duševnimi stiskami.
Sprva bomo začeli z enostavnejšimi storitvami. Za razvoj
elektronske oskrbe in pripomočkov za dolgotrajno oskrbo pa se bomo morali
povezati z strokovnjaki s tega področja. Pri tem bo ključno raziskati, kakšne
so možnosti, da bi bile ti pripomočki in oskrba dostopni širšemu krogu ljudi.
Znanstveno izobraževalno delo
Spremembe v Hrastovcu, ki so se zgodile do leta 2007 so
spremljala redna in kontinuirana izobraževanja in razvoj metod socialnega in
zdravstvenega dela. Strokovna izobraževanja bomo ponovno zagnali, sprva z
namenom, da osvežimo in dopolnimo metode, ki smo jih uporabljali pri prvem valu
preselitev, potem pa tudi teme, ki so pomembne za nadaljnji razvoj.
Prve pol leta bomo intenzivno delali na izobraževanju za
metod dela za prehod iz institucij v skupnost. Vsak mesec bomo imeli eno
dvodnevno delavnico, in sicer iz osebnega načrtovanja, analize tveganja,
normalizacije, timskega dela in ustvarjanja novih storitev. Za tem pa bomo
imeli enkrat mesečno razna predavanja in predstavitve projektov, ki se jih bomo
lotili znotraj zavoda.
V drugem letu bomo začeli tudi sami izvajati izobraževanja,
kamor bomo vabili tudi druge ustanove podobnega tipa. V izobraževanja bomo
vključili tudi strokovnjake iz sosednjih držav in držav iz bivše skupne države.
Prav tako se bomo v drugem letu mandata nekoliko bolj
sistematično lotili tudi izobraževanja uporabnikov in svojcev. V pripravo teh
izobraževalnih programov bomo vključili tako uporabnike in svojce iz zavoda,
kakor tudi nevladne uporabniške organizacije.
Sodelovanje s Fakulteto za socialno delo nam bo olajšalo
vzpostavitev študija dolgotrajne oskrbe v Hrastovec. Poleg tega bi pri
vzpostavljanju študija vključili tudi mariborsko zdravstveno fakulteto.
Hrastovec bi bil idealen kraj za vzpostavitev takega študija in v prihodnosti
tudi fakultete, saj bi imeli študentje priložnosti ne samo pridobivati teoretičnih
znanj, ampak tudi preizkusiti in utrjevati svoje znanje neposredno v praksi.
Procesi, ki se jih bomo v Hrastovcu lotili bodo zahtevali
veliko angažmaja in bodo doprinesli številne spremembe na področje socialnega
varstva. Zato jih bomo tudi znanstveno spremljali in evalvirali. S
pridobivanjem raziskovalnih sredstev bomo lahko dejavnosti, ki se jih bomo
lotili v zavodu še okrepili, dodali nov pomen akcijskemu raziskovanju in
znanje, ki ga bomo praktično ustvarjali pretvorili v teorijo.
Zato imam namen Hrastovec vplesti v raziskovalno delo in
projekte, v katerih sodelujem in v katere bom vabljen. Moja vizija je, da
Hrastovec postane regionalno središče znanja. Izobraževalna in raziskovalna
ustanova, ki ne bo delala le za lastne potrebe, ki jih je tudi veliko, temveč
bo ponudila znanje v akademskih, strokovnih in tudi povsem ljudskih sferah.
Kulturno delovanje
Ker je dezinstitucionalizacija tudi družbeni proces je
pomembno, da je njen del tudi kulturna dimenzija, da predstavimo tisto, s čimer
se srečujemo tudi širši javnosti. Teme norosti, ustanov, stigme, izključevanja
in vključevanja, solidarnosti so teme, ki so magistralnega pomena za obstoj
civilizacije.
Velika priložnost je, da so na gradu Trate (Cmurek) krajani ustanovili muzej norosti. Osebno že zdaj
sodelujem z njimi. Iz tega bi lahko nastalo medijsko in kulturno središče
dezinstitucionalizacije. K sodelovanju bomo pritegnili tudi Muzej sodobne
umetnosti in Etnografski muzej v Ljubljani. Vsebina »Muzeja norosti« namreč naj
ne bi bila zgolj shranjevanje predmetov in dokumentov v povezavi s to temo,
temveč tudi žive predstavitve usod, problemov in uspehov pri preselitvah ljudi
iz zavodov. V sodelovanju z Muzejem norosti in drugimi kulturnimi centri bomo v
Tratah in v Hrastovcu zagnali tudi druge oblike umetnosti na temo norosti in
dezinstitucionalizacije, kot so, na primer gledališke predstave, glasbeni
večeri, filmska in video produkcija in reprodukcija itd..
Hrastovec lahko tudi postane center za kulturne produkcije
različnih vrst (avantgardno in ljudsko, ljubiteljsko in profesionalno). Po
ustanovitvi raznih umetniških skupin, kamor naj bi se vključevali tudi
uporabniki, bomo lahko organizirali kulturne prireditve tudi v drugih okoliških
naseljih in potem tudi širši javnosti.
Vodenje
Osnovni načeli vodenja, ki jim bom sledil, bosta
demokratičnost in transparentnost. Po domače bi se reklo, da bom »igral bom z
odprtimi kartami«, pa tudi skupaj z drugimi in ne proti njim.
Konkretno to pomeni ustvarjanje organizacijskih oblik
skupnega odločanja in uporabo spletnih medijev ne le za sporočanje temveč tudi
za razpravo o pomembnih zadevah, ki se tičejo celotne skupnosti stanovalcev in
delavcev, pa tudi drugih deležnikov.
Krepitev moči stanovalcev in delavcev je namreč ena od
bistvenih značilnosti dezinstitucionalizacije in zato terja, da se hierarhija
odločanje karseda splošči in odločanje postane horizontalno. Odločanje o
življenju uporabnika mora namreč potekati čim bližje uporabniku in z njegovo
maksimalno vključenostjo. Vlogo direktorja v procesih skupnega odločanja vidim
predvsem kot facilitatorja, včasih tudi iniciatorja, procesov odločanja,
svetovalca drugim pri sprejemanju odločitev in tudi kot garanta pravic in
zastopnika interesov uporabnikov oziroma stanovalcev.
Moj namen je, da najprej s kolektivom skupaj ustvarimo
vizijo in da spodbudim znotraj koordinat skupne vizije maksimalno
samoiniciativnost (demokracija direktne akcije). Vizija, ki jo namreč zdaj
predstavljam, je predvsem način, kako predstaviti svoje delo, je torej njen
osnutek in ne končni izdelek. V nadaljevanju, če bom seveda izvoljen, si jo
morajo prilastiti tudi drugi, ki se jih tiče, kar pomeni, da jo morajo
dopolniti in spremeniti. Okvir vizije so seveda osnovni postulati, zahteve
Evropskih smernic, ki so hkrati tudi moji lastni. Od teh ne moremo odstopati,
lahko jih samo oblikujemo tako, da bodo tem bolj izvedljivi, domišljeni in
prilagojeni stvarnosti Hrastovca.
Če naj bo projektno delo ena od stalnic in vodilnih idej
delovanja, morajo stanovalci in zaposleni, pa tudi drugi akterji, ki bodo z
nami sodelovali, imeti možnost predlaganja, snovanja in izpeljave svojih
zamisli na vseh ravneh.
Na najvišji ravni delovanja zavoda vidim mesto direktorja v
tandemu s strokovno vodjo. Ta položaj poznam, kot tudi poznam sedanjo vodjo, ki
je bila nekaj časa moja pomočnica. Povsem ji zaupam in sem mnenja, da bova
lahko odlično sodelovala pri izvedbi vseh nalog in izzivov, ki so pred
Hrastovcem. Glede na to, da so strokovna in organizacijska vprašanja pri oskrbi
ljudi, še zlasti pa, ko gre za spreminjajočo se organizacijo, le dve plati iste
medalje, nemogoče je povsem ločiti resorje direktorja in strokovne vodje.
Morata delovati v tesnem sodelovanju, imeti zaupanje tako v strokovne delavce,
kot druge strokovnjake v ustanovi, kot tudi v to, da stanovalci najbolje vedo,
kaj si želijo in kaj hočejo.
Glede na to, da je Hrastovec velika in kompleksna ustanova,
da bo kompleksnost z leti in spremembami rastla, je nujno, da se ustvari tim,
ki bo zavod vodil. Kolegij direktorja morajo sestavljati resorni pomočniki
direktorja, ljudje, ki se najbolje spoznajo na določena vprašanja, segmente
delovanja zavoda. Za začetek vidim potrebo po posebnih pomočnikih direktorja in
strokovne vodje za finančne in administrativne zadeve, za tehnične zadeve in za
razvoj. V nadaljevanju jih bo verjetno treba dopolniti še s pomočniki, ki bodo
zagotavljali razvoj posameznih funkcij, ki jih zavod potrebuje – pozneje bodo
ti vodje oz. direktorji samostojnih enot eventualnega konzorcija organizacij,
ki bo izpolnjeval poslanstvo Hrastovca. V vodstvu zavoda morajo dobiti svojega
predstavnika tudi stanovalci in njihovi svojci.
Kolegij direktorja ne more biti le posvetovalni organ,
njegovi člani – resorni pomočniki – morajo imeti pristojnosti avtonomnega
odločanja in vodenja procesov odločanja glede vprašanj, ki so jim poverjena.
Organigram vodenja, ki zdaj velja, je dobra osnova, ki jo je treba popraviti,
da bo bolj do izraza prišlo sodelovanje med različnimi sektorji delovanja
organizacije in skupno odločanje. Za osnovo organizacije lahko uporabimo shemo,
ki smo jo v Hrastovcu zastavili pred leti, ki dopušča na eni strani posebne
kompetence posameznim službam, na drugi pa jih skozi projektno delo in razvoj
integrira v skupno celoto.[19]
Ker bo transformacija zavoda zahtevno delo, bomo potrebovali
tudi zunanje svetovalce za posamezna področja (npr. za razvoj področja
stanovanjske oskrbe, socialnih podjetij, ipd.), pa tudi veliko podpore in
sodelovanja pri vprašanjih, ki jih kolektiv sicer dobro obvlada, denimo,
vprašanja metod dela, pravnega statusa uporabnikov, procesov inovacij itn. Zato
se bomo morali povezati s posamezniki, ki so res vrhunski strokovnjaki v
svetovnem merilu. V priporočilnih pismih so mi nekateri že zagotovili pomoč in
podporo pri vodenju sprememb v zavodu.
To podporo bo treba tudi organizacijsko povezati z
delovanjem zavoda. V mislih imam poseben svet, denimo, projektni svet, ki bo
lahko poleg obstoječih teles, generiral podporo v strokovnem, moralnem,
operacionalnem in političnem smislu.
Glede na večjo dinamiko dogajanja v naslednjem obdobju
predvidevam, da se bo spremenil način delovanja sveta zavoda. Svet zavoda bo
moral biti sproti obveščen o dogajanju v zavodu, o sprememba razpravljati in
jih podpirati. Najmanj, kar si mislim, je, da se bo gotovo sestal večkrat, kot je
bilo v navadi doslej.
Seveda pa kolegialno vodenje procesa transformacije ne bo
uspešno, če kolegij ne bo imel sogovornikov v bazi. Odločanje o ciljih in
načinih uresničevanja ciljev ne more biti domena samo vodstva. Celotno vodstvo,
vključno z direktorjem in strokovno vodjo, bo moralo najprej prisluhniti, potem
pa tudi delavce in stanovalce, pa tudi druge akterje, okrepiti, da bodo lahko
sodelovali pri odločanju in odločali samostojno.
Organizacijska podlaga za to so skupščine in sveti. Že zdaj delujejo po enotah skupnosti, ki
odločajo o življenju in delu na neki enoti. Z večanjem propulzivnosti in ko
bodo enote teritorializirane bodo te odločitve še toliko bolj pomembne in
skupščine in zbori toliko bolj merodajni. Poleg tega pa imajo, zaradi krepitve moči
sodelujočih, tudi »terapevtski« učinek. Oddelčne skupščine morajo postati
osnovne celice – ne samo delovanja temveč tudi odločanja o življenju in delu v
zavodu.
Poleg tega je treba premisliti tudi o bolj pogostih zborih
delavcev in vzporedno z njimi tudi zbori stanovalcev in uporabnikov. Smiselno
je, da zbor stanovalcev dobi svoje stalno izvršno telo, kot je bil svoj čas
svet stanovalcev, ki bo kontinuirano iz dneva v dan delovalo za interese
uporabnikov. Ta dva osnovna plenuma pa morajo v prihodnosti dopolniti tudi
skupščine ali zbori svojcev in pa podpornikov zavoda in procesa
dezinstitucionalizacije. Hrastovec mora biti namreč del gibanja za spremembe in
tudi eden izmed glavnih nosilcev.
Organizacijske spremembe v strukturi vodenja in odločanja
bomo najprej preizkusili in šele potem kodirali v spremembah statuta. V začetku
bodo to torej posvetovalni organi, pozneje, kakor se bo izkazalo pa lahko
dobijo tudi statutarno moč odločanja.
Kadri
Kadrovska zasedba v zavodu Hrastovcu je dobra in je dobra
osnova za vzpostavitev novih služb. Zaposlene poznam in oni poznajo mene. Glede
na izkušnje se gotov, da gre za dobro ekipo, ki ima največ znanja in spretnosti
potrebnih za uspešno izvedbo preselitev in procesa dezinstitucionalizacije v
naši državi.
Med največjimi nevarnostmi dezinstitucionalizacije je odpor
zaposlenih do novosti in strah pred negotovostjo. Ta nevarnost je v Hrastovcu
bistveno manjša, kot kje drugje, saj imajo zaposleni že izkušnje s spremembami.
V prvem valu sprememb je namreč direktor zatrdil, da odpuščanj zaradi sprememb
ne bo in jih res ni bilo. Tako so zelo kmalu spoznali, da spremembe niso
nevarnost temveč priložnost.
To, isto, je treba spet ponoviti. Nihče ne bo odpuščen zaradi dezinstitucionalizacije. Prej nasprotno, izkušnje takih procesov po
svetu kažejo namreč, da se osvobodi del sredstev, ki je potreben za vzdrževanje
fizične institucije, da pa je potrebno več delovne sile. Po tej logiki bo treba
kadrovsko zasedbo okrepiti. Če bodo še veljale omejitve zaposlovanja v javnem
sektorju, bo treba najti druge možnosti zaposlovanja, kar bo možno v novih
enotah oz. organizacijah, ki jih za posamezne funkcije moramo vzpostaviti. Za
nova delovna mesta in zaposlitve bodo na voljo tudi namenska evropska sredstva,
projektna organiziranost pa pomeni tudi večjo stopnjo pridobivanja sredstev na
raznih natečajih in razpis, možnost, ki jo je Hrastovec do zdaj premalo
izkoriščal.
Kljub temu, da imamo v Hrastovcu dober in visoko usposobljen
kader, bo treba dodatno vložiti v dodatno usposabljanje in izobraževanje.
Izkušnje iz preteklosti kažejo tudi na to, da je, glede na zahtevnost naloge,
treba omogočiti zaposlenim, da se spočijejo, razbremenijo in osmislijo svoje
delo. Poleg timskega dela in krepitve timov, naprednih oblik supervizije in še
zlasti intervizije, sem mnenja, da delavci na tem področju potrebujejo tudi
oblike kulturnega in strokovnega udejstvovanja. S širjenjem obzorij onkraj
ozkih strokovnih mej bodo delavci bolje opremljeni za spopadanje s stiskami, ki
jih delo prinaša, bolje bodo razumeli pomen svojega dela in napredovali v
osebnem razvoju.
Glavna oblika izobraževanja bo seveda ob delu in razvoju. Ob
tem je smiselno, da zaposleni tudi karierno napredujejo, da pridobijo višje
stopnje izobrazbe, nekateri tudi doktorate znanosti. Eden od glavnih stranskih
učinkov procesa dezinstitucionalizacije bodo vsekakor – višje usposobljeni
kadri.
Ena od pomembnih nalog bodočega vodstva, če naj izpeljemo
proces sprememb, je vsekakor krepitev moči manj izobraženih delavcev, ki delajo
neposredno z uporabniki. Izkušnje usposabljanj za ključne delavce in potem samo
uvajanje ključnih delavcev, so pokazale, da je to ne le možno, ampak tudi
zaželeno ali celo nujno. Tudi negovalke, oskrbovalke, animatorke in drugi kadri
s srednjo ali celo nižjo izobrazbo morajo biti kompetentni delavci in zmožni
suverenega odločanja. Recept za emancipacijo ljudi, ki delajo konkretno z
ljudmi je možna z okrepitvijo njihovega položaja, zaupanjem v njihove zmožnosti
in z izobraževanjem in usposabljanjem za tako delo.
V svojem mandatu imam namen povečati pomen prostovoljnega
dela, ki ima sicer v Hrastovcu dolgo in bogato tradicijo. V nadaljnjem
razprševanju služb in storitev možnosti za angažiranje prostovoljcev več
(urbana središča, povezovanje s skupnostjo) in tudi bolj potrebno. Pri tem bomo
posvetili pozornost, da prostovoljci ne bodo poceni delovna sila, temveč da
bomo uporabili njihovo motivacijo, zagnanost in avtentični altruizem za
izboljšanje možnosti stanovalcev (druženje, občansko zagovorništvo, ipd.), dela
osebja (prostovoljci so dobri sodelavci in dodatno motivirajo za delo in zagon
novih dejavnosti) in vzdušja v zavodu. Poleg novačenja prostovoljcev med
študenti in upokojenci, bo treba privabiti tiste, ki so zaposleni, pa tudi
nezaposlenim je to lahko primeren izziv in potrditev.
V delo zavoda imam namen vključevati tudi uporabnike, ne le
kot pomočnike pri tehničnih delih in storitvah temveč tudi kot sodelavce pri
izvajanju osnovne dejavnosti zavoda, torej oskrbe. To se je izkazalo kot zelo
učinkovito v več državah, saj gre za požrtvovalne delavce, ki ob dodatnem
usposabljanju lahko uporabijo svoje lastne izkušnje za to, da zagotovijo
odlične storitve.
Nekaj opazk glede finančnega poslovanja
Osnovno vodilo pri preselitvah je navadno, da denar, ki ga
uporabnik prejme za oskrbo v zavodu, ga spremlja tudi po preselitvi. Tako smo v
Hrastovcu izvedli tudi vse preselitve do zdaj, vendar smo denar za oskrbo in
namestitve črpali iz celotnega proračuna zavoda.
Ob preselitvah v samostojna stanovanja bo ta del moral
postati še bolj transparenten. Jasno mora biti koliko sredstev gre določenemu
uporabniku in katere storitve za to prejme.
Za zagon ponovnih preselitev bodo obstoječe finance
zadoščale. Kljub temu pa bomo potrebovali nekaj zagonskega denarja, da naredimo
še drugi korak k oskrbi v samostojnih stanovanjih. V te namen nameravamo črpati
sredstva za dezinstitucionalizacijo iz operativnega programa. Poleg
operativnega programa so na voljo tudi druga evropska sredstva za razvoj
storitev. V prvem letu bomo posvetili
več časa prijavljanju na omenjene razpise in povezovanju v mednarodne projektne
konzorcije kar bo povečalo možnosti, da so uspešni pri prijavljanju na razpise.
Prav tako bomo morali v prvem letu narediti finančni načrt
za objekte, ki jih bomo izpraznili. Že Trate, ki jih še vedno ima Hrastovec v
upravljanju, so potratne. Ko bomo izpraznili več objektov, bodo ti stroški še
večji. Po eni strani je tu smiselno premisliti, kako jih uporabiti, kako tem
bolj znižati njihove stroške, hkrati pa tudi za nekatere narediti načrt, kako
se jih znebiti. S tem bo tudi več denarja na voljo za razvojne dejavnosti in
intenzivnejšo oskrbo v skupnosti.
Povezovanje z družbenimi tokovi in skupnostjo
Kot smo že napisali, je naš namen privabiti ljudi v
Hrastovec, da se pridejo h nam učit, da pridejo h nam na kulturne dogodke,
hkrati pa želimo, da se stanovalci Hrastovca vključijo v okolje. Hrastovec se
mora začeti povezovati tako z lokalno, regijsko, nacionalno kot mednarodno
skupnostjo.
Na lokalni ravni se moramo povezati v prvi vrsti z lastno
lokalno skupnostjo v Lenartu in drugih občinah Slovenskih goric in Mariborom.
Za zagotavljanje in organizacijo oskrbe predvsem z centroma za socialno delo in
nevladnimi organizacijami. Za vključevanje uporabnikov v skupnost je nujno, da
se povežemo s kulturnimi in alternativnimi organizacijami in mariborskimi
četrtnimi skupnostmi.
Za razvoj znanstveno raziskovalne dejavnosti se bomo
povezali z Univerzo v Mariboru. Morda bi lahko tudi njim ponudili uporabo
izpraznjenih velikih objektov za študijske in raziskovalne namene.
Na regionalni ravni bi bilo smiselno ustvariti tesne
povezave s sorodnimi ustanovami. Najprej z zavodom v Lukavcih in tudi njih spodbuditi
k transformaciji zavoda. Dolgoročno bi se lahko zavoda celo združila in skupaj
zagotavljala posebno dolgotrajno oskrbo v pomurski in podravski regiji. Prav
tako bi se lahko povezali z zavodom v Dornavi in jim pomagali pri razvoju
oskrbe v skupnosti tudi za otroke z intelektualnimi ovirami.
Ostale sorodne ustanove v državi bomo poleg vabljenja na
izobraževanja, povabili tudi k tesnejšemu sodelovanju pri izmenjavi osebja in
stanovalcev. Prizadevali si bomo povabiti tudi ostale direktorje in strokovne
vodje k oblikovanju skupine, ki si bo prizadevala za prehod iz institucionalnih
k skupnostnim oblikam oskrbe.
Na razvojni ravni si bomo v zavodu prizadevali k spodbujanju
dezinstitucionalizacije v Sloveniji in sodelovali k napovedanemu nacionalnemu
projektu dezinstitucionalizacije. Prav tako si bomo prizadevali za sodelovanje
pri vzpostavljanju sistema dolgotrajne oskrbe in spremembam v celotnem sistemu
socialnega varstva.
Na raziskovalni ravni se ne bomo povezovali samo s Fakulteto
za socialno delo, ampak želimo k sodelovanju povabiti tudi Inštitut za socialno
varstvo, Mirovni inštitut, Pedagoško fakulteto, Zdravstvene fakultete in druge.
Prizadevali si bomo za izboljšanje sodelovanja s Socialno zbornico, Skupnostjo
socialni zavodov, Skupnostjo organizacij za usposabljanje in Skupnostjo centrov
za socialno delo. Vsi ti so pomembni akterji za dezinstitucionalizacijo in je
nujno, da ta proces vzamejo za svojega.
Za izpeljavo sprememb v zavodu bomo potrebovali veliko
podpore tudi s strani ministrstva. Z njimi bi bilo smiselno oblikovati prehodni
zakon, ki bo olajšal uvajanje sprememb v zavodu in omogočal eksperimentiranje.
Pozicija Hrastovca omogoča tesno sodelovanje z Avstrijo
(Gradec), Hrvaško (Varaždin in Zagreb) in Madžarsko (Monošter). Tu bi lahko oblikovali
močen mednarodni konzorcij, ki bi si prizadeval za oskrbo v skupnosti. Sam imam
zelo tesne povezave tudi z Italijansko psihiatrijo. S kolegi iz Trsta se bomo
povezali v prizadevanjih za demokratično duševno zdravje.
Sodeloval sem v različnih projektih pri vzpostavljanju
socialnega varstva in oskrbe v skupnosti tudi na področju republik bivše
Jugoslavije. Tako bi lahko učinkovito sodelovanje vzpostavili s Srbijo, Bosno
in Hercegovino in Črno Goro. Pričakujemo lahko, da se bodo zavodi iz teh držav
hodili učiti v Hrastovec, hkrati pa bi bil to tudi za nas dobra učna
priložnost, saj se v teh državah šele lotevajo procesa in nam lahko dajo
dodatnega zagona ter začetniških idej.
Pri kandidaturi me je podprl tudi Jan Pfeifer, ki je član
vodstva Evropske mreže za dezinstitucionalizacijo. Z njihovo podporo in
sodelovanjem si bomo prizadevali za sodelovanje tudi z Evropsko unijo in
številnimi evropskimi organizacijami na tem področju.
Časovna dinamika sprememb
Na tem mestu bomo na kratko povzeli časovno dinamiko
izvajanja sprememb v zavodu. V prvem mesecu mandata pa bomo časovnico dopolnili
in izkristalizirali.
Po petih letih mojega mandata bi naj bila slika v zavodu
tako, da bi bili veliki objekti izpraznjeni oziroma uporabljeni za druge
namene, 250 stanovalcev bi živelo v oblikah samostojnega življenja, 250 pa v
stanovanjskih skupinah z štirimi do šestimi stanovalci.
Organizacija bi bila demokratična, ki bi temeljila na
samoiniciativnosti osebja in stanovalcev. Organizacija delovanja bi bila
razdeljena glede na funkcije, ki bi delovale samostojno, a vendar povezano in v
sodelovanju ena z drugo.
Za prvo leto načrtujemo spodnje aktivnosti:
a)
Diagnoza stanja
V prvem mesecu bova s strokovno
vodjo pogledala, kakšna je trenutna situacija na strokovnem področju. Predvsem
bomo pregledali, kako je s ključnimi delavci, osebnimi načrti in življenjem v
dislociranih enotah. Pregledala bova, katera znanja osebje najbolj potrebuje in
hitro popisala strukturo in značilnosti stanovalcev.
b)
Teritorialna organizacija oddelkov
V začetku 2015 bomo oddelke
reorganizirali glede na teritorialno pripadnost. Zagnali bomo prve skupščine na
oddelkih in spodbudili uporabnike in osebje k samoorganizaciji dela in
življenja na oddelkih.
c)
Ustvarjanje in prilaščanje vizije
Sočasno s teritorialno
organizacijo oddelkov bom sodelavcem in stanovalcem predstavil vizijo
delovanja. Na skupščinah bomo o viziji diskutirali in jo dopolnjevali.
d)
Skupno ustvarjanje načrta preoblikovanja
Vizijo bomo dopolnili z akcijskim
načrtom in natančnejšo dinamiko preselitev. V njem bomo natančneje predvideli
delovanje različnih funkcij in načine vzpostavljanja novih storitev in služb v
skupnosti.
e)
Zagon preselitev
Pomladi 2015 bomo ponovno zagnali
preselitve, najprej v manjše bivalne enote. Začeli bomo z eno manjšo enoto
štirih stanovalcev, nato pospeševali iz meseca v mesec.
f)
Preoblikovanje varovanih oddelkov v skupnostne
oblike
Sočasno s preselitvami bomo
začeli z odpiranje varovanih oddelkov. Zapiranje bomo nadomestili z dialoškim
pristopom. Pri varovanju pa bomo uporabili tudi elektronske pripomočke, ki
sicer tudi deloma omejujejo svobodo posameznika, vendar lahko s dialoško
uporabo bistveno večjo možnosti posameznika.
g)
Pilotiranje s samostojnim življenjem v skupnosti
na podlagi osebnih paketov storitev
Poleg zagona preselitev bomo v
prvem letu začeli z pilotiranjem samostojnega življenja v skupnosti na podlagi
osebnega paketa storitev. Začetek s tem bo sicer velik izziv, ampak nam delo
nekoliko olajša 8. člen pravilnika o standardih in normativih, ki omogoča tako
vrsto storitev za omejeno število oseb.
h)
Vzpostavljanje novih funkcij
V začetku leta 2015 bomo začeli z
ločevanjem dela na različne funkcije. Za vsako funkcijo bo odgovorna oseba
pripravila načrt dela na naslednjih pet let.
i)
Demokratizacija vodenja
Prvi korak k demokratizaciji
vodenja bodo skupščine na oddelkih. Večjo avtonomijo bom predal tudi na
dislocirane enote. Z oddelčnimi skupščinami pa bomo okrepili moč tudi kadra, ki
je običajno v hierarhiji delovanja najnižje.
[1] Urek, M. in Flaker, V.
(ur.) (1989), Hrastovški anali za leto
1987. Ljubljana: RK ZSMS.
[2] Flaker, V. (1992),
Hrastovec v Ljubljani. Subpsihiatrične študije - Hrastovški anali za leto 1989
Časopis za kritiko znanosti, 138-139: 47-97.
[3] Jerman, D. (1991),
Dezinstitucionalizacija in nova psihiatrija - o stanovanjskih skupinah. Časopis za kritiko znanosti, 138/39:
103-112.
[4] Flaker, V. (1991), Predlog
programa Društva za spodbujanje duševnega zdravja Alpe - Jadran. Bilten Odbora za družbeno zaščito norosti:
15.
[5] Flaker, V. (1995), Študij
duševnega zdravja v skupnosti - Usposabljanje za psihosocialne službe: Poročilo
o projektu. Socialno delo 34 6:
437-444.
[6] Flaker, V. in sodelavci
(1999), Oblike bivanja za odrasle ljudi,
ki potrebujejo organizirano pomoč in podporo: Analiza in predlog ukrepov.
Ljubljana: Visoka šola za socialno delo.
[7] Več o tem v: Cizelj, M.,
Ferlež, Z., Flaker, V., Lukač, J., Pogačar, M., Švab, V. (2004), Vizija
posebnih socialnih zavodov. Ljubljana: Skupnost socialnih zavodov Slovenije
in Fakulteta za socialno delo; FLAKER, Vito, ŽAKELJ, Magdalena. Social care
home Hrastovec, Trate : dislocated residential units. IUC Journal of social
work, no 11, 2004/2005. http://www.bemidjistate.edu/sw_journal.
[COBISS.SI-ID 2451045]
[9] European Expert Group on
the Transition from Institutional to Community-based Care (2012) Common European Guidelines on the Transition
from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing and
supporting a sustained transition from institutional care to family-based and
community-based alternatives for children, persons with disabilities, persons
with mental health problems and older persons in Europe), Brussels. [On
line] Available at:
deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf
[10] Common guidelines, Op. cit., pa
tudi European Expert Group on the Transition from Institutional to
Community-based Care (2012) Toolkit on
the Use of European Union Funds for the Transition from Institutional to
Community-based Care, Brussels. [On
line] Available at:
deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/11/Toolkit-11-02-2012-final-WEB.pdf;
World Health Organisation (2005) Mental
Health Declaration for Europe: Facing the Challenges, Building Solutions, WHO European Ministerial Conference on Mental
Health, Helsinki, Finland, 12–15 January 2005, EUR/04/5047810/6. [On line]
Available at: www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/88595/E85445.pdf ; Directorate-General
for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities (2009) Report of the Ad Hoc
Expert Group on the Transition from Institutional to Community-based Care,
European Commission, Brussels. [On line] Available at:
ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=4017&langId=en
[11] Cizelj in sodelavci, op. cit.
[12] Flaker, Vito. Kratka zgodovina
dezinstitucionalizacije v Sloveniji : v spomin Katje Vodopivec. Čas. krit.
znan., 2012, letn. 39, št. 250, str. 13-30.
[13] Škerjanc, J. (1997),
Načrtovanje neodvisnega življenja v sistemu neposrednega financiranja. V Neodvisno
življenje najtežje gibalno oviranih. Ljubljana: Inštitut Republike
Slovenije za rehabilitacijo; Flaker, V., Nagode, M., Rafaelič, A., Udovič, N. (2011), Nastajanje dolgotrajne oskrbe: ljudje in
procesi, eksperiment in sistem. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
[14] Ramon, S. (ed.) (1992),
Psychiatric Hospital Closure: Myths and Realities. London: Chapman Hall;
McCourt-Perring, C. (1993), The
Experience of Psychiatric Hospital Closure Aldershot: Avebury.
[15] Preselitve iz varovanih
oddelkov so poseben izziv. Zakon o duševnem zdravju sicer eksplicitno ne
navaja, da mora biti oddelek zaprt in lociran v zavodu, temveč govori o tem, da
»je oddelek v socialno varstvenem zavodu, kjer so osebe zaradi svojih potreb
nepretrgoma deležne posebne zaščite in varstva ter zavoda ne morejo zapustiti
po lastni volji.«. V duhu Evropskih smernic in Konvencije Združenih narodov o
pravicah ljudi z ovirami, lahko torej predvidimo, da je »varovani oddelek« tudi
skupnostna oblika oskrbe, kjer ima človek zagotovljeno posebno zaščito in
varstvo in je v svojem gibanju omejen. To pa lahko zagotovimo z intenzivno
podporo in, če je treba, z uporabo elektronskih sredstev spremljanja, seveda na
način, ki bo omogočal dialog kot temelj strokovnega dela in ne bo kratil
pravic, ki jih imajo stanovalci varovanih oddelkov zagotovljene po zakonu in na
način, ki bo najmanj posegal v njihovo zasebnost in zmožnost odločanja. V
najslabšem primeru pa je tak oddelek, vsaj za začetek lociran v skupnosti.
Preoblikovanje varovanih oddelkov bo gotovo eden od prvih projektov, ki se jih
bo treba lotiti, da bi lahko dosledno izvedli proces dezinstitucionalizacije.
[16] Tabela ima namen
ponazoritve – da si lahko proces bolje predstavljamo. Seveda bomo naredili
podrobnejše in bolj utemeljene projekcije v prvem letu in ustvarili akcijski
načrt preselitev.
[17] Glej J. Mandiberg:
Economy of community care. Referat na simpoziju v Trstu, oktober 2013
[18] Dve enoti za Maribor z
okolico, ena za Slovenske gorice in četrta za Dravsko polje (Ptuj in Slovenska
Bistrica).
[19] Glej npr. Letno poročilo
o delu za leto 2007.
Pozdravljeni, dragi občani
OdgovoriIzbrišiNe dovolite, da banke narekujejo obrestne mere. Na voljo smo vam za pogajanja o najnižjih cenah na trgu. Obnovite hipoteko ob pravem času in poiščite najboljšo ponudbo. Optimizirajte svoja sredstva! Na voljo imamo najboljše ponudbe. So vas številne banke zavrnile. Ali potrebujete financiranje za konsolidacijo svojega dolga? Tu je naš naslov: pierredubreuil35@gmail.com
Pozdravljeni, vsi gledalci na spletu, jaz sem Dragica Marčič, iz Ljubljane, Slovenija ... sem tu, da delim čudovito delo, opravljeno zame ... Po treh letih v zakonu z možem z dvema otrokoma se je moj mož začel čudno obnašati in se dogajati zunaj z drugimi ženskami in mi je pokazal hladno ljubezen, večkrat mi grozi, da me bo ločil, če si ga upam podvomiti o njegovi aferi z drugimi ženskami. Bil sem popolnoma opustošen in zmeden, dokler mi stari prijatelj ni sporočil o urivanju uroka. Internet, imenovan Dr igbinovia, ki ljudem, ki imajo težave v zvezi in zakonski zvezi, pomaga z ljubezenskimi uroki, sem sprva dvomil, če takšna stvar sploh obstaja, vendar sem se odločil, da poskusim, ko se obrnem nanj, pomagal mi je dati ljubezenski urok in v 48 urah se je moj mož vrnil k meni in se začel opravičevati, zdaj pa je nehal hoditi z drugimi ženskami in je z mano za dobro in zares. Obrnite se na tega velikega ljubitelja ljubezenskega uroka, da se bo vaš odnos ali zakonska težava rešila danes .... on tudi pozdravi ... HIV / AIDS, HEPATITIS, NIZKA SPERMSKA ŠTEVILA, RAZLIČNE BOLEZENI, FIBROIDNE BOLEZNI, GONORHEA, FALLOPIAN TUBE, BREZPLAČNOST, HERPES . vse zahvaljujoč dr. Igbinovia vam lahko tudi pomaga, kontaktirajte ga neposredno, če potrebujete njegovo pomoč na EMAIL .... doctorigbinovia93@gmail.com ga pokličite zdaj in kontaktno številko WhatsApp na WhatsApp 2348144480786 hvala, ker ste si namenili svoj čas. .......
OdgovoriIzbrišiMoje neskončne pohvale pripisujem temu prav posebnemu zbiralcu urokov, za katerega je vredno posnemati. Moje čustveno življenje je imelo bolj tolažilno obliko po posredovanju zdravnika Egwalija, ki ga je moj dragi prijatelj predstavil na točki, ko smo vsi mislili, da je to storjeno. Verjemite mi, tudi jaz sem bil skeptičen zaradi drugačnega srečanja s številnimi čarovniki in spletnimi mesti, ki so bila na robu, da mi vrnejo očarljivega lahkotnega moža, nedvomno sem bila prisotna, da mora obstajati zanesljiv kraj, potem kath je prišel z dr. Egwalijev članek in po priprošnji je zdravnik opravil nekaj obredov in od takrat nam je bil tako ljubeč do svoje družine. Danes smo se ponovno poročili in lepo živimo, zdaj pa sem resnično vernik, še enkrat hvala, dr. Lahko ga kontaktirate na tej platformi Whatsapp: +2348122948392 /Mail:dregwalispellbinder@gmail.com
OdgovoriIzbrišiPozdravljeni vsi, želim deliti svojo neverjetno izkušnjo z največjim urokom dr. WALEOM. Moj mož me je varal in ko sem izvedela, da sva se sprla, kar je pripeljalo do tega, da je on zahteval ločitev, sem jokala in zbolela sem, ker sem ga res ljubila. ko sem na spletu iskal ljubezenske citate, sem videl, da ljudje govorijo o njem in njegovem odličnem delu, katerih primer je bil podoben mojemu, pustili so njegove kontaktne podatke, stopil sem v stik z njim in rekel mi je, naj me ne skrbi, da bo čez nekaj tednov preklical ločitev in da moj mož se bo vrnil k meni, ko bom naredila vse, kar je zahteval od mene, na moje največje presenečenje naslednji dan zvečer je bil to moj mož, pokleknil je in me prosil, naj ga sprejmem nazaj, hvala še enkrat Dr WALE, res ste blagoslov zame. Lahko vam tudi pomaga. kontaktirajte prek WhatsApp/Viber: +2347054019402 ali e-pošte: drwalespellhome@gmail.com
OdgovoriIzbrišipost stamps
OdgovoriIzbrišiforever stamps
postage stamps