sobota, 11. april 2020

Operacija D: Intenzivnost posega (operacije 14, odnos 3)


Cilji, projekti in načrti so povabilo uporabnika, da stopimo v njegov ali njen svet. In jih je treba sprejeti, kot se sprejema povabila – vljudno in spoštljivo. Vendar pa lahko povabilo velja za različne stopnje vstopa v življenjski svet, oziroma, da smo jasni – za različne stopnje posega socialnega dela v nekograšnji življenjski svet. Odnos se lahko začne in konča na ravni zgolj reprezentacije življenjskega sveta v pogovornem srečanju, ki mu navadno rečemo svetovanje. V tem primeru socialni delavec ali delavka ne stopi v stvarnost uporabnika.

Naslednja stopnja je, da stopi v svet, ki ga uporabnik dejansko živi tako, da uporabnika oz. uporabnico podpremo v določenih dejavnostih s tem, da ga opogumljamo,  materialno ali moralno podpiramo, a v resničnem kontekstu življenjskega sveta, kakor to storimo pri osebni asistenci ali pri tem, kar bi lahko poimenovali »oporno delo« (support-work). Ko gre za kaj takega, »podpornik« stopi v uporabnikov življenjski svet in vsaj za tisti hip postane njegov del.

Pri operaciji »pomoči« »pomočnik« deluje iz položaja zunaj življenjskega sveta in v polje prinese silo, ki ne le, da ne izvira iz njega, temveč je tudi usidrana v domeni zunaj življenjskega sveta uporabnika. Ta dvojnost položajev ustvarja razmerje moči, v katerem »pomočnik« ne prispeva le k dejavnostim »pomaganega«, ampak tudi »naredi stvari namesto njega ali nje«, dodaja svoja lastna dejanja in iz njegovega lastnega položaja. V tem dejanju se ustvari vmesni prostor med navadnim življenjskim in institucionalnim svetom, v katerem je uporabnik še vedno umeščen v svoj življenjski svet, a ga je od njega odteguje razmerje, v katerem izgublja tisto stopnjo suverenosti, ki je sicer značilna za življenjski svet. To intenzivnost navadno poimenujemo kot socialno delo s posameznikom oz. primerom (casework). 

»Podpora« in »pomoč« sta zares sinonima. Tu uporabljamo ta izraza za to, da označimo razliko, ki je v vsakdanjem govoru zanemarljiva. »Podpora« označuje dejavnost, ki podpira, vzdržuje dejavnost akterja s tem, da ji dodaja silo, ne da bi pri tem spreminjala smer ali namen dejavnosti. V tem kontekstu »pomoč« definiramo kot silo v polju, ki deluje kot vektor dejavnosti, ki torej prispeva k dejavnosti akterja, a vanjo uvaja dodatno dimenzijo in s tem vsaj malo spreminja njeno smer in dodaja k njenemu namenu. V jeziku dinamike sil je podpora »skalar«, pomoč pa »vektor«.

Ko zadeve postanejo bolj zapletene, še posebej, ko je potrebno več vložka iz institucionalnih virov, je treba tudi več organizacije in koordinacije – več je treba »pomočnikov« in »opornikov«, intenzivnost posega se poveča in doseže novo kvaliteto. Tako celovito oskrbo pogosto poimenujemo »koordinirana oskrba« (v angleščini tudi »menedžment oskrbe« (care management), prenese pa dejavnost socialnega dela na raven organizacije. Še vedno se dogaja v vmesnem prostoru med življenjskim in institucionalnim svetom, se pa slednjega zgolj dotika, je njuna tangenta, ki, kar se tiče življenjskega sveta, ustvarja »lok pomoči«, ki sega od finalnosti uporabnikovih dejavnosti v življenjskem svetu do različnih stopenj intenzivnosti pomoči. 

Najbolj intenziven poseg socialnega dela[1] v življenjski svet je, da nekoga vzamemo iz njegovega ali njenega okolja in ga oz. jo premaknemo v neko drugo, navadno že vnaprej pripravljeno, okolje. Temu navadno rečemo »institucionalno varstvo« ali v post-institucionalnem okolju »oskrba z namestitvijo«. Tu je človek povsem odkrenjen iz svojega življenjskega sveta in prestavljen v njegov simulaker.

Tako progresijo intenzivnosti lahko pojmujemo kot serijo netelesnih preobrazb prostora kakor tudi odnosov, ki so v njem situirani, vključno z odgovarjajočima vlogama strokovnjaka in uporabnika. Prostor se preoblikuje od prostora idej, ki reprezentirajo življenjski svet, »teoretičnega konteksta« v Freirovih besedah, ustvarjenega v človeškem srečanju, v stapljanje socialnega delavca z življenjskim svetom uporabnika pri podpiranju njegovih dejavnosti, v premoščanje osebnega in institucionalnega sveta, ustvarjanjem loka ali kupole, ki se institucionalnega sveta dotika, a temelji v dejavnosti življenjskega sveta, in na koncu v umetni, institucionalni svet. Delovni odnos torej ustvarjamo v razponu od proste izmenjave idej, ki nimajo nobene neposredne posledice v siceršnjem življenjskem svetu človeka in je njihov namen le njegova refleksija, dobiti uvid in se na novo orientirati, do razmerja, v katerem izvajalec oskrbe prevzame človeka in je v resnici, če ne celo tudi pravno, njegov skrbnik. Med tema dvema poloma, so odnosi tovarištva pri skupnem delu v življenjskem svetu človeka, odnos moči, ki izhaja pomaganja in odnos posredovanja oskrbe med življenjskim in institucionalnim svetom.

Dejanje
Raven
izraz
Prostor
Odnos
popravljalno dejanje
Pogovarjanje
reprezentacije
svetovanje
idej
reflektiven
refleksivnost + vzajemnost, simetrija izmenjav
Podpiranje
dejanja
osebna asistenca, opora
življenjski svet
tovarištvo pri skupnem delu
perspektiva uporabnika
Pomoč
moč
delo s primerom
most med institucionalnim in življenjskim svetom
moči
krepitev moči
Oskrbovanje
organizacije
koordinacija oskrba
institucionalna kupola na življenjskim svetom
posredniški
samoupravljanje, ponovno prilaščanje institucionalnih virov
Premeščanje
Premik
oskrba z namestitvijo
institucionalni
skrbniški
začasnost in poosebljenje prostora
V napredovanju intenzivnosti lahko opazujemo dve močni tendenci. Prva zadeva usihanje moči, ki jo povzroča razlika v moči, ki jo strokovnjak vpeljuje, uvaja pa ga tudi sama ideja in proces pomoči. Druga, ki poteka vzporedno z izgubljanjem moči, je izgubljanje tal pod nogami, izkorenitev iz življenjskega sveta. Taka deteritorializacija, raz-zemljitev ima lahko produktiven učinek v tem, da poveča zmožnost spreminjanja svojega življenja – s tem, da se razširi reflektiven pogled, manevrski prostor, in pridobi avtonomnost od vsakdanjega življenja in z zagotavljanjem dostopa do dobrin institucionalnega prostora. Vendar pa lahko vodi k progresivnem izključevanju iz pomembnih razmerij, odtujitev od doma in skupnosti. Tako stopnjevanje pomoči uprizarja serijo preobrazb – netelesnih premen, ki prenehajo biti zgolj situacijske (kot se to dogaja v vsakdanjem življenju) in vodijo k progresivnem opredmetenju v institucionalni predmet. Pot v pekel je tlakovana z dobrimi nameni.

Nameni so v socialnem delu gotovo dobri. Tudi rezultati niso nujno katastrofalni, navadno precej benigni. Vseeno pa to ni dovolj, da bi se izničili procesi izgubljanja moči in svojega prostora, ki jih spremljajo. Ima pa socialno delo protistrup za te »jatrogene« poškodbe. Tako kot v vsakdanjih izmenjavah mora obstajati popravljalna dejanja za vsako grožnjo izgube ozemlja in kapacitete moči.

Eno je zavest, da je življenjski svet izhodiščna točka in točka povratka. Ne zgolj zato, ker je to kriterij posega socialnega dela, kot smo opisovali zgoraj, temveč tudi zaradi temeljnega finalizma podpore, v kateri poseg poteka. Zavedati se moramo, da imamo opravka z dejavnostjo, ki ima po definiciji namen, ki ima svoj cilj (vedno specifičnega, na splošno pa izboljšati življenjske pogoje) in da je to točka, na kateri gradimo skupno delo. Torej je to, da konsistentno prevzemamo »perspektivo uporabnika«, glavni način, kako odvračati negativne posledice in součinke socialnega dela.

Na volj imamo raznolike vrste popravljalnih dejanj glede na grožnje, ki jih prinašajo vsaka stopnja intenzivnosti posebej. Celo na najmanj vsiljivem dejanju reprezentacije, saj gre za odmik od življenjskega sveta in je dejanje razzmeljitve, obstaja nevarnost ukrivljanja pogleda z uvozom idej s pomočjo reprezentacije v človekov svet življenja (Freire – vsiljevanje). Moramo vzpostaviti dialoška varovala, da bi se jim izognili s kritično in reflektivno držo, kot tudi z vzajemnostjo in simetrijo izmenjav.

Krepitev moči je splošni protistrup izgubljanju moči, ki je lastno v različnih merah posegom socialnega dela. Če pomoč zmanjša moč tistega, ki mu pomagamo, moramo na koncu uspešne operacije moč »izmeriti«, da preverimo, da le ni »operacija uspela, pacient pa umrl« in da zasnujemo popravljalno dejanje, s katerim bomo povrnili moč onkraj stranskih učinkov pomoči. 

Pri koordinirani oskrbi moramo biti pozorni na vse grožnje izkoreninjenosti in pomanjkanja nadzora in vpliva v svojem življenju, ki se pojavi na spodnjih ravneh intenzivnosti in jih integrirati v to intenziteto. Posebno pozornost moramo nameniti simetriji, kritični misli, uporabnikovi perspektivi in krepitvi moči v vseh fazah načrtovanja in koordiniranja oskrbe. Za to intenzivnost pa je poseben imperativ »samoupravljanja«, vodenje svoje oskrbe in dotoka sredstev iz institucionalnih virov, ki jih ne smemo uporabljati kot državno dobrodelnost ali miloščino temveč kot ponovno prisvajanje javnega dobra.

Premestitvi se moramo na vsak način izogibati (in jo zbrisati kot panergični in vseobsežen odgovor na stisko). Ko je potrebna, kot na primer pri družinskem nasilju ali pri potrebi po varnem zatočišču, ipd., mora biti karseda kratkotrajna in začasna rešitev, mora ohranjati povezave z siceršnjim življenjskim svetom in vsebovati intenzivno delo na ravneh nižje intenzivnosti, da bi z njim omogočili povratek. Če pa povratek ni mogoč, pa je treba omogočiti največjo možno personalizacijo novega prostora (t. j. ustvarjanje novega doma), kot se to sicer zgodi v vsakdanjem življenju, ko se ljudje preselijo iz enega okolja v drugo.

Petstopenjski menjalnik prestav intenzivnosti v socialnem delu med drugim demonstrira zmožnost in nujo socialnega dela, da preči in povezuje (konkretni) življenjski svet in (abstraktne) institucionalne planjave. Pri tem ustvarja razpoke, niše v to, kar bi sicer bila trdna konstrukcija brez vmesnega prostora med obema prostoroma. »Življenjski svet« socialnega dela so ravno te razpoke družbene zgradbe. Kritični momenti prehodov vpeljujejo nujo socialnega dela.



[1] Od vseh drugih posegov socialnega dela je primerljiv odvzem poslovne sposobnosti. Pogosto se ta posega – premestitev in diskvalifikacije – zgodita hkrati, kot del ene in iste kombinirane operacije. Gre pa za dve različna delovanja. V enem lahko »predmet« operacije ostane na svojem mestu, je pa »razzemljen«, ker se ne more vpisati v pomembne izmenjave. V drugem je razzemljitev nujno tudi fizična. Ne izgubi »tal pod nogami« samo v prenesenem pomenu besede.

Ni komentarjev:

Objavite komentar