torek, 14. april 2020

Operacija D: Brez besed ali s preveč (operacije 15, odnos 4)


Četudi je namen te operacije delo, nekaj narediti, ustvariti, pa zgleda, kot da vsebuje veliko govorjenja. Ne le da so besede, govor in jezik pomemben, celo bistven del človeškega bivanja[1], izredno pomembne so pri vzpostavljanju stikov, medsebojnem spoznavanju, oblikovanju ciljev, načrtovanju, spremljanju, vrednotenju in oziru na delo.

Delati brez besed

Med uporabniki socialnega so ljudje, ki nimajo povsem nobene zmožnosti jezika. Pri tem ne mislimo na tiste, ki govorijo drug jezik, ali na ljudi, ki ne slišijo ali ne vokalizirajo besed, ampak na tiste, ki ne razumejo besed v nobenem jeziku, ki nimajo te umske sposobnosti. V takih situacijah lahko ustvarimo stik na ravni telesa, giba, zaznave, spoznavamo se lahko tako, da smo skupaj z njimi, da opazujemo kaj delajo, kako se počutijo in tako, da preskušamo stvari v akciji, da se učimo z delovanjem. Seveda lahko začutimo njihove želje in njihovo voljo. Lahko vstopimo v njihov življenjski svet, ga začutimo in ga celo odražamo, reflektiramo -  v skupnem plesu (ples je tudi pogovor). Lahko jih podpiramo v svetu, v katerem živijo brez besed.

Izostanek besed je ključen v premoščanju sveta ljudi brez besed z drugimi svetovi, še posebej pri premoščanju njihovega življenjskega sveta z institucionalnimi – pri izrekanju upravičenosti, načrtov, ciljev, ureditev in razmerij. Te besede imajo materialno moč delovanja. Vloga socialnega delavca ali delavke je podobna prevajalcu ali zvočniku, posredovati občutene želje občinstvu, ki nima zmožnosti neposredne navzočnosti, ki je nujna za tovrstne izraze oz. izjave. To pomeni preoblikovanje ali prestavitev občutkov in materialnih vidikov situacije v besed z uporabo logičnega, deduktivnega in induktivnega, sklepanja, ki mora temeljiti na skupni izkušnji, vživljanju (empatiji) ali celo s tem, da postanemo drugi (glej spodaj) oziroma s poznavanjem situacije in človeka kot praksisa.

Kar smo pravkar zapisali, ne velja le za situacije brez besed; tako spoznavanje in skupno bivanje je splošni proces, ki je podlaga socialnega dela v tej in v drugih operacijah. V socialnem delu, celo v fazi spoznavanja, ne gre zgolj za besede in jezik, ampak tudi za to, da »smo tam«, gre za opazovanje in eksperimentiranje – poskušanje. Na drugi strani pa vedno obstaja potreba po prevajanju takega nebesedno pridobljenega znanja in uvida v performativne besede, v jezik upravičenosti in druge formalne jezike, ki prevladujejo v (skrbniških) poklicih pomoči in njihovem delovanju.

Fetišizem besed in odnosov

Glede na pomen besed nasploh, v operaciji vzpostavljanja delovnega odnosa pa še posebej, obstaja velika možnost, da se ujamemo v prazne besede – v besede, ki nimajo nobenega praktičnega pomena, besede, iz katerih ne izhajajo dejanja, ki, vsaj neposredno, nimajo performativne lastnosti. Prazne besede so tudi tiste, ki so preveč abstraktne, da bi imele operativni pomen. Še bolj pogubne pa so besede, oz. besedna dejanja, ki jih imamo za resnična in dejanska dejanja – ki enačijo nekaj, kar smo rekli, z nečim, kar smo zares naredili.

Če socialne delavke in delavce vprašamo, katera spretnost je najpomembnejša med temeljnimi spretnostmi socialnega dela, bodo najpogosteje odgovorile, da je to spretnost pogovarjanja. Uporabniki, na drugi strani pa bodo odgovorili drugače – od socialnih delavk ali delavcev pričakujejo, da bodo jih pomagali kaj urediti, da jim bodo omogočili dostop do sredstev, ki jih potrebujejo, »da mi bo zrihtala stanovanje, službo … Morda je ta razcep posledica velika vpliva, ki sta ga imeli psihologija in psihoterapija na socialno delo, zgodovinska okoliščina, da so v obdobju akademizacije socialnega dela, psihologi, ki so v velikem številu prihajali učit socialno delo, učili predvsem metodiko socialnega dela, ki se je potem usmerila predvsem v svetovanje. Morda zaradi tega, ker na najmanjši stopnji posega v življenjski svet, pri svetovanju, ostanemo zgolj na ravni besed, morda tudi zato, ker je virtualni svet besed varnejši od sveta dejanj in dogodkov, ali pa zaradi tega, ker je pravzaprav ideološka, indoktrinacijska funkcija socialnega dela za delavce bolj pomembna kot pa operativna, akcijska. Vsekakor pa zaradi tega, ker besede omogočijo, da dejanja in dogodke ujamemo[2], kar je bolj pomembno iz vidika strokovnjaka kot pa uporabnika. Predvsem iz nadzornega in oblastnega vidika socialnega dela. Tudi zaradi tega je pomembno »prepustiti besedo« uporabnikom in uporabnicam in jih skupaj dekodirati v dejanja in tudi pri njihovem zapisu ohraniti ta akcijski naboj, ki izhaja prav iz njihovih življenjskih situacij.

Biti »realističen«
Ko uporabniki izražajo svoje želje oz. zastavljajo svoje cilje, pogosto od strokovnjakov slišimo bojazen, da ti cilji ne bodo preveč »nerealni« (kot da bi bili strokovnjaki »Čuvarji realnosti«). Gre pa za oblastno neumnost. Cilji in želje so po definiciji nerealni, saj jih, ko jih uresničimo, ni več. Pri njih gre vedno za nekaj, kar realno, v resnici še ne obstaja oz. kar bo šele nastalo. Realno gledano se stvarnosti lotimo šele z dejanji. Če stvarnost s pojmi ujamemo v misli, se ji šele z dejanji približamo in z njimi preskušamo stvarnost. Delo in dejanja so opna, vmesnik (interface) med tem, kar si mislimo in med stvarmi. V njih se realiziramo, uresničujemo (med tem ko nas nekatere besede postvarijo – iz nas naredijo reči, s katerimi lahko drugi delajo). Stvarnost je zelo močna, vsekakor pa dovolj močna, da ne potrebuje zagovornika, zagovornika, oporo potrebuje tisti, ki se z njo spopada.

Konkretno v socialnem delu, denimo pri osebnem načrtovanju, ta zaplet rešujemo z »metodo prvih korakov«. Ni pomembno, koliko se nam nek cilj zdi uresničljiv ali pa ne, pomembno je, da vemo, kaj bo prvi korak v uresničevanju cilja. S koraki, ki jih delamo do cilja, preskušamo stvarnost. V akcijskem smislu, nam želje in cilji dajo smer in energijo (motivacijo), resnično delo pa je vrsta dejanj, ki ji dejansko storimo in s katerimi preoblikujemo stvarnost. Geslo iz uporov konec šestdesetih let prejšnjega stoletja: »Bodimo realistični in zahtevajmo nemogoče« ima v socialnem delu še vedno svoj pomen.



[1] V tej razpravi je pomembno opozoriti, da nekateri misleci postavijo delo, nekateri pa jezik, za bistveno razlikovalno značilnost človeškosti.


[2] Etimologija korena besed “pojem in koncept ne izhaja iz »po-imenovanja« nečesa, temveč iz »jeti, jemati« oz. »capere« - »vzeti, ujeti«.

Ni komentarjev:

Objavite komentar