nedelja, 16. november 2014

Dezinstitucionalizacija v Sloveniji (Dezinstitucionalizacija kot stroj 2. del)




V Sloveniji se je proces dezinstitucionalizacije začel zgodaj, vendar se je počasi razvijal. V poznih šestdesetih letih je v vzgojnem zavodu v Logatcu pod vodstvom Inštituta za kriminologijo (in sodelovanjem Vinka Skalarja) potekal eksperiment (Skalar, 1968; Vodopivec et al., 1973; Vodopivec et al., 1974; Vodopivec ur., 1974), ki je pokazal, da se zavod lahko spremeni, da lahko z ljudmi delamo drugače, z metodami, ki temeljijo na demokratičnih odnosih in na temelju ideje o »permisivni vzgoji« (Skalar, 1973). Eksperiment v Logatcu lahko upravičeno štejemo kot temelj sodobnega socialnega dela in socialne pedagogike, saj je dvignil stroko na bistveno višjo raven, uvedel metodično utemeljeno skupinsko delo,[1] pokazal na nujnost prepletanja raziskovalnega dela s praktičnih, v naš prostor je uvedel akcijsko raziskovanje in eksperiment, in pokazal, da je nujno za uspeh lokalnega eksperimenta povezati in dinamizirati celo mrežo raznih služb in strokovnjakov.[2] Logatec je postal tudi šola in drevesnica strokovnjakov, ki so v nadaljevanju igrali pomembno vlogo pri uveljavljanju sprememb v drugih zavodih in tudi inovacij v socialnem delu in pedagogiki nasploh.

V sedemdesetih letih je sledila inkubacijska doba s številnimi akcijsko-raziskovalnimi projekti na področju dela z otroki in mladostniki. Demokratizacija ustanov se je prenesla tudi na zapore (Mlinarič, Petrovec). Hkrati pa sta Anica Kos in Bernard Stritih začela z vrsto akcijskih raziskav, ki jim je bila rdeča nit prostovoljno delo. Najpomembnejši so bili poletni tabori za otroke, ki so vključevali otroke in mladino in z raznimi oznakami v prostočasovne skupnostne organizacije. Ti projekti so imeli močno anti-avtoritarno noto, vključevali so stigmatizirane, pa tudi demokratizirali skupnosti s skupinskim in skupnostnim delom (Šuštaršič, R., Stritih, B. in Dekleva, B., 1977; Stritih, B. in Mesec, B. 1977, 1979; Stritih et al., 1979a, 1979b, 1980, 1981; Mesec in Stritih, 1981).

V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je prišlo do prve jasne artikulacije in sistematične poskusa dezinstitucionalizacije na področju zavodov za mladino in otroke. Franc Imperl in Irena Benedik iz Logatca sta 1981 ustanovila prvo stanovanjsko skupino,[3] temu je sledila razgradnja zavoda v Framu, ki se je preoblikoval v grozd stanovanjskih skupin v Mariboru. Pod Skalarjevim vodstom se je začela prva resnična dezinstitucionalizacija - preoblikovanje vzgojnih zavodov in mladinskih domov (Skalar, 1983, Skalar in Šelih, 1984; Skalar, 1986).

Ta prva (še socialistična) dezinstitucionalizacija je, glede na čas in okoliščine, bila izredno uspešna. Hkrati pa je nismo izpeljali do konca in dosledno, kar nam še zdaj povzroča preglavice in probleme. Da je bila uspešna lahko trdimo, saj so se trije zavodi (Fram, Predvor, Jarše) v celoti preoblikovali v stanovanjske skupine, več zavodov je ustanovilo stanovanjske skupine – večkrat je šlo za premik iz ruralnega področja v urbano okolje (Dekleva et al., 1993). Da je v Sloveniji razmeroma malo otrok v zavodih, pa je tudi posledica koordiniranega dela in sodelovanja vseh sektorjev in služb. Bistveno pa so prispevali k dezinstitucionalizaciji tudi strokovni razvoj rejništva, v veliki meri pa tudi razvoj skupnostnih služb in skupnostnega dela na področju mladih, sprva predvsem v okvirih prostovoljstva in novih oblik dela centrov za socialno delo.

Začeto delo se, žal, ni nadaljevalo, kar je povzročilo, da je v sistemu varstva in obravnave otrok ostalo več pomanjkljivosti. Predvsem je ostalo trdo jedro institucij (Radeče, Planina), kar določa obravnavo in oskrbo tudi v skupnosti. Z dvotirnim sistemom institucionalnega in skupnostnega varstva se je vzpostavil visok prag stanovanjskih skupin in, čeprav so bile sprva stanovanjske skupine namenjene tudi otrokom v sporu z zakonom in pa tistim, ki imajo hude vedenjske težave in duševne stiske, takih v stanovanjske skupine ne sprejemajo več. Za njih, če ne morejo živeti doma ali v rejniški družini, ni druge možnosti kot, da gredo v zavod.[4] K pomanjkanju alternativ prispeva tudi to, da se na tem področju po začetnih uspehih niso razvile intenzivne in proaktivne oblike posamične, individualne oskrbe in obravnave v skupnosti, ki bi slonele na enkratnih osebnih projektih ali načrtih in koordiniranih paketih storitev na ravni posameznika. Nasprotno strokovni razvoj je šel v smeri psihopedagoškega modela, ki zdaj ponovno na tem področju prevladuje. Koordinacija in sodelovanje služb na tem področju, ki je bilo značilno za prejšnja obdobja sta se v devetdesetih letih prejšnjega stoletja nehala. Da dezinstitucionalizacija na tem področju ni bila toliko uspešna, kot bi si želeli, pa je prispevalo tudi to, da je bila integracija, vključevanje v šolski sistem preveč papirnata in premalo polemična do segregiranih rešitev (posebnih šol in zavodov).

Hkrati pa se je ideja dezinstitucionalizacije v osemdesetih (in še tudi v devetdesetih) razširila tudi na druga področja. Najprej na področje duševnega zdravja in posebnih zavodov, saj smo cilje dezinstitucionalizacije – ukinitev ustanov in njihovo nadomeščanje s skupnostnimi službami smo jasno oblikovali na mladinskih delovnih taborih v Hrastovcu[5] in v dejavnostih Odbora za družbeno zaščito norosti[6] (Flaker in Urek, 1988). V devetdesetih so to logiko, miselnost in način dela vzpostavile tudi YHD in Sonček na področju hendikepa.

Prve skupnostne službe na teh področjih  – stanovanjske skupine, dnevni centri, klubi, skupine za samopomoč, zagovorništvo in združenje uporabnikov in svojcev, pa tudi osebno načrtovanje in neposredno financiranje smo uvedli v devetdesetih letih v nevladnem sektorju (Flaker in Leskošek, 1995), a so ustanove ostale nedotaknjene. Resničen proces dezinstitucionalizacije se je začel v prvem desetletju tega stoletja s  preselitvami stanovalcev Hrastovca, temu zgledu pa so sledile tudi drugi zavodi.

Ko bi dezinstitucionalizacija morala postati vodilno načelo celotnega sistema, je proces zastal, deloma zaradi pomanjkanja politične volje[7] in deloma zaradi segmentacije sektorjev in poklicev. Takrat, leta 2010, smo se odločili za Iz-hod – 700 km dolg pohod od ustanove do ustanove namenjen ozaveščanju in spodbujanju dezinstitucionalizacije (Flaker in Rafaelič, 2012). Nacionalni program socialnega varstva je bolj odločno zapovedal dezinstitucionalizacijo posebnih in drugih zavodov, v tem trenutku pa pristojni uvrščajo dezinstitucionalizacijo v program črpanja sredstev iz evropskih skladov.



Da bomo lahko pripravili nacionalni projekt dezinstitucionalizacije in reformo sistema dolgotrajne oskrbe, se je treba vrniti k temeljnim pojmom totalnih ustanov, predvsem pa kar najbolje zastaviti proces, da bodo rezultati pravi. Če si resnično želimo izpeljati dezinstitucionalizacijo, potem moramo izumiti stroj, ki bo lahko izpodrinil ​​stroj totalnih ustanov. To ni problem samo pri nas, saj se celo v državah, kjer so ustanove v celoti ukinili, pojavijo elementi totalne ustanove, včasih v preobleki skupnostne oskrbe, včasih pa čisto očitno (centri za tujce in azilante). Dezinstitucionalizacija je koncept in ideologija, ki je še vedno pomembna tudi v državah, kjer so jo izvedli dosledno. Potrebna je za razvoj novih metod in za boju proti institucionalni praksi v skupnosti. Moramo torej identificirati elemente institucionalizacije in sestaviti proti-institucionalne protistrupe, saj bomo samo tako zastavili konkreten program dezinstitucionalizacije, ki se bo lahko izognil pastem institucionalizacije.


Literatura



Dekleva, B., Bečaj, J., Brandon, D., Flaker, V., Kobolt, A., Kranjčan, M., Skalar, V. Škrlj, J., Tizmonar, B., Tolar, J., Zagorc, S. in Žorga, S. (1993) Spremljanje uresničevanja in uspešnosti načrta prenove zavodskega obravnavanja otrok in mladostnikov z motnjami vedenja in osebnosti ter razvijanje sodobnejših oblik in vsebin dela v prenovljenih zavodih. Ljubljana, Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti.
Flaker, V. in Urek, M. (ur) (1988) Hrastovški anali za leto 1987, RK ZSMS, Ljubljana.
Flaker, V. in Leskošek, V. (1995) ‘The Impact of a Tempus Community Mental Health Training Programme on Slovenian Mental Health Social Work’, in International Perspectives of Health Social Work in the 1990s, S. Ramon (ur) ATSWE, London, str. 19–29.
Flaker, V. in Rafaelič, A. (2012) ‘Walkout’, Dialogue in Praxis, letn. 1–2, št. 1–2, str. 119–131, [Na spletu] Dosegljivo na: http://www.dialogueinpraxis.net/index.php?id=5&a=article&aid=19
Mesec, B. In Stritih, B. (1981) Družbena razslojenost in sodelovanje otrok in staršev v organizaciji prostega časa: projekt "Štepanjsko naselje II". Vestnik delavcev na področju socialnega dela 20(1): 4–35.
Mikuš-Kos, A. (1979) Nepoklicno prostovoljno preventivno in socialno terapevtsko delo z otroki in mladino: I. Ljubljana, Inštitut za sociologijo.
Skalar, V.  (1968) Kaj ovira osebje v kazenskih poboljševalnih domovih pri vzgojnih nalogah. Revija za kriminalistiko in kriminologijo, 1968, letn. 19, št. 3, str. 121-124.
Skalar, V. (1973) O pojmu permisivnosti : permisivnost - reakcija na srednjeveško avtoritarno pedagogiko. Vzgoja in izobraževanje, letn. 4, št. 2, str. 88-94.
Skalar, V.  (1982) Koncept vzgojnih zavodov. Ptički brez gnezda, maj 1982, let. 7, št. 19, str. 1-10.
Skalar, V, Šelih, A. (1984) ‚Vzgojni zavodi - stanje in perspektive‘. Socialno delo, 1984, letn. 23, št. 1, str. 17.


Skalar, V. (1986) ‘Načrt prenove zavodov za usposabljanje v srednjeročnem obdobju 1986-1990’, Iskanja, let. 4, št. 5, str. 61-65.
Stritih, B. (1979a) Štepanjsko naselje II. Ljubljana, Inštitut za sociologijo.
Stritih, B. (1979b) Nepoklicno prostovoljno preventivno delo z mladino v krajevni skupnosti in OZD: 2.del. Ljubljana, Inštitut za sociologijo
Stritih, B. (ur.) (1981) Prostovoljno socialno delo. Ljubljana, Višja šola za socialne delavce.
Stritih, B., Čačinovič Vogrinčič, G., Kunič, L., Flaker, V., Kavar-Vidmar, A., Mesec, B., Miloševič-Arnold, V., Rapoša-Tajnšek, P. in Stopajnik, F. (1980): Vpliv družbenega prostora na socializacijo otrok. Ljubljana, Višja šola za socialne delavce.
Stritih, B. in Mesec, B. (1977) Prostovoljno preventivno in socialnoterapevtsko delo z otroki. Rakitna - akcijskoraziskovalna naloga: socialnoterapevtska kolonija. Ljubljana, Inštitut za sociologijo.
Stritih, B. in Mesec, B. (1979) Štepanjsko naselje II: raziskava. Ljubljana, Inštitut za sociologijo.
Šuštaršič, R., Stritih, B. in Dekleva, B. (1977): Štepanjsko naselje I. Ljubljana, Inštitut za sociologijo.
Vodopivec, K., Bergant, M., Kobal, M., Mlinarič, F. Skaberne, B. in Skalar, V. (1973): Spreminjanje vzgojnih metod v vzgojnem zavodu v Logatcu. Ljubljana, Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti.
Vodopivec, K. (ur.) (1974) Maladjusted Youth: An Experiment in Rehabilitation, Saxon House, Lexington, Mass.
Vodopivec, K., Bergant, M., Kobal, M., Mlinarič, F. Skaberne, B. in Skalar, V. (1974): Eksperiment u Logatcu: pokušaj uvođenja novih koncepcija u vaspitni zavod. Beograd, Savez društava defektologa Jugoslavije.



[1] Gostovanja Otta Wilferta, ki je sodelavce eksperimenta, učil skupinske dinamike in skupinske občutljivosti (t. i. senzitivi treningi), so omogočila, da so se te spretnosti in znanja prenesla v Slovenijo in da je to postala ena od temeljnih metod usposabljanja socialnih delavcev in strokovnjakov v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Izvajali so jih predvsem Bernard Stritih (in njegovi kolegi na takratni Višji šoli za socialne delavce), Leon Lojk, Brane Martinovič in Janez Bečaj.
[2] Inštitut za kriminologijo je organiziral letna srečanja vseh akterjev in strokovnjakov, ki so delovali na področju mladostniškega prestopništva in dela z mladino: vzgojitelje v zavodih, delavce na centrih, sodnike in tožilce za mladoletnike, kriminaliste za področje mladostnikov, prostovoljce in druge.
[3] Dejansko so prvo stanovanjsko skupino ustanovili kakšnih deset let prej v VDC Tončke Hočevar, a je bilo to posledica nuje in ne premisleka. Dom v Šiški je bil namreč premajhen, dobili pa so v dar hišo v Zeleni Jami, kjer je potem živelo nekaj uporabnikov centra. Stanovanjska skupina, ki jo je ustanovil Logatec, pa je bila koncipirana kot alternativa zavodu, namenjena preselitvi iz zavoda in začetku novega načina dela.
[4] To je za delavce centrov za socialno delo velika strokovna frustracija, saj, kljub temu, da vedo, da zavod ni dobra rešitev za otroka, ne morejo zagotoviti druge rešitve.
[5] Hrastovec je bil simbol dezinstitucionalizacije v Sloveniji najprej v poznih osemdesetih letih na mladinskih delovnih taborih, potem pa v prvem desetletju tega stoletja s prvimi preselitvami prebivalcev v skupnosti.
[6]  Odbor je bil gibanje, ki izšlo iz drugega tabora v Hrastovcu. Sprva je opozarjal na pravice uporabnikov in krivice v institucijah, pozneje (1992) pa je začel organizirati storitve (stanovanjske skupine, klub, samopomoč in zagovorništvo).
[7] Ovira, da bi se proces dezinstitucionalizacije v tej fazi polno izvedel, je bilo pomanjkanje novih virov in sredstev, zlasti stanovanj, pa tudi prevladujoča kultura skrbništva, ki je v osnovi ločevalna. Pri samem projektu v Hrastovcu pa je prišlo tudi do izgorevanja in nasprotij.

Ni komentarjev:

Objavite komentar