nedelja, 2. november 2014

Nadaljevanje začetega dela (vizija 2. del)

Moja odločitev, da kandidiram za direktorja Hrastovca je osebna predvsem, ker si želim nadaljevati to, kar je Hrastovec dvignilo nad druge zavode, s procesi, ki smo ji začeli, pospešiti tiste, ki so vztrajali in obuditi tiste, ki so zastali. Morda Hrastovec ni ravno Trnuljčica, ki jo je treba zbuditi, sem pa prepričan, da je v Hrastovcu ogromno znanja, pa tudi pripravljenosti, da premore več kot drugi zavodi in da je vse to moč aktivirati in postaviti na novo raven. Kako bomo to naredili, bom pojasnil v nadaljevanju (z manj osebne note). 

Kot kaže so tudi okoliščine bolj ugodne kot pred skoraj desetletjem in pol. Dezinstitucionalizacija je bolj jasno in nedvoumno postala platforma Evropske skupnosti in tudi Slovenije.[1] Proces dezinstitucionalizacije smo dali v program črpanja sredstev in evropskih strukturnih skladov. Imamo velik kapital in potencial znanja, ki ga, v drugih državah, kjer so proces izpeljali niso imeli. Javno mnenje in kultura sta bolj tolerantna in spremenljiva.

Osebno pa je to zame verjetno še zadnji izziv v moji delovni dobi. Morda tudi glavni. Kako ustvariti službe, ki bodo v pomoč in podporo ljudem, ne da bi jih pri tem ponižale, zapirale, onesposobile, je bila rdeča nit mojega delovanja. Pogosto povezana s Hrastovcem. Želim si dokončati, ali vsaj zaokrožiti delo. Želim si, da bi lahko vsi, ki sem jih v teh letih spoznal v Hrastovcu doživeli svobodo, hkrati pa mi je žal mi je, da nekateri, ki sem jih v teh letih spoznal, te ne bodo nikoli. 

Da sem v »zrelih letih«, je navsezadnje tudi prednost. V triintridesetih letih dela sem se veliko naučil, dobil tudi nekaj modrosti. Vodil sem prvo društvo na področju duševnega zdravja, katedro za duševno zdravje, fakulteto, strokovni del preobrazbe Hrastovca, številne projekte. Izkušnje imam, imam pa tudi več modrosti, da bom morda manj zaletav, naiven. Ne mislim pa se odreči odločnosti in doslednosti pri izpeljavi idej dezinstitucionalizacije. Tudi ne uresničevanju demokracije na najbolj osnovni, človeški ravni.

Čeprav mi strokovnega znanja ne manjka, se zavedam in si želim, da se bom moral še marsičesa – skupaj s sodelavci – naučiti. Še bolj to velja za področje vodenja, upravljanja in organizacije. Tudi na teh področjih imam precej teoretičnega znanja, še več pa izkušenj, a vem, da je prav tu moja večja pomanjkljivost in bom primoran naučiti se novih spretnosti, saj je ravno na tem področju treba veliko storiti. Premik v skupnost je konceptualen, metodičen, v veliki meri pa tudi organizacijski in političen izziv.

Kljub temu, da mesto direktorja, še posebej v ustanovi, ki ima ambicijo spreminjati se, zahteva celega človeka, bom še vedno ohranil stik z univerzo. Namen imam ostati v dopolnilnem delovnem razmerju na fakulteti. Zato imam več razlogov. Glavni je ta, da mi bo to omogočalo bolj uspešno delo v Hrastovcu. Kombinacija učenja, raziskovanja in delovanja je vedno najbolj uspešna. Navsezadnje bomo tudi v procesih, ki so pred nami raziskovali, se učili. Hkrati pa so študentje in študentke, pa tudi kolegice in kolegi, vir navdiha, spodbude in pa tudi ljudje, ki lahko bistveno prispevajo k boljšim rezultatom našega dela. Hrastovec še vedno vidim kot učno bazo, ne samo za učenje socialnega dela, tudi ne samo za učenje drugih poklicev, temveč tudi za učenje strpnosti, demokracije, organizacije in vpeljevanja sprememb. Pričakujem, da se bodo k nam hodili učit iz drugih okolij, držav, tudi delavci iz umetnosti in kulture in vseh tokov življenja. Skratka vez z univerzo mi bo omogočala dostop do več virov in sredstev, nematerialnih, pa tudi materialnih, hkrati pa omogočila večjo neodvisnost (od dnevne politike, pa tudi osebno).

Prav tako ne bom povsem opustil svojega raziskovalnega in razvojnega dela na projektih, kjer sodelujem. Mnenja sem, da se lahko učimo tudi Srbiji, Albaniji, celo na Šri Lanki in, da se oni pridejo učiti h nam v Hrastovec. Moji drugi angažmaji se bodo dopolnjevali z osnovnim in glavnim v Hrastovcu. Prispevali bodo k boljšem delu v Hrastovcu, izkušnje Hrastovca pa bodo prispevale razvoju drugod, tako v konkretnih ustanovah, kot v izboljševanju sistema in, na primer, uvajanju dolgotrajne oskrbe in drugih novosti, ki nas čakajo v prihodnosti. Pozoren pa bom moral biti, da bom našel pravo ravnotežje med enimi in drugimi dejavnostmi.



[1] European Expert Group on the Transition from Institutional to Community-based Care (2012) Common European Guidelines on the Transition from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing and supporting a sustained transition from institutional care to family-based and community-based alternatives for children, persons with disabilities, persons with mental health problems and older persons in Europe), Brussels. [On line] Available at: deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf

Ni komentarjev:

Objavite komentar