Uvod[1][2]
V
ožjem pomenu besede dezinstitucionalizacija navadno pomeni ukinjanje velikih in
zaprtih institucij, namesto njih pa vzpostavitev skupnostne oskrbe. Pomeni tudi
preselitev ljudi iz ustanov v skupnost (Willer in Itagliata 1984). Vsekakor pa
moramo dezinstitucionalizacijo definirati širše, saj ne gre samo za zapiranje
ustanov in preselitev ljudi, temveč tudi za spremembe v odnosih moči
uporabnikov in strokovnjakov kot tudi epistemološki premik od apriornih in
ezoteričnih znanj nadzora k modrosti vsakdanjega življenja (Flaker, 2008). Pojmovati
jo moramo kot proces osvoboditve in emancipacije, kot gibanje, ki presega
delitev med strokovnjake in ostale (Rotelli, 1992) – kot priložnost za drugačno
delo – v dobro ljudi.
Zgodovinsko segajo
začetki dezinstitucionalizacije v čas druge svetovne vojne in takoj po njej
(Scull, 1977; Ramon, 1985; Goodwin, 1997, str. 111). Izkušnje
koncentracijskih taborišč so pokazale, da so take
institucije etično nesprejemljive, preselitve med vojno in samoorganizacija varovancev ustanov so
pokazale, da obstajajo tudi drugi načini, kako
skrbeti za ljudi. Povojna socialna država je priskrbela nove vire in načine socialne
varnosti za revne, hkrati pa so številne študije pokazale tudi to, da ima
življenje v instituciji škodljive učinke na ljudi (Barton, 1959; Goffman, 1962).
Razlogi za
ukinitev totalnih ustanov so etični kot tudi praktični. Totalne ustanove kršijo
številne temeljne človekove pravice – predvsem pravico do svobode, do osebnega
dostojanstva, zasebnosti in svobode gibanja (členi 3, 5, 9, 12 in 13 Splošne
deklaracije o človekovih pravicah). Prav tako okrnijo možnosti majhnih vsakdanjih
odločitev, kaj hočemo delati ali s kom si želimo biti. Ustanove vzpostavljajo
prevlado enih ljudi nad drugimi in krepijo odvisnost uporabnikov od osebja, z velikim številom stanovalcev povečajo stigmo, ločevanje (segregacija) in izključevanje pa jih naredi tuje
in deviantne za tiste zunaj.
Življenje v ustanovah je
tudi nevarno in škodljivo – varovance socialno omrtvičijo, jim dajo deviantno
identiteto, varovanci postanejo predmet mehanskih postopkov razčlovečenja,
izključijo jih iz družine, socialnih in ekonomskih odnosov in vezi, prikrajšajo
jih želj, upanja in prihodnosti. Pasivnost, pretrgane vezi, letargično okolje,
pretirana uporaba zdravil in pomanjkanje življenjskih ciljev povzročijo institucionalno nevrozo – apatičnost,
pomanjkanje pobude, izguba zanimanja za zunanji svet, podložnost (Barton, 1959)
– kar lahko kulminira v radikalnem umiku, katatoniji.
Pravzaprav ustanove
sprevržejo svoje deklarativne cilje zdravljenja, oskrbe, prevzgoje ali
rehabilitacije. Duševne bolnišnice ne zdravijo, zapori ne prevzgajajo, domovi
za stare ne ustvarjajo podpore za boljšo starost – ustanove dosežejo ravno
nasprotno: ljudi onemogočajo, jih onesposobijo, v bolnišnicah ljudje pogosto še
bolj zbolijo, v zaporih se naučijo obrti zločina, večinoma ustanove delujejo
kot skladišča ljudi. Zapiranje in izolacija nista odgovor na človeške
potrebe, sta družbena mehanizma izključevanja ljudi, ki motijo javni red in mir (Basaglia in Basaglia
Ongaro, 1975; Flaker in Rafaelič, 2012).
Še več, onemogočajo strokovnjakom, da
bi zares pomagali ljudem – onemogočajo jim, da bi ljudi
zares spoznali, da bi zvedeli, kako živijo v vsakdanjem okolju, saj jih iz
njega odstranijo; onemogočajo, da bi
stanovalce okrepili, da bi lahko obvladovali vsakdanje težave, institucionalno okolje
pa je tudi gojišče raznih lažnih teorij
o bolezni, prestopništvu, starosti, ipd.; zdravila in
psihoterapijo pogosto uporabljajo
za pomirjanje in discipliniranje
uporabnikov. Uporabniki se
naučijo spretnosti, ki so potrebne v institucijah in so disfunkcionalne
v resničnem življenju, pozabijo celo koristne spretnosti, ki so se jih naučili,
preden so stopili v zavod.
Neuspeh deluje na
osebje nespodbudno, segregacija in socialna izolacija spodbujata zanemarjanje
in zlorabo. Sorodniki, sosedje, prijatelji, prostovoljci in drugi strokovnjaki skorajda
nimajo dostopa do tega samozadostnega vesolja. Ekonomsko pa kaže, da je alternativna
oskrba v skupnostni lahko bolj učinkovita, če ne stroškovno, pa gotovo po
kakovosti storitev (Beecham et al, 2004; Knapp et al 2011). Struktura stroškov se
spremeni iz inertnih investicij, vzdrževanja nepremičnin in kapitalskih
stroškov v stroške intenzivnega dela in naložb v socialno infrastrukturo
skupnosti.
Tipično se
dezinstitucionalizacija začne s posamičnimi poskusi spreminjanja institucij,
kar sčasoma postane nacionalna politika. Prva taka reforma je bil Kennedyjev
zakon o duševnem zdravju leta 1963 (Castel, Castel in Lovell, 1982; Brown,
1988). Drugi pomemben proces dezinstitucionalizacije je potekal v šestdesetih
in sedemdesetih letih s spreminjanjem in ukinjanjem norišnic v Italiji. Začetnik
je bil Basaglia v Gorici in Trstu. Rezultat procesa pa je bil Zakon 180 iz leta
1978, ki je odpravil norišnice v Italiji (Basaglia, 1967; Basaglia, 1968; Gallio,
Mauri in Rotelli, 1983). Dezinstitucionalizacijo so zgodaj in temeljito izvedli
tudi v skandinavskih državah (Mansell in Ericsson 1996), in malo pozneje v
Združenem kraljestvu (Community Care Act, 1992).
Do konca prejšnjega
stoletja in na začetku sedanjega, je dezinstitucionalizacija postala
univerzalna politika mednarodnih agencij, kot so WHO in ZN, pa tudi EU, postala
je del številnih pomembnih mednarodnih programov in deklaracij (Zelena knjiga – izboljšanje duševnega zdravja prebivalstva, Evropski pakt za duševno zdravje, Resolucija Evropskega parlamenta o duševnem zdravju, deklaracija o duševnem zdravju za Evropo), pravica do življenja v skupnosti pa je v 19. členu tudi
del Konvencije ZN o pravicah invalidov.
Komisija evropske skupnosti je izdelala Evropske smerinice za prehod od
institucionalnega k skupnostnem varstvu (2012). Dezinstitucionalizacijo torej izvajajo
po vsem svetu, v nekaterih državah bolj in drugi manj
uspešno.
Literatura
Barton,
W.R. (1959) Institutional Neurosis, John Wright & Sons, Bristol.
Basaglia,
F. (1967) Che cos’e la psichiatria ?
Amministrazione provinciale di Parma, Parma.
Basaglia,
F. (1968) L’istituzione negata. Rapporto
da un ospedale psichiatrico, Giulio Einaudi editore, Torino.
Basaglia,
F. in Basaglia Ongaro, F. (1975) Crimini di pace in Basaglia, F. in Basaglia
Ongaro, F. (eds) Crimini di pace:
Ricerche sugli intellettuali e sui tecnici come addetti all’oppressione, Baldini
Castoldi Dalai, Milano.
Beecham, J., Hallam, A., Knapp, M.,
Carpenter, J., Cambridge, P., Forrester-Jones, R., Tate, A., Wooff, D. in
Coolen-Schrijner, P. (2004) ‘Twelve
years on: Service use and costs for people with mental health problems who left
psychiatric hospital’, Journal of
Mental Health, letn. 13, št. 4, str. 363–377.
Brown, P.
(1988) The Transfer of Care: Psychiatric Deinstitutionalization and its
Aftermath, Routledge, New York.
Castel, F., Castel, R. in Lovell, A.
(1982) The Psychiatric Society,
Columbia University Press, New York.
European Expert Group on the
Transition from Institutional to Community-based Care (2012) Common European Guidelines on the Transition
from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing and
supporting a sustained transition from institutional care to family-based and
community-based alternatives for children, persons with disabilities, persons
with mental health problems and older persons in Europe), Brussels. [On
line] Available at: deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf
European Pact for Mental Health and Well Being (2008), EU high level
conference, Brussels, June 13th, 2008. [On line] Available at:
ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/mental/docs/pact_en.pdf
Flaker, V. in
Rafaelič, A. (2012) ‘Walkout’, Dialogue
in Praxis, letn. 1–2, št. 1–2, str. 119–131, [Online]
Available at: http://www.dialogueinpraxis.net/index.php?id=5&a=article&aid=19
Gallio,
G., Mauri, D. in Rotelli, F. (1983) La libertà è terapeutica?: l'esperienza
psichiatrica a Trieste, Feltrinelli, Milano.
Goffman, E. (1961) Asylums, Doubleday & Co., New York (Pelican
edition 1968).
Goodwin, S. (1997) Comparative mental health policy: from
institutional to community care, Sage, London.
Health and Consumer Protection DG
(2005) Green Paper – Improving the Mental
Health of the Population, European Commission, COM (2005) 484, Brussels.
[On line] Available at:
ec.europa.eu/health/archive/ph_determinants/life_style/mental/green_paper/mental_gp_en.pdf
Knapp, M. Beecham, J., McDaid, D.,
Matosevic, T., Smith, M. (2011) ‘Review: The economic consequences of deinstitutionalisation of mental
health services: lessons from a systematic review of European experience’, Health
& Social Care in the Community, Mar2011, letn. 19, št. 2, str.
113–125.
Mansell, J. in Ericsson, K. (1996)
(eds.) Deinstitutionalisation and community living: Intellectual disability
services in Britain, Scandinavia and the USA, Chapman & Hall, London.
Ramon, S. (1985) Psychiatry in Britain, Croom Helm,
London.
Rotelli,
F. (1994) Per la normalità: taccuino di
uno psichiatra, Edizioni "e", Trieste.
Scull, A. (1977) De-carceration: community treatment and the
deviant – a radical view, Prentice-Hall, Engelwood-Cliffs.
United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2007) [On line] Available at: http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml
Willer,
B. in Itagliata, J. (1984) ‘An Overview of the Social Policy of
Deinstitutionalization’, International Review of Research in Mental
Retardation, letn. 12, str. 1–23.
[1] (To je prvi del poglavja,
ki sem ga prispeval za monografijo ob življenjskem jubileju Vinka Skalarja,
enega od začetnikov dezinstitucionalizacije pri nas, drugi deli sledijo v
naslednjih dneh)
[2] Članek je sinteza referatov na številu posvetov, med njimi tudi »Europa senza manicomii
(Evropa brez norišnic)« v Torinu, november, 2005; Duševno zdravje- med
javnim in zasebnim, Hrastovec, maj 2007;
40. obletnica zakona
180, Demokratična psihiatrija,
Rim, maj 2008, Svetovni kongres socialne psihiatrije, Marakeš, oktober 2010; UNICEF
konferenca o dezinstitucionalizaciji,
Beograd, april 2011 in končno v
Dubrovniku, kot otvoritveno predavanje
na simpoziju Socialno delo in dezinstitucionalizacija, junija 2013.
Hvaležen sem vsem, ki so komentirali moje ideje
ob teh priložnostih. Posebna zahvala gre Andreji Rafaelič, ki je prispevala pomembne pripombe
v končni različici besedila. V angleški priredbi je
besedilo izšlo v dubrovniški reviji socialnega dela Dialogue in Praxis, letn. 2. št. 1, v srbščini pa v Socijalni
Politiki, letn. 49, št. 2 (2014), str. 9-29.
Ni komentarjev:
Objavite komentar