Totalno ustanovo so raziskovali kot genealogijo – iz česa in kako se je razvijala skozi čas; kot strukturo oziroma njeno sestavo – iz česa sestoji in kaj jo naredi totalno; pa tudi v smislu njene družbene funkcije – kaj naredi in za kaj je uporabna. Raziskovali so jo preko diskurzov norosti, nadzora in kaznovanja, pa tudi v povezavi s starostjo, boleznijo, otroki in mladostniki, izobraževanjem itd. Njeno bistvo in obstoj so pojasnjevali kot idealni tip (Goffman, 1961), ali (disciplinski) dispozitiv (Foucault, 1984) – in, kot bomo videli, kot abstraktni stroj.
Foucault
(1998) izvede prostorski
in simbolni izvor azila iz srednjeveških
gobavišč, pa tudi iz pokore in discipline samostanov. Kolektivno življenje v ograjenih prostorih je bilo
v srednjem veku pravilo in ne izjema. Dvori, gradovi, pa tudi sredozemske komune, niso
imeli zasebnega prostora posameznika. Delitev prostora ni bila med zasebnim in
javnim, prostor so delili na domač (zaprt) in divji (odprt) (Aries in Duby,
1985). Pravzaprav lahko srednjeveško mrežo dokaj avtonomnih avtarkičnih
prostorov razumemo kot posledico razpada centralne imperialne moči, morda celo
kot njeno antitezo, način, kako se je ubraniti (Anderson, 1974/1992).
Z odpiranjem
družbe (ustanovitev mest, večja mobilnost prebivalstva, absolutistične države)
se zaprti prostori premaknejo iz središča življenja na rob mesta. Odprta družba
potrebuje svojo inverzijo – zaprto ustanovo, da označi svoj rob (ljudi ne
moremo več izobčiti v divjino, saj divjina ne obstaja več). Totalne ustanove so
se pomnožile in specializirale v obdobju industrijske revolucije, vrhunec pa
dosegle v totalitarnem režimu (koncentracijska taborišča).
Zgodovina totalnih ustanov je zgodovina
neprekinjenega obstoja vzorca kolektivnega življenja v
zaprtem prostoru pod skrbniško oblastjo. A je tudi zgodovina prekinitev, kriz in dezinstitucionalizacije. Zgodovina totalne ustanove je tudi zgodovina dezinstitucionalizacije:
»dezinstitucionalizacija« srednjeveških samostanov, dvorov in gobavišč je bila
povod za nove, tokrat splošne, totalne ustanove (Veliko Zapiranje[1]), te
so označile družbeni rob, uvedle posredno dobrodelnost in razvile skrbniške poklice. Padec Bastilje, ki
označuje še eno dezinstitucionalizacijo,
je sprožil ponovno rojstvo in rojenje cele
vrste posebnih ustanov (zaporov, norišnic,
prisilnih delavnic, poboljševalnic, itd), zdaj učinkovitih v discipliniranju, ki so
zagotavljale navidezen status pogodbenega posameznika in odlagališča odvečne
delovne sile, ki jih je industrijska družba potrebovala . Diskontinuiteta
je še bolj očitna, če pogledamo skupine varovancev za zidovi
ustanov – njihove nalepke in usode so bile v
različnih obdobij radikalno drugačne.
Tabela 1: Periodizacija tipov institucionalizacije, konkretnih oblik ustanov in družbenih procesov, ki jih spodbujajo.
Obdobje
|
Tip institucionalizacije
|
Konkretne ustanove
|
Družbeni proces
|
srednji vek
|
proto-totalne oblike zapiranja in
ograjevanja
|
dvor, samostan, gobavišče, špitali
|
zaprti prostori kot način življenja
|
absolutizem
|
proto-totalne ustanove
|
splošni špitali
(hospitaux generaux)
|
odpiranje družbe in ustvarjanje družbenega
roba
|
meščanska in industrijska družba
|
množenje in specializacija totalnih
ustanov
|
norišnice, zapori, kasarne, tovarne,
šole, bolnišnice, …
|
totalizacija discipline
|
postindustrijska družba[2]
|
dezinstitucionalizacija
|
skupnostni (postinstitucionalni)
odgovori na stiske
|
post-disciplinska mentaliteta
|
Goffman (1961) ugotavlja, da je
totalna ustanova idealni tip: nobena konkretna ustanova nima vseh značilnosti
totalne ustanove in nobena od njenih značilnosti ni značilna samo za totalne
ustanove. Totalna ustanova pa ni le sociološka abstrakcija, idealni tip le kot pojem,
lahko jo dejansko občutimo, kako deluje na nas, ko vanjo vstopimo.[3]
Čeprav je abstraktna je zelo resnična, totalna ustanova je družbeno dejstvo
(Castel, 1989).
Castel
(1976) govori tudi o aggiornamentu totalnih ustanov, njihovi sposobnosti, da se, kot ptič Feniks, dvignejo iz
pepela. Prav zaradi kombinacije kontinuitete in prekinitev, preživetja osnovnega
vzorca, kljub diskontinuiteti konkretnih ustanov, so totalne ustanove fenomen,
ki uhaja zgodovini. So abstrakten stroj
(Deleuze in Guattari, 1980), ki se pojavlja v različnih oblikah v različnih zgodovinskih
obdobjih in različnih
družbenih okoljih. Zgodovina konkretnih
totalnih ustanov je zgodovina ponovnega uresničevanja načrta,
abstraktne sheme, sestavljanja stroja
iz raznih zgodovinskih materialov (moči) in sestavljanje raznih izrazov človeških
usod.
Kot sestavek (assemblage)
in stroj ima svoje dele ali komponente, atribute ali učinke, pa tudi funkcijo
in produkte (Flaker,
1998). Sestavljen je iz: zaprtih prostorov, kolektivnega življenja, enotne
reduktivne ideologije, razcepa med osebjem in stanovalci, skrbniške in pazniške
oblasti, procesiranja ljudi in osrednjega načrta delovanja. Deluje tako, da
totalizira, uničuje gospodinjstva, homogenizira svojo snov, ustvarja umetne
situacije in ureditve, je neverbalna in kaznovalna in intenzivira izkušnjo.
Njena funkcija in produkt sta – na ravni gradiva, materij – zajem prebivalstva;
na ravni izraza – vzpostavitev para strokovnjakov in deviantov in moč izrekanja
deviantnih karier.
Z
zapiranjem prostora ustanove zajamejo ljudi popolnoma – totalno, življenje zajamejo v celoti, za vse poskrbijo drugi.
Prostor, ki ga ustvarimo na podlagi ene same ideje in s kolektivnim življenjem,
je homogen – ustvarimo maso
uniformiranih posameznikov, označenih z eno prevladujočo značilnostjo (duševne
bolezni, kaznivega dejanja). Formalna pravila in osrednji načrt naredita prostor
popolnoma protigospodinjski – ni
domačnosti, celo gospodinjstvo je delo posebnih služb. Odnosi so umetni in neizogibni – ljudje niso tam
zaradi prijateljstva, sorodstva, skupnih interesov. Čeprav je ideologija je
pomemben del totalnih ustanov, pa življenje v njih urejajo predvsem neverbalna znamenja in pravila (prostor,
postopki, pogledi, sedežni red, oddelki, zdravila, itd.). Doživljamo jih kot kaznovalne – življenje v njih temelji na
sistemu nagrad in kazni – dajanju ali odvzemanju privilegijev. Sama izkušnja
totalne ustanove pa je izrazita,
intenzivna – čeprav so za varovance »izguba časa«, se te izkušnje
spominjajo kot izrazite, intenzivne in pomembne.
Kot take opravljajo tri pomembne družbene funkcije. Njihova funkcija
je predvsem zajemati ljudi – ne samo kot skladišče
rezervne delovne sile (Scull,
1993), ampak tudi kot orodje ponovne prizemljitve,
reteritorializacije; preprečujejo ljudem,
da bi se preprosto potikali okoli.
So osrednji del mreže
nadzornega aparata, najbolj fizični instrument mikrofizike
oblasti. So nadvse instrumentalne v proizvodnji
(in razglašanju) deviantnih karier, so materialna podlaga izrekanja oblasti
– razsodba, diagnoza sta brez realne podlage , če ni prostora, kamor lahko
nekoga pošljemo (če še niste bili v norišnici, potem niste pravi norec). Totalne ustanove so tudi podlaga za ustvarjanje strokovne oblasti – »če se ne bova dogovorila,
vas pa pošljemo not'« – ustvarijo dodaten
primanjkljaj moči že tako nemočnih
in pa lokalni, takojšnji presežek oblasti skrbnikov.
Literatura
Anderson,
P. (1974/1992) Rodovniki absolutistične
države, Studia Humanitatis, Ljubljana.
Aries, P.,
Duby G. (1985) Histoire de la vie privee –
De l'Europe féodale ů la Renaissance, Editons de Seuil, Paris.
Castel, R.
(1976) L'ordre psychiatrique,Minuit,
Paris.
Castel, R.
(1989) ‘Institutions totales et configurations ponctuelles’, in Le parler frais d ‘Erving Goffman, (ur) R. Castel, J, Cosnier & I. Joseph, Minuit,
Paris.
Deleuze,
G., Guattari, F. (1980) Mille plateaux, Minuit,
Paris.
Flaker, V.
(1998) Odpiranje
norosti: Vzpon in padec
totalnih ustanov, Založba
* /cf, Ljubljana.
Foucault, M.
(1984), Nadzorovanje in kaznovanje.
Ljubljana: Delavska enotnost.
Foucault, M.
(1998) Zgodovina norosti v času
klasicizma, Založba /cf*, Ljubljana.
Goffman, E. (1961) Asylums, Doubleday & Co., New York
(Pelican edition 1968).
Scull, A. (1993) The Most Solitary of Afflictions: Madness
and Society in Britain 1700–1900, Yale University Press, New Haven.
[1] Veliko Zapiranje (grand enferment) je
izraz, ki ga je uporabil Foucault (1998) za opis “pospravljanje” beračev,
norcev in drugih nebodigatrebnih ljudi iz javnih prostorov mest v času
absolutizma. Zapirali so jih v skupne, splošne ustanove, ki so predhodnice modernih
specializiranih ustanov.
[2] Zadnja vrstica v tabeli, je predvsem napoved, ne
pa ugotavljanje dejstev. Zares živimo v mešanem režimu – v katerem je
dezinstitucionalizacija postala globalna politika, ki pa hkrati dopušča
prostore za zapiranje. Celo v najbolj dezinstitucionaliziranih državah še vedno
ostajajo ustanove iz 19. stoletja, pa tudi nove oblike zapiranja (begunska
taborišča, centri za tujce ), na drugi strani, pa nekaterih novih odklonskih
skupin (AIDS) niso zaprli. Predpostavimo lahko, da je razpustitev ustanov
posledica povečanja razpršenega, kapilarnega nadzora s pravnimi, psihološkimi
in elektronskimi sredstvi, ki povzroča institucionalizacijo vsakdanjega
življenja, ali pa nasprotno, da se je stopnja osebne svobode (izražanja,
gibanja, življenjskih stilov, strpnosti do razlik)
v resnici povečala. Oba tezi sta verjetni
in resnični, industrijska skladišča
rezervne oziroma odvečne delovne sile
niso potrebna niti v neoliberalnem režimu
(in postmoderni ideologiji),
niti v odprtih interesnih skupnostih
in izraza, ki se pravkar oblikujejo
kot alternativa prvemu.
[3] Njen učinek občutimo povsem telesno: ne samo z
zapovedano držo in gibanjem, začutimo tudi njen vonj, duh ali celo smrad, ki je
mešanica vonja urina, kuhinjskih vonjav, močnih razkužil in znoja prežetega z
vonjem zdravil.
Ni komentarjev:
Objavite komentar