Pri socialnem delu gre za moč. Pravzaprav je
socialno delo odnos moči. Njegova družbena funkcija je posredovati med močnimi
in nemočnimi (bogatimi in revnimi, elitami in ljudstvom, zatiralci in
zatiranimi).
Socialno delo ima opraviti z veliko raznolikostjo človeških
situacij, ki pa imajo le malo skupnega. Lahko pa bi rekli, da je skupni
imenovalec uporabnikov socialnega dela prav primanjkljaj moči. Na socialno delo
se obrnejo, ko česa ne morejo opraviti sami, ko potrebujejo dodatno moč.
Moč je mera suverenosti, ki jo nekdo ima v svojem
življenjskem svetu, zmožnost, da kaj naredi, spremeni ali vzdržuje tako kot je.
Moč torej ni lastnost življenjskega sveta samega,
je njegova funkcija, odvod te zmožnosti premikanja po življenjskem svetu,
hkrati pa tudi odvisna od shem, ki so onkraj doživljenega sveta (kot je, na
primer, položaj v hierarhiji, lastnina, ekonomski in politični status).
Pomoč paradoksno, po definiciji, jemlje moč
tistemu, ki mu pomagamo. Potreba po pomoči ne le dokazuje nemoč in brezmoč,
temveč jo tudi ustvarja. Delati nekaj namesto drugega zmanjša njegov dejanski
nadzor in moč nad zadevo, nad svojim življenjskim svetom, odtegne mu njegovo
suverenost nad njim. Po pomoči, je torej potrebno popravljalno delo, da bi si
opomogli, okrevali, znova dobili moč in okrepili položaj, ki smo ga izgubili.
Smisel operacije krepitve moči je torej dobiti
moč, pa tudi jo ohranjati in si opomoči po »epizodi pomoči«. Pretežna načina
dela v krepitvi moči sta zagovorništvo in
pogajanje.
Pogodbena moč
V socialnem delu je najbolj prikladno moč
definirati kot pogodbeno moč. Torej
jo moramo ocenjevati in analizirati glede na to, kaj sestavlja tovrstno moč, z
kartografiranjem moči glede na moč, ki je na voljo oziroma ki jo je treba pridobiti.
To vključuje tudi dešifriranje »diagrama moči« - sil moči, ki oblikujejo
situacijo in ustvarjajo nekogaršnji položaj. Oziraje se na moč, ki je vložena v
socialno delo lahko s tem ugotovimo mehanizme in mesta, s katerimi izgubljamo
moč, priložnosti za večanje moči ali uvoza moči v situacijo od zunaj.
Pogodbena moč ni le sposobnost izvedbe pogodbe,
ampak je tudi zmožnost zagotavljanja take izvedbe oz. še prej – sposobnost,
potencial stopiti v pogodbeno razmerje. Na interakcijskem registru pogodba tudi
predpostavlja, kakšne vrste človek je pogodbenik, predpostavlja idejo o njem
samem (Goffman, 2019). Izhaja predvsem iz družbenega položaja, ki ga lahko
imamo za splošni in kvazi-formalen temelj pogodbene sposobnosti in moči. Ta
virtualna lastnost se opira na interaktivno kredibilnost (ali pa na njej pade).
Rezultanta teh dveh zmožnosti ali njihova sinteza so družbene vloge, v katerih
se statusi uresničujejo na kredibilen ali diskreditirajoč način.
Pravno je pogodbena moč ali zmožnost oblikovana
kot poslovna sposobnost.[1]
Poslovno sposobnost dobimo skorajda avtomatsko z državljanstvom. Samo državljansko pa nam zagotavlja le omejeno
pogodbeno in poslovno sposobnost (saj država ni porok za dejanja svojih
državljanov) in se mora opirati na lastnino, ali navadno, kot je primer za
večino, na zaposlitev. Velik del družbe, tisti, ki niso zaposleni, pa dobijo nadomestne statuse – nekateri od teh za
začasni, na primer, status otroka ali mladoletnega, bolnika, zapornika, tujca;
nekateri pa so trajni, kot so na primer, upokojenec, »invalid«, varovanec pod
skrbništvom, itd.). Nadomestni statusi zagotavljajo vsak nek status, vseeno pa
je pogodbena ali celo poslovna sposobnost, značilna za te statuse, močno
zmanjšana. Obstajajo pa drugi formalni statusi, ki jih človek lahko dobi, kot
so imeti službo, delovno mesto, izobrazbo, razne funkcije, članstva formalnih
skupin in organizacij, status je celo imeti stalni naslov. Ti statusi in
položaji nam ne zagotavljajo osnovne poslovne sposobnosti same po sebi, jo pa
podpirajo in jačajo, včasih pa so pogoj ta pogodbeno sposobnost ali moč.
Denar nima le nakupne moči, je tudi moč stopanja v
pogodbene odnose.[2] Denar in
druga sredstva, ki jih je moč oceniti z denarno mero, ustvarjajo naslednjo
zmožnost za stopanje v pogodbene odnose. Dohodek, plača, premoženje,
nepremičnine, obresti, prihranki so lahko poroštva za izvedbo pogodb. Denar je
poleg splošnega ekvivalenta delu (politična ekonomija) tudi splošni ekvivalent
zaupanja (moralna ekonomija).
Za pogodbe so potrebni pologi. Poleg statusa in denarnih temeljev, so možne še druge vrste
poroštev, ki jamčijo za pogodbo. Poroki,
skrbniki, zagovorniki lahko zagotovijo podporo pogodbenim izmenjavam in
interakcijam, kakor tudi pologi, premoženje in socialni kapital. Slednjega
navadno artikuliramo kot ugled in spoštovanje in ju lahko podpirajo
dosežki, družinski ugled, cenjene spretnosti in vloge.
Interakcijska kredibilnost igra, v primerjavi z
družbenim statusom, manjšo, a še vedno pomembno vlogo v pogodbenih
interakcijah. Prvi in splošni vtis, ki ga nekdo daje, olajša stopanje v pogodbena
razmerja, podobno pa tudi zaupljivost in zaupanje drugih. Zmožnost jasno
izraziti svoje namene, želje, upanja itn. je pomembno orodje pri oblikovanju
pogodbene izmenjave; zveze in poznanstva niso le osnova stikov ampak
zagotavljajo dober vtis in zaupanje pri sklepanju pogodb, včasih pa tudi dejanske
posrednike za poslovanje. Interakcijske spretnosti kot so opravičevanje,
pojasnjevanje, hudomušnost večajo zaupanje in kredibilnost, lajšajo poslovanje
in prispevajo k pogodbeni sposobnosti. Oblikovanje pogodb lahko spodbujajo tudi
statusni simboli, če so cenjeni, ali pa jih kvarijo, če so stigmatizirani.
Družbene vloge imamo lahko za sintezo statusa in
interakcije kredibilnosti, ki ju povezuje v funkcionalno in interakcijsko
celoto. Če imamo cenjeno vlogo delavca, matere, člana, kupca itn., nam to
neposredno poveča zmožnost oz. nam jo zmanjša z razvrednoteno vlogo bolnika,
uporabnika socialnih storitev, socialnega primera ipd. Več vlog nekdo igra
večja je njegova pogodbena moč – in nasprotno – manj ko ima človek vlog na
razpolago ali pa če se mu je repertoar vlog skrči na eno, deviantno pičlejša je
njegova pogodbena moč.[3]
Ena od najbolj pomembnih funkcij stigme (in dominantne odklonske vloge) je, da
deluje kot opozorilo, ki diskreditira igralce glede virtualne splošne
predpostavke o pogodbeni sposobnosti (Goffman, 2008).
Elemente statusa, kredibilnosti in vlog lahko
uporabimo kot opomnik, ko ocenjujemo moč v katerikoli družbeni situaciji ali
operaciji socialnega dela. Lahko jih uporabimo kot začetno merilo pogodbene
moči na začetku dela. Lahko jih uporabimo po koncu, da ovrednotimo svoj poseg z
merili okrepitve – ali je naše delo pripeljalo večje ali manjše družbene moči.
Lahko pa se z njihovo pomočjo usmerimo naravnost v večanje moči, uporabimo za
kartografijo moči, ki je nekomu na voljo, in da ugotovimo področja, na katerih
primanjkuje moči. Na temelju takega zemljevida lahko ustvarimo »načrt krepitve
moči«, ki trasira pot, po kateri bomo napolnili področja zmanjšane moči.
Vendar pa tak zemljevid prikaže moč, ki je na
voljo, pa tudi tisto, ki je potrebna – v situaciji, za človeka ali skupino;
prikazuje, kaj manjka, ne pa od kod moč dobiti. Za to je potreben drugačen
zemljevid – prikaz diagrama moči, diagrama silnic v danem polju.
Referenci
Goffman, E. (2008) Stigma: Zapiski o upravljanju poškodovane identitete. Maribor: Aristej.
Goffman, E. (2019) Azili. Ljubljana: Založba /*cf.
[1] V žargonu pogosto
neustrezno poimenovana kot »opravilna sposobnost«.
[2] Laže je pričakovati od
nekoga, ki ima denar, da bo izpolnil svoje obveznosti: če nekdo ne izroči
svojega dela pogodbe v naravi, potem mora biti sposoben to poplačati, pa naj
gre za povrnitev škode ali najem nekoga, ki bo to storil namesto njega.
[3] Imeti več vlog nam,
paradoksno, daje določeno svobodo biti mi sami. Več ko imamo vlog, manj smo
zavezani eni sami. Igrati več vlog nam da bogastvo izkušnje in prispeva k naši
vrednosti in spoštovanju. Več imamo cenjenih vlog, večja je naša družbena
vrednost.
buy youtube views
OdgovoriIzbrišipost stamps
OdgovoriIzbrišipost stamps
forever stamps