Pri socialnem delu gre vedno za dvojice, gre za Picka in Packa, Loleka in Boleka, Puja in Prašička. Gre za to, kako biti hkrati dvoje in kako plesati med obema obrazoma. Klasično vodilo socialnega dela je varovati (virtualne) interese človeka, ki tega ne zmore sam. Na drugi strani pa ima socialno delo še eno nalogo: da zagovarja dejanske želje in nuje tega človeka (ki jih ta vendar lahko izrazi). Med tem, kar naj bi človek hotel, in med tem, kaj dejansko hoče, je razlika; razlika med vlogo skrbnika in zagovornika. Prvi gleda na »realne« interese, kot jih sicer razumemo v družbi, druga krepi glas, ki se ne sliši.[1]
Skrbniška vloga v poklicih, ki se
ukvarjajo z ljudmi (medicina, zdravstvo, pedagogika, socialno delo), zgodovinsko
temelji na zavezi fevdalnega gospodarja, da poskrbi za svoje podložnike, da je
njihov varuh in zaščitnik. To je temeljno razmerje fevdalne družbe. Nasprotno
pa ureditev meščanske družbe v načelu temelji na enakopravnem združevanju
suverenih, avtonomnih, neodvisnih posameznikov, ki sklepajo pogodbene odnose.
Za tiste, ki tega niso sposobni ali pa jim drugi te sposobnosti ne priznavajo,
je potreben poseben institut, ki jim zagotavlja nadomestno udeležbo v družbenih
procesih. To vrzel so delno napolnile človekoljubne stroke, ki so prevzele
skrbniško (pokroviteljsko, zaščitniško) vlogo za ljudi, ki jim manjka pogodbene
moči. Osnovne značilnosti take strokovne vloge so, da na podlagi apriorne
vednosti skrbi za virtualne interese posameznika, da poudarja varnost in skrb,
da dobi družbeno pooblastilo, ki temelji na pomanjkljivostih posameznika, in da
obravnava človeka bodisi kot otroka ali tujca, ki sta oba nemočna in nevedna,
potrebujeta pomoč in pokroviteljstvo.
Zagovorniška vloga temelji na tradiciji
boja za družbeno emancipacijo obrobnih
družbenih skupin (delavcev, žensk, etničnih in rasnih manjšin ...). V načelu je
namenjena zastopanju interesov ljudi, ki nimajo »pravice glasu«; je odvetniška
in zastopniška vloga, ki naj ustvari polnopravne člane družbe oziroma nadomesti
primanjkljaje, ki onemogočajo, da bi ljudje dosegli tak položaj. Je strokovna
drža, ki upošteva perspektivo moči in si prizadeva za krepitev družbenega
položaja posameznika. Osnovne značilnosti take vloge so, da izhaja iz dejanskih
interesov in želja posameznikov, da ustvarja vednost na podlagi analize
stvarnosti, da poudarja pravice in preprečuje krivice, da dobi pooblastilo od
posameznika ali konkretne skupine ljudi, da je občutljiva v nepravilnosti in
krivice v družbi in da obravnava človeka
na način hendikepa, se pravi, da hoče zanj izboriti prednost, ki jo je
oseba izgubila, in to počne na podlagi
izmenljivosti vlog (Kraljevič in
berač). Podobna je tudi podporna ali
asistentska vloga (na primer, pri
osebni asistenci). V tem primeru ima vprašanje moči manjši pomen, saj je
uporabnik že v izhodišču delodajalec.
|
Skrbniška vloga
|
Zagovorniška vloga
|
Interesi
|
virtualni
|
dejanski
|
Vednost
|
apriorna
|
naknadna, temelji na konkretni situaciji
|
Pooblastilo
|
od obče družbe
|
od posameznika, konkretne skupine
|
Napaka
|
znotraj posameznika
|
v družbeni ureditvi
|
Lik uporabnika
|
tujec, otrok
|
odsoten posameznik, hendikep, Kraljevič in berač
|
Protislovje
med zagovorniško in skrbniško vlogo je rešljivo na več načinov: z ločitvijo
vlog (en član tima vzame eno vlogo in drug član vzame drugo), z odklanjanjem
vloge skrbnika (v primeru, ko ima sodišče ali kakšna druga instanca že tako ali
tako tako vlogo), ali s sintezo obeh vlog.[2]
Sinteza je
mogoča, če prevzamemo obe vlogi, se kontinuirano pogajamo (v dialogu) tako o
našem mandatu kakor tudi o možnih izhodih in imamo v mislih koristi vseh
udeležencev, predvsem pa konkretnega uporabnika; pri tem dosledno uporabljamo
načelo najmanjše možne omejitve (v vlogi skrbnika) in maksimalnega možnega
vpliva (kot zagovorniki).
Vzemimo za
primer odvzem otroka. Postopek je dvojen, usmerjen je v odvzem otroka, a hkrati
preskuša vse možnosti, da ga ne bi odvzeli. Optimalno je, da v postopku
ustvarimo zavezništvo, da smo delavci tudi
na strani staršev in da skupaj z njimi prehodimo pot od preskušanja
možnosti, da otrok ostane z njimi, do morebitne ugotovitve, da to ni mogoče
(oziroma da je nujno (začasno) otroka odvzeti). Predvsem pa si moramo
prizadevati, da se ohranijo tisti stiki in funkcije staršev, ki otroku ne
škodijo. Socialno delo ne more zagovarjati dokončnega, popolnega in
nepreklicnega odvzema otrok.
Ko socialni
delavci in delavke odločajo v imenu nekoga in v njegovo dobro, je pri tem
pomembno, da dosledno upoštevajo človekove želje in da jih poskušajo uresničiti
(da ne odločajo po splošnih zdravorazumskih predpostavkah). Socialnemu delavcu
se lahko zdi, da je cilj, ki si ga je postavil uporabnik, »nerealen« in da ga
ne bo dosegel. Pri tem velja vodilo, da socialni delavci ne moremo presojati
realnosti drugega, še zlasti pa nismo zagovorniki realnosti, realnost je dovolj
močna, da govori zase. Tisti, ki je šibkejši (in v primerjavi z realnostjo smo
šibki vsi), potrebuje zagovornika. Mi moramo realnost skupaj z uporabniki
preskušati, uporabnika podpreti v tej izkušnji in preizkušnji. Izkušnja nam bo
povedala, kaj je možno in kaj ni. Socialni delavec in delavka nista dolžna in
tudi ne moreta vedeti vnaprej, kaj je »realno« in kaj ni. Nista pokroviteljska
do uporabnikov. Uporabnikova želja je hipoteza, ki jo je treba preveriti. Življenje
je samo po sebi eksperiment.
Sinteza je
mogoča, ker hkrati ocenjujemo, načrtujemo in delujemo. Če se v socialnem delu
ravnamo po tradicionalnih linearnih znanstvenih vzorcih, je to neuporabno in
celo škodljivo (diagnoza, prognoza, terapija; zaslišanje, ugotovitev in sklep,
ukrep). Socialno delo ni dolžno najprej oceniti in šele nato poseči. Brž ko
vzpostavimo delovni odnos, že delujemo. Življenjski svet, ki ga spoznavamo, že
spreminjamo – najprej s svojo navzočnostjo, navzočnost pa v socialnem delu
pomeni tudi akcijo. Če vidimo, da je mogoče kaj narediti, to naredimo. Če
mislimo, da v kakšni družini zanemarjajo ali celo trpinčijo otroke, hkrati pa
je očitno, da potrebujejo pomoč pri urejanju gospodinjstva, ni treba, da
ugotavljamo, ali je sum utemeljen ali ne, pač pa zagotovimo gospodinjsko pomoč,
ki bo ne glede na utemeljenost suma izboljšala kvaliteto življenja otroka, še
več, zelo verjetno bo zmanjšala možnost za zanemarjanje oziroma trpinčenje.
Konkretna dejanja, ki jih naredimo na začetku, sežejo onkraj čiste ocene, saj
že takoj spremenijo situacijo (mladenič, ki ima težave z zakonom, dobi službo,
konča šolo, njegov odnos do zakona se spremeni, oče spremeni svoje
komunikacijske vzorce s svojimi otroci, ipd.). Dobri in konkretni načrti za
prihodnost spremenijo sedanjost.
Socialno
delo z operativno sposobnostjo, se pravi z zmožnostjo, da kaj uredi in
spremeni, ne le preseže protislovje med skrbniško (pokroviteljsko) in
zagovorniško (podporno) vlogo, temveč stopi v vlogo naročnika. Načrti pomenijo
tudi naročila, socialni delavec in delavka lahko naročita sredstva in storitve,
ki bodo bistveno izboljšala uporabnikovo življenjsko situacijo. To moč
preneseta tudi na uporabnika. S tem prevzameta povsem drugačni vlogi, kot sta
skrbniška in zagovorniška, nista več le posrednika v razmerju z državo ali z
drugimi viri sredstev in moči, ampak tudi generatorja moči v družbenem pomenu
besede.
Delamo lahko
kot zagovornik in kot skrbnik hkrati, tudi zato, ker lahko poskrbimo, da se
stvari zgodijo. Če kot socialni delavci lahko rešimo zadeve in nekaj zares
spremenimo, je akcijska sinteza mogoča. Z možnostjo delovanja prevzemamo vlogo
naročnika in povežemo uporabnikove
dejanske želje in potrebe z njegovimi virtualnimi interesi. Lahko načrtujemo in
ustvarjamo ureditve (storitve, okolja, vire itn.), ki bodo zadovoljile oboje –
to, kar si uporabnik zares želi, in to, kar predvidevamo, da je dobro zanj.
(Ta esejček
sem objavil že dvakrat najprej v Orisu
metod socialnega dela, potem pa še, malo popravljenega v Direktnem socialnem delu; str. 70–74)
Referenci:
Flaker, V.
(2003), Oris metod socialnega dela: Uvod
v katalog nalog centrov za socialno delo. Ljubljana: FSD , Skupnost CSD
Slovenije.
Flaker, V. @Boj za (2012), Direktno socialno delo. Ljubljana: Založba /*cf.
[1]
Tu ne gre le za formalni vlogi skrbnika in zagovornika, ki ju socialni delavci
in delavke včasih prevzemajo, gre za širše pojmovanje vloge, ki jo vedno igrajo
– in navadno obe hkrati. V nadaljevanju prenašamo prirejeno shemo in njeno
razlago, kot smo jo zastavili v: Vito Flaker, Oris metod socialnega dela: Uvod v katalog nalog centrov za socialno
delo, Visoka šola za socialno delo, Skupnost CSD Slovenije, Ljubljana,
2003, str. 41–42.
[2]
Ločitev vlog in odklanjanje vloge sta upravičena in produktivna v nekaterih
situacijah, a če to storimo, se odrečemo moči odločanja, ki nam je bila
poverjena, lahko tudi moči, ki jo lahko uporabimo za rešitev, ki si jo želi
uporabnik.
Ni komentarjev:
Objavite komentar