petek, 3. april 2020

Operacija C: Psihologizacija in individualizacija moči (operacije 11, krepitev moči 3)

Pojem okrepitve, četudi so si ga izmislili in prvič uporabili v boju proti apartheidu, je politični koncept par excellence. Sedanja raba je ta koncept razvodenila, izgublja svojo ost in dobiva pomen psiholoških zmožnosti kot npr. asertivnosti (odločnosti), poguma, socialnih spretnosti ipd. Malo boljše, pa še vedno zgrešeno, ga zvedejo na pristop perspektive moči.[1]

Perspektiva moči oz. vrlin je pristop, ki se osredotoča na človekove vrline (njegove močne strani), ne pa na slabost, primanjkljaje in napake. Za socialno delo je pri delu z ljudmi pomembno vedeti, kaj zmorejo, da jih lahko uzremo v dobri luči, ne pa da se osredotočimo na to, česa ne zmorejo, kaj je z njimi narobe in kaj jim manjka. Pri tem je pomemben paradigmatski premik spoznavanja ljudi prav v njihovem življenjskem svetu. Je velikanski korak k temu, da uzremo uporabnike kot heroje preživetja namesto žrtev poraznih okoliščin (revščina, nasilje, stres) ali celo krivce zanje (kot je to značilno za uživalce drog, ljudi z duševno stisko, …).

Perspektiva moči (vrlin) je pomemben del krepitve moči, vendar pa okrepitve ne moremo zvesti le nanjo.

Tako razvodeneno rabo izraza krepitve moči lahko imamo za »ideološko revizijo« pojma, verjetno nenamerno, ki spregleda strukturne lastnosti situaciji, v katerih se dogaja.  

Če vprašanje moči umestimo v posameznika in v njegov ali njen psihološki ustroj, še bolj pa če hočemo »okrepiti človeka«, ga imamo za »predmet krepitve moči«, potem spreobrnemo bistvo operacije – s tem ko ga naredimo objekt okrepitve zamenjamo vzrok za posledico, ga imamo za vir izgube moči, ali nasprotno za njen vir in ne nosilca. Tovrstna operacija ponovno uvaja napako, krivdo – ljudem postavlja vprašanje »Kaj sem storil narobe, kje sem naredil napako?«. Na drugi strani pa tudi odraža nemoč in pomanjkanje virov strokovnjakov. Na primer, »okrepitev« žrtve družinskega nasilja s svetovanje in družinsko terapijo lahko odraža nezmožnost priskrbeti materialnih virov, predvsem stanovanjski, denimo, stanovanja, v katerega bi se žrtev lahko preselila (in ki bi tudi okrepilo možnosti svetovanja in zmožnost in možnosti pogajanja.

Na strukturni ravni imamo tudi pojmovanje, da je družba sestavljena iz enakopravnih posameznikov, ki posameznika postavi na mesto registra blagostanja – to pa usmerja pozornost v posameznika. Dober in močen primer za to je dezinstitucionalizacija – s katero se pravzaprav postavimo v obrambo posameznika pred zatiralnim kolektivom. To je dobro izhodišče in tudi destinacija, jo je pa treba, kot proces in operacijo, videti kot kolektivno zadevo – ko gre za okrepitev posameznika s kolektivno akcijo ali pa ko gre za okrevanje – ponovno osvajanje skupnega polja. Vložek v posameznika je tudi vložek v skupnosti, in narobe.



[1] Zato sam raje uporabljam za ta pojem, torej pogleda na človeka z vidika njegovih vrlin (in ne napak), izraz »perspektiva vrlin«.

Ni komentarjev:

Objavite komentar