sreda, 8. april 2020

Operacija D: Dvojnosti mandata socialnega dela (operacije 13, odnos 2)


Da lahko delamo socialno delo potrebujemo naročilo, mandat. V socialnem delu je mandat vedno dvojen, kakor smo pokazali zgoraj. Delavec mora dobiti naročilo, pooblastilo za svoje delo od spodaj in od zgoraj. Od uporabnika in nosilcev družbene moči, navadno, še posebej na centrih za socialno delo. Na tem mestu bomo na kratko opisali procese pridobivanja mandata.

Četudi je mandat nenehno vprašanje v nekem odnosu, se moramo z njim intenzivno ukvarjati na začetku odnosa. Delavec mora biti kristalno jasen glede svojega mandata in tega, kako je povezan z uporabnikovo situacijo – torej o svojem predhodnem mandatu od zgoraj. Uporabnik je lahko zelo jasen glede tega, kaj pričakuje, da bo socialni delavec ali delavka naredila, pogosto pa ne. Ko take jasnosti primanjkuje, je treba mandat ustvariti glede na njegove želje in cilje skupnega dela. Mandat in cilji lahko sovpadajo, morajo biti skladni – ni pa treba da so identični. Za doseganje cilje utegne biti potrebnih več dejanj – ki pa jih seveda ne bo vseh izvedel delavec oz. delavka.

Uporabnikov mandat in cilje je treba razviti na temelju protislovij in napetosti v življenjskem svetu uporabnika (ne smemo jih uvoziti od zunaj). Morajo biti izraz njegove ali njene (svobodne) volje. Morajo biti na liniji drugih treh operacij – morajo odražati in odgovarjati na nuje življenjskega sveta, predvidenih koristi sprememb in okrepitve uporabnika. Eksplorativno fazo delovnega zavezništva moramo posvetiti vpogledu v situacijo, ki bo zagotovil temelj za postavljanje ciljev in za dejanja, ki jim bodo sledila.

Izražene želje in postavljeni cilji dajo dejanjem smer in okvir. Da bi jih uresničili, je treba narediti načrt ali »projekt«. Te lahko poimenujemo osebni načrti, načrti oskrbe, osebni edinstveni projekti. Lahko pa tudi zgolj naloge, ki jih je treba izvesti. Gre za isto idejo. Nekateri načrti so narejeni do potankosti, jasno določajo, kaj je treba storiti, kdo, kdaj, koliko časa, s katerimi sredstvi in katerimi viri. Drugi dajejo le splošno usmeritev in glavno idejo za delovanje. Ampak tudi pri slednjih je treba vanje vgraditi nekaj izvedbenega znanja.

Takrat se začne dejansko delo. »Delo« v socialnem delu pomeni v glavnem zagotavljanje storitev ali sredstev (in virov) ali pa ustvarjanje raznih (nematerialnih) ureditev, ki bodo izboljšale življenje. V glavnem ga oblikujemo kot storitveni model (storitve so tudi (instrumentalni del) preskrbe sredstev in ustvarjanja ureditev, pa čeprav v tem primeru niso končni namen).

Goffman (2019) razlikuje med popravljalnimi storitvami in storitvami, s katerimi ustvarjamo nekaj novega. Čeprav ima popravljalni storitveni model (preko drugih disciplin, kot je, denimo, medicina) tudi v socialnem delu velik vpliv, je socialno delo v bistvu ustvarjalen poklic. Ustvarja nove priložnosti in možnosti, nove ureditve, novo življenje. Medtem ko je v popravljalnem modelu treba oceniti oz. ugotoviti (diagnosticirati), kaj je šlo narobe, je v socialnem delu vprašanje, kaj storiti. Namesto diagnostike – načrtovanje. Namesto reakcije na prekrške, disfunkcije, uvajamo proaktivno držo – pogled v prihodnost in domišljijo. Tako modeliranje nam ne le omogoča povsem drugačen pogled, držo in pristop, temveč tudi modelira vlogi uporabnika in strokovnjaka na docela drugačen način. Uporabnik neha biti predmet poklicnega popravljalnega dejanja, predmet postane njegova stvarnost in situacija, tarča pa tisto, kar velevajo njegovi cilji. Uporabniki , skupaj s svojimi pomočniki, postanejo ustvarjalci novega dizajna in novih ureditev – izvajalci novih dejanj v svojem življenju in svetu. Poklicna vloga socialnega delavca ali delavke postane zelo podobna arhitektovi s tem, ko prispeva svoje izvedenstvo v raziskovanju življenjskega sveta, v ustvarjanju zamisli, kaj storiti, oblikovanju načrta, kako to izvesti in pri uporabi in dostopu do potrebnih sredstev in virov za delovanje. Samo ustvarjalen storitveni model omogoča razvoj resničnega delovnega odnosa.

Trdoživost in vztrajnost popravljalnega modela lahko pripisujemo, med drugim, tudi njegovi skladnosti z najpogostejšim mandatom, ki ga socialno delo dobi od zgoraj, kot varuhi družbene ureditve. Gramsci (1972) postavlja vlogo intelektualca, torej tudi strokovnjaka, v kontekst družbene moči, bodisi kot funkcionarja družbenega soglasja (konsenza) ali pa kot paznika tistih, ki se vseeno preveč upirajo. V slednjem primeru je njegova »tehnična«, »strokovna« naloga organizirati varstvo, bolje rečeno nadzor, nad ljudmi v raznih institucijah (norišnicah, zaporih, tudi v domovih za stare[1]) in tudi sicer. V prvem primeru pa je njegova naloga ustvarjati ideologijo, ki bo legitimirala obstoječo ureditev, torej jo opravičevati, utemeljevati in ljudi prepričati, da kljub težavam, ki jih doživljajo, in krivicam, ki se jim dogajajo, sistem, ki jih producira, najboljši ta hip. Če se v socialnem delu funkcija paznika kaže v napotovanju v institucije in vzdrževanju ustanov, pa se kot varuh soglasja kaže v svetovalni funkciji, ki družbena protislovja oblikuje kot osebne probleme in krivdo za družbene krivice sprevrača s sistema na ljudi. Ljudi je treba torej popravljati, prilagajati sistemu in družbeni ureditvi, če pa to ne gre, pa jih »parkirati« tja, kjer ne bodo motili drugih (in drugim zgovorno povedali, kaj se jim bo zgodilo, če se ne bodo prilagodili, upoštevali pravila, ki zagotavljajo premoč drugih).

Tak klasični izhodiščni mandat je socialnemu delu in njegovim izhodiščnim vrednotam (samodeterminacija, solidarnost, družbena pravičnost) tuja, na deklarativni ravni tudi nesprejemljiva. A jo mora sprejeti, če hoče delati socialno. Če noče zgubiti moči, ki jo lahko za uporabnike uporabi.[2] Sprejetje takega mandata mora biti torej vsaj do neke mere subverzivno – v skoraj dobesednem pomenu besede – preobrniti moramo mandat v uporabnikovo korist.

Tak mandat je povsem očiten pri tistih nalogah socialnega dela, pri katerih je, če ne intenca, pa vsaj na dnevnem redu omejevanje uporabnika – torej pri zakonskih pooblastilih, mandatu kot so npr. napotitev proti volji v zavod, odvzem poslovne sposobnosti in nastavljanje skrbnika, odvzem starševske pravice ipd. Bolj prikrit pa je pri drugih nalogah, kot so svetovanje, oskrba na domu, urejanje življenjskih razmer, razmerij s pomembnimi drugimi itn.  V slednjih mandat prilagajanja in nadzora ni ekspliciten, dasiravno pa deluje iz ozadja in je pogosto, kakor smo ugotavljali za svetovanje, impliciten v zasnovi metode, njenem dispozitivu. Vedno pa deluje tovrsten mandat tako, da ga posredujejo dominantne družbene vrednote. Moralni mandat, ki ga ima socialno delo je vedno dialektična dvojica, ki esenco socialnega dela cepi na dva dialektično povezana pola – npr. pri odvzemu starševstva – pravica do staršev in pravica do varnega otroštva. Naloga socialnega dela je, da te polarne dvojice vrednot, pa tudi nasprotje med družbenimi zahtevami in željami posameznega človeka, reši s konkretnimi sintezami. Torej, da ustvari situacijo, v kateri bo otrok varen in imel starša, v kateri človek ne bo ogrožal drugih, a obdržal svoje človeško dostojanstvo, ki izhaja iz njegove svobode. Zato je v socialnem delu nujna zagovorniška vloga in drža. Ko imamo opraviti z robustnimi zahtevami »družbe«, je zato potrebno zavezništvo, ne le delovni odnos, z uporabnikom.

Na drugem ekstremu, pa imamo situacije, kjer takega naročila ni oz. se ne manifestira. Če smo lahko veseli, da nimamo »mrcine« nad sabo, pa se kaj lahko to veselje izkaže za jalovo, ko je treba ukrepati, kaj narediti. Za kaj več kot le manjše prilagoditve, za preokvirjanje družbenega in ne osebnega okvira, namreč ni dovolj iskati vire moči v uporabniku in njegovem življenjskem svetu, saj pogosto niso zadostni in tudi pogosto lahko vodijo v izčrpavanje lastnih virov na račun krepitve virov, ki so potemtakem na voljo tistim, ki že tako imajo moč. Varnost starih ljudi, ki so v domovih, bi se, na primer, v razmerah epidemije povečala, če bi šli domov ali k svojcem, a vseeno morajo plačevati oskrbnino. Zato je treba to moč iskati drugje, tudi zunaj življenjskega sveta uporabnika. In prav tukaj je pomemben spoj ekspertize uporabnika, ki pozna svoj življenjski svet in ekspertize socialnega dela, ki naj bi poznalo vire moči in človeka z njimi povezovalo. Če za tako operacijo ni »javnega pooblastila« oz. mandata, moramo najti druge vire, pokrovitelje in »donatorje moči«. Te iščemo v strukturah, ki so potencialno zainteresirane za udeležbo v preoblikovanju družbenega okvira (zasebni in nevladni sektor) ali pa v samoorganizaciji in družbenih gibanjih, vendar v tem primeru moramo slej ko prej aktivirati tudi močnejše in bogatejše vire.[3]

Pri ustvarjanju mandata in s tem tudi delovnega odnosa gre torej za niz dvojnosti. Najprej je dvojnost podelitve mandata od uporabnika in centrov moči, potem je dvojnost protislovij družbenih vrednot in zahtev, ki jih lahko izkoristimo, pa tudi dvojnost izrecnih mandatov, družbenih zahtev in odsotnosti teh, torej preobrata mandata in iskanja naročnika.

Reference

Flaker, V. @Boj za (2012), Direktno socialno delo. Ljubljana: Založba /*cf.
Goffman, E. (2019) Azili. Ljubljana: Založba /*cf.
Gramsci, A. (1971) ‘The Intellectuals’, in Selections from the Prison Notebooks, translated and edited by Q. Hoare & G. N. Smith, International Publishers, New York. Dostopno tudi v srbskem prevodu: Gramši, A. (1973), Problemi revolucije. Beograd: BIGZ.


[1] Stari ljudje na prvi pogled ne motijo družbenega reda, nasprotno. Ne organizirajo se v bande »staroletnih prestopnikov« in ne ustrahujejo ljudi na cesti, ne ropajo trgovin (kot v davnem, preroškem skeču Montyja Pythona). Njihova deviantnost je v tem, da motijo družbeno organizacijo dela. Za njih je treba skrbeti, se z njimi ukvarjati. Namestitev starega človeka v dom, pred tem pa označitev kot pomoči potrebnega, nesposobnega in tudi siceršnja stigmatizacija in marginalizacija, so predvsem odgovor na to, da se morajo ljudje, ki naj bi sicer skrbeli zanje (sorodniki, prijatelji, sosedje in še kdo), imeti čas za svoje delo, se njemu posvetiti. Odklon starih ni v tem, da slabo slišijo in vidijo, težko hodijo, pozabljajo in se izgubijo – njihov odklon je, da s tem in drugimi zadevamo motijo tiste, ki delajo, producirajo.
[2] Alternativa je prestop na drugo stran. O tem več spodaj.
[3] V primeru Mija, ki ga deloma opisujemo v Direktnem socialnem delu (Flaker@Boj za, 2012: 323–328), je gibanje lahko zagotovilo z zagovorniškimi akcijami in tudi konkretno oskrbo, da se Mijo ni vrnil v zavod, ni pa moglo zagotoviti docela dostojne in učinkovite oskrbe, kakršno bi v načelu (in v delujočem sistemu dolgotrajne oskrbe) lahko imel. Sicer pa je treba pripomniti, da je izhodišče gibanj prav preokvirjanje družbenega okvira. To pa pomeni, da svoj mandat oblikujejo sama (nasproti obstoječem redu), je pa cilj tega mandata predvsem spreminjati družbeni red in ne življenje posameznika – kar je njihova prednost in pomanjkljivost.

Ni komentarjev:

Objavite komentar