nedelja, 5. april 2020

Operacija D: Ustvarjanje delovnega odnosa, zavezništva – dialog in kraj srečanja (operacije 12, odnos 1)

V socialnem delu gre za odnose. Hkrati pa je socialno delo tudi odnos. Poseben odnos – odnos dela in zavezništva. V socialnem delu gre za to, da ljudje pridejo skupaj, da bi skupaj ustvarjali zanje pomembne spremembe v svojem življenju. Zato torej delovni odnos, zavezništvo dejanj.

Vendarle pa preden s socialnim delom začnemo, moramo vedeti, kaj storiti. Zamisli o tem morajo odražati tako notranjo kakor zunanjo stvarnost, morajo pa se tudi ozirati oz. izhajati iz dogodkov in okoliščin nekogaršnjega življenjskega sveta. Morajo biti tudi utopične – prinašati nekaj, česar še ni, hkrati pa biti dovolj pragmatične, da jih lahko izvedemo. Prav res, zamisel mora biti izvedljiva, zasnovana tudi v tem, kako jo bomo izvedli.

Dialog

Najpomembnejše orodje za tako operacijo, verjetno pa tudi med najpomembnejšimi v socialnem delu sploh, je dialog. Dialog ne pomeni pogovora dveh ljudi, predpona »dia–» ne označuje števnika »dva« temveč »skozi«, »počez« … Dialog dobesedno pomeni govoriti (in misliti) skozi (stvar, stvarnost, zadevo). Pomeni razglašati, kaj naj postane.

Skozi Freirovo prizmo dialog pomeni videti skozi materialne sile, je način, kako vključiti ljudi, z njimi ustvariti zaroto pogleda in kako videti, kaj bo nastalo. Dialog je način, kako pretvoriti družbene ureditve v materialne (redukcija substance v materijo) – z namenom njihove preobrazbe. Kot je zaljubljenost razlog, da se lepše oblečemo.   

Dialog je način, kako ustvariti varen prostor, v katerem lahko stvari izrečemo, poimenujemo svet, da bi spremenili (Freire 1972, tudi v Flaker 1988). Pomeni ustvariti »teoretične (miselne) kontekste«, v katerih predstavimo in dekodiramo dejanski kontekst sveta, v katerem živimo, v katerem lahko ustvarjamo nove kode, ki bodo vodilo dejanj v resničnem kontekstu. 

Nujni predpogoj za skupno delo je srečanje, stik. Uporabnike socialnega dela druge službe ali drugi uporabniki navadno napotijo k socialnim delavkam ali delavcem, ko zaznajo, da bi zadeva lahko sodila na področje socialnega dela; ali pa pridejo sami »da bi nekaj uredili«, pa naj bo to enostaven socialni prejemek ali pa sicer zapleteno življenje. Neredko pa je tudi naloga socialnega dela, da »poišče« uporabnika ali uporabnico, kot je primer, ko gre za zaznano nevarnost, ki zadeva zakonsko, javno ali moralno obvezo.

V vsakem primeru pa se moramo srečati, to pa navadno, ker v socialnem delu ne gre za popravljanje ali izdelovanje »stvari«, ampak ravnanje s človeškimi, osebnimi ali eksistencialnimi zadevami, pomeni srečanje dveh človeških bitij. To morda ni pomembno, ko je skupna naloga preprosta, je pa ključnega pomena, ko imamo opraviti s preurejanjem »celega življenja«. Pri tem zgolj zaupanje, ki ga sicer namenimo strokovnjaku, ni dovolj – moramo ustvariti avtentično človeško zaupanje. Udeleženci morajo spoznati en drugega – to mora potekati dvosmerno, v bolj ali manj simetričnemu procesu. Socialni delavec ali delavka mora spoznati človeka v situaciji, prevzeti »perspektivo uporabnika«, ugotoviti človekove vrline. Uporabnik mora spoznati socialnega delavca ali delavko, ne le v smislu tega, kar lahko ponudi, da bi približno vedel, kako socialno delo deluje, kakšni viri so na voljo, temveč tudi, kako doživlja to vrsto stiske, ki jo uporabnik predstavi, kakšna prepričanja in vrednote ima – torej vsaj malce – kakšen človek je. Uporabiti perspektivo vrlin je pomembno, saj gre pri tem za vzpostavljanje skupnih vrednot. Za skupno delo potrebujemo skupne vrednote.

Kraj srečanja

Točka, na kateri se srečamo, bi naj načeloma bila nekje na pol poti med dvema življenjskima svetovoma. Za socialnega delavca ali delavko bi kdaj pa kdaj bilo priročno, da se srečata v njegovi ali njeni pisarni, kar pa ni nujno perspektiva uporabnika. Čeprav je pisarna socialnega delavca ali delavke lahko načeloma varen prostor, prostor, v katerem lahko izrazimo svoje tesnobe, skrbi, želje …, pa uporabnik morda tega ne vidi tako. Lahko jo doživlja kot tuje območje, ozemlje nekoga drugega, lahko bi se počutil utesnjeno zaradi predpostavljenih ali dejanskih pravil (npr. prepoved kajenja) ali pa zaradi pričakovanj, kako naj se vede.

Srečanje na uporabnikovem domu tako perspektivo obrne, ne le da se uporabni počuti doma in da je gostitelj, da se razlika v moči zmanjša, ampak socialni delavec oz. delavka sreča in spozna uporabnika v situaciji, ne zgolj njegove abstraktne persone ampak tudi njegove materialne in nematerialne podaljške.

Srečanje na nevtralnem terenu, pogosto na javnem prostoru (kafiču, parku, trgu) je tudi pripravna možnost, še posebej na začetku. Ne le da tam ni bremena institucionalnih pričakovanj ali hišnih pravil, ampak omogoča srečanje, ki je primae facie izmenjava enakih.

Institucionalne prostore pogosto uporabljamo zaradi nuje (bolnišnica, zapor, dom za stare). V teh primerih je treba poiskati nišo, ki bo dovoljevala osebno srečanje, nadomestek za dom, pisarno ali javni prostor – ki bo dovoljevala zasebnost, enakovrednost in suverenost.

Referenci

Flaker, V. (1988), Problematizacija, ozaveščanje, dialog - pedagogika Paola Freira. V: Randall, R., Southgate, J. Skupinska dinamika v skupnosti. Ljubljana: ZKOS in VŠSD (56-60).
Freire, P. (1972) Pedagogy of the Oppressed, Penguin Books.

1 komentar: