petek, 7. november 2014

Nagrade mera lica


(Govor ob prejemu nagrade za življenjsko delo[1], danes, 7. novembra spet aktualen)


Ob prejemu nagrade se spodobi govor. V govoru se moram zahvaliti tistim, ki so me predlagali, tistim, ki so mi jo podelili – in s tem tudi čast in priznanje in tudi tistim, ki so s svojim tovariškim delom pripomogli, da sem naredil to, za kar sem nagrajen.

Ko opravimo s tem, pa je potrebno izreči tudi kritične besede. Prejemanje nagrade je zaradi licemerstva, ki ga nujno vsebuje, tudi etična preizkušnja. Sociala pa kot ta arija, ki smo jo uvodoma poslušali – L'Amour iz Bizeteve Carmen, romantika znotraj realizma, tobačna delavka, ki je ubežna kraljica upora, prestopa in čustev.

Merjenju lica se ob nagradah ni moč izogniti. Nagrade in njihove podelitve so ceremonije. So ceremonije proizvodnje ugleda – ugled pa je že sam po sebi vprašljiv. Za nagrado sem izvedel v domači trgovini na vogalu. Zvedel sem od Dominika, medtem ko si je kupoval malico, jaz pa dnevno špecerijo. Da bi prikril svoje presenečenje (in zgledal kul) sem rekel nekaj takega kot – saj je bil že čas...

Pa tega nisem pomislil zaradi svoje prislovične nečimrnosti, temveč zaradi izkušenj izpred petih let, ko so me že enkrat predlagali za isto nagrado, pa je nisem dobil.

Takrat je namreč Fakulteta, ki sem ji bil dekan, praznovala petdesetletnico. Ker ni moč dati priznanja organizaciji, smo se odločili, da kandidiramo mene, kot predstavnika šole. Zgodilo se je, da je komisija odločila, da sem najustreznejši kandidat za nagrado, a takratni minister mi nagrade ni hotel podeliti. Izgovoril se je, češ da sem premlad.

Premlad? Naključje je hotelo, da sem star ravno toliko kot šola, na kateri učim. Kar je kratka doba za človeka, je dolga doba za institucijo?? Ali se je za bati, da bo nagrajenec, ker je dobil nagrado nehal delovati v smeri kot je bil nagrajen? Bi zaradi zadovoljstva z nagrado kar nehal izvajati dezinstitucionalizacijo, ki smo jo takrat ravno začeli v Hrastovcu? Ni bojazni. Ali pač je?

Kompromis je bil takrat, da je minister mimo pravilnika podelil jubilejno priznanje fakulteti (ki ji je sam nekoč pripadal, pa je to pogosto skrival). S tem sem bil zadovoljen tudi jaz, ki mi ni bilo treba prejeti nagrade.

Zdaj, ko sem le dobil nagrado, torej lahko sklepam, da sem zdaj že dovolj star ali pa je stvar v drugem ministru (ki je tudi nekoč pripadal naši fakulteti, le da profesorskem zboru). Čeprav za tega ministra bi moral biti star vsaj 65 let. :)

Oboje – da sem že dovolj star in da sem dovolj po godu ministru, bi me moralo zaskrbeti.
Pomislil sem tudi, da bi nagrado zavrnil. Da jo bom zavrnil, so pomislili tudi na ministrstvu. Ker sem v tistem času bil zaradi bolezni doma, so mi sporočili kolegi, da z ministrstva nestrpno sprašujejo, ali se bom podelitve udeležil in sprejel nagrado.

Njihova skrb je bila utemeljena: Kako naj jaz, ki si prizadevam za razgradnjo gradov prejmem nagrado.[2]

Podeljevanje in prejemanje nagrade ima močno dimenzijo licemerstva (po domače - hipokrizije).

To še posebej velja, ko človek dobi nagrado za »življenjsko delo«, torej za nič posebnega.

Licemerje tvegajo tisti, ki predlagajo, tisti, ki jo podelijo, tisti, ki jo prejmejo, in ne nazadnje tisti, ki čestitajo in pozdravljajo.

Predlog za nagrado je moč razumeti kot način oddati nekomu priznanje, ki mu ne daš resnične veljave. Saj je dobil nagrado, kaj pa še hoče.

Podelitev nagrade lahko razumemo kot deklarativno priznanje nečemu, kar ni moč (ali kar nočemo) podpreti dejansko.

Najbolj me seveda zanima licemerje prejemanja nagrade. Za prejemnika nagrade je hipokrizija najbolj nevarna v povezavi z nečimrnostjo. Obstajata dve pasti: ena je, da si lahko človek, ko sliši slavospev svojemu delu, misli, da je res toliko pomemben in da je res vse to naredil; druga pa, da je to, za kar ga hvalijo, naredil res - prav on.

Mene, na primer, hvalijo za trud povezati teorijo in prakso. Ja, res je, trudil sem se za to. Organiziral kongrese, pisal knjige, teoretiziral to, kar sem zvedel v praksi, in uvajal nove koncepte in metode v prakso. Pa tega nisem delal sam.

Stroj socialnega dela kot znanstveno prakso, praktično znanost, znanost za prakso smo ustvarjali skupaj, tako s kolegi na šoli, kot s praktiki v službah socialnega dela.

Že od Bernardovih akcijskih raziskav naprej, je v Sloveniji, bolj kot kjerkoli drugje v Evropi, jasno, da je socialno delo prečna (transverzalna) znanosti in dejavnost, ki mora zajemati različne vidike ali registre človekovega bivanja, ki mora upoštevati človeka, njegovo doživljanje in življenjski svet, krepiti njegovo moč z metodami, ki izražajo človekovo voljo in ga hkrati vpisujejo v družbene registre, preko katerih se lahko povezuje z drugimi, ki mu omogočajo dostop do družbenih sredstev, ki jih država z zakonodajo in socialno politiko zagotavlja.

Je res, da sem avtor knjig in da knjige o socialnem delu pišejo predvsem ljudje na fakulteti, vendar te knjige ne bi mogle nastati brez sodelovanja z drugimi, delovanja v praksi, neposrednega spoznavanja uporabnikov. Socialnega dela ni mogoče delati sam, v pisarni in z belim ovratnikom. Socialno delo je znanost, kjer moramo vohati in okušati življenje, kot je, kjer se umazanija prime naših rok. In to lahko razumemo metaforično, dogaja se pa pogosto povsem dobesedno.

Zato je nagrada, ki jo danes prejemam, nagrada vsem tistim, ki z mano ustvarjate socialno delo pri nas. Tako tistim, ki ste moji prijatelji, ozki sodelavci, kot tisti, ki ste moji nasprotniki, morda celo sovražniki. Čeprav mi je morda osebno žal, moram to čast deliti tudi z vami.

Ni samo moja zasluga , da danes socialne delavke in delavci bolje vejo, kaj delajo, bolje poznajo osnove operacije socialnega dela, da znajo bolje vzpostaviti odnose, da znajo bolje oceniti tveganje, narediti osebni načrt, mu bolje omogočiti, da pride do sredstev za boljše življenje, okrepiti njegovo moč, da bolje obvladajo medije pogovarjanja, se znajo bolje postaviti v kožo uporabnikov, da znajo bolje napisati, kaj in kako se človeku dogaja,se postaviti zanje in jih spoznati, oskrbeti tam, kjer živijo itn.

Ali pa imamo integrirano prakso in teorijo? Ne. V socialnem varstvu imamo zdajle niz nepovezanih akterjev, ki vsak skrbi za svoj piskrček, in jih ne briga za neko skupno zadevo in razvoj, za resnični razmislek na eni strani, za resnično akcijo na drugi.

Nepomembnost in obrobnost današnje podelitve priča ravno o tem. O razdrobljenosti sociale na partikularne interese glavnih akterjev (zbornice, skupnosti, fakultete, društva, inštituta, ministrstva in drugih).

Pravijo, da sem nagrado dobil zaradi svojega truda za dezinstitucionalizacijo. Ja, v tridesetih letih smo ustvarili število skupnostnih služb, nekateri zavodi so začeli s selitvami  … Optimist bi lahko rekel, da veliko. Ni potrebno biti pesimist, da vidimo napol prazen kozarec, povsem realistični pogled nam pove, da so, po vsem tem času, institucije še vedno glavna oblika socialnega varstva. Kar se je začelo v Hrastovcu, je zastalo.

Nagrado si med drugim zaslužim za don kihotovsko delo na področju individualizacije oskrbe in neposrednega financiranja. Poglejte Davorja, kako gleda v tla – ta pogled pove vse o usodi tega projekta.

Skratka, če se mi očita, ups, hvali za dezinstitucionalizacijo, povezanost teorije in prakse, za neposredno financiranje – vsega tega, česar v Sloveniji nimamo!

Letos smo prehodili 700 km. Velik pohod za neko malo stvar. Na koncu smo videli, da smo hodili za nekaj, kar bi moralo biti samo po sebi umevno – da če človek noče živeti v ustanovi, da gre lahko ven.

Šele zdaj vidimo, da je lažje prehoditi 700 km, kot nekomu omogočiti, da se preseli ven.

Če bo treba toliko truda za vsakega človeka, ki bi se rad preselil, če bo tako težko organizirati neposredno financiranje, sta za dolgotrajna oskrba in skupnostna oskrba za Slovenijo Indija Koromandija.

Socialno delo je pogosto Sizifov posel. Da bi bila nagrada bolj prepoznavna, bi jo morali poimenovati Sizifova nagrada. Dobro bi se slišalo: »In za življenjsko delo prejme Sizifovo nagrado Vito Flaker…«.

Ali morda Don Kihotova nagrada? Kdo bi potem dobil nagrado Sanche Pansa?

Vse, kar sem  v sociali počel in za kar bom nagrajen, sem delal, ker sem si želel, ker sem imel možnost, pa tudi zato, ker je to bilo nujno narediti. In to je združeno v pojmu Iz-hoda.

Iz-hod je – NUJA, ŽELJA IN MOŽNOST. Ne samo zame, za vsakogar.

Licemerno je dobiti nagrado za nekaj, kar počneš zaradi eksistencialne nuje.

Sartre je zavrnil Nobelovo nagrado rekoč: pisatelj se mora upreti preoblikovanju v institucijo, četudi se to zgodi v najbolj častni obliki. Le Duc Tho ni prišel po Nobelovo nagrado, ker vojna v Vietnamu zares še ni bila končana.

Resnično priznanje (oz. nagrada) za moja prizadevanja bi bila, če bi minister ustanovil močan razvojni center za socialno varstvo. Ali pa vsaj močno razvojno koalicijo.

Ali pa da bi dal možnost meni in ostalim udeležencem izhoda, da preobrazimo vsaj eno ustanovo v Sloveniji. Razpis za preselitev ljudi ven iz Hrastovca, Dutovelj, Impoljce, katerekoli ustanove.

Ali pa najmanj, da ustanovi sklad za spodbujanje preselitev.

Razlogov, da bi zavrnil nagrado je torej veliko. Ampak zaradi »aktualnega družbeno politično trenutka« moramo razmišljati drugače. Bolj pozitivno. Konstruktivno. 

Če bi šlo samo zame, bi si lahko privoščil luksus »eksistencialistične« izbire tipa Sartrea ali Makarovičeve. Ker pa gre za druge, za vse tiste, ki so z mano hodili, še zlasti pa uporabnike, moram uporabiti drugo logiko. Predvsem moram biti NAIVEN.

Verjeti moram, da niti moji kolegi na faksu, ki so me predlagali, niti minister, ki mi je nagrado podelil, niso nagrade namenili meni osebno (večinoma me itak ne marajo), ampak je bil njihov RESNIČNI namen podpreti ideje, za katere se zavzemam.

Verjeti moram, da je dezinstitucionalizacija tik pred vrati, da minister skupaj z nami sliši, kako trka nanje. (TOK, TOK)

Z njo vred zagovorništvo in neposredno financiranje.

Še nikoli nismo bili tako blizu temu, da se to res začne dogajati. In še nikoli tako blizu temu, da bi zadevo zamočili.

Zaradi štirih jezdecev propada socialnega dela se lahko ti projekti sfižijo. Štirje jezdeci so: birokratizacija, potjemkinizacija, biologizacija in rasizem do uporabnikov.

Pri uvajanju novosti, to smo v teh 30 letih videli, in tudi letos, ko smo hodili okoli po Sloveniji, obstaja namreč nevarnost, da zaradi ohranjanja statusa quo marsikdo dela videz sprememb, v resnici pa ga zanima, kako ohraniti svojo moč tako, kot je bila do zdaj. Gradijo Potemkinove vasi, si izmišljujejo birokratske ovire (vse, kar je novega bomo prijavili komisiji za preprečevanje korupcije – saj to kvari zadeve, kot so), v imenu znanosti si izmišljujejo, kaj je dobro in zdravo za uporabnike in jim ne pustijo, da bi odločali o svojem življenju (kdor ne verjame, naj vpraša Mija  tamle zadaj).

Zato nam ne preostane nič drugega kot naivna vera, da ministrstvo s to nagrado misli resno. To smo dolžni tistim, ki nas rabijo.

Zato sem nagrado sprejel. A sprejel sem jo pogojno, saj zares ni namenjena meni, ampak drugim, razvoju. Zato jo temu tudi jaz posvečam z namenom, da podprem ministrovo voljo in interes, da spodbudi razvoj socialnega varstva v smeri, ki jo kaže moje »življenjsko delo«.

Samo dejanje nagrade torej razumem kot spodbudo nam vsem, da poglobimo kritično refleksijo v stroki, pospešimo procese dezinstitucionalizacije in omogočimo uporabnikom socialnega varstva, da dobijo to, kar si res želijo.

Denar, ki pripada nagradi, pa razumem kot prvo materialno spodbudo in ga namenjam zagonu inštituta, sklada ali preoblikovanju ene izmed ustanov, kar bo prej.

Nagrado torej sprejemam, se zanjo zahvaljujem in jo posvečam in namenjam temu, čemu je namenjena. Hvala!





[1] Besedilo, ki je bilo predloga za govor ob prejemu nagrade za življenjsko delo na področju socialnega varstva 10. decembra 2010, vsebuje dele, ki jih v dejanskem govoru nisem uporabil, verjetno pa manjka kakšen del ali poudarek dejanskega govora, ki sem ga pozabil.
[2] Etimologija  besede nagrada kaže jasno na to, da imajo nagrade (kot zakladi) nekaj opraviti z ograjami. Potolažimo s lahko s pomenom v češčini, kjer »nahrada« pomeni odškodnina. Glede na škodo, ki sem jo imel z izvajanjem projekta individualnega financiranja, zelo ustrezen pomen.

Ni komentarjev:

Objavite komentar