sreda, 26. november 2014

Izzivi (Dezinstitucionalizacija kot stroj 5. del)



Dezinstitucionalizacija razbremeni in sprosti sredstva, ki so sicer vezana na spomenike skrbniške oblasti. Ne gre le za vprašanje nove porazdelitve moči, izziv je produktivno uporabiti te iste vire, tako da ustvarijo, generirajo še več tako materialnih kot socialnih virov. Ideja o javno-zasebnih partnerstvih je bila priljubljena pred krizo, zdaj pa lahko vidimo, še bolj kot prej, da je najbolj pomembno ohraniti neformalne vire, ustvarjati skupno dobro in uporabljati vire za krepitev skupnosti. V smislu porazdelitve to pomeni, da bi sredstva morala biti na razpolago, tako ljudem v stiski (neposredno financiranje) kot tudi skupnosti (skupnostni budžeti).

Ustvarjanje novih situacij ustvarja novo znanje. Dezinstitucionalizacija kot praksa inovacije ne more temeljiti na dokazih, dejstvih (evidence based) – pač pa prinaša nove dokaze, dejstva, da je nekaj, kar je prej veljajo za nemogoče, mogoče. Temelji na epistemologiji akcije (Marxova 11. teza o Feuerbachu), spreminjanju ne pa merjenju sveta. Nasprotuje novemu pozitivizmu (evidence based) – tako z inovacijo kot tudi s kvalitativno natančnostjo, ki jo potrebujemo, ne zgolj, da bi razumeli to, kar ljudje počnejo, ampak tudi zato, da bi opisali, kako stvari narediti.

Metode, ki jih uporabljamo, da bi dosegli odprto skupnost, temeljijo na odprtem kodiranju – tako kot kvalitativnem raziskovanju – a v tem primeru ne samo s spoznavanjem, temveč s samim delom. Metode morajo ustvarjati prostor svobodnega izražanja želja, hkrati pa zagotavljati sredstva za dosego ciljev, ki smo jih tako izrazili. Morajo biti kontekstualne – tako v tem, da izhajajo iz človekovega življenja, da iz konteksta njegove zgodbe črpajo vire, pa tudi tako, da spreminjajo človekovo življenje na bolje. Dialog je glavno orodje za razkrinkavanje zatiranja, pa tudi za to, da spoznamo skupno življenje in sredstvo, da ga spremenimo.

Čeprav se včasih dezinstitucionalizacija zdi le stvar (re)organizacije in je v marsikaterem delu res zelo tehničen postopek, je bila vedno povezana, če ni celo temeljila, na družbenih gibanjih.[1] Klasična gibanja dezinstitucionalizacije so zdaj že stara, morajo jih pomladiti mlada, ulična, gverilska nenasilna gibanja. Hkrati dezinstitucionalizacija lahko veliko prispeva današnjim gibanjem. To, da pripeljemo ljudi ven iz ustanov, je izziv, da artikuliramo nove načine solidarnosti (če nekoga premestimo v ustanovo, ljudem odvzamemo odgovornost, pa celo možnost, da bi delovali neposredno solidarno). V ospredje novih oblik demokracije dezinstitucionalizacija prinaša imperative neizključevanja – demokracija je nemogoča, če jo delamo z napravami izključevanja.

Izziv za dezinstitucionalizacijo je tudi pohod po novih ozemljih. Veliko se je zgodilo na področjih duševnega zdravja, intelektualne in telesne oviranosti. Na novo pa se moramo ukvarjati z vprašanji »dvojnih diagnoz« (pravzaprav dvojnih nalepk), demenc in starih, saj postavljajo drugačna vprašanja in zahtevajo nove odgovore. Zdi se, da je prav pojem dolgotrajne oskrbe, ena od možnih smeri, kako se spopasti s temi vprašanji tako, da presežemo sektorske delitve in zagotovimo nove načine financiranja, pa tudi novo logiko upravičenosti za pomoč in podporo.

Drastično se bodo morali spremeniti in razviti odnosi z uporabniki. Glavni izzivi za strokovnjake, ki se morajo z njim še spopasti v praksi dezinstitucionalizacije, je, kako jih bodo uporabniki plačali, usposabljali in učili, pa tudi vodili. Fevdalni skrbniški odnos in ‘lastništvo uporabnikov’ (razlikovanje med »mojimi« ali »našimi« od »vaših« uporabnikov) mora nadomestiti pojem ‘mojih pomočnikov’. Delitev odgovornosti pa mora nadomestiti skupna skrb za blaginjo uporabnikov.

Eden izmed glavnih izzivov od začetka dezinstitucionalizacije, pa do danes, je spopadanje s pozitivističnim redukcionizmom znanosti, čigar epistemologija temelji na totalnih ustanovah – v medicini, pravu, pedagogiki. Ne le, da reducirajo, skrčijo človeško življenje na preproste aksiome, in ne samo, da ga razdelijo po razredih, ljudi tudi prikrajšajo za moč, da bi upravljali s svojim življenjem tako, da jim odvzamejo njihovo lastno moč in jo nadomestijo z močjo zunaj njihovega življenjskega sveta. Človeške stiske, in še posebno dolgotrajne, četudi so telesna stvar (Alzheimerjeva bolezen), problemi socializacije (travme iz otroštva), ali pravna vprašanja (kaznivo dejanje, skrbništvo), so vozli družbenih dogodkov in odnosov, razrešimo pa jih lahko predvsem socialno (ne sociološko ali družbeno), saj se podpora, premagovanje ovir in okrevanje vedno porajajo v sodelovanju z drugimi in v socialnih agregatih – torej socialno. Naloga dezinstitucionalizacije je, da prekine razlage, ki zastirajo in preplavijo življenje, pa tudi prakso, ki nadkodira druga ravnanja, z namenom, da bi tem, sicer cenjenim poklicem se lahko zagotovili, prispevek in prostor, ki bi bil resnično zdravljenje, učenje in presojanje o tem, kaj je dobro in slabo, na produktiven način, ki lahko krepi ljudi.



[1] Govorimo o gibanjih, kakšno je bilo Demokratična psihiatrija (Psiciatria democratica) v Italiji, gibanja za pravice onesposobljenih (Disability Rights Movement) in drugih uporabniških gibanjih, pa tudi gibanjih angažiranih strokovanjakov. Ta gibanja so veliko doprinesla k uveljavitvi dezinstitucionalizacije in premiku od medicinskega k socialnemu modelu, so se pa z leti postarala, in v smislu starosti protagonistov in načinov, kako delujejo. Četudi so pometlje z medicinskim modelom in imperativom normalosti na ideološki ravni, so ti pojmi in operativne sheme še vedno temelji vsakdanje prakse strokovnjakov in splošne javnosti.

Ni komentarjev:

Objavite komentar