Dezinstitucionalizacijo
moramo zasnovati in pojmovati kot prečno akcijo (Guattari, 1984), akcijo, ki preči zelo različne
domene človeških in družbenih stvari. Temeljiti mora na življenjskih svetovih,
na tem, kako ljudje živijo in dojemajo realnost. Glavna pozornost (strokovnih)
posegov v življenje drugega mora biti namenjena problemu moči. Metoda bi morala
biti predvsem način, kako povečati moč posameznika in skupnosti, kako
uporabljati institucionalna vire in sredstva, da izboljšamo življenje (in ne
ravno nasprotno – kako uporabljati institucionalna sredstva, da odstranimo
človeka iz njegovega resničnega življenjskega sveta). Metoda povezuje
življenjski svet z formalnimi viri, ki jih poraja država, ali pa z viri, ki jih
poraja neformalna skupnost, pa jih okrepimo s formalnimi posegi ali
reorganizacijo življenja. Postopki, ki omogočijo uresničevanje upravičenosti do
potrebnih sredstev ali storitev, ne bi smeli biti obredi ponižanja
(degradacije), ampak prav nasprotno – obred ali bolje rečeno praznovanja
izboljšanja, napredovanja in sposobnosti. Organizacija bi morala biti ne le
horizontalna, ampak bi morala tudi izhajati iz uporabnika, uporabnik bi moral
biti njeno središče, temeljit mora na osebnih paketih storitev in podpornih
krogih v skupnosti. Samo s tako prečno akcijo lahko spolne, razredne, etnične
in druge delitve ljudi, predvsem pa tiste delitve, ki temeljijo na nezmožnostih
in ovirah ljudi, presežemo in ustvarjamo skupnosti, v katerih bi ljudje lahko
vzdrževali drug drugega in se vanje produktivno vključevali.
Financiranje osebnih
storitev in skupnostnih služb bi morala država zagotavljati po načelu potreb
ljudi. A ne samo za ta namen, tudi za vzpostavitev metod in organizacije, ki bi
krepile moč uporabnikov, so potrebni zakonski in politični sistemski ukrepi. Da bi zagotovili tisto, kar
ljudje potrebujejo, moramo spremeniti sistem socialnega varstva iz
institucionalnega v skupnost kot celoto – izžarevati iz preselitev v druge
dajatve in storitve. Brez »kukavičjega gnezda« bodo službe morale poskrbeti za
ljudi in ne za ustanove.
Dezinstitucionalizacija
je sprememba družbe, mora pa tudi uporabiti spremembe, ki smo jim bili priča v
zadnjih desetletjih, da bodo v korist ljudem iz zavodov. Nova tehnologija (mobilni
telefoni, internet, itd.) omogoča nenehen stik in spreminja odnose ljudi v času
in prostoru. Prav tako spodkopava klasične ustanove. Žalostno je, da prebivalci
azilov, totalnih ustanov, zadnji, ki nimajo dostopa do teh dobrobiti nove
kulture. A prav prebivalci ustanov lahko z njimi pridobijo največ.
Dezinstitucionalizacija
je kot stroj polemična in programska. Aktivno dekonstruira totalno ustanovo in
ustvarja vizijo skupnega življenja v skupnosti, ki ne izključuje. Temelji na
načelih brez prisile in odprtih vrat. Zagotavlja prostor za gibanje in mobilnost.
V procesu preseljevanja in tudi na sploh zagotavlja najprej podporo najbolj
neprivilegiranim in se izogne »snemanju smetane in nabiranju zosa«. Ne
dekonstruira samo prostora ustanov temveč tudi vloge ljudi. Uporabnikom
zagotavlja cenjene družbene vloge in odstranjuje stigmatizirajoče okoliščine. Vloge
pomočnikov se spreminjajo iz skrbnika v zagovornika, področje delovanja pa od
prevzemanja odgovornosti od skupnosti do omogočanja skupnosti, da se spopada z
vprašanji, ki jih je prej prelagala na »strokovno delo«. Ukvarja se z
družbenimi in človeškimi zadevami v njihovem kontekstu, proslavlja človeške
posebnosti in ustvarja praktično znanje, da se lahko ljudje spopadajo s svojo
vsakdanjo stvarnostjo. Znanje, ki ga ustvarja je praktično in induktivno. Ko
proslavlja vrednost vsakega človeka, ustvarja kolektive, ki ljudem omogočajo,
da izrazijo svoje želje in ustvarijo sredstva za doseganje ciljev.
Ne gre le za idejo, ampak
za sklop novih tehnologij moči. Ne ustvarja homogenega prostora, kjer vlada
samo ena ideja, ampak dialoško sodeluje v življenjskem svetu ljudi,
transverzalno ga povezuje z številnimi ravninami, prizadeva si okrepiti ljudi z
metodami, ki niso le dialoške, ampak tudi povezujejo to, kar ljudje imajo, s
tem, kar imajo družbeni agregati, kot je država, tako, da organizirajo podporo
posameznim ljudem, ustvarjajo skupnosti, na sistemski ravni pa možnosti, da se
viri porabijo na način, ki bo povezoval in proizvajal. Ne glede
na to, da deluje na terenu, tam, kjer ljudje
živijo, morajo rekonstruirati socialno politiko in zakonodajo tako,
da bodo proslavljale krepitev moči.
Stroj
dezinstitucionalizacije je prav tako abstrakten kot stroj totalnih ustanov
(čeprav z več smisla za konkretno). Je idealen tip, ampak kot poudarjal Castel
(1989), da je mogoče čutiti abstraktno shemo totalne ustanove, takoj ko vanjo
vstopimo, je enako mogoče čutiti dezinstitucionalizacijo. Tudi če v nekem
trenutku nima vseh svojih atributov, bi morali zaznati humor, odprtost,
možnosti, fleksibilnost, tovarištvo in druženje. Stroj dezinstitucionalizacije
proizvaja gibanje, ampak tudi izraža veselje, pa tudi resnico – pridih
dezinstitucionalizacije. Izzove gibanje in premike, proslavlja norost, da smo
ljudje, in proizvaja moč, da smo skupaj.
Literatura
Guattari,
F. (1984) Molecular Revolution,
Penguin Books.
Castel, R.
(1989) ‘Institutions totales et configurations ponctuelles’, in Le parler frais d ‘Erving Goffman, (ur) R. Castel, J, Cosnier & I. Joseph, Minuit,
Paris.
Ni komentarjev:
Objavite komentar