sobota, 20. avgust 2016

Antinomija norosti in zločina – prispevki k reševanju ukrepov obveznega zdravljenja v procesu dezinstitucionalizacije 1. del



V navalu tistih, ki morajo diplomirati zaradi zaključevanja predbolonjskega študija do konca septembra letos, je bila tudi študentka, ki se je namenila delati nalogo na področju duševnega zdravja. Dogovorila sva se za temo 'forenzike' oz. spleta duševnega zdravja in kaznivih dejanj. Ta blog je moj razmislek, ki sem ga napisal, da bi ji dal kakšno iztočnico in idejo.

Aktualnost teme narekujeta dva, pravzaprav nasprotna, momenta. Na eni strani se sprašujemo, kaj storiti z najbolj (dvojno) zaprtim delom ustanov duševnega zdravja (s 'forenziko') v procesu dezinstitucionalizacije – torej kako organizirati oskrbo v skupnosti za ljudi z duševnimi stiskami, ki so storili kaznivo dejanje oziroma kako nadomestiti ustanove, ki so jim zdaj namenjene. Drugi, nasprotni, moment pa je govor o tem, da je treba, vzporedno s tovrstnimi psihiatričnimi ustanovami ustanoviti še socialne zavode oz. 'forenzične' oddelke v njih. Pri prvem vprašanju gre za odpiranje, pri drugem za podaljševanje zapiranja, za dezinstitucionalizacijo in reinstitucionalizacijo. Obe vprašanji združujeta tako konceptualne kakor tudi organizacijske dileme –  kakšen odnos je med duševno stisko oz. norostjo in med kaznivimi dejanji oz. zločinom; in kako organizirati pomoč ljudem, ki so deležni obeh nalepk – jih še naprej zapirati ali ne.

Konceptualno se načeloma norost in zločin izključujeta. To velja za (klasično) logiko kazenskega prava. Norost (neprisebnost, neprištevnost) velja za stanje brez subjekta. Torej za dejanje, ki bi ga sicer lahko označili kot kaznivo, pa ga je storil nekdo, ki ni bil pri sebi, ne moremo terjati kazenske odgovornosti. Ni ga storil človek kot subjekt, temveč neka sila, ki je delovala mimo njegove (racionalne) presoje in odločitve – torej ne človek kot subjekt in zato ne more za to svoje dejanje, ki sicer ni zares njegovo, odgovarjati. Skratka pojem zločina nujno vsebuje tudi storilca, subjekt, ki ga pa norost odvzame.

Tudi nalepki zločina in norosti sta povsem drugačni. Nalepka kaznivega dejanja je jasna, konvergentna, vsaj načelno namreč vemo, na katera dejanja se nanaša. Tudi če nam niso jasne okoliščine, motivi ali celo storilec dejanja, o samem dejanju ni dvoma – kazniva dejanja so v zakonu natančno popisana. Prekrški, ki so temelj oznake norosti, duševne bolezni, motnje ali stiske, pa so difuzni, nedoločljivi – navadno sodijo v red interakcijskih prekrškov, ki jih vsi delamo – obsegajo širok krog dejanj (med njimi so lahko tudi kazniva dejanja). Zato je nalepka 'duševne bolezni' večpomenska in difuzna in z njo lahko označimo skorajda nepregledno množico dejanj ali dogodkov.

Prav taka komplementarnost med označevanjem kaznivih in norih dejanj, ustvarja nerazdružljiv par enega in drugega. Norost in zločin sta namreč v vsakdanjem življenju, pa tudi v samih postopkih pred sodiščem zelo povezana. Ne le v tem, da je treba dokazati, da je bil človek pri sebi, torej izključiti možnost, da je prišlo do dejanja brez subjekta. Psihiatrija je postala komplement sodišča tudi pri presojanju ljudi namesto njihovih dejanj. Korekcijsko usmerjeno sodstvo mora namreč vedeti, kakšnega človeka ima pred seboj in kako ga na podlagi njegovih osebnostnih značilnosti obsoditi – in na koncu prevzgojiti.

Še več, kaznivo dejanje je dejanje zoper racionalnost zakona. Če ga nekdo stori, mora biti nekaj narobe z njim, kršitev zakona po sebi ni racionalna in je treba človeka, ki ga je storil, prevzgojiti, popraviti oz. ozdraviti od njegove »bolezni«. Na tej točki pride do fuzije psihiatrije in pravosodja – tako norce kot zločince je treba prevzgojiti, popraviti in ozdraviti – stvar naključja je, ali se to zgodi v zaporu ali norišnici.[1]

Sodnikova naloga je povezati storilca z njegovim dejanjem, medtem ko je zdravnikova naloga povezati pacienta z njegovo boleznijo – stanjem, torej ne dejanjem. Sodnika ni brez zločina in storilca, zdravnika ni brez bolezni in bolnika ali pacienta. Trikotnika sta analogna, delujeta pa nasprotno. Sodnika zanima, kdo je storil zločin, da bi ga lahko kaznoval; zdravnika pa zanima, kakšno bolezen ima bolnik, da bi ga zdravil. Na prvi pogledi sicer podobno, v razmerjih in smeri delovanja nasprotno. Zločinec je dejaven (stori dejanje), bolnik pa je pasiven, trpeč (pacient) – bolezen ga doleti. Prvi je osebek, subjekt, drugi je predmet, objekt (bolezni). Pobuda, da sodnik začne iskati storilca, je zločin, ki se je zgodil, medtem ko je pobuda, da zdravnik začne iskati bolezen, pritožba bolnika. Bolnik je torej aktiven do zdravnika, zdravnik pa do bolezni, sodnika pa aktivira zločin, da išče subjekta, ki ga je storil.

Sodnikovo spoznanje temelji na zakonu, ki ščiti družbo pred nepridipravi, in na potrebi po kaznovanju tistih, ki kršijo zakone. Zdravnik takega konceptualnega družbenega aparata nima. Njegovo poslanstvo je, načeloma sicer, zdraviti ljudi (prevedeno za področje duševnega zdravja: filantropska skrb za ljudi v stiski). Na pritožbi bolnika in cilju za njegovo blagostanje naj bi temeljilo tudi njegovo spoznavanje.[2][3] Spoznavni okvir duševnega zdravnika, ki sicer temelji na tem občem postulatu medicine, ima še dimenzijo podobno sodišču – mandat javnosti, da poskrbi za javno varnost (in zapre tisti, ki bi javnost vznemirjali) – njegovo delovanje torej ni nujno v dobro bolnika, spoznavanje pa usmerja strah pred izgrednikom. V tej dimenziji je zdravnikova pot spoznavanja podobna sodnikovi, na ravnanje ljudi gleda skozi prizmo ne njihovega blagostanja temveč javnega dobra oz. varnosti (reda in miru). , le da, če ne gre za storjeno kaznivo dejanje, temveč predpostavljeno dejanje, ne obravnava tega, temveč človeka kot osebnost oz. njegovo (prav tako predpostavljeno) bolezen. Duševni zdravnik torej deluje v prostoru, ki ga obvladujejo hipoteze – tako glede možnih dejanj kakor tudi nikoli nepotrjene hipoteze o duševni bolezni. O tem več v naslednjem blogu.





[1] Zares je ta logika prevladovala le v nekem obdobju 20. stoletja – v času socialnega optimizma, polne zaposlenosti in prevladujoče moderne miselnosti razvoja. V marsičem nam je lahko žal za tem obdobjem, a za to značilnostjo tega obdobja morda res ne, saj je treba presojati v kazenskih postopkih dejanja in ne ljudi. Zaplet je v tem, da mora sodnik ugotoviti storilca, torej človeka in je zato tudi človek predmet njegove presoje.  
[2] To velja le načelno in formalno. V resnici medicina ima velik aparat, ki ga financirajo ljudje z zdravstvenim zavarovanjem in ki je neusahljiv vir zaslužka farmacevtske industrije.
[3] V vlogi izvedenca zdravnik, seveda, ni v tej vlogi. Njegovo spoznavanje uokvirja sodni postopek oz. iskanje krivca. V vlogi izvedenca je le pomočnik sodnika. Vendar, bodisi pri hospitalizaciji proti volji (po zakonu o duševnem zdravju) ali pa v odrejanju obveznega zdravljenja (po kazenski zakonodaji) izvedenec ni le izvedenec, torej nekdo, ki bo ocenil prisebnost in ogrožanje nekoga, temveč je predstavnik ustanove, ki ga bo »zdravila« (natačneje rečeno sprejela oz. zaprla), hkrati pa pri tem uporablja »zdravniško logiko«, da je bolje zdravega zdraviti kot pa opustiti zdravljenje bolnega. Ta legitimna logika, ki velja za vsakega zdravnika, pa je v psihiatriji obtežena še z logiko »preventivnega zapiranja« - odgovornost, ki jo psihiatri kot čuvarji javnega reda in miru imajo do skupnosti oz. odgovornost v primeru, da bi nekdo, ki ga ne bi zadržali na zdravljenju, storil kaznivo ali kakšno drugo dejanje, ki bi terjalo odgovornost psihiatra. Problem je, da klasična psihiatrija enači zdravljenje in zapiranje.

Ni komentarjev:

Objavite komentar