sreda, 27. november 2019

Zašto (opet) grupna dinamika? (predgovor)




Pri kraju prošle akademske godine kolegama koji vode studij socijalnog rada u Osijeku trebala je pomoć (iliti podrška) pri izvođenju kolegija „Socijalni rad s grupom“. S jedne strane predstavljalo mi to dodatno (možda nepotrebno) opterećenje, s druge strane imao sam osjećaj solidarnosti, nuždu da pomognem kolegama na studiju koji je tek započeo i koji ima potencijal da postane nešto posebno u regiji. I do same teme imao sam ambivalentan stav. To je tema koja je označila početak moje stručne i znanstvene karijere, no nisam se već duže vremena njome bavio. Iz čisto banalnih razloga, jer su me s vremenom zaokupile druge teme, a i nije bilo potrebe – s time su se bavili drugi, pogotovo Bernard Stritih.[1] Ali i taj vid socijalnog rada je s vremenom postao mrtva grana. Nije da se socijalni rad ne odvija više u grupama, no kao sub-disciplina, kao metoda s kojom mijenjamo čovjeka s paradigmatskim promjenama u socijalnom radu postala je redundantna. U smislu grupa i grupnog rada prevladale su grupe podrške, akcijske grupe i, dakako, timski rad u mnogolikim oblicima. Naravno da su pri tim oblicima rada znanje, vještine i iskustvo grupnog rada više nego korisne. No, ne kontekstualnost, po neki put i sektaštvo, su stvari koje smetaju i koje su me odvrnule od sustavnog bavljenja s grupnim treninzima, treninzima grupne dinamike.

Dio moje motivacije da se prihvatim ovog kolegija bila je i u izazovu da ponovo posjetim temu kojom sam se nekad intenzivno bavio, da ju kritički preispitam i da pokušamo napraviti nešto što će prevladati, ići ponad a-kontekstualnosti metode koja je bila itekako važna do početka osamdesetih godina prošlog stoljeća. Da učesnicima ponudimo kritičnu alatku, nešto čime će moći nešto napraviti i upotrijebiti u svakodnevnom socijalnom radu. Izvedbu kolegija pokušali smo zamisliti i sastaviti tako da ipak učesnici dobiju neka općenita saznanja i temeljno (reflektirano) iskustvo o grupama, ali i da istražimo kako se to odnosi na konkretnije oblike rada u grupama i sa grupama. Grupni rad smo željeli konkretizirati i kontekstualizirati već u prvom dijelu (npr. sociodramskim kodiranjem relevantnih situacija)[2], a pogotovo u drugom, predstojećem dijelu u kojem ćemo se baviti oblicima grupnog rada i njegove upotrebe. Za mene osobno to bi značilo ustanoviti što od toga čime sam se bavio prije tri desetljeća vrijedi, što je upotrebljivo i kako to plasirati u socijalni rad u sadašnjosti. Pogotovo jer grupni procesi (paranoja, isključivanje, klike i sektaštvo) često osakaćuju namjere i ciljeve grupa koje preuzimaju plemenite ciljeve promjena – bilo u društvu bilo o socijalnoj skrbi.

Kao dobra osnova za te ciljeve poslužilo nam je djelo Johna Southgatea i Rosemary Randall (1980) koje povezuje značajne tradicije proistekle iz rada Wilhelma Reicha, Wilfreda R. Biona i Paola Freira[3] i temelji se na istraživanju baš samostasalih grupa odnosno kooperativa ili zadruga i problema s kojima se takve skupine susreću. To što je to djelo u stripu doduše pretpostavlja, do neke mjere pojednostavljenje građe, ali s druge i obogaćenje koje pruža taj vizualni medij. Pojednostavljenje ni u kojem slučaju nije bagatelizacija tema, već njihov sažetak i sinteza. Naravno to je dobro za početak i treba je stvar pogledati u originalu i ići u dubinu (što se odnosi pogotovo na Biona i Freira).

Odlučih napisati seriju blogova na temelju iskustava i razmišljanja o njima prije, među i poslije seminara. Najprije radi učesnika – da se naš zajednički rad nastavi ovim putem i da imamo osnovu za nastavak; ali i da bude dostupno široj publici. Zato i pišem na hrvatskom (uz ispriku za pogreške). Uz to blog je baš onaj medij i forma koja mi omogućuje da pišem 'na dah', znači bez izdašnog provjeravanja literature što bi iziskivao neki drugi, znanstveniji format. Tako mi omogućava veću slobodu, no i to da barem nešto ostane zapisano, što bi se teže polučilo ako bi išao za temeljitijom razradom građe. Nadam se da će mi to donekle uspjeti (da me neće u međuvremenu preplaviti neke druge obaveze ili drugi tekstovi koji treba napisati J).

Referencije

Southgate, J. i Randall, R. (1980), Cooperative and Community Group Dynamics. London: Barefoot Books.

Vodopivec, K. (ur.) (1974): Maladjusted Youth: An Experiment in Rehabilitation. Lexington, Mass, Saxon House.

Vodopivec, K., Bergant, M., Kobal, M., Mlinarič, F. Skaberne, B. i Skalar, V. (1973): Spreminjanje vzgojnih metod v vzgojnem zavodu v Logatcu. Ljubljana, Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti.

Vodopivec, K., Bergant, M., Kobal, M., Mlinarič, F. Skaberne, B. i Skalar, V. (1974): Eksperiment u Logatcu: pokušaj uvođenja novih koncepcija u vaspitni zavod. Beograd, Savez društava defektologa Jugoslavije.



[1] Jedan od utemeljitelja suvremenog socijalnog rada u Sloveniji i jedan od mojih najznačajnijih mentora. On je u biti bio pionir grupnog rada u tadašnjoj Jugoslaviji, a i akcijskog istraživanja, rada u zajednici i dobrovoljnog socijalnog rada. S grupnim radom se susreo kada je Otto Wilfert iz Beča prvi put sustavno predstavio tu metodu rada slovenskoj stručnoj javnosti. To se odvijalo u okviru „Eksperimenta u Logatcu“ (Vodopivec 1973, 1974) – prestrojavanja odgojnog doma u kojem su grupni rad i demokratski, tada nazvani „permisivni“, pristup odgoju osnovna polazišta. Između učesnika tih prvih „grupnih treninga“ vjerojatno je baš on tu metodu najsustavnije i kontinuirano razvijao.

[2] To nam je dobro pošlo za rukom u vježbi u kojoj su učesnici igrali uloge 'roba' i 'gospodara'.


[3] Što donose Bion i Freire je prilično jasno – temeljne tekste o grupi i osvješćivanju, znači, kako grupe mogu mijenjati svijet. Unošenje Reicha donosi međutim orgazmičnu dimenziju odnosno mogućnost da grupu shvatimo u smislu Erosa, ili kako bi Reich rekao 'seksualne ekonomije', kao uznemirljivo i prije svega stvaralačko djelovanje i sjedinjivanje ljudi u zajedničkim pothvatima i stvaranju nečeg novog.

Ni komentarjev:

Objavite komentar