petek, 1. november 2019

Edwin M. Lemert: Paranoja in dinamika izključevanja – zarotniška narava izključevanja (4)


Zarotniška narava izključevanja

Iz zgornjega lahko sklepamo, da organizacijska ranljivost kot tudi pričakovanje maščevanja paranoičnega človeka ustvarjajo funkcionalne temelje za zaroto med tistimi, ki ga hočejo obvladati ali izvreči. Velika je verjetnost, da se bo v organizaciji pojavila koalicija, ki jo bo družila skupna zaveza nasprotovati paranoičnemu človeku. Ta izključevalna skupina zahteva od svojih članov zvestobo, solidarnost in skrivnostnost; deluje v skladu s skupno shemo in v različnih merah uporablja tehnike manipulacije in krivih razlag.[*]

Zaroto v rudimentarni obliki lahko zasledimo v neformalnem izključevanju, ločenem od organizacijske krize. Ponazarja nam jo zbiranje članov osebja raziskovalnega tima okoli hladilca vode, da bi se pogovarjali o neželenem sodelavcu. Uporabljali so tudi pisarniške telefone, da bi se dogovorili za premore za kavo brez njega, in uporabljali simbolična znamenja v njegovi navzočnosti, kot je, na primer, brundanje teme iz Dragneta (televizijske nadaljevanke op. prev.), ko se je približeval skupini. S strinjanjem nadrejenih so vpeljali pravilo proti zunanjim pogovorom v, na videz za vse, da bi preprečili vedenje osamljenega delavca. V nekem drugem primeru so spremenili opomnik za intervju, ki ga je ustvaril raziskovalec, na sestanku, ki so ga pripravili brez njega. Ko je hotel pojasnilo na naslednjem sestanku, so se njegovi sodelavci pretvarjali, da nič ne vedo o teh spremembah.

Zarotniško vedenje najbolj pride do izraza med organizacijsko krizo, v kateri izključevalci, ki sprožijo dejanja, postanejo borbena skupina. Da bi soglasno prevzeli tak pogled nase, poenotili skupino in prekinili interakcijo tistih, ki se nočejo povsem pridružiti koaliciji, je potrebno usklajeno delovanje. Trudijo se tudi nevtralizirati tiste, ki se niso priključili, a ne morejo ostati nevedni o načrtih, ki so v teku. Ustvari se videz enotnosti, tudi če je ni.

Velik del ravnanja skupine je takrat strateške narave, z določljivimi preračuni o tem, »kaj bomo mi storili, če on stori to ali ono«. V enem od naših primerov je član nadzornega odbora govoril o »igri, ki se igra« z človekom, ki jim je nasprotoval. Načrtovana dejanja gredo lahko tako daleč, da se natančno dogovarjajo o besedah, ki jih bodo uporabili, ko se bodo soočili s paranoičnim človekom oz. ko jih bo ta izzval. Predvsem pa med izključevalci poteka kontinuirana in precizna komunikacija, ki jo ponazarja primer, ko so si vzajemno izmenjevali kopije vseh pisem, ki so jih poslali ali prejeli od ega.

Skrb za skrivnosti v takih skupina se pokaže s takimi stvarmi, kot je pazljivo zapiranje vrat in tiše pogovarjanje, ko beseda nanese na ega. Kraji in čas srečevanja utegnejo biti drugačni od normalnih postopkov; dokumente lahko začnejo shranjevati na nenavadnih mestih in prenehajo uporabljati določene telefonske aparate med paranoično krizo.

V takem obdobju se vidnost človekovega vedenja precej poveča, pogosto je prav on glavna tema pogovora med izključevalci, govorice o težavah pa širijo še na druge skupine, ki se utegnejo včasih vključiti v kontroverzo. Na določeni točki se potrudijo, da so člani skupine stalno obveščeni o premikih človeka in tudi, če je možno, o njegovih načrtih. V učinku, če ne v obliki, to pripelje do vohunjenja. Člani neke take bojevite skupine so, na primer, najeli nekoga zunanjega, njihovemu tožniku nepoznanega, da si je zapisal govor, s katerim naj bi si na svojo stran pridobil neko organizacijo v skupnosti. V drugem primeru so prepričali nekoga, ki je imel pisarno, ki se je odpirala v pisarno vodje oddelka, da je deloval kot informator za jedrno skupino, ki si je trudila vodjo odstraniti z njegovega položaja. Ta skupina je resno razpravljala o tem, da bi postavili nočno stražo pred hišo človeka, ki so ga zaznavali kot svojega sovražnika.


Skupaj s povečano vidnostjo paranoidnega človeka pride tudi do distorzije njegove podobe, najbolj izrazito v notranji kliki izključevalcev. Pretiravajo o njegovi velikosti, fizični moči, zvijačnosti in z anekdotami o njegovih čudaških podvigih, predvsem pa s tematskim poudarkom na temu, da je nevaren. S tem, da so se v preteklosti zapletli v nasilje ali grožnje, nekateri dajejo povod za taka verovanja, drugi pač ne. V intervjujih na to temo lahko naletimo na značilna protislovja, kot so: »Ne, nikoli ni udaril nekoga tu okrog – se pa je stepel s policisti pred državno skupščino.« ali »Ne, ne bojim se ga, a nekega lepega dne bo eksplodiral.«

Mimogrede lahko rečemo, da domnevne nevarnosti paranoičnih ljudi, o kateri pripovedujejo v leposlovju in dramah, niso nikoli sistematično dokazali. Pravzaprav, edini izdatni podatki na to temo iz študije o podaljšanih sprejemih, v veliki meri paranoičnih, v duševno bolnišnico na Norveškem, odkrivajo, da »niti paranoiki niti paranoidni niso bili prej nevarni in večinoma niti ne težavni.« (Ödergard 1958). Naša razlaga tega, kot smo že omenili, je, da pripisana nevarnost paranoičnega človeka ne izhaja iz fizičnega strahu temveč iz organizacijske grožnje, ki jo predstavlja, in potrebe po upravičevanju kolektivne akcije zoper njega.[1]

Vendar pa ne gre v celoti za taktično ravnanje – na kar kažejo tesnobnosti in napetosti, ki med bolj kritičnimi fazami njihove interakcije naraščajo med ljudmi v koaliciji. Udeleženci lahko razvijejo strahove, ki so precej podobni tistim, ki jih imajo klasični zarotniki. Eden od vodij take skupine je govoril o obdobju paranoične krize kot o »tednu strahu«, med katerim ga je mučila nespečnost in je »moral jemati svoje želodčne tablete«. Nek član odbora nam je odkril, da se je med šolsko krizo, ki jo je sprožilo odstavljanje agresivnega učitelja, »bal svoje sence« in »se spraševal, če bo vse u redu, ko se zvečer vrne domov.« Taka stanja napetosti, ki delujejo hkrati z neko vrsto zapiranja komunikacije v skupini, so hkrati vzrok in posledica ojačane skupinske interakcije, ki popači in simbolično preuredi podobo človeka, proti kateremu delujejo.

Potem ko izključevalci dobijo bitko, njihova verzija človeka kot nevarnega postane kristaliziran razlog za uradno ravnanje. Na tej točki postane kriva razlaga del bolj premišljene manipulacije ega. Velike napačne navedbe, najbolj pogosto imenovane »pretveze«, postanejo upravičljivi načini, da se ga pripravi za sodelovanje pri, na primer, tem, da ga pripravijo, da se podvrže psihiatričnemu pregledu ali zadržanju, ki predhodi hospitalizaciji. Ta proces je učinkovito opisal Goffman (1959)[†] s svojim pojmom »tunela izdaje«, skozi katerega pacient stopi v bolnišnico. Tega nam ni treba podrobneje obdelovati, le potrditi, da se to zgodi v procesu izključevanja, ki se v naših primerih komplicira s pravnimi omejitvami in povsod prisotnimi tveganji sodnih sporov.

Izvirni članek

Lemert, E. (1962), Paranoia and the Dynamics of Exclusion. Sociometry 25, No. 1 (March 1962) , 1-20.

Navedeni viri


Goffman, E., »The Moral Career of the Mental Patient,« Psychiatry, 1959, 22, 127 ff.
Ödergard, Ö., (1958) »A Clinical Study of Delayed Admissions to a Mental Hospital,« Mental Hygiene, 42: 124–132.


[1] Zgoraj, http://vitoflakeragenda.blogspot.com/2019/10/edwin-m-lemert-paranoja-in-dinamika.html.


[*] V izvirniku »misinterpretation«.
[†] V slovenščini zdaj dostopno v drugem eseju Azilov, torej o moralni karieri duševnega bolnika. Cf.: Goffman, E. (2019) Azili. Ljubljana: Založba /*cf.

Ni komentarjev:

Objavite komentar