ponedeljek, 21. november 2016

Možni modeli postopkov dolgotrajne oskrbe - misli ob diskusiji o dolgotrajni oskrbi (7)



V prejšnjem blogu smo razpravljali o splošnih elementih postopka za vstop in izvajanje dolgotrajne oskrbe. Zdaj bomo pogledali tri možne izpeljave. Prvo smo povzeli po nemškem zgledu (novi postopek), druga dva pa kot varianti, o katerih razmišljamo, da bi jih preskusili v pilotiranju dolgotrajne   oskrbe.

 

Novi nemški postopek


Nov postopek, ki ga bodo naslednje leto začeli uporabljati, strogo loči med postopkom ugotavljanja in ocenjevanja upravičenosti in osebnim načrtovanjem storitev. Ločena sta tako postopkovno kakor tudi metodično.[1] Najprej ocenijo z lestvico intenzivnosti potreb, ki omogoča vstop v sistem dolgotrajne oskrbe, hkrati pa tudi določi, v kateri razred oskrbe upravičenec sodi. Slednje, v kateri razred sodi, določa tudi višino sredstev oziroma količino storitev, ki jih bo upravičenec prejel. Ocena upravičenosti zagotovi tudi finančni okvir izvajanja oskrbe.

Ko ima zagotovljena sredstva, se upravičenec lahko odloči, ali jih bo prejemal v obliki dajatev v naravi ali pa bo prejemal denarna sredstva, lahko pa tudi kombinacijo obojega. V tej točki se začne tudi izdelava osebnega načrta. Od njega ni odvisna količina sredstev, saj je ta že določena z oceno upravičenosti, ampak le kako jih bo uporabil. V tem delu postopka upravičenec, ki postaja uporabnik, določi svoje prednostne cilje, katere in kakšne storitve si želi prejemati. Skratka, s pomočjo strokovnjakov naredi svoj osebni načrt. Ta pa določa osebni paket storitev, ki ga potem tako ali drugače izvajajo. Postopek predvideva tudi letne revizije načrta.



Slika 1: Nov postopek v nemškem sistemu dolgotrajne oskrbe

Ob razdelitvi postopka na ocenjevanje upravičenosti in osebno načrtovanje, je glavna značilnost novega nemškega postopka, da upravičenost ni omejena na vstop in da upravičence kategorizira po razredih oskrbe. To pomeni, da je količina dajatev od trenutka dalje, ko določijo kategorijo oskrbe, določena. To je sicer prednost, saj za denarne prejemke ni nujno narediti posebnega načrta in lahko to omogoči več svobode uporabnika pri uporabi teh sredstev. Pomanjkljivost pa je, da v nekem razredu vsi dobivajo enako količino sredstev, kljub temu da imajo nekateri več in nekateri manj potreb. To je na eni strani krivično do tistih, ki dobijo premalo, na drugi strani pa potratno (velikodušno), saj je v neki kategoriji predvidoma več tistih, ki imajo manj potreb, kot je določena višina sredstev.

 

Postopek z začetno kvalifikacijo upravičenosti


Snovalci slovenskega zakona za dolgotrajno oskrbo so se v marsičem ozirali po nemškem zgledu. Zato mu je deloma podoben. Bistvena razlika utegne biti v tem, da, vsaj v nekaterih variantah osnutka zakona, ta ne vsebuje standardnih kategorij oskrbe.[2] Zato ugotavljanje upravičenosti ne pomeni še razporejanje denarja, temveč se ocena upravičenosti tiče le preseganja vstopnega praga. To bi lahko ocenili z ocenjevalno lestvico.[3] V nekaterih osnutkih zakona pa je bil pogoj za vstop ovire pri izvajanju vsaj dveh od štirinajstih postavk dnevnih dejavnosti.  


Slika 2: Postopek vstopa v dolgotrajno oskrbo z začetno kvalifikacijo upravičenosti

Podobno kot v nemškem sistemu, bi po začetni oceni upravičenosti, v takem postopku izdelali osebni načrt, ki naj bi vseboval opis življenjske situacije, cilje upravičenca in nabor storitev in sredstev izraženo v spisku izvajalcev, rokov, stroškov za vsako postavko. Načrt, bi v primeru, da cena paketa ni vnaprej določena z kategorijo oskrbe, finančno ovrednotili na podlagi seštevka storitev, ki jih načrt vsebuje in do katerih je upravičen v sistemu dolgotrajne oskrbe. V tem primeru organ potrjevanja načrta potrdi tako njegovo ceno kakor tudi način izvajanja. Potrditvi sledi izvajanje in po določenem obdobju revizija načrta.

 

Postopek na podlagi načrta


Glede na to, da je treba osebni načrt v vsakem primeru izdelati, se lahko načrt s stroškovnikom bil tudi orodje za ugotavljanje upravičenosti, saj bi iz njega izvedeli, koliko oskrbe nekdo potrebuje, pa tudi katere dajatve predvideva. S tem bi lahko ocenili tako preseganje praga, kakor tudi upravičenosti do zvrsti dajatev (čeprav v tem sistemu nepotrebno, bi lahko na podlagi takega načrta nekoga tudi uvrstili v določeno kategorijo oskrbe).

Tak postopek je še zlasti smiselno preskusiti, saj obstaja velika mera soglasja, da bi do izdelave osebnega načrta bili upravičeni vsi zavarovanci. Če je to zagotovljena dajatev, potem jo lahko uporabimo tudi za namen upravičenosti vstopa v sistem, še posebej pa za ugotavljanje upravičenosti do storitev.

Če naj bi bil osebni načrt univerzalna pravica, dostopna vsem zavarovancem, bi veljalo to, da bi se lahko kdorkoli oglasil pri načrtovalcu in ga zaprosil za izdelavo osebnega načrta. Postaviti to kot splošno dostopno pravico ima tudi druge smotre. Smiselno je izdelati načrte tudi za tiste, ki so na robu subsidiarnega praga. Izdelava načrta je namreč lahko tudi 'na zalogo' torej, da v njemu sporočim in zapišem, kakšno oskrbo bi rad, ko bom oskrbe potreben – denimo, v začetnem stadiju demence ali kakšne druge bolezni, za primere ponavljajočih se duševnih kriz ali pa v začetnih obdobjih staranja. Tak, zdaj nepotreben načrt, bi imel torej preventivno funkcijo, pa tudi funkcijo vnaprej izražene volje po storitvah, ki bi jih nekdo v prihodnosti utegnil potrebovati (pa bi bil njegov izraz volje okrnjen).

V vsakem primeru je izdelan osebni načrt lahko način, kako preverimo, kakšne dajatve bomo potrebovali, do katerih smo upravičeni po zakonu o dolgotrajni oskrbi, do katerih pa iz drugih vrst dajatev. 

Slika 3: Postopek "Ocene potreb" na podlagi osebnega načrta

V takem primeru bi se postopek začel z izdelavo načrta. Zajemal bi opis življenjske situacije, osebne cilje in nabor storitev in sredstev, pa tudi izvajalcev, rokov, stroškov, potrebnih za uresničitev načrta. Prav na podlagi stroškovnika bi zajemal tudi določitev cene stroškov in storitev, lahko določimo sestavo in ceno osebnega paketa.

Potrjevanje načrta je v tem primeru torej tudi potrjevanje vstopa v sistem dolgotrajne oskrbe. Kot rečeno, z njim lahko ocenimo tako upravičenost glede na količino dajatev (prag vstopa) in upravičenost do posameznih storitev dolgotrajne oskrbe. Potrditev načrta pa je tudi potrjevanje cene osebnega paketa. Potrditvi sledi izvajanje in čez čas njegova revizija, ki omogoči popravljanje načrta in nadaljevanje procesa.


[1] Izhodiščni, prejšnji, način ocenjevanja je tudi ločil med različnima fazama postopka. Je pa pri ocenjevanju upravičenosti vseboval oceno potreb po storitvah, torej je oceno potreb izrazil v količini ur oskrbe, ki jo pri izvajanju posameznih dejavnosti nekdo potrebuje. Zdaj ocena poteka na podlagi številčnih ocen intenzivnosti potreb na posameznih področij. Za našo diskusijo je pomembno tudi to, da so področja dejavnosti razširili tako, da zdaj vsebujejo tudi dejavnosti socialnega vključevanja, pa tudi bolj psihosocialne vidike potreb (denimo tistih, ki nastopijo pri duševnih motnjah).
[2] Delavnica je pokazala, da ta diskusija ni zaključena in da nekateri protagonisti razprave še vedno vidijo prednosti sistema kategorij oskrbe. Bolj kot zgoraj omenjeno prednost bolj prostega razporejanja in razpolaganja s sredstvi pri denarnih dajatvah, vidijo prednost v domnevni urejenosti in predvidljivosti takega sistema. Ali kupčkanje po kategorijah res prispeva k lažjemu upravljanju s sredstvi dolgotrajne oskrbe ali pa je to samo vtis, je treba preveriti. Za namen pilotiranja dolgotrajne oskrbe, bi se morali odločiti, ali poskusiti enega ali pa oba. Če bi se odločili za enega pa bi morali pilotiranje zastaviti tako, da bi lahko na podlagi spremljanja ugotovili, kako bi deloval drugi. 
[3] Nova nemška ocenjevalna lestvica je v tak namen preobsežna in preveč zapletena. Vseeno bi jo kazalo v pilotu preskusiti, saj je kompletna in omogoča primerjavo. Potem pa bi jo, če bi se odločili za postopek, kot ga tu opisujemo, lahko skrajšali in poenostavili, da bi ustrezala namenu meritve vstopnega praga.

Ni komentarjev:

Objavite komentar