ponedeljek, 14. avgust 2017

Bitno je da nam ciljeve ne postavljaju drugi :)

Dok sam spremao obuku ličnog planiranja u Demir Kapiji zamolio sam ’kolešku’ iz skopskog univerziteta (Kirila i Metoda, dakako) da mi prosledi materijale koje su koristili u uvođenju individualnog planiranja pri uključivanju đaka s poteškoćama u učenju u obične osnovne škole. Kada sam hteo da se zahvalim ispao je ovaj blog.[1]

Koliko sam mogao da shvatim ima sličnosti i razlika između dve metode planiranja.[2] One delomično proizlaze iz razlike u kontekstu (ramki) – pošto se radi o uključivanju (radije koristim tu reč nego ’inkluzija’ – u biti je značenje isto – samo što se inkluzija čuje kao nešto više stručno J - neki moji kolege sa slovenskog pedagoškog fakulteta time se ne slažu i kažu da postoji razlika – ali nikad mi je nisu suvislo obrazložili) u školu, na jednoj strani, dok se na drugoj međutim radi o preseljenju iz institucije u zajednicu, običan život (ili za početak za personalizaciju usluga u nekoj ustanovi, odnosno organizaciju usluga da neko ne treba da uđe u ustanovu. U prvoj situaciji se radi u uključivanju u ustanovu koja prilično strogo definira kriterije uspeha (vrednosti) i pravila ponašanja i općenja. U drugoj radi se o polivalentnoj situaciji uključivanja u mnoštvo različitih situacija sa različnim vrednosnim sistemima, različitim pravilima i većem broju nositelja društvene moći i vlasti.[3]

Sličnosti između dva metoda, da se radi o metodu koji omogućuje individualni pristup, krojenje usluga prema potrebama pojedinca odnosno stvaranja individualnog programa vaspitanja i obrazovanja. Nadalje je sličnost o tome što jedan takav plan objedinjuje na jednom mestu više različitih radnji više stručnjaka i drugih učesnika s namerom usklađene akcije za postizanje ciljeva ličnog plana. „Ciljevi“ su treća, i možda najbitnija, poveznica i sličnost između oba metoda, njihov osnovni pojam koji u svojoj biti omogućuje i individualizaciju i ujedno zajedničku, koordiniranu akciju. Ali baš u poimanju ciljeva možemo videti bitne razliku između ta dva pristupa.

Od razlika koje sam primetio tri su mi bitne. Ko i kako formuliše ciljeve, sintaktička veza između poteškoća odnosno problema i ciljeva te celokupnost – holistička narav pristupa. To su naime bitne paradigmatske razlike.

Planiranje uključivanja u obične škole naravno pre svega obuhvaća školu i njene zahteve, a lično planiranje celi spektar života bez obzira na pojedine ’sektore’ koji u njega zadiru. U tome je bitna paradigmatska prednost holističkog pristupa – njime uspostavljamo uvek dinamiku i dijalektiku između delova i celine. Ako nisam dobar u školi ili na poslu barem imam puno prijatelja i dobre odnose sa rođacima i suprotno. No, ne radi se samo u utehi ili kompenzaciji nego i relacijama između pojedinih oblasti života i sinergije među njima. Imati naime više prijatelja nije klasično vaspitno, još manje obrazovno, postignuće, no može biti bitno da se moj uspeh u školi ili na poslu poboljša. I radi se o tome da se sagledavajući celinu možemo strateški bolje postaviti, videti što je važnije i što je proizvoljnije.

Sintaksa ciljeva i poteškoća koje ljudi imaju, na prvi pogled se čini proizvoljna, što ćemo dati na prvo mesto može izgledati stvar izbora ili slučaja. No, međutim nije tako. Ako stavljamo na prvo mesto poteškoće ili probleme oni će ne samo intonirati nego i voditi našu akciju, naše delovanje. Postaju naša polazna tačka.[4] A ciljevi koje formulišemo postaju sintaktički odgovor na probleme: imam problem XX što iziskuje akciju (i cilj) YY. To su znači ciljevi naših problema, a ne ciljevi naših želja i vrednosti. Ako postavimo najpre ciljeve, postaviti ćemo ih iz naših želja, iz onoga što nam je u životu bitno. Poteškoće prestaju biti subjekt naših ciljeva, postaju njihov adverb. Važne su samo onoliko koliko nas sprečavaju pri postizanju ciljeva. Samo su jedna od prepreka koje treba prevazići da bismo postigli ono što želimo (a možda i to nisu). I lakše ćemo razmišljati o alternativnim rešenjima – cilj se naime postiže ili eliminacijom poteškoće ili njenom kompenzacijom.

Najbitnija razlika je razlika u tome ko postavlja ciljeve. Da nešto bude moj lični plan moram JA postaviti ciljeve. Ako ih postavi neko drugi onda to nije moj lični plan, nego je to nečiji plan za mene. S jedne strane radi se o etičkom pitanju – dali neko može da odlučuje o mome životu, i pogotovo o tome što ja želim u njemu napraviti; s druge strane pitanje je i sasvim pragmatično. Ako su mi ciljevi nametnuti moja motivacija da ih ispunim je upitna, ako podrška koju primam ne odgovora mojim autentičnim ciljevima ona nije relevantna pa ni odgovarajuća. Radi se greška, zapetljavaju se stvari – tera se kozu u rog. Povezujući etički i pragmatički aspekt – radi se o pitanju osnaživanja ili obesnaživanja, i to onog bitnog – što da u životu radimo.

Mogli bismo reći da ove paradigmatske razlike stvara okvir (ramka) delovanja. Škola je jak okvir, postavlja zahteve pred školarce, njihove roditelje – nemilosrdno J Radi se o jednom ukrućenom sistemu. Tu smo u procesu dezinstitucionalizacije u prednosti – prvo što se radi o, uistinu još krućem sistemu, ali o njemu postoji popriličan stepen suglasnosti da je štetan i da treba prevazići. A izlazak iz institucije z druge strane znači da stupama u neke nove sisteme bilo postojeće (npr. porodica, komšiluk) ili pak stvaranje novih sistema podrške, zbrinjavanja (zgrižuvanja) – u oba primera radi se o sistemima koji su mekši, fleksibilniji, a pogotovo manje formalizovani.

Ali to nije pitanje samo ramke, okvira, konteksta već je i pitanje paradigme, o paradigmatskom pomaku od pristupa koji temelji na deficitu, problemu, segmentaciji života i moći stručnjaka ka pristupu koji je zasnovan na moći, vrlinama, celokupnosti života i osnaživanju korisnika. Naravno, da okvir stvara način rada, organizacija stvari i hrani dispozitive. Međutim i u uključivanju se radi na neki način o dezinstitucionalizaciji škole – kao sustava isključivanja. Uključivanje đaka koji su dosad bili u posebnim školama mora menjati školu, njezin vrednosni sistem, pravila i kriterije uspeha. Dakle paradigma mora menjati i svoj okvir zbivanja.[5]


[1] Zato je blog napisan na jeziku koji je nešto između slovenskog i makedonskog J
[2] Radi se o individualnom planiranju nastave (IEP – individual educational plan) i ličnom planiranju koje smo razvili na temelju rada Dejvida Brendona u Sloveniji. Videti: Siegel, Lawrence M. (2005) Nolo's IPE Guide : learning disabilities. 2nd ed. Nolo; i Brandon, D., Brandon, A. (1994), Yin and Yang of Care Planning. Cambridge: Anglia University, također Flaker, V., Mali, J., Rafaelič, A., Ratajc, S. (2013) Osebno načrtovanje in izvajanje storitev. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
[3] Neki bi rekli, da je razlika također u tome da se u prvom slučaju radi o deci, a u drugom pretežno odraslim ljudima. No, s time se, međutim ne bi složio da su te razlike bitne. Radi se naime u oba primera o ljudima koji nemaju poslovne sposobnosti i pod starateljstvom su, formalno i neformalno. Jest razlika u tome, da je sasvim normalno da se roditelji brinu o školovanju svoje dece i u tome su glavni partneri učiteljima u školi, a da se neko brine o odrasloj osobi kao da je dete i nije baš normalno.
[4] Koleška me upozorila da nije baš sasvim tako. Individualno planiranje obrazovanja u velikoj meri uzima u obzir vrline, sposobnosti koji neko ima (strength perspective) i plan gradi baš na tim jačim aspektima života pojedinca.
[5] O tome sam pisao već davno ali još uvek aktualno: Flaker, V. (1993), Kdor je z majhnim zadovoljen, ne zasluži velikega (teze k normalizaciji). V: Dekleva, B. (ur.), Življenje v zavodu in potrebe otrok - Normalizacija. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (42-48). Engleska verzija: Flaker, V. (1994), On the Values of Normalisation. Care in Place 1/94 N. 3: 225-230.

Ni komentarjev:

Objavite komentar