Dihanje je nedvomno življenjska funkcija, in to
temeljna, osnovna. Brez dihanja ne živimo in jo označujemo kot 'vitalno
funkcijo', kar je sicer (latinski) prevod 'življenjske', a v pomenu, ki ga
uporabljamo pomeni prav to, da je temeljna funkcija, brezpogojna življenjska
funkcija (poleg delovanja srca in možganov), ki je ne moremo ne izvajati,
odložiti, preveč omejiti.
Če je dihanje kardinalna življenjska funkcija,
pa je kot življenjska dejavnost relativno nepomembna in spregledana. Pa ne
zato, ker za življenje ni pomembna, ampak ker večinoma poteka avtomatično, brez
naše volje oz. avtonomno od nje. V vsakdanjem življenju postane pomembna le
takrat, ko imamo težave z dihanjem – bodisi ko imamo težave s dihalnimi organi
oz. telesnimi funkcijami bodisi ko se znajdemo v okolju, ki nam otežuje
dihanje. Pomembno postane tudi pri dejavnostih, ki zahtevajo – ali tehnično
dovršeno dihanje (npr. petje) ali pospešeno dihanje (šport).
Dihanje torej imamo lahko za temeljno
življenjsko funkcijo, ne moremo pa ga imeti vselej za temeljno življenjsko
dejavnost, saj se pomembnost dihanja v doživetem življenjskem svetu vedno
spreminja od neopazne do zelo pomembne. V nasprotju s temeljnimi življenjskimi
funkcijami, je govoriti o temeljnih življenjskih dejavnostih zmotno, saj pomen
dejavnosti v življenju določajo bodisi to, da je opravljanje neke dejavnosti v
danem trenutku pereče, bodisi, da je za nekoga izredno pomembno zaradi njegovih
lastnih osebnih, pa tudi družbenih vrednot, prioritet ali želja.
Prav pomembnost dihanja v vsakdanjem življenju
oz. v našem življenjskem svetu pa vpelje tudi potrebo po dihanju (potreba po
več kisika v krvi zaradi povečane dejavnosti ali pomanjkanja kisika v ozračju,
potreba po večjem dotoku zraka za oblikovanje glasov).[1] Prva dva izraza – življenjska funkcija in
dejavnost, sta predvsem opisna, tretji, potrebe, pa je tudi velelen,
imperativen, zahteva spremembo (bodisi vedenja bodisi okolja) in je tudi
namenilen oz. finalističen.
Težava ni zgolj v tem, da gre za izraze, ki
opisujejo nekaj podobnega in jih lahko med seboj pomešamo (ko mislimo funkcije,
govorimo o potrebah ipd.), ampak tudi v tem, da imata prva dva stvarnega
referenta, vemo na kakšen proces, dogodek se nanašajo, pri 'potrebah' pa je
referent pomanjkljiv, kakor slovarska definicija že sama pove, temelji na
odsotnosti. Vemo sicer, da nečesa, kar potrebujemo, nimamo, pogosto tudi vemo
precej natančno, kaj je tisto, kar je odsotno in kar potrebujemo, vendar se
'potreba' ne nanaša na stvar ali dejanje, temveč na njuno odsotnost in našo
voljo, da nekaj dobimo ali naredimo. Odsotnost neposrednega referenta in
imperativna značilnost pojma potreb nas postavljata v vrsto konceptualnih
zagat, ko skušamo definirati 'potrebe' kot pojem, kakor tudi ko jih hočemo
dejansko, kaj šele objektivno, oceniti ali pa ugotoviti.
Praktični pomen potreb v dolgotrajni oskrbi je
na koncu ugotoviti, kakšno oskrbo nekdo potrebuje, se pravi storitve, podporo,
pripomočke, ukrepe, da bo lahko živelj človeka vredno življenje – torej bil
dejaven, vključen in zmožen odločati o svojem življenju. Gre torej za zelo
konkretne 'potrebe', ki jih zlahka opišemo. Vendar so te potrebe instrumentalne
glede na resnične osebne potrebe uporabnikov, ki jih določajo njihove osebne
nuje in cilji. »Potrebe po dolgotrajni
oskrbi« so torej predvsem odgovori na
potrebe, ki jih nekdo v svojem življenjskem svetu ima. Resnične potrebe
izražajo cilji, želje, prioritete. Definiramo jih lahko kot presežek določene
življenjske situacije oz. voljo po njeni spremembi. Potrebe po dolgotrajni
oskrbi so torej operacionalizacija, kako to storiti. Bodisi v smislu podpore
pri izvajanju dejavnosti, ki pomenijo uresničevanje življenjskih ciljev, bodisi
kot opora pri uresničevanju pravic oz. odpravljanju krivic na povsem osebni
ravni, ki izhajajo iz vnaprejšnje, apriorne, družbeno ustvarjene nezmožnosti
uresničevanja osebnih ciljev. Bodisi dejavnosti bodisi pravice moramo razumeti
kot orodje za uresničevanje tistega, kar nam je pomembno.[2]
Četudi nas torej zanimajo predvsem odgovori na
potrebe oz. 'potrebe po dolgotrajni oskrbi', ne smemo ubirati bližnjice in jih
zamenjevati za potrebe, ki jih človek resnično ima. Ne gre le za konceptualni
problem, tudi ne le za spoštovanje človeškosti, gre tudi za učinkovitost
odgovora – bliže bomo resničnim potrebam bolj ustrezen bo odgovor nanje in s
tem tudi oskrba kakovostnejša in učinkovita. Še večja tovrstna napaka pa je
uporaba »logike frižiderja« torej enačenje potreb z obstoječimi odgovori, ki so
na voljo. Ne moremo namreč ugotavljati, da ima nekdo potrebo po namestitvi v
dom ali po pomoči na domu niti po spremstvu. S takim pristopom še bolj
metonimiziramo potrebe in zožimo učinkovitost in ustreznost odgovora (in ne
upoštevamo človeka v njegovem dojemanju življenjske situacije).
[1] O
dihanju kot o potrebi lahko govorimo tudi na ravni homeostaze (izmenjave kisika
in ogljikovega dvokisa). Seveda pa je to potreba, ki je večinoma ne zaznavamo.
[2] Tudi če
so dejavnosti včasih same sebi namen oz. nimajo pričakovanih posledic onkraj
dejavnosti same (npr. tek zaradi užitka v teku, igranje ipd.), je njihov
(ne)namen estetski učinek same dejavnosti.
Te dni se samoinformiram o inkluziji. V Judo klubu Sokol jo živimo. Po vsem kar sem prebrala, mislim, da besede ne bi smeli uporabljati, saj namiguje na izključenost. V bistvu pa želimo doseči enakost. Enakost pravic, možnosti, obravnave, teorije in prakse. Dr. Dušan Rutar, ki precej piše o tej temi, govori o novorekih ... Ko obravnavamo, raziskujemo, mislimo in delujemo za dihanje, vključevanje ali druge za nas pomembne teme, se zdi, da sta ključna namen in čas, ki ga posvetimo, da bi razumeli, da bi se razvijali in nadgradili. Ne samo za tehnološki napredek. Prepad zeva v poznavanju same sebe, v razumevanju same sebe, v vrednotenju same sebe in delovanju v družini in družbi. In naprej zeva prepad v razumevanju, poznavanju, vrednotenju in delovanju v medsebojnih odnosih. Lastna dobrobit, je neobhodno povezana s skupnim dobrim. Tako pravijo ... Vitalne funkcije, vitalne vrednote, vitalne potrebe so vitalno pomembne za vse. In dokler jih ne bomo mogli vsem zagotavljati, se bomo nekateri borili za te vitalne pravice.
OdgovoriIzbriši