Če poenostavimo lahko rečemo, da ima določen del ljudi dolgotrajne
stiske oz. potrebe po dolgotrajni oskrbi, odgovori nanje pa so bolj ali manj
institucionalne narave. Pri hitri oceni nas zanima, kaj je treba storiti in
spremeniti, če naj bi se ljudje preselili iz ustanov oz. zaživeli neodvisno in
samostojno življenje, v danih družbeno ekonomskih okoliščinah in glede na
službe in politike, ki jih zdaj imamo.
Raziskovalne dimenzije, ki smo jih našteli zgoraj smo torej strnili v
šest sklopov spremenljivk, saj moramo za vizijo sprememb in akcijski načrt
njihove izvedbe (AN) najprej ugotoviti resnične potrebe na terenu (OPDO), potem
pogledati institucije, jih opisati, kritično ovrednotiti in videti, kakšne vire
premorejo, ki jih lahko uporabimo za razvoj odgovorov v skupnosti (OSTI). Poizvedeti
moramo kakšne so bile izkušnje s prehodom v skupnost (dezinstitucionalizacijo)
v preteklosti; kaj delovalo, kaj ne, kje so potenciali (OMPSŽ). Preveriti moramo
kakšna je nacionalna in lokalna politika, zakonodaja, kako se uresničuje in kakšne
skupnostni odgovori obstajajo, kaj in kako deluje ali ne, in kaj manjka, kaj bi
bilo treba izboljšati, spremeniti (OSIP). Vse to moramo storiti z
občutljivostjo za kulturni, zgodovinski, gospodarski in politični kontekst na
državni, pokrajinski in lokalni ravni (OK).
Končni
rezultat hitre ocene je vizija sprememb, delovanja v prihodnosti in pa
operacionalizirani akcijski načrt (AN). Tega ustvarimo na podlagi ključnih
ugotovitev posamičnih modulov, interakcije med spoznanji več modulov oz. z upoštevanjem
konteksta. Tudi če izhodiščni namen ni preobrazba nekega zavoda, gre pravzaprav
za dezinstitucionalizacijo – torej preoblikovanje služb, da bodo bliže
uporabnikom, da bodo zagotavljale storitve po njihovi meri in omogočale čim
bolj samostojno življenje (oz. preselitve iz zavodov ali pa da uporabniki
ostanejo doma). Dezinstitucionalizacija[1] je torej splošno izhodišče
hitre ocene, pa tudi njen konkretni, operativni cilj.
Ključna raziskovalna vprašanja
Za vsak od naštetih modulov hitra ocena odgovarja na naslednja ključna
vprašanja (vprašanja bomo bolj podrobno razdelali v priročniku v posameznih
raziskovalnih modulih):
- Kakšna je narava in obseg potreb po dolgotrajni oskrbi? Kakšne potrebe nastanejo ob preselitvah in uveljavljanju principa samostojnega življenja (potencialne potrebe)? Kakšni so trendi potreb? Kakšna je socialna in geografska distribucija potreb po dolgotrajni oskrbi? (ocena potreb po dolgotrajni oskrbi – OPDO)
- Kateri dejavniki na različnih ravneh bivanja in delovanja (politika, ideologija, socialna politika, zakonodaja, organizacija, poslovanje, postopki, metode, moč, življenjski svet) vplivajo na institucionalizacijo in možnosti preselitev? (ocena konteksta – OK)
- Kakšna je stopnja (prevalenca) institucionalizacije, kakšne so njene značilnosti in kakšne so njene posledice? (ocena stopnje institucionalizacije – OSTI)
- Kako pogoste so preselitve in kako navadno potekajo? Koliko družbene moči pridobijo uporabniki in kakšne so možnosti za samostojno življenje? Kaj jih spodbuja in kaj ovira? (ocena možnosti preselitev in samostojnega življenja – OMPSŽ)
- Kakšni so odgovori obstoječe politike in služb na potrebe po dolgotrajni oskrbi? Kateri odgovori že obstajajo in kateri manjkajo? (ocena politik in služb – OSIP)
- Kateri dejavniki vplivajo na zmožnosti in voljo posameznikov in organizacij, da začno razvijati službe v skupnosti, ki bodo omogočile preselitve in čim bolj samostojno življenje? (ocena konteksta – OK)
- Kakšni odgovori, ki bodo zagotavljali čimbolj samostojno življenje v skupnosti (preselitve in dezinstitucionalizacijo), so potrebni in izvedljivi? (akcijski načrt – AN)
S temi
ključnimi vprašanji bomo zaznali zgoraj naštete raziskovalne dimenzije. Raziskovalne dimenzije, ki jih predpostavljamo
so prečnega, transverzalnega značaja, torej niso vezane zgolj na eno dimenzijo
in jih kot (kontekstualni) dejavnik moramo upoštevati vedno. So pa vseeno
vezane v večji meri na posamezne sklope spremenljivk. V spodnji preglednici torej
predstavljamo, kako so raziskovalne dimenzije zastopane v posameznih sklopih spremenljivk
oz. raziskovalnih modulih, ki jih bomo uporabili.
Preglednica 1:
Uvrstitev raziskovalnih dimenzij po posamičnih sklopih spremenljivk
sklop spremenljivk
|
dimenzija
|
pomožni podatki
|
vsebina/ rezultat
|
OPDPO Ocena potreb
|
indeks potreb
|
epidemiološki podatki o razprostranjenosti potreb
|
ocena intenzivnosti, razprostranjenosti in vrste potreb in
njihovih trendov
|
OSTI Ocena stopnje institucionaliziranosti
|
načelo normalizacije, stopnja institucionaliziranosti
delovanja
medicinski model
|
stopnja institucionaliziranosti, podatki o zavodu
|
stopnja institucionaliziranosti nekega območja, zavoda,
profil ustanove
|
OMPSŽ Ocena možnosti za preselitev in samostojno
življenje
|
socialni model,
taksonomija preselitev, paradigma dolgotrajne oskrbe
|
zgodovina inovacij in prehoda v skupnost
|
pregled sprememb in potencialov za spremembe
|
OSIP Ocena služb in politike
|
katalog odgovorov,
taksonomija storitev
|
epidemiološki podatki o uporabnikih skupnostnih služb
|
kritični opis stanja skupnostnih služb, ugotovitve o
potrebnih izboljšavah in manjkajočih odgovorih
|
OK Ocena konteksta
|
ravni bivanja in delovanja, matrica prilaščanja (?)
|
podatki o okolju (PDS)
|
umestitev v okolje, vpliv dejavnikov okolja
|
AN Akcijski načrt
|
program dezinstitucionalizacije
|
ključne ugotovitve ocenjevalnih modulov
|
akcijski načrt: vizija, cilji, načini uresničevanja
ciljev, potrebna sredstva, roki in reorganizacija
|
Raziskovalni moduli pa so tudi usmerjeni v zbiranje in obdelavo drugih
podatkov, ki nam bodo pomagali bolje razumeti in operacionalizirati osnovne
dimenzije in priti do bolj utemeljenih podatkov, da bomo prišli do želenih
rezultatov (predstavljenih v zadnjem stolpcu).
Opomba: Razlike v perspektivi
Izhodišče
hitre ocene potreb in storitev je seveda lahko različno. Lahko izhajamo iz
preobrazbe nekega konkretnega zavoda ali procesa dezinstitucionalizacije na
sploh (npr. Izhodišča dezinstitucionalizacije), lahko izhajamo iz želje po
boljšem delovanju neke konkretne, vmesne strukture, ki sicer deluje v skupnosti
(denimo VDC ali kakšna nevladna organizacija), lahko pa iz hotenja, da se na
področju neke skupnosti (regije, občine) ustvarijo boljši odgovori za
prebivalce tega geografskega območja. V prvem primeru bo poudarek na
preselitvah stanovalcev zavodov v skupnost, seveda s perspektivo, da naj bi
zaživeli samostojno, in v skladu s tem tudi preobrazba ustanove v skupnostne
službe. V drugem primeru bo poudarek na preobrazbi organizacije tako, da bo
bolj upoštevala potrebe uporabnikov in v skladu s tem bolj vključena v
skupnost, odgovarjala na več in bolj raznolike potrebe, torej postala bolj
propulzivna. V tretjem primeru bo poudarek na spoznavanju potreb (in virov) v
skupnosti, ob hkratnem spoznavanju in načrtovanju tako neposrednih odgovorov,
se pravi storitev, kakor tudi posrednih ukrepov, ki bodo zmanjševali potrebo po
formalno organizirani oskrbi.
Seveda pa
poudarki, ki izhajajo iz neke posebne perspektive oz. izhodišč za hitro oceno,
ne smejo zamegliti drugih, za določeno perspektivo izhodiščno ne toliko
pomembnih vidikov ocene in načrtovanja odgovorov. Tako, ob preobrazbi zavoda ne
smemo zanemariti tudi potreb ljudi, ki doživljajo dolgotrajno stisko, pa niso v
zavodu (t. i. prevencija institucionalizacije), kakor tudi potrebnih ukrepov,
ki bodo omogočili prehod v samostojno življenje in ne le v vmesne strukture.
Prav tako pri oceni potreb v neki skupnosti, ne smemo zanemariti števila in potreb
prebivalcev te skupnosti, ki so trenutno v nekem zavodu. Podobno velja tudi za
preobrazbo neke skupnostne službe, ki mora svoje poslanstvo na novo utemeljiti
tako na potrebah prebivalcev skupnosti, ki zdaj niso uporabniki te službe,
kakor tudi na potrebah ljudi, ki so v tem trenutku v zavodu in predvideti svojo
vlogo pri njihovi preselitvi.
[1]
Da je dezinstitucionalizacija, tudi če preobrazba nekega zavoda ni izhodišče
neke hitre ocene, v žarišču našega zanimanja obstajata dva razloga. Prvi je, da
so institucije zelo neustrezen, ne-etičen in škodljiv odziv na potrebe ljudi in
jih je treba odpraviti. Drugi je, da institucije ustvarjajo institucionalne
odgovore tudi v skupnosti oz. da tudi storitve, ki jih izvajamo v skupnosti,
lahko (sčasoma) dobijo značilnosti totalnih ustanov. Dezinstitucionalizacijo
moramo torej pojmovati širše kot način kako odpraviti take odgovore in kako najti
najbolj ustrezne odgovore človeške stiske.
Ni komentarjev:
Objavite komentar