torek, 4. december 2018

Prazniki teme in svetlobe


Prazniki[1] – prazni dnevi? 'Niti pod razno!' sem si mislil kot otrok, saj so prav prazniki bili polni nečesa – polni obiskov, daril, praznovanj in zabave. Zdaj, ko sem star deloholik, se mi zdijo prazniki bistveno bolj prazni. Nekateri izpeljujejo besedo 'praznik' prav iz dejstva, da so to dnevi, ko naj ne bi delali, dela prosti oz. prazni dnevi, dnevi 'brez' dela.[2] Ko sem raziskoval izvor besede 'praznik' sem bil presenečen tudi nad tem, da v prekmurščini praznik pomeni 'prešuštnika' (in lenuha), v črnogorščini 'siromaka' (tudi lenuha), pred odpravo tlačanstva pa tudi 'na pol svobodnega kmeta'.

Prazniki so torej najprej namenjeni lenarjenju, nedelu. Hkrati so namenjeni zabavi, veselju, včasih celo razuzdanosti, norčevanju (pust), včasih pa temu, da smo doma in se posvetimo družini. Večinoma se pa družinski, skupnostni in javni vidiki praznovanja dopolnjujejo – v enem samem prazniku (gremo na polnočnico in potem domov), le da nam za nekatere praznike bolj govorijo, da so družinski, drugi nas pa bolj vržejo v skupne zabave in celo javna praznovanja. Prazniki vržejo vsakdanjo dialektiko med Hestio in Hermesom, med domačim ognjiščem in potepanjem na višjo raven, na kateri apolinični princip zamenja dionizični – smeh in užitek.

Če praznike razumemo kot dneve brez dela, potem jih tisti, ki sicer ne delajo, nimajo. Na tragičen način je njihovo življenje nenehen praznik. Če se večina otrok veseli praznikov in počitnic, se jih nekateri, še zlasti revnejši, ne veselijo, pravzaprav jih je groza praznikov. »Vsi bodo nekam šli, nekaj dobili – jaz pa nič; starši bodo imeli več časa, da nam težijo, oče, da me pretepe itd.« Nekatere upokojence je strah, ali jih bo kdo sploh obiskal, v domovih za stare je med praznikih slabša hrana in postrežba, saj je manj osebja (praznujejo jih pred prazniki – v nekem zavodu so »silvestrovali« 22. decembra ob dvanajstih opoldne, saj je bilo na Silvestra, med prazniki nasploh, osebje večinoma doma). Pogost literaren motiv je, kako brezdomni otrok, z mrzle ceste opazuje skozi okna srečne družinske prizore ob jelki in darilih. Morda je zdaj, ko se je praznovanje v veliki meri preselilo na javne prostore, brezdomcem laže doživeti vsaj del praznovanja in od tega nekaj imeti. Še vedno pa so pogostitve, ki jih dobrodelneži prirejajo za brezdomce in druge reveže večinoma karikatura siceršnjih bakanalij – dobijo sendvič in sok.

Med pomembnejšimi nalogami praznikov je, da nam razdelijo leto na pregledne in smiselne enote. Glavni prazniki in praznovanja zaznamujejo bodisi solsticije (Božič, Novo leto zimskega; kresovanje poletnega) ali pa enakonočje (Velika noč)[3] – označujejo torej letne čase. Ker je to malo zblojeno – zima se, na primer, kot meteorološki fenomen začne prej, vremenoslovci pravijo, da prvega decembra. Da je najkrajši dan ali noč, ali pa enakonočje, začetek nekega letnega časa, je tudi malo mimo, saj je neumno, da poletje zaznamuje čas, ko se dnevi prično krajšati. Zares so to mejniki, ko se dolžina dni in noči prevesi v svoje nasprotje, ob solsticijih se začno dnevi ali noči krajšati oziroma daljšati, ob enakonočjih pa postane dan krajši od noči, ali pa obratno.

Za tiste, ki nam je dolžina dneva pomembna, bi lahko veljala delitev leta na štiri letne čase, glede na dolžino dneva ali noči oziroma glede na količino svetlobe. V taki delitvi bi solsticiji ali ekvinokciji bili središče letnega, svetlobnega časa. Začetek letnega časa oz. konec prejšnjega pa bi bil približno 45 dni pred ali po centralnem astronomskem dogodku, torej enakonočju ali solsticiju. Tako bi zimski solsticij zaznamoval najbolj temni del oziroma četrtino leta, poletni najbolj svetlo, enakonočji pa prehodna obdobja svetlitve oz. stemnitve. Taka delitev leta, ki je sicer logična, v današnjem času ne špila, je ni. Če pa pogledamo glavne praznike, ki ne sovpadajo s solsticiji in enakonočji, pa vidimo, da so ta obdobja bila pomembna za naše prednike (ker so bili bolj odvisni od količine luči). 








Prehod v najtemnejši del leta zaznamujejo Dan mrtvih in martinovanje, po nekem zgodovinskem naključju pa tudi nekateri pomniki revolucij – dan reformacije, oktobrske revolucije, v Veliki Britaniji pa tudi Guy Fawkes Night – kot da bi si želeli razsvetliti temo (grmade za noč Guya Fawkesa, pa tudi svečke za dan mrtvih) ali pa v plašču noči spremeniti svet – zares pa je bolj verjetno, da prihajajoča zima, zaradi napovedi pomanjkanja, prebudi revolucionarno silo, željo po prerazdelitvi bogastva, ali pa odvratnost preživeti še eno zimo v strelskih jarkih (kar je bilo pomembno pri oktobrski revoluciji, pa tudi pri koncu prve svetovne vojne (premirje je bilo podpisano na Martinovo).

Na drugi strani pa prehod v najsvetlejšo četrtino leta napoveduje tudi revolucionaren, delavski praznik Prvi maj. Ta se je združil z Evropsko nočjo čarovnic, Valpurgino nočjo.[4] Imeti revolucionarne praznike, ko se začne svetloba je bolj naravno-logično – svetla prihodnost, pa tudi bolj toplo je za revolucionarne dejavnosti (torej je revolucionarnost na nasprotnem koncu teme in svetlobe bolj posledica obupa, morda pa tudi spoštovanje do prednikov, naša dolžnost, da zaradi njih izboljšamo svet J). Prvomajsko rajanje druži z Valpurgino nočjo zažiganje kresov (spet, da bi odgnali čarovnice in duhove, ampak tokrat ne zato, da posvetimo v prihajajočo temo, temveč da prikličemo svetlobo (temo pa preženemo). Na obeh prehodih – v svetlobo ali temo – so torej revolucija in čarovnice povezane.

Prehod iz teme v svetlitev oznanjajo pust, Valentinovo, pri nas pa tudi Prešernov dan. V tem času ni čarovnic in duhov, pač pa je ljubezen in norost. Karneval je preobrat, inverzija družbenih vlog. Pust je kakor kralj praznikov, saj je njihova skupna značilnost, da subvertirajo, invertirajo ali celo pervertirajo tisto, kar je sicer navadno, običajno, pravilno in redno. Je tudi kulminacija žuriranja čez celo zimo in tudi čas za zresnitev – zaroko in potem poroko.

Začetek stemnitve, prehoda od svetlega k temnemu, označi Veliki Šmaren (Marijino vnebovzetje), kakšnih drugih praznikov pa takrat niti ni. Sploh je ta del leta reven, kar se praznikov tiče. Verjetno je pomanjkanje velikih praznikov čez poletje in začetek jeseni, med drugim, posledica tega, da je takrat bilo veliko dela, v modernih časih pa so itak poleti počitnice in dopusti (med počitnicami so prazniki čisto brez veze, za dopust pa prav pridejo, saj ga za kakšen dan podaljšajo) in prazniki takrat ne pridejo do izraza – tudi kresne noči prav zares ne praznujemo več.

Glavni prazniki so pozimi, v temi. Za to je najbrž več razlogov. En je gotovo ta, da je pozimi več časa (manj dela na polju, manj luči za delo podnevi), da so dolge noči, ki jih je treba nekako pregnati – z zabavo. Pri zimskih praznikih je od Martinovega do Velike noči tudi velik poudarek na hrani. S tem prazniki regulirajo porabo zalog, ki so jih ljudje ustvarili jeseni – npr. post od Martinovega, zdaj skrčen na advent, ali pa post do Velike noči. Zimski prazniki so tudi prazniki, ko dobivamo darila. V tradicionalnih, poljedelskih družbah, je bilo obdarovanje tudi zimska pomoč revnim, porazdeljevanje dobrin (hrane) tistim, ki so jo imeli manj. Cilj je bil, da (zimo) preživi cela skupnost, vas. Tudi tu gre za inverzijo – dobijo tisti, ki sicer ne dobijo, dajo tisti, ki sicer dobijo. Vendar taka prerazdelitev (v nasprotju z intenco revolucije) ne spreminja odnosov, temveč jih utrjuje. Jasno da vedeti, kam na družbeni lestvici kdo sodi in ta položaj – pa naj bo dober ali slab – le utrdi. V prehodu v razviti kapitalizem se je obdarovanje komercializiralo. Sproducirana histerija novoletnih, božičnih nakupov, miklavževanje, Valentinovo in celo pust, jasno pokaže, da dobijo več tisti, ki že imajo veliko. Če so bila darila v tradicionalnih družbi predvsem preživitvenega, in skupnosti zavezujočega, značaja, so zdaj luksuz in potrata (nedolgo nazaj sem prebral, da večino daril nikoli ne uporabimo in jih zavržemo, kakšenkrat pa tudi shranimo kot povsem brezkoristne spominke).

Pa vseeno lahko med prazniki kaj dobimo. Priložnost je ta, da prazniki spremenijo pravila, kako se ljudje vedemo en do drugega. Imamo več časa, stopamo v drugačne vloge, pravila vedenja se spremenijo. Lahko dobimo poljub, ki ga sicer ne bi, priložnost, da govorimo z nekom, ki se sicer ne suče v naših krogih, da stopimo do neznanca, da povemo nekaj, česar drugače ne bi. Prazniki so prazni vsakdanje navlake in lahko rodijo nekaj novega. Ne prav pogosto, včasih pa le.


[1] To je razširjena varianta kolumne, ki sem jo objavil v decembrski, 151. številki Kraljev ulice. Za nekaj besedila in slikico ni bilo prostora.
[2] Jezikoslovci izpeljujejo besedo praznik tudi iz plemenske produktivnosti živali. V starocerkveni slovanščini je neprazda (neprazna) žival pomenila brejo, ' porzda̋' pa tako, ki že ima mladiča, 'pȏrz' je torej mladič, pleme večje živali in tudi 'prȃz' pa v slovenščini ‛plemenski kozel, oven’. Gre za zanimivo dialektiko med praznim in polnim. Prazna žival je potencialno polna, v tej je njen plemenski, razploditveni potencial. J
[3] Jesensko enakonočje se zdi sirota, saj nima svojega praznika. Morda ga med cerkvenimi zaznamuje Mali Šmaren, ki sicer pade na 8. septembra, a po julijanskem koledarju na 21. (kar je verjetno bilo takrat enakonočje). Podobno verjetno velja za Miklavža, ki po julijanskem koledarju pade tudi na 21. december, torej solsticij.
[4] Se pa ni združil z Binskoštmi, ki so prav tako praznik začetka svetlega letnega časa, saj pomeni da je minilo 50 dni od Velike noči.

Ni komentarjev:

Objavite komentar