Ocenjevanje
potreb po dolgotrajni oskrbi pa tudi načrtovanje dezinstitucionalizacije in
novih služb mora hkrati slediti več dimenzijam stvarnosti, ki jo raziskujemo.
Ko začenjamo raziskovanje, jih moramo razviti, saj tvorijo pojmovno mrežo, s
katero bomo zajemali gradivo, ki ga bomo z raziskovanjem pridobili. Na njihovi
podlagi bomo postavili ključna raziskovalna vprašanja in oblikovali module za
zapisovanje, kodiranje in obdelavo podatkov. Dimenzije, ki jih bomo tukaj
našteli, se lahko zdijo precej abstraktne, a jih bomo v nadaljevanju
konkretizirali do te mere, da jih bo možno uporabiti.
Osnovne dimenzije
Ko raziskujemo institucionalizacijo potreb, ki izhajajo iz dolgotrajnih
stisk in možnosti za dezinstitucionalizacijo oziroma ustvarjanje nadomestnih
skupnostnih služb, bomo upoštevali naslednje dimenzije:
A. dimenzijo vsakdanjega (življenjskega) sveta uporabnikov oz. stanovalcev,B. dimenzijo odgovorov na potrebe, stiske ljudi,C. slojevitost ravni bivanja in odgovorov na stiske,D. dimenzija premen – dezinstitucionalizacije.
A. Je
dimenzija, ki jo opisuje indeks potreb (Flaker et al., 2008). Opisuje potrebe vsakdanjega življenja ljudi z
dolgotrajnimi stiskami, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo.
B. Je
dimenzija, ki jo opisujeta katalog odgovorov na potrebe po dolgotrajni oskrbi
(Flaker et al., 2008: 399–444) in taksonomija
socialnega dela in socialnega varstva (Flaker, 2015: 29–144). Zares gre za dve
podobni matrici. Razlika je, da prva upošteva tudi hierarhijo odgovorov, torej
tudi tiste, odgovore, ki niso domena samih socialnih služb – torej odgovore na
ravni politik, strategij in paradigem kakor tudi načine njihovega operativnega
uveljavljanja, druga pa je bolj občutljiva na različne momente odgovorov
oziroma samih storitev (intenzivnost, kraj, izvajalci, enostavnost, sredstva,
viri itn.).
C. Opisuje
različne sloje, ki jih odgovori prečijo (življenjski svet, moč, vključevanje,
metode, postopki, organizacija, poslovanje (pretok sredstev), zakonodaja,
(socialna) politika, ekonomija, ideologije in kultura). To dimenzijo smo
uporabili za razumevanje interakcije med različnimi ravnmi strukturiranja
storitev pri pilotiranju neposrednega financiranja (Flaker et al., 2011).
D. Je
diahronična in strukturna dimenzija (pa tudi prostorska–geografska), ki govori
o strukturnih spremembah v času in prostoru. Vsebuje jo članek o stroju
dezinstitucionalizacije (Flaker, 2017) in pa uvodne sheme v Dolgotrajni oskrbi
(Flaker et al., 2008: 19–27). Opisuje
pot, tok sprememb, ki se morajo zgoditi. Z življenjskim svetom jo povezujejo
načela normalizacije oz. vrednotenja družbenih vlog (Brandon in Brandon, 1991,
1993).
Dodatni dimenziji: matica prilaščanja virov in razlagalni, obravnavni in organizacijski modeli
Ob teh štirih osnovnih dimenzijah moramo umestiti raziskovanje potreb,
institucionalizacije in dezinstitucionalizacije tudi v matrico prilaščanja in
odtujevanja (prisvajanja) virov v socialnem varstvu (Flaker, 2015: 212–244). Z
njo bomo poskušali raziskati možnosti generiranja storitev iz med seboj zelo
različnih virov: države, trga, neformalnih mrež in gibanj in upoštevali
dinamiko med javnim in zasebnim dobrim, na eni strani, na drugi pa med lastnim
(skupnim) in odtujenim dobrim in umestiti v to matrico dezinstitucionalizacijo
kot dejavnik dinamizacije družbenega prostora in večje gibljivosti in sredstev
in virov.
Slika:
Matrica blaginje
V folklori sprememb v socialnem varstvu obstaja še ena matrica, ki je
pomemben del govora, pa tudi delovanja, akterjev na tem področju, in sicer,
razlikovanje med medicinskim in socialnim modelom (Mali, 2008). Ta
matrica je večidel ideološkega značaja. Namreč nihče ne ve točno, kaj vsebuje
en ali drug model. V Direktnem socialnem
delu (Flaker, 2012) smo to razstavili na razlagalne, obravnavne in
organizacijske modele; prve lahko
shematsko ločimo na reduktivne (medicinski, kazensko pravni, psihološki,
pedagoški itn.) in transverzalne oz. prečne (socialni, vsakdanji, antropološki,
etnološki, itn.), druge na popravljalne in okrepitvene ali osposabljalne
(enabling), tretje pa na institucionalne in skupnostne. Prav zadnje navadno
imenujemo medicinski in socialni. Res je, da totalne ustanove (če so v domeni
medicinske oblasti še zlasti) združujejo redukcionizem, popravljanje in
institucijo, skupnostna oskrba (v najbolj žlahtni varianti) pa prečne,
okrepitvene in skupnostne odgovore, a so možne tudi variante mešanih režimov
(npr. skupnostni, ki razlaga stisko kot bolezen, in jo zdravi).
Slika: Členitev ‘medicinskega’ in ‘socialnega’ modela
Viri:
Brandon, D.
(1991), Increasing Value: The
Implications of the Principle of Normalisation for Mental Illness Services.
Salford University College.
Brandon, D.
(1993), Veselje in žalost pri normalizaciji. Socialno delo 32,(1-2): 19-25.
Flaker, V.,
Mali, J., Kodele, T., Grebenc, V., Škerjanc, J., Urek, M. (2008), Dolgotrajna oskrba: Očrt potreb in odgovorov
nanje. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
Flaker, V.,
Nagode, M., Rafaelič, A., Udovič, N. (2011), Nastajanje dolgotrajne oskrbe: ljudje in procesi, eksperiment in
sistem. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
Flaker, V. @Boj za (2012), Direktno socialno delo. Ljubljana: Založba /*cf.
Flaker, V.
(2015), Prispevki k taksonomiji
socialnega dela in varstva, 1. del. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
Flaker, V.
(2017). Stroj dezinstitucionalizacije. V: G. Meško,D. Zorc-Maver (ur.) Za
človeka gre!: zbornik posvečen Vinku Skalarju. Ljubljana: Pedagoška
fakulteta: Fakulteta za varnostne vede, str. 145–169.
Ni komentarjev:
Objavite komentar