V lanskem
letu so kolegice pripravile dogodek, na katerem smo gledali dokumentarni film
(BBC) o dečku, ki je ob medicinski nesreči ostal brez spolovila. Starši, ki
niso vedeli, kaj so se obrnili na psihologa, ki je menil, da lahko dečka
spremeni v deklico. Tak, Pigmalionski, poskus, se je končal tragično.[1]
V zadnjem času pa so to zgodbo tudi uporabili za kritiko »teorije spola«.[2]
Tukaj objavljam nekatere poudarke, ki sem jih zapisal kot komentar na poročilo
o dogodku.
Sam film je,
v dobri maniri BBC-jevskih dokumentarcev, več plasten in opozarja na več etičnih
in tudi spoznavnih problemov, ki jih ta tema prinaša. Med njimi je mene, kot
sem tudi v diskusiji povedal, fascinirala predvsem tema moči strokovnjakov,
slepega zaupanja vanje, njihovega hybrisa (skoraj božanskega napuha) in
pomanjkanja zadržkov pri »znanstvenem« urejanju življenj drugega. S tem
povezana tudi tragična usoda človeka (Brucea, Brende, Davida), ki se znajde v
njihovem primežu – da bi popravili svojo napako (pri operaciji), delajo še
večjo. Srhljiva je pripravljenost neke stroke, da je v imenu svojih aksiomov
(nepreverjenih), skočiti v nekogaršnje življenje in ga urejati po svojih
načelih oz. nekih nepreverjenih nadresnicah.[3]
Spomnim se
iz filma, da je tudi ena od osnovnih zagat zdravnikov, še zdaj, da morajo
otroka, ki ima po naravi mešane spolne znake, torej, ki ni decidirano ne moški
ne ženska, uvrstiti v eno izmed dveh »naravnih« kategorij. Prav ta dilema je
namreč odprla pot, da so Bruceu, potem, ko mu je medicina, po nesreči, odvzela
moški spolni organ, skušali naprtiti žensko spolno vlogo. Problem je torej
ideologija, ki določa, da obstajata le dva spola in da je to »naravno« ali
»družbeno« dejstvo treba na vsak način uresničiti, tudi če se konkretna
(naravna ali družbena) dejstva s tem aksiomom ne skladajo.
Film se
seveda tudi ozira na diskusijo oz. kontroverzo, značilno za šestdeseta leta
prejšnjega stoletja, ki pa je bila glede vpliva okolja ali vpliva dednosti –
nature ali kulture. Ta razprava ni bila prav zelo o spolu, temveč o tem, kaj
oblikuje človeka (spol je bil le ena izmed tem – druge so bile inteligenca,
sposobnost, nravi, premožnost, ipd.). Pripisovati Moneyju bistven prispevek ali
celo avtorstvo »teorij spola« je tako zgodovinsko kakor tudi konceptualno
napačno. Morda je res, da se je katera od avtoric (in avtorjev) iz tega sklopa
sklicevala na njegove t. i. izsledke, a je njegova teorija daleč od tega, kar
prinašajo teorije spolov. Če nič drugega so teorije spolov, dokaj uspešno,
razbile mit binarnosti – dvojiškosti spolov, nas opozorile, da tako v naravi
kot v kulturi obstajajo vmesne variante.
Film,
seveda, kaže na problem mehaničnega prenosa pojma družbene konstrukcije spola,
a tudi na problem mehanične (družbene) konstrukcije spola kot ekskluzivne
dvojice moški – ženski spol, torej »biologističnega« aksioma o metafiziki spolov.
Kot dober dokumentarec, oblikovanje mnenja prepusti gledalcu.[4]
Seveda je
neumno trditi, ali pa se pretvarjati, da »bioloških« (anatomskih, genetskih,
fizioloških) razlik med spoloma ni. Vprašanje je, kdaj oz. v katerih situacijah
in ureditvah (te so seveda družbene in ne morejo biti biološke), so take
razlike ključne in v katerih ne. Seveda so v nekaterih ključne (v
heteroseksualno definiranih razmerjih je razlika v spolu seveda ključna, v
drugače definiranih ne; ključna je tudi v reprodukciji, saj ne glede na to,
kako neko reproduktivno razmerje definiramo, rabimo »material« obeh, v tem primeru
nasprotnih spolov; za ključno jo postavimo tudi v velikem številu športnih
panog in nekaterih poklicih). V drugih pa spet ne smejo biti ključne (npr. volilna pravica, enako plačilo za enako
delo, starševske pravice, itn.). In paradoksno, so ključne tudi v boju proti
diskriminaciji, če je ta na podlagi biološko določenega spola – nikogar ne
smemo diskriminirati oz. mu odreči splošne
človekove pravice zgolj zaradi spola. Prav na tej točki pa je pomembno
vprašanje 'intersekcionalnosti', redko se namreč zgodi, da bi bila
diskriminacija le na podlagi ene družbene (ali, če hočete, biološke
značilnosti), navadno se spari z drugimi izvodi diskriminiranja – razredom,
raso, zdravjem, starostjo itn. Konjunkcija oz. sočasni učinek več delitev vsako
od njih poglobi in jo naredi še bolj ključno oz. celo usodno.
Tudi prav
zaradi tega sem proti kakršnem koli vsiljevanju identitete – pa naj se ta
sklicuje na biološko ali družbeno podstat, v imenu teorije spolov ali njene
kritike. Vsak človek, če naj bi bil človek, ima pravico preskušati,
eksperimentirati s svojo identiteto – v zvezi s spolom bodisi v preseganju od
zunaj predpisanih zahtev svoje vloge bodisi v njenem lastnem utrjevanju (npr.
nove 'ženskosti' ali 'moškosti'). Svoj čas sem pisal o imperativu, da v socialnem
postanemo drugi (Direktno socialno delo, str. 74–75), kar ne pomeni brisanja
razlik, še manj komplementarnosti, ampak njihovo produktivno prečenje, saj s
tem, da postanemo drugi, ustvarjamo bogastvo (bivanja), ne nazadnje pa je postati drugi tudi spoznati resnico, saj
je ta na strani zatiranih.[5]
(Mislim, da je to tudi eno od glavnih sporočil sedanjega pontifikata.)
[1] Film je
dostopen na: https://gloria.tv/video/74td4mFdsHo11isAQuVDf4ddB.
Osnovne informacije o tej zgodbi dobite na https://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer.
[2] Ni ene
in enotne teorije spola, kakor tudi ni ene teorije družbene deviantnosti.
Zadnje čase teza o eni »teoriji spola« (v pomenu 'gender') rabi kot strašilo,
bav-bav v moralni križarski vojni, pogosto zoper pravice žensk, kot se je, na
primer, zgodilo med razpravo o ratifikaciji Istanbulske konvencije na Hrvaškem.
Podmena »teorije spola«, ki črpa bolj iz fantazije kakor iz resničnosti, je, da
obstaja teorija in ideologija, ki hoče ukiniti razlike v spolu, nas prisiliti v
istospolnost in kaj še vse. To je čisti konstrukt, ki mu ni namen nič drugega
kot sejati paniko, žal pa ga kot argument uporabijo prav za izničevanje
pridobljenih pravic žensk in spolnih manjšin, tako npr. za, na srečo neuspelo,
preprečevanje uveljavljanja Istanbulske konvencije, ki varuje ženske in otroke
pred nasiljem.
[3] Pri tem
ni prav nič važno, ali so izhodišča posega biologistična ali pa izhajajo iz
aksiomov družbenega modeliranja. Spomnimo se samo masovnih eksperimentov, ki so
izšli iz evgenike, torej predpostavke, da so ljudje predvsem biološko določeni
in ki so v nacizmu pripeljali do 600.000 in več pobitih ljudi z domnevnimi
genetskimi poškodbami (diagnosticirani z »duševno boleznijo« ali
»degeneriranostjo«, v drugih državah pa do milijonskih proporcev ljudi, ki so
bili zategadelj sterilizirani ipd.
[4] Instruktivno
je klasično etnometodološko delo: »Passing and the management achievement of
sex status in an intersexed person, part 1« v Garfinkel, H. (1967), Studies in Ethnomethodology. Englewood
Cliffs: Prentice Hall; str. 118–185 in 285–288.
[5] Seveda
to prinaša, kot pravite, neko, skorajda bazično, negotovost. A da bi zanjo
zamenjali gotovost, ki jo prinaša neka zunanja zapoved, red, ki ga za nas
vzpostavi nekdo drug, je še bolj problematična, saj je taka gotovost po
definiciji le navidezna, ni naša – nanjo se ne moremo opreti, lahko na njej le
obvisimo. Temelj gotovosti bi morala biti prav naša človeškost, ali pa vsaj
dosledno (gotovo) prizadevanje, da postanemo človeški, predvsem tam, kjer še
nismo bili.
postage stamps
OdgovoriIzbrišiforever stamps
postage stamps