Užitek, ugodje poletne Ljubljane je, da je prazna. Ulice
brez prometa, ljudje, ki se jim ne mudi, spominjajo na neke druge čase – v
preteklosti ali v prihodnosti. Prazen, negnečni prostor, po katerem se je
carsko peljati s kolesom, odkriva paradokse in absurde, ki se sicer skrivajo v
gubah gužve.
Lahko vidimo ljudi, ki stojijo na obeh straneh prazne ceste
in čakajo, da se jim na semaforju utrne zelena luč. Eni gledajo v svoje pametne
telefone, drugi na displej na drugi strani ceste, ki odšteva sekunde do
prostega prehoda. Nihče ne pogleda levo in desno, kot so nas učili, ali prihaja
kakšen avto (ali pa če je kje kakšen policaj). Zatopljeni v virtualno stvarnost
pravil, ki jih ponazarja semafor, čakajo na vrelem soncu na zeleno luč.
Ne živijo v dejanskem svetu prometa, saj ga ni – preselili
so se v navidezni svet pravil. Pa ne zgolj zaradi tega, da bi se izognili
sankcijam (saj ni ne avtomobilov ne policajev), temveč zaradi užitka, bolj
lagodja. Ni se treba odločati. Pa ne gre za odločitev, ki bi bila tvegana, saj
prometa ni, gre za breme samega odločanja. Varnost, ki jo dobimo kot nagrado za
potrpežljivo čakanje je dvojna. Varnost pred avtomobili, ki jo že itak imamo,
saj jih ni, in varnost, ki jo dobimo s tem, da nismo naredili ničesar narobe,
se narobe odločili.
V odsotnosti prometa se »semafor« preobrazi iz nosilca znaka
v nosilca pomena (semafor → logofor). Prav osebnega pomena,
ki preobrazi udeleženca prometa, ki mu v gneči pokaže prosto pot, v udeleženca
v nečem večjem. Včasih je namreč nekdo, ki je prečkal ulico ob rdeči luči,
pogosto sprožil plaz posnemovalcev, eksodus, ljudski upor zoper absurd čakanja
ob prazni cesti. Zdaj občinstvo čudno gleda osamljenega prestopnika (ceste). In
uživa v pripadnosti razreda (ali črede) ubogajočih.
Učili so nas svoj čas, da naj bi bilo vse dovoljeno, kar ni izrecno prepovedano. Zdaj nas birokrati pogosto
podučijo, da je vse, kar ni izrecno
predpisano, prepovedano. Za vsako (javno ali uradno, pa tudi vsakdanjo)
odločitev potrebujemo pravno podlago,
zakonski okvir. Ni nam treba presojati, ali bomo storili prav, komu bo naše
dejanje koristilo in ali bo komu škodilo, temveč ali je zakonito ali ne.
Sodniki ne ugotavljajo, ali se je komu zgodila krivica ali je kdo nečesa kriv,
temveč ali so ljudje ravnali po zakonu. Pogosto se zakon postavi nad resnico in
pravico. Socialnim delavcem ni treba ugotavljati, kaj nekdo potrebuje, mora pa
ugotoviti, ali je do tega upravičen. Ni se treba spraševati o etičnosti nekega
ravnanja, se pogajati z udeleženci v situaciji o tem, zakaj je nekaj dobro ali
slabo, treba je prepričati komisijo za etična vprašanja. S potrdilom naši
postopki stopijo onkraj dobrega in zla.
Pogosto birokratske postopke utemeljujejo, češ da varujejo
šibkejše, da se z njimi izenačimo pred zakonom. To je res njihova plemenita,
skorajda robinhudovska značilnost. Taka pravila so potrebna. Odpravljajo
krivice, preprečujejo ali popravljajo diskriminacijo. Razglasijo človekovo
šibkost v spopadu z močjo, silo (Macht) sistema. In jo hkrati okrepijo.
Ko sem nekoč tako bedasto v Angliji čakal na zeleno luč na
prehodu za pešce, so mi razložili, da tam prehod čez cesto ob rdeči luči za
pešce ni prekršek (je pa za avtomobile). Semafor varuje pešce, jim v spopadu z
jeklenimi stroji daje možnost, da pridejo čez cesto. Če prečka cesto ob rdeči
luči, sta tveganje in odgovornost njegova ali njena.
Pravila, ki zagotavljajo več moči šibkim, so v srcu družbene
pravičnosti in socialnega dela med glavnimi orožji in orodji za boljše
življenje tistih, ki jim gre slabo, ki so jim vzeli moč. A imamo v socialnem
delu vsaj tri težave pri tem, ko jih uporabljamo: kaj lahko se zgodi, da
prevlada perspektiva močnejšega; pogosto prav s postopki uveljavljanja pravic
šibkejših ljudi opredmetimo in postavimo v nehvaležen položaj, in ne nazadnje –
človeško življenje je bolj kompleksno in nepredvidljivo, da ga ne moremo zajeti
in uravnavati s še tako dognanimi pravili.
Pravila namreč uporabljajo tisti, ki imajo moč jih
uporabiti. Tisti, ki imajo moč, pravila interpretirajo in selektivno
uporabljajo tista, ki so jim v korist. Tako socialni delavci in delavke pogosto
»nasedejo« interesom močnih in pozabijo na pravice šibkih. Prevzamejo
perspektivo svojcev, sosedov, da nekoga namestijo v bolnišnico, zavod, dom za
stare ali pa da nekomu odvzamejo poslovno sposobnost in vzpostavijo skrbništvo.
Tudi ko gre za uveljavljanje pozitivnih pravic, denimo denarnih prejemkov,
socialno delo zdaj usmerjajo v vlogo varuha državnega premoženja in ne pravic
prikrajšanih. Bolje se je zmotiti v škodo uporabnikov kakor v škodo države in
sistema.
S formalnimi postopki človekovo bedo (norost, odklonskost)
ne le formaliziramo, pač pa tudi objektiviziramo. Še več, človeka s postopki
preobrazimo v stvar, v predmet, ki ga je treba »procesirati« in na koncu tudi nekam
postaviti (premestiti, vključiti). S tem ga tudi označimo kot človeka, ki ni
sam sposoben poskrbeti zase. Njegova ali njena značilnost, ki je pravzaprav naključna
(duševna, finančna, socialna stiska), pa postane ključna za to, kako ga ali jo dojemamo
kot človeka. Sčasoma tudi zares postane bolj predmet (postopkov) kakor človek
(dejanj).
Družbeni ustroj potrebuje socialno delo za delovanje v
nestandardnih, novih, kompleksnih in nepredvidljivih situacijah – tam, kjer preprosta
pravila ne zajamejo kompleksnosti človeškega življenja, tam, kjer je treba
ustvariti nekaj novega, tam, kjer je treba kaj narediti, da se človeku izboljša življenje. V tem je socialno delo
protibirokratsko, često mora tudi kršiti pravila, da bo človeku bolje,
spregledati rdečo luč. V New Delhiju so semaforji samo za okras, nihče jih ne
upošteva, ustvarjajo zgolj kuliso velemesta. In vendar promet teče, je varen.
Udeležba v prometu sta neprekinjena komunikacija in pogajanje. Hupa ni
opozorilo nekomu, da ga je polomil, temveč znak navzočnosti, prošnja za
pozornost, predlog za skupno delovanje.
Socialno delo ima odgovore na te zagate – uvajanje
zagovorniških funkcij in perspektive v socialno varstvo, dosledno upoštevanje
perspektive uporabnikov, univerzalizacija dajatev, da so prosto dostopne in ne
potrebujejo postopkov (univerzalni temeljni dohodek namesto denarnih pomoči, ne
pogojevan dostop do storitev – kot na primer brezplačni prevoz, ki ga uporabi
pač tisti, ki ga potrebuje), kjer so postopki nujni, jih je treba preobraziti iz
ceremonij ponižanja v proslave napredovanja, vzpostaviti navzočnost v skupnosti
in spodbujanje dialoga v njej, itn.
Reorganizacija centrov za socialno delo bi morala v novo
organizacijsko strukturo vgraditi prav take pristope in načela. Zgodilo pa se je
nasprotno. Pričujoča reorganizacija krepi postopkovno, virtualno perspektivo in
onemogoča uporabniško, krepi ceremonije ponižanja in se vzpostavlja kot sistem
nadzora in discipline. Daje prednost pravilom in upravnim postopkom pred pogajanji,
poskusi in dialogom (krepi se tudi kadrovski pomen pravne in upravne stroke). Odločanje
centralizira in ga oddaljuje od dejanskega življenja in uporabnikov, pa tudi
skupnosti. Ustoličuje pogled na uporabnike kot predmete, dela socialne delavce
podložne kompjuterskim programom in ne mandatu, ki jim ga podelijo uporabniki,
in obema odvzema besedo. Če bo ta operacija uspela, bomo ugotovili, da je
pacient mrtev. Umrlo bo socialno delo (v najboljšem primeru ga bo zamenjala
socialna administracija), hirala bo dejanska solidarnost, mrtvih pa bo,
neposredno zaradi tega, tudi nekaj ljudi. Živela pa bodo pravila in z njimi
Krpan (kompjuterski program na centrih), ki se bo v večnosti boril z
navideznimi Brdavsi.
Pravila nam sicer dajo ščepec občutka urejenosti kaosa, ki
ga imenujemo življenje. Kolikor je poskus vnašanja reda v nekaj, kar nima
pravil ali pa ima predvsem svoja imanentna, obsojen na neuspeh, pa nam ne daje
le videza urejenosti, daje nam tudi virtualno zatočišče, varnost. Ki pa je
odkrenjena od dejanskega življenja. V virtualni samoti lahko uživamo v svoji
individualnosti, smo zadovoljni sami s seboj in ni nam treba občevati z drugimi
(saj so to že storila pravila pred nami). Smo pa s tem odstopili moč odločanja
nekomu drugemu, jo investirali v nepregleden tok prosto lebdeče družbene moči,
ki samodejno upravlja z nami, seveda v dobro tistih, ki so pri koritu.
* Blog je bil
objavljen kot kolumna v oktobrski številki Kraljev ulice. Ker ima kolumna omejeni prostor, sem jo za
časopis moral skrajšati. Tu objavljam nekoliko daljšo, integralno verzijo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar