nedelja, 1. december 2019

Grupni rad nije zaokružena metoda već jedan od registara socijalnog rada (grupa 3. dio)



Grupni rad se pojavio od samog početka socijalnog rada, kao treći put, nešto između rada s pojedincem (Casework) i rada u zajednici (Community Work). Međutim od kraja sedamdesetih godina prošlog stoljeća trodijelna podjela na rad s pojedincem, grupom i zajednicom prevladana (kao što je nadvladan terapeutski pristup u socijalnom radu). Već tada su se pojavila pitanja: „Gdje svrstati rad s obitelji? Rezidencijalni rad?!“.

Obitelj je tradicionalno proizlazila iz rada s pojedincem, redovno se naime događalo da je trebalo, kad se radilo s pojedincem, raditi s njegovom ili njezinom obitelji. No, obitelj, premda važna za pojedinca, nije pojedinac, već grupa. Uz to je to posebna grupa, ukorijenjena u srodne veze i odnose, sa svojom tipičnom strukturom i izraženim zajedničkim interesima, među njima i ekonomskim. Obitelj vrlo često, možda čak češće nego grupom, nazivamo zajednicom.[1]

Još u većem čudu našli su se socijalni radnici koji su radili u ustanovama. Dakako da su radili s pojedincima, ali radili su i u grupama (odgojnim, rekreativnim, obrazovnim itd.). Institucija sigurno i premašuje okvir grupe. Je li se radi o zajednici teško je reći – neki autori poput Goffmana i Christieja odlučno prave razliku između institucije i zajednice – ali i ako prihvatimo tu razliku možemo konstatirati da se unutar institucije (u njezinom podzemlju) obrazuju zajednice zatočenika, a s druge strane poslije drugog svjetskog rata počelo se raditi terapijskim (ponekad domskim) zajednicama kao s novim oblikom rada. Dakako da se tu ne radi samo o povezivanju različitih modusa socijalnog rada već se oni isprepliću u jedinstvenu cjelinu, ali i stvaraju nove oblike rada koje su u odnosu na klasičnu trodiobu metoda transverzalne i, kao na primjer u timskim konferencijama, prelaze s nivoa pojedinca, na grupu, instituciju i zajednicu – i natrag.

Već krajem sedamdesetih, a pogotovo u osamdesetim godinama prošloga stoljeća, pod utiskom radikalnog socijalnog rada, uplivom sistemskog pogleda u socijalnom radu, a pogotovo zbog organizacijskih promjena – dezinstitucionalizacija, uvođenje „case managementa“ i sl. novije metode transverzalno prelaze teritorije pojedinca, grupe i zajednice. Napušta se klasična trodioba i više se govori o pojedinim tehnikama, oblicima rada, paketima usluga, usmjerenjima, vještinama, itd.

Primjer uličnog rada.
U početku osamdesetih sudjelovao sam u akcijskom istraživanju „maloljetničkih prestupničkih družbi“ (Dekleva, Flaker, Pečar 1982). Namjera je bila da se pokuša na četiri lokacije s grupnim radom s djecom koja su bila u kaznenom postupku i namjerom da im odgojna mjera bude „stroži nadzor“ ali da se vrši u grupnom obliku. Dok su se tri grupe maloljetnika pozivu centara za socijalni rad odazvale i počele se tjedno sastajati, mladi ljudi s kojima sam s kolegicom trebao raditi i koje je uredno, sa službenim pozivom, centar pozvao na sastanak, nisu došli – ni prvi ni drugi put. Razmišljali smo da odustanemo, možda potražimo neku drugu grupu, no odlučili smo se da odemo tamo gdje ta djeca žive.
Tu smo ih upoznali u sasvim drugom svjetlu, radili smo i s drugom djecom iz tog naselja, rješavali konflikte sa susjedima, postigli da su ti dječaci osnovali mjesnu omladinsku organizaciju, u domu mjesne zajednice organizirali prvi punk koncert, i što je najvažnije uspjeli da tu djecu nisu smjestili u neku ustanovu. Rad koji je trebao biti grupni rad prometnuo se u rad u zajednici, bolje rečeno u ulični rad, međutim i tu smo radili i s grupama, bili medijatori među grupama i pojedincima, zastupali djecu i grupno i individualno, pružali podršku u sasvim osobnim stvarima.

Primjer osobnog planiranja i provođenja usluga.
Polazište pri osobnom planiranju (kao i svim drugim metodama koje su proistekle iz „case managementa“) je dakako uvijek pojedinac. No u tijeku stvaranja osobnog plana treba razgovarati i s drugima koji će biti uključeni u provođenje plana bilo kao plaćeni pružatelji usluga bilo kao neformalni pomagači. Stvara se grupa podrške koja se i stvarno sastaje u svojstvu timske konferencije. Članovi te grupe reprezentiraju zajednicu i ustanove i potvrđivanjem plana ne samo taj plan legitimiraju nego ga i socijaliziraju. 

Možemo, znači, govoriti o različitim razinama djelovanja ali ne kao isključivim momentima našeg rada.

One uvijek prelaze okvire definitivnih razina. I kad radimo s pojedincem u usko definiranom kontekstu, obraćamo se grupama u kojima on djeluje, i kao što smo naučili ni pojedinac nije kompaktna jedinica već je decentriran u mnoštvo uloga i doimanja sebe, a one su odraz učešća u raznim grupama, pogotovo onim koje su za čovjeka referentne, čak i više, odraz su i društvenih uređenja u kojima čovjek živi. Također kad radimo u grupi, čak kad nam je fokus na grupnim fenomenima, to, između ostaloga radimo radi pojedinaca i s pojedincima ali i u nekom društvenom kontekstu koji određuje uvjete rada grupe kao i njezinog postojanja. U socijalnom radu u zajednici moramo stavljati i pojedinca kao mjerilo učinka, baviti se procesima uključivanja i isključivanja sasvim konkretnih ljudi, a s druge strane zajednicu razumjeti kroz djelovanje više grupa i dinamike koje one stvaraju.

Zaključiti možemo dakle da grupni rad ne postoji (više) kao određena metoda socijalnog rada već kao registar očitavanja našeg rada. On može biti polazište, prvotni okvir rada u socijalnom radu ili tek jedna od ravnina koje priječimo ili na koji se osvrćemo kada radimo s ljudima. To isto vrijedi i za rad s pojedincem i zajednicom.

 

Referencija

Dekleva, B., Flaker, V., Pečar, J. (1982) Akcijsko raziskovanje mladoletniških prestopniških združb. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti.




[1] Dok je prelazak o pojedinca na grupu dosta jasan, postavlja se pitanje: Kada grupa postaje zajednica? Koje su odrednice toga prelaska? Dali analogno s prelaskom od pojedinca u grupu, to čini broj grupa – kojih ima u zajednici više. Ili je to postojanost nekog društvenog identiteta. Možda nam pri tom može poslužiti razlikovanje koje pravimo između stambene grupe i zajednice. One mogu imati čak isti broj članova, međutim o stambenoj grupi govorimo kad se radi o grupi ljudi koji su smješteni u neki stan, dok o stambenoj zajednici (Wohngemeinschaft) govorimo kad se grupa ljudi iz ekonomskih ili društvenih razloga samostalno i po svojoj volji odluči za zajednički život. U tom primjeru izgleda da se radi o prethodnom interesu i volji biti zajedno, dok grupu na početku određuje puko članstvo a nakon toga dinamika koja se između članova stvara.

Ni komentarjev:

Objavite komentar