Verzija 2 (23. 12. 19)
Najpoznatije razlikovanje stilova vođenja grupa je između autoritarnog, laissez-faire i demokratskog
vođenja. Kao što nazivi stilova govore u prvom vođa odlučuje o svemu, daje
naređenja koja članovi izvršavaju, u drugom vođa je prije svega facilitator
dogovaranja, odlučuje grupa u cjelini, odgovornost za odluke i njihovo
provođenje raspoređuje se po cijelom kolektivu; u trećem polazi se od aksioma da ljudima ne
treba vođa, da sami znaju što treba raditi te da se ne treba dogovoriti – svaki
član je odgovoran za sebe, nitko za grupu. Te stilove vođenja su isprobali u eksperimentu
koji su pred drugi svjetski rad izveli Lewin i njegovi suradnici (Lewin,
Lippitt i White 1939). Eksperiment je, mogli bi reći, postao konstitutivni mit
grupnog rada i grupne dinamike.
Na logorovanju su djecu
podijelili u tri grupe. Svaki od voditelja imao je upute da vodi grupu na svoj
način. Jedan autoritarno, drugi da ih pusti da rade što hoće i treći da vodi
grupu tako da grupa demokratski odlučuje što i kako će raditi.
Nakon nekoliko dana
mjerili su učinak grupa i zadovoljstvo njihovih članova. Najbolje rezultate
postigla je autoritarna grupa. Ispunili su sve zadatke i bili zadovoljni – ne
samo zbog svoje produktivnosti nego i osjećaja da su dobro organizirani. U
grupi u kojoj je bilo sve prepušteno djeci i vođa nije mario za ono što djeca
rade djeca su bila vrlo zadovoljna jer su mogla raditi što su htjela, no učinak
grupe je bio na nuli. Najlošije rezultate postigla je demokratski vođena grupa.
U njoj su potrošili puno vremena na dogovaranje što se odrazilo na učincima i
dostignućima njihovog rada, ali i na njihovom zadovoljstvu odnosno
nezadovoljstvu nad maratonskim sastancima i pregovaranjima.
Na kraju logorovanja
rezultati su bili pak suprotni. Autoritarno vođena grupa našla se u čestim
konfliktima – glasnim i tihim pobunama, djeca su bila nezadovoljna i često se
dešavalo da grupa nije obavila svojih zadataka – najviše jer djecu nije bilo
briga ali i zbog toga što su naređenja i upute često bile pogrešne.
Laissez-faire grupa nastavila
je neradom međutim djeca nisu više uživala u lagodnoj besposlici – uspostavila
se „spontana“ hijerarhija djece koja je bila možda čak okrutnija od one u
autoritarno vođenoj grupi, učestale su svađe i u grupi se javljalo puno
negativnih emocija.
Demokratski vođena grupa
je međutim postala organizirana ali i veoma učinkovita u svom radu. Djeca su
uživala u zajedničkom odlučivanju i radu i atmosfera među njima bila je na
vrhuncu.
To je bio dakako legendarni eksperiment koji se možda više prenosio
usmeno, često kao obavezno predavanje na seminarima grupne dinamike. No i kad
pročitamo izvještaj bitni naglasci ostaju isti.[1]
Fabula nam daje dvije pouke. Prva je da je demokratski stil vođenja
grupa bolji i učinkovitiji. Drugi da demokratsko vođenje zahtjeva strpljenje,
proces i da nas početne frustracije ne smiju obeshrabriti već ih moramo
smatrati kao nužan ulog u buduće bolje funkcioniranje grupe. Grupna dinamika
nije linearan proces već teće u njihanjima tako učinka kao i atmosfere.
Uzevši u obzir povijesni kontekst ovog eksperimenta jasno je da je on
kritika ne samo autoritarnog pristupa grupama već i liberalnog.[2]
Intencija i poruka eksperimenta, a i cijelog pokreta „grupne dinamike“ koji je
uslijedio, je da ukaže na treći put koji nadilazi podjelu na autoritarni i
liberalni pristup. U eksperimentu i brojnim radionicama širom svijeta to su
uspjeli i pokazati. Međutim manji je bio uspjeh pri uvođenju tog principa u
realne grupe i stvarni život. I tu je doduše bilo pomaka, pokušavalo se na puno
mjesta i na puno načina uvoditi demokratski stil vođenja u industriju,
politiku, u život organizacija, u školstvo, zdravstvo, socijalu itd. Međutim već
s prostim okom možemo vidjeti da je autoritaran stil još uvijek dominantan, da
je liberalan više-manje privid i ograničen na ne-naj-bitnije vidike našega
života (npr. na dokolicu) dok se demokratski uvodi samo uvjetno.[3]
Uz naglašavanje demokracije kao vodećeg principa on u prvi plan daje
grupu i s time socijalnu dimenziju našega života. S drugim riječima – grupa
doduše može biti socijalna a da nije demokratska (s time da je socijalnost
ograničeno na skrbništvo i temelji na isključivanju drugih)[4]
ali ne može biti demokratska a da nije socijalna – jer demokracija treba da
znači bezuvjetno prihvaćanje drugoga i njegovih ili njezinih ljudski prava – a
da neko bude čovjek potrebna mu je materijalna supstanca koju može ostvariti
samo solidarnošću drugih ljudi.
Referencije
Lewin, K.;
Lippitt, R.; White, R.K. (1939). "Patterns of aggressive behavior in
experimentally created social climates". Journal of Social Psychology 10 (2): 271–301.
doi:10.1080/00224545.1939.9713366.
Götz A. (2012) Hitlerova socijalna država. Zagreb: Fraktura.
[1] Pisani, znanstveni rad je dakako detaljniji i puno više informacija.
Po mom sjećanju shema legende možda je malo pristrana do laissez-faire načina
vođenja koji je na kraju ipak imao neke prednosti pred autoritarnim vođenjem.
[2] U sedamdesetim godinama prošloga stoljeća laissez-faire prilika
značila je kritiku anarhizma. Danas vidimo da se u njoj odražavaju principi
liberalizma kao ideologije (dok u stvarnosti baš taj liberalizam pribjegava
autoritarnim zahvatima upravljanja ljudima).
[3] Ti uvjeti su da ostane lokaliziran, da ne ugrožava ni ekonomski ni
politički poredak. Treba naglasiti da se teorija i praksa grupne dinamike
prilično ukorijenila u teoriju i praksu organizacija i menedžmenta, ona je tamo
čak prisutnija i važnija nego u socijalnom radu. Demokratsko funkcioniranje
grupa promatra se i unapređuje jer polučuje bolje radne rezultate, više
stvaralaštva, odgovornosti do radnog procesa i bolju radnu atmosferu i etos. No
još uvijek gro vođenja i našeg iskustva u grupama svodi se na autoritarni stil.
Pogotovo u granama u kojim za kapital i političku moć korisni učinci nisu bitni
ili presudni (jednostavni manualni rad, industrija koja temelji na taylorizmu i
tekućem traku, vojska, policija …). Ili je takva radna i politička demokracija ograničena
s jedne strane s time da unatoč demokratskim procesima na razini grupe ipak
strateške odluke donose oni koji imaju moć (i „demokracija na toj razini ima
samo konzultativno svojstvo), a s druge strne s time što je unaprijed dozvoljeno
ili zabranjeno (rastuća birokratizacija života). A bitno mijenjati odnose pak
nije dozvoljeno. 😀
[4] Kao što je slučaj u feudalnim ili klanovsko-mafijaškim uređenjima u kojima
kum dobro brine o svojim kl Kao što nazivi stilova govore u prvom vođa odlučuje
o svemu, daje naređenja koja članovi izvršavaju, u drugom vođa je prije svega
facilitator dogovaranja, odlučuje grupa u cjelini, odgovornost za odluke i
njihovo provođenje raspoređuje se po cijelom kolektivu; u trećem polazi se od aksioma da ljudima ne
treba vođa, da sami znaju što treba raditi te da se ne treba dogovoriti – svaki
član je odgovoran za sebe, nitko za grupu. Te stilove vođenja su isprobali u eijentima,
ili u nacističkim ili fašističkim uređenjima gdje su bili pripadnici jedne
nacije ili partije vrlo dobro zbrinuti i živjeli čak u ratu u blagostanju – dok
su oni drugi crkavali od gladi ili završavali u plinskim komorama. Za potonje čitati Götz A.
2012.
stamps
OdgovoriIzbrišistamps
postage stamps