četrtek, 12. december 2019

Priča o grupnom procesu ili kaosu (grupa 8. dio, komentari 3)

Premda se iz Bionovog teksta može implicitno iščitati redoslijed javljanja OP, on eksplicitno drži njihovo javljanje nepredvidljivim – da mogu iskrsnuti neočekivano više je pravilo nego iznimka. Izgleda da one mogu u nekoj grupi trajati samo trenutak da bi ih u sljedećem trenutku zamijenile druge ili pak potrajati duže razdoblje (bez obzira dali su se prometnule u grupnu kulturu ili ne).

No tradicija Tavistock seminara pa i T-grupa u Americi govori nešto drugo. Razvoj grupe u tim laboratorijima grupne dinamike prepričavaju se na isti način kako to sažima drugim riječima Southgate. Razlika, općenito nebitna, je u tome da priča o razvoju grupe u tim tradicijama govori o dva ciklusa koji se odvijaju jedan za drugim.

Ti seminari odnosno treninzi počinju po pravilu bez strukture. Ono što smo kod nas nazvali „nestrukturiranim razgovorom“ u biti znači da designirani vođa grupe ne preuzima standardno očekivane uloge. Ne predlaže dnevni red, ne daje grupi ili pojedinim članovima zadatke, ne uvodi neka unaprijed pripremljena pravila. Pasivan je.[1]

Odustajanje od uloge vođe stvara u grupi prazninu. Javljaju se protesti nad takvim vođenjem, čak zapanjenost: „Koji je sad to …?!“ Nastaje mučni muk.[2] Neki pretpostavljenog, formalnog vođu brane, drugi nude sebe ili nekoga (često čak nešto) kao alternativnog vođu. Ali nitko ne prolazi, je nitko nije, čak ni izvana postavljeni vođa, onaj pravi.[3]

Pravim vođom se postaje u borbi ili bijegu. To se obično događa kad konflikti oko vođenja toliko kulminiraju da preskaču iz kvantiteta u kvalitetu. Nije više važno tko je vođa nego što grupa radi, koji je smisao sudjelovanja u takvoj (smušenoj) grupi. To prate izraziti sukobi između pojedinih članova grupe, nervni slomovi i kojekakvi ispadi, dramatično napuštanje grupe ili pak nedolaženje na grupne sastanke – tada su vođe oni kojih nema – oni vode bijeg. Ili se ti konflikti sublimiraju (ponekad ne baš na sublimni način) u rivalstvu takmičenju s drugim grupama. Kroz takve konflikte konstituira se (barem provizorni) smisao grupe, članstvo grupe (pita se tko je odsutan i gdje je) i pripadnost grupi.

Ovladavanje sukobima, konstitucija grupe i članstva daju temelj izraženom zadovoljstvu s grupom, očaranje njom i zaljubljenost u nju. Kad smo prevladali tu tešku krizu, kad smo drugoga pobijedili (ili barem da nas taj drugi nije dotukao) mi možemo sve. Što grupa može učiniti nema granice.

Ako je to kraj jedne faze to je i početak druge. Očaranju slijedi razočaranje. Taman kad pomislimo što sve možemo zajedno uraditi i ponadati se lijepoj budućnosti grupe, pokaže se da to nije tako, da smo precijenili mogućnosti, sposobnosti da pružaju maksimum koji smo zamislili. (pogotovo ne brinu o nama koliko bismo mi htjeli). To opet vodi u konflikte, sada možda više oko konkretnih uloga i zadaća članova grupe. Još uvijek može biti da se spori o cilju i smislu postojanja grupe, no sada sa naglaskom koliko netko tome pridonosi ili ne. Sporovi trebaju završavati realističnom procjenom članova i uloga u grupi. Prihvaćanjem njihovih nedostataka i prije svega vrednovanjem njihovih sposobnosti i doprinosa radu grupe. 

Ostavivši pitanje jeli ova priča (naracija) o nastanku i razvoju grupe odraz zbilje i koliko je, treba dodati da takva priča nije samo mit koji konstituira grupu nego i projekcija, utopija koja dizajnira grupu. To je scenarij koji stvaraoci i voditelji laboratorija grupne dinamike imaju prije početka njihovog djelovanja, u koji vjeruju i koji obistinjuju. Virtualno on je realan već i prije svojeg provođenja. Pošto je plemenit jer vodi k demokratičnim načinima djelovanja grupa treba ga očuvati bez obzira koliko on bio istinit. Pitanje koje treba tu postaviti je: Postoje li alternativni scenariji koji će omogućiti veći stupanj povezivanja i produktivnosti ako ne već kreativnosti?



[1] Tješi se poput Biona da je radna grupa odnosno radni cilj grupe proučavanje nje same i da je njegov radni zadatak i mandat da to ostvaruje. To je izlika da se stavi u pasivnu ulogu promatrača, da prati i zapisuje što se u grupi događa, čemu se može (ali i ne mora) vratiti u trenutku kad grupa započne „metakomunikaciju« – tj. razgovor o razgovoru.

[2] Tišina koja u tim trenutcima preplavi grupu čest je pojava u takvim početcima grupnog rada. Može se javiti više puta i ponekad biti prilično duga, a pogotovo nesnosna. Tišina iliti muk javlja se i u drugim fazama grupnog procesa odnosno drugih OP. No kvaliteta tih tišina je drukčija. U našoj grupi neku tišinu na sredini naših susretanja nismo doimali kao tešku već kao prijatnu, kao zadovoljstvo s tim da smo u grupi. Kad se tišina javila pri kraju našeg rada ona je bila snošljivija od onih prvih, a pogotovo snošljivija od iminentnog, nadolazećeg razilaska grupe – u tišini smo se preselili kući, k poslovima koje trebamo obaviti van i bez grupe.


[3] Pitanja vodstva grupe nisu uzrokovana nepristajanjem formalnog vođe na standardnu ulogu, izlazak iz te uloge samo ih napravi vidljivijim. I ako formalni vođa preuzima propisanu ulogu ta ista pitanja kompetentnosti, alternativnih vođa, ovisnosti i protu-ovisnosti, javljati će se u pozadini onoga što izgleda kao glatki tijek grupe.

Ni komentarjev:

Objavite komentar