sreda, 15. januar 2020

Bitne stvari koje smo naučili (grupa 24. dio, zaključci)


[još zadnji blog u toj seriji, ovaj put kratak 😃]

1.       Grupa je pojava. Uočimo je kad ljudi v određenom vremenu i prostoru nešto zajedno rade.

2.       Grupa je ujedno proces i struktura.

a.       Ima svoje želje koje označavaju njezin početak i kraj – pa i vrhunac razvoja.
b.      Grupa se razvija kroz distinktivno uočljive faze koje slijede jedna drugoj i kroz koje grupa gradi svoju priču i postojanje.
c.       U grupi razvijaju se uloge i funkcije i stvaraju sociometrijski obrasci odnosa u grupi.

3.       Vođenje grupe je produkt tako procesa kao i strukture grupe. Ideal demokratskog postulata grupnog rada je da u vođenju sudjeluje maksimalni broj članova, da se vodstvo mijenja i da svi članovi preuzimaju odgovornost za djelovanje i učinak grupe.

4.       Bit grupe nije u grupi samoj niti van nje – ona se nalazi na sučelju grupe i njenog okruženja.

a.       Grupa se konstituira vizavi okruženja s identitetom (pripadnošću i kontinuitetom) koji stvara, s moći djelovanja koju generira i osjećajima koji je prežimaju.
b.      Za učesnike grupe sudjelovanje je bitno zbog susreta koji mogu u grupi ostvariti – i koji se razlikuju od susreta u dvoje ili u masi; te zbog svojih i grupnih želja koje se mogu kroz grupni rad ostvarivati.
c.       Grupa može biti zavisna od okoline, prvenstveno prijenos vrijednosti, uputa i moći, ali može se i od okoline emancipirati – postati nositelj promjena u njoj. Kao subjekt dekodira, analizira, čak probavlja ono što je u okruženju bitno da bi na to djelovala, to mijenjala. Da bi postala nezavisna mora kritično analizirati tako obrasce prijenosa vlasti kako i izmicati zamkama koje grupa može stvoriti (sektašenje, karizma, …).

5.       Za emancipativni rad grupe treba dakle općenje koje stvara dijalog – prave riječi za promjenu konkretnog konteksta grupe i osnovna pravila koja maksimiraju sudjelovanje i učinkovitost rada.

6.       Dok je u prošlosti bio naglasak na grupama koje su se bavile prvenstveno sobom (s namjerom promjene njezinih članova) sada je naglasak na grupama koje nešto stvaraju – ako ne baš promjene u svojem okruženju pak ipak nešto što poboljšava život njihovih članova (stvaraju novo okruženje, veze između ljudi, novi identitet vizavi pokvarenog stigmom). No u teoriji grupnog rada baš je taj vidik zanemarivan – dobro je prorađeno kako razgovarati, biti u grupi, manje kako se grupa laća svojeg okruženja, kako djeluje.

7.       Grupa je međutim dobro mjesto učenja:

a.       Više pogleda daje bolju podlogu razumijevanju materije i grupni procesi bolje omogućuju kompleksno sagledavanje problema.
b.      Grupa može neke stvari koje se događaju u zbilji simulirati ali i u situaciji lišeni opasnosti demonstrirati nešto što bi u zbilji moglo tek postojati.
c.       Grupa može biti i divno gojište mašte, rasadnik ideja, priprema za akciju.
d.      Upoznavanjem se u grupi stvaraju značajni kontakti – stoga grupa služi za stvaranje i održavanje mreža.
e.      U grupnom radu često se stvara atmosfera mogućeg koja se prenosi ponekad i na organizaciju ili zajednicu u kojoj grupa biva.

Grupa je u principu više nešto što ljudi stvore nego što im se dogodi (premda je utisak često suprotan). Grupe je moguće, a ponekad čak potrebno, dizajnirati – planirati, voditi; pratiti i vrjednovati. No dizajn treba biti otvoren, omogućavati fleksibilnost, stvaralaštvo i slobodu. Treba biti okvir, tek itinerer, skica puta kojim treba grupa ploviti – s mogućim promjenama pravca – ali da znamo gdje i kuda smo ga promijenili.

Ni komentarjev:

Objavite komentar