četrtek, 2. januar 2020

Bolje rob nego grob – mali pokušaj tematizacije grupnog rada (grupa 18. dio, komentar 2/3


Kad smo planirali hod kolegija rada s grupom u Osijeku vodili smo računa da ne upadnemo u zamku ne kontekstualnosti koja je inače značajna za takve oblike rada. Odnosno htjeli smo da bude rad u grupi povezan s kontekstom, da tematizira ono što je bitno za život polaznika. Imali smo u mislima da reprezentiramo teme ili socijalnog rada ili teme koje se tiču studija. Planirali smo vježbu koji sadrži Southgateov strip (pod brojem 21) i koja simulira odnose između zamolbe, procjene i odluke. Razmišljali smo također o sociodramskom ulošku koji bi mogao spontano, kao što to biva kad primijenimo takav način rada, reprezentirati relevantne vidike studentskog života ili probleme studija. Ovo zadnje se čak dogodilo premda nismo izveli sociodramske vježbe. Tema nastavka studija, diplomskog programa je izronila u početnom, nestrukturiranom razgovoru, i kao refren odzvanjala tijekom cijelog seminara. (O tome više kasnije.)

U tom smjeru smo izveli vježbu odnosno igru uloga u kojoj su polaznici podijeljeni na parove izmjenično igrali uloge gospodara i roba. Takva binarna podjela uloga i moći prilično je generativna općenito, no i prilično značajna za matricu socijalnog rada pa i položaja studenata. I kako to biva obično deblokirala je mnoštvo sentimenata i misli o bitnim stvarima.

Igra uloga je tekla u vedrom raspoloženju, polaznici su se rasprčkali po fakultetu i van njega. Međutim, kad su se vratili ispostavilo se da to nije bila zabava, da je većina imala s igranjem ponešto problema. Premda su neki „gospodari“ imali sijaset ideja što da njihovi „robovi“ rade i bili u tome baš kreativni, puno njih je izvještavalo da im uloga gospodara „nije legla“, da su se u njoj osjećali nelagodno, da im je bilo odveć ljudima naređivati. To im je bio teret kao i „odgovornost“ koju su preuzimali za tuđe ponašanje – i to unatoč tome da su neke „lude“ radnje koje ne spadaju u sveučilišno okruženje izvodili robovi, a ne gospodari. Biti gospodar u nekoj situaciji omogućava kreaciju, ali nalaže teret odgovornosti.

S druge strane uloga roba je bila ležerna. Nije trebalo misliti i bilo je pomalo zabavno malo „napakostiti“ gospodaru (koji u ovom izdanju igre uloga nisu bili baš nešto zahtjevni i opaki). Čak kad su nešto radili što im je stvaralo nelagodu (pred prolaznicima) bila im je utjeha da se od tih činova mogu distancirati. Većinom su se izjašnjavali da im je bilo lakše uči u ulogu roba i odigrati je.[1]

Možemo ustvrditi da se u igri automatsko stvorila simbioza između robova i gospodara. Ta simbioza međutim nije bila sasvim u naređivanju i slušanju naredbi. Neki robovi su se bunili koliko su se usudili i koliko im je dopuštala situacija. Većinom takav otpor nije otvorenog značaja (a mogao bi biti – kao što se događalo u nekim drugim izvedbama teiste igre). Neki su ga pokazivali, poput Švejka, tako da su dosljednim izvršavanjem naredbi dovodili naredbe do apsurda.[2] S druge strane gospodari, iako uglavnom blagi, su povremeno, kad ih neko ne bi slušao, prelazili u strože oblike naređivanja i općenja. Možemo reći da su se uloge distribuirale i u tijeku vježbe prelazile iz jednog modaliteta u drugi. Ponekad su bili robovi dobri ili loši, a s druge strane i gospodari. Možemo dakle zamisliti u igranju tih uloga dvije dimenzije – pored dimenzije podčinjavanja – gospodara i roba, i dimenzija jesu li oni dobri ili loši.

Karakteristika ovakve matrice odnosno kvadranta nije samo u tome da se uloge sudjelujućih uvijek mogu kretati niz obadvije dimenzije – znači biti rob ili gospodar, u tome dobar ili loš, već da kad se te osovine postave imaju magičan učinak – u toj igri moguće je zauzimati samo baš ove uloge, kada se igra igra – svaki čin, svaka izjava, pa i pogled imaju svoje značenje koje im pridodaju ove dvije dimenzije. Dok igra traje nije moguće iz nje izaći, biti nešto drugo no dobar ili loš rob ili gospodar. Iz te aksiomatske magije odnosno teritorijalnog prokletstva (damnés de la terre) moguće je izići samo kad se ono završi, kad magije nema više.[3]

Ipak, činjenicom da će se uloge zamijeniti olakšala je ulazak u jednu i drugu ulogu. To je bitno naglasiti jer je prokletstvo uloga manje intenzivno kad znamo da ćemo u sljedećem trenutku možda odigrati baš suprotnu, komplementarnu ulogu. To kolo sudbine[4] bitno je u socijalnom radu kada hoćemo upražnjavati ulogu zastupnika, zauzeti stav suprotan klasičnome stavu skrbnika – u prvoj proizlazimo iz solidarnosti, vjerojatnoće da ćemo se i sami naći u sličnom položaju, u drugoj gledamo na pretpostavljeni opći interes čovjeka koji nam je na skrbi a zanemarujemo njegovu stvarnu i konkretnu perspektivu.


Jedna od učesnica igre imala je samo jedno naređenje – da njezina robinja čini „sve što hoće“. Tim paradoksom je de facto izašla iz igre, zapravo je „igru upropastila“ – s posljedicom da i ona i njezina partnerka nisu imale tog iskustva. Što je možda bilo dobro i sigurno je bilo dobro za diskusiju, no ako to uzmemo kao metaforu stvari stoje malo drukčije.

Jasno je da se u socijalnom radu treba često odmaknuti od uloge, pogotovo one dominirajuće, gospodstvene ili skrbničke. Samo takvo napuštanje može otvoriti prostor dijaloga. No ako ne napustimo uloge već napustimo scenu, naša uloga neće se transformirati. Čovjek u pitanju biti će rasterećen gospodara, ali samo na sceni. Uz to ostaje sam – napustili smo i njega. Umjetnost socijalnog rada je ostati u situaciji, ali je istovremeno promijeniti. Izlaskom iz situacije s jedne strane prekidamo (situacijsku) nadmoć nad drugim ali ako taj drugi nema moći ionako, paradoksno našim će se izlaskom ta nemoć produbiti (i uskoro se može pojaviti neko s moću, opakijom od naše). Trik je ostati u situaciji, sagledati svoju nemoć u nemoći drugoga što može postati oslonac za zajedničko djelovanje i međusobno osnaživanje.[5]

Ono što je ta igra uloga pokazala, možda ne baš eksplicitno, je da vođenje nije isto što i podčinjavanje. Premda podčinjen i rob je nekad vodio igru.



[1] Možda bi bio opći utisak drukčiji da je bila rodna struktura grupe sa više muških.

[2] Očito je dio uloge „dobrog roba“ ne samo da izvršava naređenja, već da ih razumije, da na sebe gleda kao što pretpostavlja da bi ga gledao gospodar odnosno da unaprijed predviđa ono što gospodar nije rekao (opet pretpostavke i projektivna identifikacija!).

[3] Ponekad nije moguće čak ni to. Jednom prilikom kad smo igrali ove uloge, poslije igranja u parovima došli smo do ideje da dvoranu u kojoj smo bili podijelimo prema tim dimenzijama i da mijenjanjem stajališta mijenjamo i svoju ulogu (prema sredini sobe u blažem obliku, prema zidu u ekstremnijem). No kad smo prestali s igrom i započeli osvrt na nju ispalo je da još uvijek govorimo prema mjestu našeg stajanja. Nije bilo moguće u toj situaciji govoriti i razumjeti onoga koji priča na neki drukčiji način no u tim koordinatama. Da smo prekinuli to prokletstvo prostora kojega smo urekli našom igrom morali smo izaći van, pred kuću gdje prostor nije više imao te dvije okomite dimenzije.

[4] Prema filmu Wheel of Fortune u kome Eddie Murphy i Dan Aykroyd glume beskućnika i uspješnog menedžera koji se nađu u suprotnim ulogama – parafraza Twainovog Kraljevića i prosjaka.


[5] Ovaj pasus je u opreci s tvrdnjama o napuštanju matrice. Znači, shematsko gledano, treba ili brisati matricu u sceni, preobraziti scenu u druge koordinate – ili napustiti scenu zajedno. 😄

Ni komentarjev:

Objavite komentar