petek, 19. februar 2016

Kaj torej predlog sprememb zakona o socialnem varstvu prinašajo in kaj ne



Najprej lahko ugotovimo, da prinašajo spremembe. Že to samo po sebi je velik korak, saj kot sam predlagatelj ugotavlja, je zakon o socialnem varstvu zastarel in ga je treba spreminjati. Seveda ga je treba korenito spremeniti in prenoviti. Šteti je, da prav te, sedanje, majhne spremembe, napovedujejo širšo prenovo. Upajmo, da ne samo zakona, ampak celotnega sistema socialnega varstva. Diskusija ob teh manjših spremembah je namreč pokazala ravno to, da je veliko akterjev socialnega varstva bilo ob tako majhnih spremembah frustrirana – hoteli bi več in bolje.

Zato je treba te spremembe pozdraviti, malo popraviti in jih sprejeti. Potem pa takoj začeti delati na večjih spremembah in na spremembah sistema. Recimo, da so te, sedanje spremembe, pilotske. Pomagale nam bodo začeti spreminjati, dale nam bodo prve izkušnje in omogočile začetek večje reforme. Iz izkušenj z uvajanjem koordinirane oskrbe, socialne aktivacije – kakorkoli bodo že oblikovane, bomo lahko gradili na dejstvih utemeljeno razpravo o drugih spremembah.

Očitno je, da predlagane spremembe pomenijo krepitev centrov za socialno delo in strokovnega dela na njih – v nasprotju z zadnjimi spremembami, ki so pomenile krepitev administrativnega dela. Povečalo naj bi se število zaposlenih na centrih, predvsem pa naj bi dobili centri dve pomembni nalogi, ki pomenita krepitev – ne samo centrov temveč tudi delovanja celotnega sistema socialnega varstva. Pomenita veliko in odločno injekcijo v aktiviranje sistema.

Obe nalogi, ki ju spremembe prinašata pomenita bistveni premik v pojmovanju socialnega dela in socialnega varstva. Pomenita pro-aktivnejši[1] pristop k reševanju stisk ljudi, ki smo jih do zdaj »parkirali« na robu dogajanja, v provizorični eksistenci – bodisi zavodov bodisi tenkih socialnih denarnih prejemkov. Zdaj se delo lahko zares začne.

Prav tu se morda kaže največja pomanjkljivost predlaganih sprememb. Razprava je pokazala veliko mero dvoma v namene predlagatelja. Najprej zato, ker je bilo v neposredni preteklosti malo sistemskih sprememb ali pa so bile slabe. Zato marsikdo ne verjame v namene resničnih sprememb. Dvom krepi tudi zakonska zastavitev sprememb, ki sicer predvideva več zaposlitev (na centrih – ne pa pri drugih izvajalcih socialnega varstva, kar je tudi vir frustracij), zanemari pa druge vzvode tako koordinirane oskrbe kakor tudi socialne aktivacije. Če naj bi ideji res v praksi zaživeli, bi morali koordinatorji in aktivatorji imeti na voljo še druga sredstva za izvajanje svojega dela. Morali bi imeti sredstva in vire za ustvarjanje storitev, ki bodo del osebnih paketov oskrbe kakor tudi osebnih paketov aktivacije. Teh ne bomo dosegli zgolj z novimi programi, temveč bo potrebno veliko dela, da bi ustvarili odgovore na človeške zagate uporabnikov po njihovi osebni meri. Individualizirani oskrbi in aktivaciji po osebni meri pa bi morali postaviti ob stran, kot dopolnilo in antitezo tudi skupnostne načine organiziranja oskrbe in aktivacije. Ne samo take, ki se bodo dogajali v skupnosti, temveč tudi take, v katerih bo cela skupnost sodelovala. Ne samo storitvene in psihopedagoške prijeme temveč tudi stvarne spremembe življenja uporabnikov, večji dostop do virov in večje povezovanje z drugimi – za skupno dobro.

Spremembe uvajajo nove možnosti za dva procesa: socialno aktivacijo in dezinstitucionalizacijo. Iz predloga bi morda kdo lahko sklepal, da gre za dve ločeni dejavnosti. V resnici pa sta precej povezani. Dezinstitucionalizacija namreč pomeni aktivni pristop pri reševanju dolgotrajnih stisk, vključevanje ljudi v vsakdanje dogajanje v skupnosti, aktivacijo virov v skupnosti in ljudi, ki so do zdaj bili parkirani v ustanovah. Na drugi strani pa odpravljanje institucij odpravlja »potuho« oz. videz reševanja stiske s tem, da nekoga nekam namestimo. Odpravljajo silo v polju socialnega varstva, ki polje dela statično, ki dezaktivira vire, ki jih ljudje sicer imajo na voljo, paralizira možnosti za delovanje v okolju in prenaša logiko opredmetenja uporabnikov – tudi na tiste, ki sicer v institucijah ne pristanejo.

Po čisto tehničnem vidiku z vidika dezinstitucionalizacije tem majhnim spremembam manjkajo nekatere tudi manjše spremembe, ki bi pomagale deblokirati mašino dezinstitucionalizacije. V Pripravah izhodišč dezinstitucionalizacije (Flaker et al. 2015) smo poleg uvedbe storitve koordinacije našteli še:
·         Uvesti možnosti pilotiranja.
·         Razširitev možnosti družinskega pomočnika.
·         Drugačna definicija institucionalnega varstva – oskrba z nastanitvijo.
·         Ločevanje statusa stanovalca zavoda in uporabnika storitev v skupnosti.

V času sprememb je nujno dopustiti in spodbujati inovacije in poskrbeti, da se ne bomo zapletali v nesmisle prilagajanja novosti starim normativnim okvirjem. Družinski pomočnik je morda institut, ki ga je treba na novo premisliti, a preden ga zastavimo povsem na novo in uvedemo raznolike možnosti pomočnikov, bi ga veljalo narediti dostopnega vsem uporabnikom z dolgotrajnimi stiskami. Če naj bi se v neposredni prihodnosti dogajale spremembe na področju nastanitev uporabnikov in razširile možnosti oskrbe, bi moral zakon to tudi omogočiti. Predvsem pa bi moral zakon zagotoviti povratnikom iz ustanov nov status in preprečiti njihovo trans- ali reinstitucionalizacijo. S temi manjšimi spremembami, ki sodijo v razred popravkov zakona, bi bilo proces lažje začeti.

Sklenemo torej, da so spremembe zakona o socialnem varstvu ne le potrebne temveč nujne. Zato jih je treba podpreti. A ji je treba tudi deloma popraviti. Če se le da je treba novima storitvama dodeliti vire in sredstva, da bosta aktivacija in oskrba možni in prožni. Vzpostaviti je treba konceptualno razliko med storitvami in programi. Ukinjeno pripravništvo je treba nadomestiti z drugimi spodbudami za vstop novincev na področje socialnega varstva. Predvidenim spremembam je treba dodati zakonsko določilo o možnostih pilotiranja in, če se le da, dopolniti spremembe še z nujnimi spremembami za prehod iz institucionalnega varstva v skupnostno oskrbo (glej zgoraj).

Kljub odprtim konceptualnim vprašanjem, nujnim nedorečenostim in morebitnim dvoumnostim glede izvedbe, je treba spremembe sprejeti. Ne smemo namreč dopustiti, da bi to zaustavilo napovedani razvoj, ki si ga želimo in ga čakamo že leta. Zdaj je potreben pogum za delo, za spremembe, ki ga ne smejo blokirati razprave (te lahko trajajo v nedogled, in je tako prav, a jih lahko imamo ob uvajanju novosti – in če bomo začeli spreminjati – bodo razprave boljše in bolj tehtne). Zavihati moramo torej rokave, predvsem pa stopiti skupaj, saj je najbrž bolj pomembno, kako bomo predvidene spremembe uresničevali kakor kako so v zakonu zapisane.  



[1] Obe novi storitvi temeljita namreč na osebnem načrtu – na projekciji želj, hotenj in ciljev ljudi, ki jih do zdaj ni nihče nič vprašal.

Ni komentarjev:

Objavite komentar