Socialno delo kot umetnost (in kot znanost) je vedno malo
»zafrustrirano«. Deseta ali celo enajsta muza umetnosti in znanosti
solidarnosti in skupnega življenja je namreč praznih rok. V rokah ne drži
svojega značilnega inštrumenta, imeti jih mora proste, saj ima polne roke dela,
da lahko skupaj z ljudmi nekaj dela (predstavimo si jo lahko kot muzo, ki v eni
roki drži dojenčka, v drugi starko, s tretjo pa potiska voziček). Tisto, kar
socialno delo najbolj razlikuje od umetnosti, pa je, da nima univerzalno
predstavljivega izdelka, nečesa, kar bi vsi lahko videli, s čimer bi se lahko
socialni delavec predstavil občinstvu. Socialnega dela ne predstavljamo po
galerijah, koncertnih dvoranah, kinematografih, ne spremlja ga širok krog
občinstva. Naše partiture igramo doma pri ljudeh, po zakotnih ulicah in revnih
soseskah. Z načrtom smo se sicer približali umetnikom, ki napišejo knjigo,
skladbo, ki jo je treba šele izvesti. Tu velja nekakšna analogija in načrt je v
umetnosti socialnega dela prav gotovo napredek, kot je bil za glasbeno umetnost
napredek, ko so izumili notni zapis. Tisto, kar je radikalno drugače, je to, da
so dejanja socialnega dela veliko bolj singularna, posamična – namenjena zelo
konkretnemu občinstvu in tako rekoč neponovljiva. V tem je socialno delo morda
od umetnosti še najbolj podobno plesu, in sicer ne plesni predstavi, temveč
plesu, pri katerem občinstvo tudi nastopa. Izdelek, ki ga občinstvo socialnega
dela odnese s seboj, je prav njihovo življenje, spremembe, da lahko bolje živijo.
Ločitev umetnika od svojega dela je še toliko bolj radikalna – slikar sliko
postavi na ogled in takrat ni več njegova lastna, postane last vseh drugih.
Učinek socialnega dela pa z lastnimi nogami odkoraka v svoje življenje, nam pa
ostane samo spomin na to, kaj sva skupaj ustvarila.
S kodiranjem metode osebnega načrtovanja smo torej ustvarili
načine, kako v socialnem delu postane vsaj del našega dela bolj obstojen, prepoznaven.
Izumili smo načine, kako lahko »občinstvo«, torej uporabnik od samega začetka
soustvarja skupno umetnino. Ta pa je še vedno povsem partikularna, skrajno
posamična. Zato avtorji knjige lahko podamo le osnovno matrico metode, ki sicer
vsebuje tudi podrobnejša navodila za posamezne postopke, mora pa vsebovati tudi
bolj abstraktna vodila in kažipote, ki jih v konkretni situaciji tako
načrtovanja kot izvajanja osebnega paketa uporabimo za najskladnejši korak z
našim soplesalcem. Bolj je praksis ustvarjalna in večpomenska, bolj mora
teorija te prakse biti abstraktna; ustvarjalci teh abstraktnih shem pa si
moramo prizadevati, da bi bile realne, hkrati pa zaupati v znanje, spretnosti
in navdih tistih, ki jih uresničujejo in se po njih ravnajo. Zaradi te svobode in
avtonomije je socialno delo zelo etična stroka, saj se mora vsak izvajalec spoznati
na teren in se avtonomno odločati o svojih korakih.
Izvleček iz knjige: Flaker,
V., Mali, J., Rafaelič, A., Ratajc, S.
(2013) Osebno načrtovanje in izvajanje storitev. Ljubljana: Fakulteta za
socialno delo, str. 13–14.
Ni komentarjev:
Objavite komentar