sreda, 17. februar 2016

O reguliranju socialnega varstva



V zakonu o socialnem varstvu naj bi prišlo še do nekaterih sprememb. Te niso tako zelo strateškega pomena. Spremembe odvzamejo  nekaj malega zakonskih pooblastil Socialni zbornici, razširijo pojem organizacij, ki opravljajo dejavnosti v javnem interesu na področju socialnega varstva, in uvedejo drobne spremembe glede delovanja centrov – regijsko delovanje in delovanje zunaj delovnega časa. Vsebuje tudi nekaj sprememb določil glede delovanja socialne inšpekcije. Razen na zadnjo, se bom na kratko nanje ozrl.

 

Vloga zbornice in potreba po razvojnem subjektu

Prenos nekaterih pooblastil Socialne zbornice na ministrstvo je za nas navadne smrtnike precej nepomembna zadeva. Ali zbornica predlaga člane strokovnega sveta ministrstva ali pa si jih izbere ministrica kar sama, ali »pogoje in način opravljanja pripravništva in strokovnega izpita« določi zbornica ali ministrstvo, je bržkone za vse, ki delamo v socialnem varstvu precej vseeno, še bolj pa je, verjetno, vseeno uporabnikom oz. nima kakšnega večjega vpliva neposredno na storitve in druge dajatve, ki jih dobijo. Hkrati pa ta sprememba kaže na nejasnost glede tega, kdo je regulator in kakšna je narava reguliranja socialnega varstva. Verjetno kaže tudi na nezadovoljstvo predlagatelja nad prakso in razmerji moči v preteklem obdobju (predlagatelj sicer pojasnjuje spremembe z odpravo nepotrebnih administrativnih postopkov).[1]

Čeprav sem načelno pristaš avtonomije stroke, se mi zdijo predlagane spremembe u redu. Strokovni svet je namreč posvetovalni organ ministrice in zato je povsem legitimno, da ga ministrica tudi imenuje. Ministrica sicer lahko sprejme ali pa tudi ne predlog socialne zbornice, a je vseeno s predlogom omejena in če bi hotela bistveno drugačno sestavo od predlagane, bi tvegala zamero ali škandal. Na drugi strani ima Socialna zbornica že svoj strokovni svet, torej vrhunsko strokovno telo, ki ga sama izbere.

Ko sem sam bil član sveta, je bil svet precej uravnoteženo sestavljen. Slabo polovico so sestavljali priznani znanstveniki tega področja (v zakonu je zapisano socialne politike, kar bi bilo vredno spremeniti v socialnega dela in varstva) in pa predstavniki stroke – priznani praktiki, pa tudi predstavniki raznih akterjev na tem področju. V zadnjih sestavah se je ta uravnoteženost spremenila, predstavnikov akademskega, znanstvenega kraka stroke je bilo manj, med njimi pa zelo malo reprezentacije prav socialnega dela. Predlagal bi, da bi v zakon jasno zapisali, da mora svet vsebovati uravnoteženo sestavo praktikov in znanstvenikov, predvsem pa bi moral vsebovati predstavnike uporabnikov.  Sem namreč mnenja, da če je v svetu več praktikov, pa še tistih, ki predstavljajo vodilne strukture, da bo svet imel manj poguma za spremembe, manj podlage za ustvarjanje vizije socialnega varstva.

Te spremembe, kot rečeno, kažejo na nejasnosti regulacije socialnega varstva. Predlagatelj pa je s temi sicer majhnimi spremembami, morda nehote, začel diskusijo o tem. Postavljata se dve vprašanji. Prvo je o funkcijah regulacije, drugi pa pomenu in naravi socialne zbornice. Zdaj imamo tri splošna nacionalna telesa in več skupnosti na nacionalni ravni. Kakšna je njihova vloga je morda premalo jasno. Ministrstvo je politično upravni regulator, imamo inštitut, ki je analitsko telo, hkrati pa ni jasno, ali je služba ministrstva ali pa neodvisni znanstveno raziskovalni inštitut. Prav tako ni povsem jasno, kakšna je zares vloga Zbornice in skupnosti raznih izvajalcev. Slednji delujejo na eni strani kot gremiji izvajalcev, ki zastopajo lastne interese, hkrati pa naj bi urejali, manj pa razvijali strokov. Tisto, kar slovenski sociali krvavo manjka, je telo z jasnim razvojnim mandatom. Ne glede na druge nejasnosti in igrice moči med akterji v socialnem varstvu, je prav to, kar zdaj, ko se končno lotevamo večjih sprememb, zares potrebujemo.

 

Problem društev

Da se bolje definira društva v javnem interesu, se zdi dobra poteza. Tudi da se status »javnega interesa« podeli tudi drugim organizacijam (zavodom, ustanovam) tudi. Slednje med drugim tudi zaradi tega, ker so se v preteklosti ustanavljala društva, ne zaradi potreb članstva, ljudi, ki naj bi se zaradi svojih interesov v društva združevali, temveč zato, da bi lahko opravljali neke dejavnosti, ki jih financira država. V teh primerih bi bila verjetno bolj primerna organizacijska oblika zavod.

Hkrati pa smo v diskusiji zasledili zadržke glede te spremembe. Prva je, da javni interes država izkazuje ne za delovanje društev per se, ampak za določene dejavnosti društev. Tak interes pa lahko izkaže z naročanjem storitev ali drugih dejavnosti, koncesijami za storitve ali podeljevanjem (s predvidenimi spremembami javnih) programov ipd. Praksa tudi kaže, da tak status ne doprinese kakovosti storitev in programov. Drug zadržek je bil glede širitve na druge organizacije, kar naj bi kazalo na intenco nadaljnje (nekontrolirane) privatizacije socialnega varstva.

Da bi slednje vsaj deloma preprečili, bi morali v zakon izrazito napisati, da gre za neprofitne organizacije.[2] Morali pa bi razmisliti, o tem ali je institut organizacije v javnem interesu sploh potreben, glede na druge instrumente izražanja dejavnosti. Bi pa veljalo postaviti vseeno bolj določena pravila delovanja društev na področju socialnega varstva. Med njimi ne bi smelo biti določilo, da imajo usposobljen kader (s strokovnim izpitom) – to je lahko pogoj za izvajanje določenih dejavnosti, bi pa diskriminiral prav samorasla uporabniška in občanska združenja, ki ne temeljijo na delu strokovnjakov. Moralo pa biti določilo, da društvo ima aktivno članstvo in demokratične načine delovanja, delovanje pobud, ki tega nimajo, pa vseeno zagotavljajo pomembne storitve ali izvajajo pomembne dejavnosti v javno dobro oz. v korist uporabnikov, pa bi morali preusmeriti v druge neprofitne organizacijske oblike, denimo, zadruge ali zavode. Morala pa bi biti zakonska varovalka proti dvigovanju praga. Če namreč društvo deluje v javnem interesu, še zlasti pa če izvaja javne storitve ali javno financirane programe, bi ne smela zavračati uporabnikov, s katerimi je težko delati, ki imajo večje in več vrst težav (dvojne nalepke, kombinirane težave, izzivalno vedenje itn.). To je ena izmed težav pri nekaterih dejavnosti društev, včasih celo javnih služb.[3]

 

Kdaj naj delajo centri za socialno delo

Dobrodošla je tudi sprememba, ki govori o možnosti dela centrov za socialno delo zunaj predvidenega delovnega časa. Morda si lahko mislimo, da to ni snov, ki naj bi jo urejal zakon, lahko bi zadostovala odredba. Očitno pa izkušnje z naravnimi nesrečami, kakor tudi z drugimi izjemnimi situacijami kažejo, da je treba to urediti zakonsko.

Ob tem se spomnim, da je to bil problem že pred tridesetimi leti. Pa ne ob kakšni katastrofi, ampak ko smo razmišljali o terenskem delu, o dežurstvih za nujne primere, o dejavnostih prilagojenih življenjskem ritmu uporabnikov (mladi so, na primer, dopoldne v šoli). Nefleksibilnost in neprilagodljivost delovnega časa uporabnikom je en izmed elementov, da uporabniki dojemajo centre kot birokratske, uporabnikom neprijazne ustanove. Zato bi določbo o delovnem času bilo primerno razširiti tudi na bolj vsakdanje razmere in jo formulirati tudi tako, da mora center svoj delovni čas prilagoditi potrebam, ki izhajajo iz dela, in potrebam uporabnikov.


[1] Dosti bolj bi bilo potrebno odpravljati preveliko število in preveč zapletene postopke v konkretnem delu z uporabniki, saj je ravno tam birokratizacija rak rana socialnega varstva.
[2] Pa še to ne bo preprečilo, da bi kdo na račun sociale koval dobiček. Bo pa vsaj omejilo take namene in učinke.
[3] Seveda te težave ne bomo rešili le s kakšnim zakonskim določilom. Reševati jo je treba predvsem s spremenjeni načini financiranja, možnostjo naročanja storitev in bolj propulzivno organizacijo dela.

Ni komentarjev:

Objavite komentar