Medtem ko je koordinirana oskrba, čeprav nova storitev, že
precej znana (pri nas več kot dvajset let, po svetu skoraj štirideset) in
mednarodno prepoznana kot nujna storitev sodobne oskrbe ljudi, pa socialne
aktivacije še ne poznamo prav dobro oz. le v njenih zametkih.
Sam izraz pove, da gre za ukrepe, dejavnosti, ki naj bi
omogočili ljudem da bi bili družbeno
bolj dejavni. V resnici pa je pomen,
čeprav še vedno širok, ožji, gre za spodbujanje k dejavnosti tistih, ki niso
zaposleni, vključeni v formalni svet dela, saj se šteje, da smo družbeno
aktivni, če delamo, in to za plačo. (Torej je namenjena tistim, ki niso
vključeni v svet dela, pa bi bili lahko – torej ne otrokom in starim). Še bolj
natančno povedano ljudem, ki so dolgotrajno
nezaposleni (še posebej tistim, ki prejemajo denarne dajatve – socialne
pomoči). Nazorno in domače povedano: da bi imeli ljudje, ki so se znašli v
»autu« priložnost igrati v polju ali pa vsaj iz auta vreči žogo – da ne bi bili
deležni le (pičlih) prejemkov, ampak da bi bili dejavni in vključeni v družbena
dogajanja.
To je vsekakor potrebna, celo nujna, pa tudi plemenita
ideja, ki jo je treba podpreti. Pri tem pa se je treba zavedati pasti. Če je
namreč pozitivna in produktivna plat te ideje (in njene izvedbe) lahko, da
ljudje, ki to potrebujejo, dobijo sredstva, jim omogočimo dostop do virov,
zagotovimo podporo, da bi postali bolj dejavni, tudi če se ne zaposlijo, pa v
družabnem življenju, obstajajo tudi grožnje, da se taki ukrepi izjalovijo oz.
postanejo svoje nasprotje. Pasti so: da začnemo socialno pomoč pogojevati z
udeležbo v programih (in jo torej spremenimo iz brezpogojne državljanske pravice
v pogojno), da zaradi tega in pa tudi
načina izvajanja postane bolj orodje (birokratskega) nadzora, vsebovanja dela prebivalstva, ki ni vezano na nadzorne
mehanizme sveta dela. Posledično je past tudi, da ukrepi postanejo
pokroviteljski, da bomo hoteli ljudi »aktivirati« in jim ne bomo pustili, da se
aktivirajo sami. Problematično je lahko torej tudi to, da »socialna aktivacija«
postane predvsem poligon strokovnega dela (kar se kaže že zdaj pri podobnih
programih), da se usmeri predvsem v psihopedoške in psihosocialne dejavnosti,
kot so delavnice, svetovanja, ali pa v upravne dodeljevanje (in odrekanje)
spodbud, dajatev in storitev, ne da bi zagotovili zakonske možnosti
fleksibilnega zaposlovanja, možnosti dostopa do stvarnih virov in sredstev za
aktivacijo in ne da bi omočilo samo-aktivacijo, združevanje ljudi v akcijske
skupine, zadruge, skupine vzajemne pomoči (npr. časovne banke), izboljšave
skupnosti, ustvarjanje skupnega dobra, itn. In ne da bi zagotovili ljudem, da
si uredijo stvarne vidike svojega življenja (odplačilo dolgov, stanovanje,
gospodinjstvo, družabno življenje, ipd.).
Predlagatelj zakona je uvrstil socialno aktivacijo v zakon
kot storitev, kar pa ni. Mislim, da
je to konceptualna napaka, ki še dodatno kvari obstoječo anomalično taksonomijo
socialnovarstvenih storitev (Flaker 2015: 44–52). Socialna aktivacija je namreč
cilj, ki ga želimo doseči, ne pa sredstva, ki jih zato potrebujemo – podobno
kakor je abstinenca cilj, ki ga
dosežemo s storitvami urejanja, programi zdravljenja, ali pa z osebno pomočjo
in podporo, pa tudi z ukrepi izboljšanja kakovosti življenja (podpora družini,
ureditev delovnega razmerja, stanovanja, itn.). Socialno aktivacijo bomo torej
dosegli z vsemi možnimi dejavnostmi socialnega varstva: s storitvami, programi,
ukrepi in omogočanjem dostopa do sredstev in virov.[1]
Med storitvami pa bomo uporabili vse možne storitve različnih intenzivnosti –
ljudi lahko aktiviramo: 1) svetovanjem; predvsem 2) s podporo (spodbujanjem,
oporo, omogočanjem in izvedbo dejavnosti); 3) s pomočjo, pa tudi 4)
koordinirano oskrbo oz. osebnim načrtom in njegovim izvajanjem. Lahko celo za
namen aktivacije namestimo v določeno delovno ali aktivacijsko okolje (npr.
aktivacijski tabori, usposabljalne delavnice ipd.). Socialna aktivacija torej
ni storitev per se, v najboljšem
primeru sklop storitev, pa še to bi bilo premalo in zavajajoče. Bolje bi bilo
reči, da je strategija, ali kot pravijo avtorice študije o socialni aktivaciji
– nova paradigma (Trbanc et al. 2015)
– torej sklop različnih in raznorodnih ukrepov in kot taka kompleksen ukrep. Ne
nazadnje tudi člen, ki »storitev« uvaja, govori o »organiziranju in
koordiniranju programov socialne
aktivacije«.
Vir: Trbanc et al. 2015 |
Zakon bi torej, če naj bi hotel zagotoviti pravne podlage za
bolj intenzivno izvajanje vsebine in namena socialne aktivacije, moral to
storiti na drugačen način. Lahko bi med razširjeno definicijo socialnega
varstva uvrstil prav »socialno aktivacijo« kot enega od namenov delovanja
sistema. Lahko bi celo postavil socialno aktivacijo kot posebno nalogo, ki jo
izvaja s storitvami in programi socialne aktivacije, pa tudi z ukrepi in sredstvi namenjenimi socialni aktivaciji. Če pa je namen uvrstitve
socialne aktivacije v zakon kot storitve, da bi na ta način dobili podlago za
nove zaposlitve strokovnjakov na centrih, pa bi lahko storili prav neposredno
to, da zakon določi, da so centri
glavni izvajalci oz. uresničevalci programov in storitev namenjenih socialni
aktivaciji. Ne nazadnje tako spremno besedilo zakona kakor tudi referenčna študija
govorijo predvsem o programih, ne pa o (eni!) storitvi socialne aktivacije.
Zelo nesmotrna je tudi rešitev, ki jo zakon predvideva, da
bi izvedbo storitve, v času, ko še ne
bo centralne enote centra, vodilo ministrstvo. To je skregano z logiko, da je
ministrstvo le regulator, ne pa izvajalec dejavnosti socialnega varstva in
nasploh, skregano tudi z zdravo pametjo, saj ministrstvo teh kapacitet nima.
Zgrešena rešitev kaže tudi na veliko vrzel v socialnem varstvu, ki nima svoje
razvojne enote – centra za razvoj, spodbujanje inovacij. To je velika
pomanjkljivost sistema, ki jo bomo morali nadoknaditi tudi na področju
dezinstitucionalizacije in uvajanja dolgotrajne oskrbe. Zato smo v pripravah
izhodišč dezinstitucionalizacije tudi predlagali Center za dezinstitucionalizacijo
kot spodbujevalca in podpore razvoja.
Da gre za razmeroma nedomišljeno »storitev«, je razvidno
tudi iz podatka, da je predviden v letu 2016 denar za izvedbo (dodatnih) analiz
za vzpostavitev sistema. To je zelo dobro in potrebno. Kaže pa na to, da zakon
uvaja nekaj, kar je še precej nedomišljeno, še manj pa preskušeno. Podobno, kot
smo zapisali za koordinacijo oskrbe, je tudi pri tej dejavnosti, in tu še
toliko bolj, potrebna pilotska dejavnost. Gotovo
bi bilo bistveno bolj smiselno v zakon vključiti člen o možnostih pilotiranja (ne
samo socialne aktivacije, temveč tudi drugih novih dejavnosti, ki jih prinašajo
velikanske spremembe v socialnem varstvu (dezinstitucionalizacija, uvajanje
dolgotrajne oskrbe, reorganizacija centrov za socialno delo). Tak člen je nujen
za razvoj.
Iz predvidenih stroškov (finančnih posledic – 3. poglavje
predloga) izvemo, da gre za »Vzpostavitev
enotne vstopne točke (zaposlitev aktivatorjev; vzpostavitev projektne
pisarne)«, za zaposlitev 48 aktivatorjev na centrih in dveh, ki bosta te
vstopne točke vodila, za prej omenjene analize, za »Vzpostavitev sistema sodelovanja med vsemi relevantnimi institucijami
ter oblikovanje potrebnih protokolov sodelovanja ter usposabljanja trenerjev.«
vključno z usposabljanjem vključenih in za »informacijsko podporo«. Pri tem
znašajo analize in vzpostavitev sodelovanja (vključno z usposabljanjem) skupaj
okoli 100. 000 EUR, medtem ko informacijska podpora desetkrat več (1.000.000
EUR). Za 50 novih zaposlitev pa je predvideno nekaj manj kot 1.400.000 EUR.
Predvideni stroški kažejo na dva problema. Prvi je, da je
vložek v informacijsko podporo bistveno večji kot bo vložek v znanje in
opremljanje izvajalcev socialne aktivacije s potrebnimi spretnostmi in v
podporo pri njihovem delu. Drugi problem je, da je predlagatelj spregledal, da
so potrebna sredstva za samo aktivacijo, torej sredstva, ki bodo namenjena
neposredno uporabnikom, da se bodo lahko aktivirali. Pri tem mislimo tako na
materialna sredstva za boljše življenje, večjo mobilnost, večjo opremljenost,
kakor tudi za sredstva neposrednih storitev podpore pri socialni aktivaciji
(spremstvo, coaching, terensko delo, itn.) in posebnih programov, ki jih bodo
izvajali še drugi izvajalci, med njimi tudi skupnostnih projektov aktivacije skupnosti
in aktivacije za skupno dobro (po irskem zgledu, ki ga navaja spremno besedilo
predloga).
Posledica tako zastavljenega razvoja (če upoštevamo te
finančne parametre) je, karikirano sestavljeno, da bomo imeli enotno vstopno točko[2],
v kateri bo delalo petdeset novih strokovnjakov, ki bodo premalo usposobljeni
in podprti, predvsem pa jim bo primanjkovalo sredstev, da bi zares ljudem
pomagali, bodo pa imeli dober informacijski sistem, s katerim bodo svoje
uporabnike spremljali. Tako zastavljen scenarij je gotova pot, da se bodo
pasti, ki smo jih zaznali uresničile. Pri uveljavljanju koordinatorjev
obravnave v skupnosti po ZDZdr smo že imeli izkušnjo, da koordinatorji, če
nimajo sredstev za naročanje in ustvarjanje novih storitev, svoje naloge ne
morejo dobro opravljati, se zatečejo k svetovanju, klasičnem delu s primerom in
upravnim postopkom. Črni scenarij uvajanja »nove storitve« je torej lahko
krepka mreža (upravnega) spremljanja brez stvarnih učinkov za uporabnike.
Še to: da bi bila socialna aktivacija uspešna v delu, ki se
tiče participacije na trgu delovne sile, bi bilo treba socialno, »invalidsko«
in delovno zakonodajo spremeniti tako, da bi omogočala fleksibilne zaposlitve,
zamrznitev statusa ipd. O tem govorimo že dolga leta in zdaj je priložnost, da
to rešimo. Morda tudi v tem zakonu.
Člen, ki ureja to »storitev« je, podobno kot smo ugotavljali
za koordinirano oskrbo, primerno splošen, da lahko zagotovi pilotsko izvajanje.
Če bo predlagatelj vztrajal pri definiranju socialne aktivacije kot storitve,
bi ga bilo primerno dopolniti z nekaterimi poudarki, ki bodo popravili
pomanjkljivosti, ki smo jih zgoraj ugotavljali (dopolnila obarvana z rdečo):
»15.a členSocialna aktivacija po tem zakonu zajema strokovno obravnavo posameznika pri razreševanju kompleksnih socialnih problemov z namenom dviga funkcionalnih, socialnih in delovnih kompetenc za izboljšanje možnosti za zaposlitev in socialno vključenost ter organiziranje in koordiniranje programov socialne aktivacije.[3]Storitev iz prejšnjega odstavka na podlagi osebnega načrta aktivacije vodi, organizira, usmerja in izvaja krajevno pristojni center za socialno delo. Center za socialno delo iz prejšnjega stavka na podlagi načrta socialne aktivacije skupnosti tudi koordinira delo drugih deležnikov v lokalnem okolju, ki so vključeni v izvajanje socialne aktivacije.Izvajanje posameznih delov storitev iz prvega odstavka tega člena se lahko prenese na druge izvajalce.[4]Posameznikom, vključenim v posamezni program socialne aktivacije, se lahko zagotavlja pokrivanje stroškov vključitve zlasti z naslednjimi denarnimi prejemki:1. dodatkom za stroške prevoza;2. dodatkom za stroške prehrane;3. denarno nagrado,4. povračilom stroškov zavarovanja za primer nesreče pri delu in zdravniškega pregleda.5. sredstva za nujno opremo v namen socialne aktivacije6. sredstva za ureditev življenjske situacijeDenarni prejemki iz prejšnjega odstavka in njihova višina je odvisna od trajanja posameznikove vključitve v program socialne aktivacije.Denarni prejemki iz tega člena, vrsta prejemka, višina in njihovo izplačilo ter upravičenost do povračila stroškov iz 4. točke četrtega odstavka tega člena, se podrobneje uredijo v podzakonskem aktu.Pogoje, način in standard izvajanja storitve iz tega člena določi minister, pristojen za socialno varstvo.
Obrazložitev člena omenja osebni načrt, treba ga je uvrstiti
tudi v zakon. A je treba aktivacijo zasnovati tudi kot skupnostno dejavnost, ne
le individualno. Skupnostni načrt bi tako, predvideval skupno delovanje
akterjev na nekem področju, pa tudi potrebe v skupnosti, ki presegajo posamezne
(registrirane uporabnike) in tudi načine skupnostne reševanja pasivizacije
ljudi.
Vir:
Flaker, V. (2015), Prispevki
k taksonomiji socialnega dela in varstva, 1. del. Ljubljana: Fakulteta za
socialno delo.
Trbanc, M., Smolej
Jež, S., Lebar, L., Dremelj, P. (2016), Podlage
za pripravo in zagon programov socialne aktivacije. Ljubljana: Inštitut RS
za socialno varstvo. Dostopno na http://www.irssv.si/upload2/Porocilo%20socialna%20aktivacija_koncno.pdf
[1] V
taksonomiji socialnega dela in varstva smo »izdelke« socialnega varstva
razvrstili na zgornje kategorije.
[2] To je
postala ena od zvenečih besed v žargonu modernizacije javnih služb, večkrat
bolj navidezna rešitev neusklajenosti in prevelikega števila administrativnih
postopkov, ki v načinu novoreka, pravzaprav paradoksno večkrat pomeni prav
nasprotno, še večjo birokratizacijo in namesto boljših storitev za uporabnika
le večjo kontrolo.
[3] Programov?
– ali ni ne uvaja zakon storitve? Protislovje, v katero se zaplete
predlagatelj.
[4] To je
pomembno! A je treba za to predvideti sredstva.
Ni komentarjev:
Objavite komentar