Kdaj po po.moč – vprašanje praga subsidiarnosti
Ključni pojem za razumevanje pojma »potreb po dolgotrajni
oskrbi« je prag subsidiarnosti. Z
njim ločimo med dolgotrajno stisko in
potrebami po dolgotrajni oskrbi. Prva
je sicer predpogoj za nastanek druge, ni pa eno in isto. (Flaker et al. 2015: 19)
Pojem praga subsidiarnosti smo izvedli iz distribucije
potreb po dolgotrajni oskrbi. V Avstriji, kjer je denarna dajatev za
dolgotrajno oskrbo univerzalna, torej jo dobi vsakdo, ki je upravičen do pomoči
drugega, in torej zajema celotno prebivalstvo, so prejemniki glede na ure
potrebne oskrbe razporejeni neenakomerno – najmanj prejemnikov denarnih dajatev
ni samo med tistimi, ki potrebujejo največ oz. najbolj intenzivno oskrbo,
temveč tudi med tistimi, ki je potrebujejo manj, največ pa tistih, ki
potrebujejo neko srednje veliko vsoto. (spodaj graf prilagojen na število
prebivalcev v Sloveniji).
Vir: Nastajanje dolgotrajne
oskrbe (Flaker et al. 2011: 251).
Taka simetrična porazdelitev, na prvi pogled skorajda
normalna, je v nasprotju s predpostavko, da se število upravičencev do
dolgotrajne oskrbe z višjo intenziteto manjša oz. da naj bi bilo več ljudi, ki
potrebujejo malo oskrbe – torej da je število ljudi, ki potrebujejo oskrbo, v
(morda eksponentnem padajočem) obratnem sorazmerju. Desni, padajoči del
krivulje to sicer potrjuje, levi naraščajoči pa taki trditvi nasprotuje.
Zelo verjetna razlaga za tak potek krivulje porazdelitve
upravičencev, je, da je sicer ljudi z dolgotrajno stisko, ki je nižjih
intenzitet oz. ki potrebuje le malo oskrbe, sicer več kot tistih z velikimi oz.
intenzivnimi potrebami, a da ne zaprosijo za formalno pomoč, četudi je ta
načelno priznana vsem, ki so v stiski.
Predpostavimo lahko, da manj ko je stiska intenzivna (manj
ko ljudje rabijo oskrbe), da je več takih, ki se ne potegujejo, ne zaprosijo za
formalno pomoč. Razlogi za to so: na eni strani, da lahko na svojo stisko
odgovorijo z drugačnimi odgovori: pomagajo jim člani družine in širše mreže,
pomagajo si sami ali pa so dovolj premožni, da si plačajo oskrbo, ne da bi jim
bilo treba zaprositi za državno oz. formalno pomoč. Na drugi strani pa je
ovira, zadržek, da za pomoč ne zaprosijo, bojazen, sram in strah, da bi se
izpostavili. Z zaprositvijo za pomoč namreč priznajo, da bodisi ne morejo poskrbeti
zase bodisi nimajo ljudi ob sebi (sorodnikov, prijateljev, sosedov), ki bi to
storili oz. da so prerevni, da bi pomoč drugih plačali. Zaprosilo za pomoč,
četudi je ta načeloma univerzalna, je stigmatizirajoča.
Ta moment poimenujejo prag subsidiarnosti. Lahko bi ga
poimenovali tudi »prag stigmatizacije«, saj je ravno zadržek pred tem, da bi
zaprosili za pomoč, zadržek pred stigmatizacijo.
Upravičeno imamo ta prag za izrazito individualen. O tem
govorijo tudi empirični podatki, saj vidimo, da obstaja neko območje, razpon
potreb, v katerem nekateri potrebujejo zunanjo pomoč, drugi pa je ne. To
območje ima oblika lija, dveh konvergentnih linij, funkcij – zgornja opisuje
število ljudi, ki doživljajo dolgotrajne stiske in potrebujejo odgovore nanje
glede na število potrebnih ure, spodnja, ki opisuje število ljudi, z istim
številom potrebnih ur, a ki (že) zaprosijo za formalno pomoč. Pri minimalnih
potrebah po pomoči drugih je le malo ljudi, ki bodo potrebovali zunanjo,
formalno pomoč in zelo veliko takih, ki se znajdejo po svoje. Ko potrebe
rastejo, se razmerje (razlika, razkorak) med prvimi in drugimi progresivno
manjša in konvergira na določeni točki.
Glede na potek krivulje lahko sklepamo, da se namišljena
krivulja tistih, ki ne potrebujejo formalne pomoči in tistih, ki jo potrebujejo stakne, združi
pri nekaj več kot 100 urah pomoči na mesec, natančneje pri 105 urah mesečno oz.
3,5 urah na dan. Tej točki lahko rečemo absolutni
statistični prag subsidiarnosti. Po tej točki je namreč, le zanemarljivo malo
takih, ki bi lahko na svoje stiske odgovorili le s svojimi močmi.[1] To
je točka, ko pri celotni populaciji pride do prevesa potrebe po formalni pomoči
glede na zadržke glede stigmatizacije. Z drugimi besedami: potreb je toliko
preveč, da ne more nikogar več biti sram.
Razcep med potrebami, ki izhajajo iz dolgotrajnih stisk, si lahko
pojasnimo na več načinov:
- Najbolj očitno je, da nekomu ni treba zaprositi za formalno pomoč, če ima v svoji »naravni« socialni mreži dovolj »spontane«, neformalne pomoči na voljo od svojih sorodnikov, prijateljev, sosedov in drugih. Ta pomoč je lahko neposredna – opravila pomoči in podpore, usluge in storitve, lahko pa je posredna – sorodniki plačajo pomočnike na trgu. Ima torej dovolj »socialnega kapitala«.
- Drugo pojasnilo je, da ima nekdo lahko dovolj »osebnega kapitala«. To lahko pomeni, da ima dovolj znanja, spretnosti, iznajdljivosti in drugih osebnih lastnosti (skromnost, potrpežljivost, ipd.), da si življenje, kljub veliki stiski organizira tako, da potrebuje manj pomoči, lahko pa pomeni, da ima dovolj osebnih sredstev (dohodkov, premoženja), da si z njimi lahko privošči najem storitev na trgu.
- Tretje pojasnilo je povezano s stigmo. Ali nekdo dojema zaprosilo za formalno pomoč kot (samo)stigmativno dejanje ali pač ne, je lahko odločilni dejavnik pri tem, ali bo za pomoč zaprosil. Pri tem lahko stopnja bojazni pred stigmo (sramu, prikrivanja stigme) izhaja iz osebnih stališč in morale, pričakovanj in stališč neposrednega okolja, ali splošnih kulturnih vzorcev (predvidevali bi lahko, da je v družbah, v katerih prevladuje univerzalni, socialno demokratski režim blaginje, prag stigmatizacije nižji, kot v družbah, v katerih prevladuje konservativni, subsidiarni režim).
- Prestop praga subsidiarnosti je na eni strani individualna odločitev oz. dogodek, na drugi pa tudi družbeno pogojen. Na to, kdaj nastopi, deluje tudi to, koliko so dostopni družbeni odgovori na stisko, ki ne stigmatizirajo, so manj vidni oz. zaznamujoči. Taki odgovori so bodisi posredni (zmanjševanje revščine, krepitev neposredne solidarnosti, družabnega življenja) ali neposredni – skupnostni projekti solidarnosti, nevsiljive in nevidne storitve in dejavnosti, ki krepijo trdoživost, samostojnost in vzajemno pomoč (npr. skupnostna organizacija prevozov v oddaljenih krajih, kjer je javni prevoz usahnil, potrošniške, stanovanjske in oskrbne zadruge, časovne banke, izmenjava dobrin in storitev; glej Flaker et al. 2015: 92).
Na drugi strani se lahko
vprašamo, kateri dejavniki vplivajo na nižanje praga subsidiarnosti, ki potrebe naredijo bolj pereče, ki
botrujejo k temu, da se spontana
neformalna pomoč preobrazi v formalno pomoč in nazadnje institucionalizira s
premestitvijo v institucijo. To so lahko:
1.
ekonomski razlogi – npr. brezposelnost, izčrpavanje in izkoriščanje, pomanjkanje
stanovanj, časa;
2.
socialno-kulturne – spremembe v vzorcih pomoči v spregi z demografskimi – večja
stopnja odvisnosti.
3.
večja izpostavljenost nasilju (v družini), večja
osamljenost, ozka socialna podporna mreža so
tudi dejavniki, ki nas približujejo k pragu subsidiarnosti.
4.
Na območje onkraj praga subsidiarnosti nas
postavi tudi neustrezno ravnanje strokovnjakov (stigmatizacija, svetovanje, ko
je potrebna stvarna pomoč in nasprotno, prehitra napotitev v intenzivne oblike
oskrbe zaradi pomanjkanja ustreznih odgovorov, itn.). (Flaker et al. 2015: 25)
5.
Slaba zastavitev programov in storitev
socialnega in zdravstvenega varstva: naključnost in nenačrtnost, premalo
izhajajo iz potreb, preveč iz apriornih usmeritev pobudnikov (prevladujejo
skupine za samopomoč). Premajhno je sodelovanje skupnosti in imajo pogosto
premalo skupnostne usmeritve (so bolj usmerjene na posameznika). (Flaker et al. 2015: 38)
Razprava o pragu subsidiarnosti odpira še širša vprašanja. Pod
pragom subsidiarnosti, torej v coni, v kateri ljudem niso potrebni formalni
odgovori na njihove stiske, je
večina prebivalstva; in prav tako večina ljudi sodeluje v tovrstnih solidarnih
izmenjavah neformalne, vzajemne pomoči. Vsi prejemamo pomoč drugih in smo
hkrati izvajalci neformalne pomoči. Razmerje med pomoči je lahko enakovredno –
damo toliko, kot je prejmemo, lahko pa je asimetrično – v eno ali drugo smer.
Mera je lahko razlika ali količnik subsidiarnosti, torej med pomočjo, ki jo
prejmemo in dobimo. Ko govorimo o oskrbi je naša pozornost usmerjena v tiste,
ki so v minusu oz. ki imajo količnik manjši od 1. Za razumevanje celotne slike
bi morali pogledati, kaj se dogaja onkraj ničelne razlike oz. količnika »1«, se
pravi izravnane pomoči, torej na desni strani našega grafa.[2]
***
Ugotovitve in razmisleki
Da pride do potrebe po dolgotrajni oskrbi mora dolgotrajna
stiska preseči »prag subsidiarnosti« mejo, ko se človek, z viri, ki so mu
razpolago – tudi v njegovi neformalni mreži – ne more več spopadati svojo
stisko in je prisiljen zaprositi za formalno pomoč (države ali socialnega
zavarovanja).
Na prekoračitev praga vpliva več dejavnikov: intenzivnost
potreb oz. količina pomoči in podpore drugih in pa razpoložljivost osebnih
virov (materialnih in osebnostnih) kot tudi socialnih virov neformalne in
skupnostne pomoči in podpore. Na prekoračitev vplivajo tudi resistentnost na
stigmatizacijo, ki jo prinese zaprosilo za formalno pomoč, pa tudi neustrezna
ponudba storitev in širše družbene okoliščine (revščina, osamljenost,
spremenjeni količniki odvisnosti in širše oskrbne kulture).
Statistično gledano za celotno populacijo »absolutni« subsidiarnosti
nastopi pri 105 urah potrebne pomoči na mesec (3,5 ur na dan), to je meja, ki
jo večina ljudi ne zmore z lastnimi viri.
Pod to mejo pa je variabilnost potrebe po dolgotrajni
(subsidiarni) oskrbi odvisna od lastnih virov oziroma njihove odsotnosti.
Podrobneje je treba raziskati:
- Dejanske distribucije potreb po dolgotrajni oskrbi v povezavi z dejansko stisko.
- Pri tem se ne smemo omejiti na prejemnike pomoči temveč tudi na pomočnike.
- Na ravni osebnih procesov in karier raziskati dejavnike in procese prekoračitev praga subsidiarnosti.
- Pri tem raziskati razmerja med zmanjševanjem količnika subsidiarnosti, vstopom v kroge formalne pomoči in vstopom v institucionalno oskrbo.
- Z akcijskimi eksperimenti raziskat manj invazivne, manj stigmatizirajoče in posredne načine višanja praga subsidiarnosti.
[1] Predvidevamo celo, da je
pri nižjih vrednostih formalne pomoči, tudi večje število takih, ki potrebujejo
več pomoči, ampak jo dobijo oz. zahtevajo manj. To bi veljalo npr. za sedanjo
ureditev pri nas. Vseeno se lahko zanesemo na avstrijske podatke, saj ko nekdo
v sistemu univerzalno priznanih dajatev za dolgotrajno oskrbo zaprosi za
dajatev, njegove potrebe ocenijo ne glede na njegovo siceršnjo zmožnost
generiranja oskrbe.
[2] Tradicionalne skupnosti so
upoštevale izravnave, pri tem pa so člane skupnosti, ki so niso bili nad
količnikom 1 oz. bili v krepkem minusu – torej otroke, bolne, vaške berače in
bebčke, obravnavali še vedno kot člane skupnosti, a taki, ki so bili nižjega
značaja. Količnik subsidiarnosti je bil eden od glavnih kriterijev razslojevanja
tovrstnih skupnosti (Makarovič, 1979).
Ni komentarjev:
Objavite komentar