Človekove
dejavnosti so, vsaj na prvi pogled, primeren temelj za vzpostavljanje
univerzalne upravičenosti do dolgotrajne oskrbe. Dejavnosti so namreč nekaj,
kar človek, tudi če jih izvaja skupaj z drugimi, izvaja s svojim telesom, torej
tudi on sam. Je njihov subjekt. Hkrati pa, če jih ne more izvajati, ta del
svoje subjektivnosti izgublja. Zato potrebuje podporo drugih – je objekt
njihove pomoči, da lahko ostane subjekt svojih dejanj.
Dolgotrajna
oskrba je tudi pogosto prav s tem pogledom definirana – kot podpora ljudem, ki
ne morejo izvajati dejavnosti samostojno.
Čeprav vemo,
da dejavnosti vedno izvajamo v nekem družbenem kontekstu, je taka zastavitev
privlačna, saj jih z nekaj domišljije in spretnosti, lahko ločimo od konteksta
njihovega pojavljanja (in s tem povežemo s človekovimi lastnimi osebnimi
sposobnostmi).
Še več, taka
zastavitev omogoča, prav z abstrakcijo, ki loči dejavnost od konteksta
izvajanja dejavnosti, in individualizacijo – pripisovanja lastništva dejavnosti
zgolj posamezniku, nekakšno 'objektivacijo' potreb po dolgotrajni oskrbi.
Ločena od konteksta, dejavnost postane stvar, pa ne sama po sebi, ampak tudi v
odnosu do podobnih stvari, s tem je tudi univerzalna. Denimo, nekdo, ki se ne
more sam gibati, je vedno odvisen (torej jih »potrebuje«) od pripomočkov
(vozička) in storitev (spremstva), ne glede na njegov socialno-ekonomski
status, odnose, v katerih je, in druge socialne okoliščine.
A zavedati
se moramo, da je to le videz, le konceptualna operacija, ki nam pomaga
posplošiti potrebo po dolgotrajni oskrbi. Kot taka ima več pasti.
Prva past je
v tem, da dejansko dejavnosti navadno niso same sebi namen, temveč ravno
nasprotno so sredstvo, da nek namen dosežemo. Večina človeških dejavnosti je finalističnih, izvajamo jih zato, da
dosežemo nek cilj. Če dejavnostni vsaj do neke mere lahko pripišemo univerzalne
značilnosti, pa tega ne moremo storiti s cilji. Kaj je cilj neke dejavnosti,
vsak določa po svoje. Cilji niso univerzalni, nasprotno so idiosinkratični in
singularni.
Da s
podobnimi dejavnostmi dosegamo različne cilje, samo po sebi ni problematično
pri poskusu, da bi dejavnosti pojmovali kot univerzalne. Problem nastane pri
konceptualizaciji potreb. Z, denimo, gibanjem namreč vsakdo zadovoljuje zelo
različne potrebe, nekateri se gibljemo, ker bi radi nekaj šli kupit, drugi, ker
bi radi obiskali prijatelje ali se udeležili družabnega dogodka, tretjič spet,
prav nasprotno, da bi se sami sprehodili. Če postavimo zgolj dejavnosti, ne pa
njenega cilja, kot kriterije potreb, potem bodo vse potrebe, seveda, povezane z
dejavnostmi – npr. potreba po gibanju, hkrati pa bomo zanemarili tisto, kar je
res potreba (cilj dejavnosti) – obisk prijatelja (seveda pa imamo lahko zgolj
potrebo po gibanju in je obisk prijatelja le izgovor, da se sprehodimo). Če sem
osamljen, potrebujem predvsem družbo, ne pa zgolj nekoga ali nekaj, kar me bo
tja peljalo. Podpora pri dejavnosti, ki v resnici odgovor na potrebo, postane
metonimija potrebe – rabim prevoz in spremstvo. Storitev in pripomoček sta le
sredstvi, ki ju potrebujem, da dosežem svoj cilj oz. zadovoljim svojo potrebo
po družabnosti. Dejavnosti so večina instrumentalne glede na cilje.
Čeprav so
dejavnosti pomemben dejavnik oz. moment pri zadovoljevanju potreb ali
uresničevanju naših ciljev, niso edini. To je tudi pomanjkljivost ločevanja
dejavnosti od njihovega konteksta. Potrebe porajajo ali pa vsaj oblikujejo tudi
drugi momenti v naših življenjih.
Slika 1: Momenti, ki porajajo potrebe
Ni pomembno,
kaj delamo, temveč tudi, kaj se nam dogaja. Življenjski dogodki (preselitve,
izgube, pa tudi nove pridobitve – denimo: rojstvo otroka, poroka, nova služba,
stanovanje) bistveno vplivajo na naše potrebe. Nadalje potrebe determinirajo
odnosi, ki jih imamo z drugimi – bodisi se potrebe porajajo v samih
interakcijah (kar je deloma dejavnost deloma odnos) bodi izhajajo iz naših
dolžnosti, obveznosti in želja, ki so del teh odnosov. Potrebe porajajo tudi
strukturni momenti – glede na to kakšno je mesto v naši družbi – dohodki,
stanovanje, status, stroški itd. Potrebe ne določa le to, kako živimo v danem
trenutku, temveč tudi celotni življenjski ciklus, toliko bolj prihodnost (kam
želimo priti) kakor preteklost (od kod prihajamo).
Slika 2:
Poskus taksonomije potreb[1]
Zadnja
pomanjkljivost ločevanja dejavnosti od konteksta oz. tega, da jih vzamemo kot
spoznavno in ugotovitveno izhodišče je, da – hočeš – nočeš – uvaja ta operacija
onesposabljanje uporabnika. Če dejavnosti oropamo njihovega osebnega konteksta
(osebnega namena njihovega izvajanja) in družbenega konteksta (zunaj dogodkov,
odnosov in družbene strukture) ostane le vprašanje sposobnosti oziroma bolj
nesposobnosti njihovega izvajanja. Cilji, namen in smisel dejavnosti namreč
kažejo na moč in vrlino človeka (npr. Stephen Hawkins, ki je zelo omejen v
dejavnostih, pa vseeno ga dojemamo kot zelo močnega človeka), okoliščine našega
delovanja pa so tiste, ki dejavnosti naredijo bolj ali manj možne, okoliščine
so tiste, ki nas dejansko usposobijo ali onesposobijo za delovanje.
Osredotočenost na dejavnosti
zanemarja osebne (želje, cilji, prioritete, dogodki) in družbene okoliščine
(odnosi, položaj, socialni, kulturni, okolijske in političnoekonomski okvir), v
katerih se potrebe porajajo. Hkrati preveč segmentira posameznikovo življenje
na delčke in opravila, spregleda pa življenjski ciklus, življenje kot celoto
(kontekst, situacijo). Če oceni oz. ugotavljanju upravičenosti sledi dobro
osebno načrtovanjem, ta pogled lahko popravi, umesti človeka v okolje in
življenjski ciklus in zagotovi, da bo izvajanje oskrbe krepilo uporabnika, mu
bilo v pomoč pri napredovanju in osamosvajanju. Ostaja pa odprto vprašanje: Ali
je tak način ugotavljanja upravičenosti, ki se omeji na dejavnosti, zadosten?
Ali obstaja nevarnost, da če ga uporabimo, utegne zožiti perspektivo pri
načrtovanju osebnih paketov, še posebej pa ali ne bo perspektive zasukal od
moči, vrlin upravičenca k njegovim ali njenim primanjkljajem?
Za praktično
ravnanje pri ocenjevanju upravičenosti utegnejo biti dejavnosti dobro
izhodišče, saj dajejo vtis univerzalnosti posameznikovega delovanja. Hkrati pa
je treba najti način, kako upoštevati tudi druge momente. Seveda s tem tvegamo,
da dolgotrajno oskrbo utemeljimo kot socialni
korektiv, način popravljanja družbenih krivic – zato bi kazalo kot
alternativno izhodišče za oceno upravičenosti postaviti pravice (več o tem
spodaj) – saj upoštevanje družbenih okoliščin morda pomeni ravno to. A vendar
so lahko negativne okoliščine nekakšna utež pri ocenjevanju upravičenosti, saj
je v neugodnih okoliščinah potrebno več napora tudi za izvajanje storitev
dolgotrajne oskrbe in zagotavljanje pripomočkov in drugih sredstev za
dolgotrajno oskrbo.
Seveda pa je
treba upoštevati vse te okoliščine in osebne prioritete oz. cilje pri izdelavi
konkretnih osebnih načrtov. V tem koraku lahko ocenimo, da upravičenec
potrebuje sredstva ali storitve, ki niso v naboru dolgotrajne oskrbe, pač pa so
potrebne za uresničitev osebnega načrta. Vzemimo morda malo ekstremen, a precej
možen primer: brezdomec, ki je bolan, bi lahko v načrt vključil cilj, da dobi
streho nad glavo, lastno stanovanje, vključil bi tudi cilj, da se pozdravi
svoje bolezni (npr. hepatitis in diabetes), da dobi prijatelje in da se zato uredi
(je umit, primerno oblečen, itn.). Pridobitev stanovanja in zdravljenje bolezni
so dajatve, ki jih dolgotrajna oskrba ne bo zagotavljala. Pomoč pri higieni in
oblačenju pač bo. Vključevanje v družabne dogodke in spoprijateljevanje upajmo
tudi. Slednje bodo del njegovega osebnega načrta oz. paketa, ki ga bo
financiralo zavarovanje za dolgotrajno oskrbo, prve dve zadeve pa ne neposredno
in bo moral načrtovalec v načrtu predvideti sredstva in storitve iz drugih
virov (stanovanjske oskrbe, zdravstvenega zavarovanja). Ob tem bi eventualno
bilo tudi možno v del načrta, ki bo predmet dolgotrajne oskrbe, vključiti
storitve zagovorništva in spremstva pri opravilih povezanih s pridobivanjem
stanovanja oz. zagotavljanjem zdravstvenega varstva.
Upravičenost
torej lahko ugotavljamo torej v čisto prvem koraku vstopa v sistem dolgotrajne
oskrbe, lahko pa v koraku, ki pomeni izhod iz faze osebnega načrtovanja, torej
v točki prehoda iz načrtovanja v izvajanje storitev – torej pri potrjevanju
načrta. V prvi točki je upravičenost apriorna in pavšalna, v drugi točki pa je
upravičenosti aposteriorna, skorajda empirično utemeljena in specifična in
natančna.
Kaj so
prednosti in slabosti enega in drugega načina?
[1] Rdeče
obarvane so postavke, ki jih širše zasnovane lestvice ocenjevanja, denimo
nemška NBA, vsebujejo. A tudi te obravnavajo postavke ne kot dogodke in odnose,
temveč kot dejavnosti v teh kontekstih, denimo: »spoprijemanje z boleznijo«,
»obiskovanje prijateljev in družabnih prireditev«.
Danes sem vesel, hvala Lapo Micro Finance, da mi je dal posojilo. Večkrat sem bil prevaran, ko sem poskušal dobiti posojilo, dokler nisem naletel na Lapo Micro Finance, ki mi je dal posojilo v vrednosti 23.000 $ za oskrbo mojega bolnega otroka. Če danes potrebujete pravega posojilodajalca, se obrnite na Lapo. Kontaktni e-poštni naslov: lapofunding960@gmail.com
OdgovoriIzbrišiWhatsapp +447883183014
Spoštovani posojilojemalci.
OdgovoriIzbrišiImate finančne težave? Ali želite ustanoviti svoje podjetje? To posojilno podjetje je bilo ustanovljeno kot organizacija za človekove pravice po vsem svetu z edinim namenom pomagati revnim in ljudem v finančni stiski. Če želite zaprositi za posojilo, jih kontaktirajte na spodnje podatke: e-pošta: elenanino0007@gmail.com
ime:
Potreben znesek posojila:
Trajanje posojila:
Telefonska številka:
Hvala in Bog blagoslovi
Ingrid