sobota, 22. oktober 2016

Dolgotrajna oskrba: subsidiarna, kategorijalna ali univerzalna pravica: Misli ob diskusiji o dolgotrajni oskrbi (1)













Do nedavnega je bila dolgotrajna oskrba, kot javna služba, izrazito subsidiarna oziroma kategorijalna dajatev. Deležni so je bili tisti, ki si je z lastnimi sredstvi niso mogli zagotoviti, ki bodisi niso imeli osebnega kapitala (denarja, znanja, iznajdljivosti itn.) bodisi socialnega kapitala (sorodnikov, prijateljev, sosedov in drugih, ki bi jim priskočili na pomoč). Tem je bilo treba organizirati storitve, ki so jih potrebovali in s tem popraviti oz. odpraviti luknje v družbenem tkivu. Javno organizirana dolgotrajna oskrba je imela predvsem korektivno funkcijo.

Z demografskimi spremembami, še posebej s spremenjenim razmerjem med tistimi, ki lahko pomagajo, in med tistimi, ki potrebujejo pomoč, pa tudi z drugimi družbenimi spremembami (atomizacija, napredek medicine, dezinstitucionalizacija, krepitev moči uporabnikov in nastanek uporabniških gibanj) se je ustvarila potreba, težnja po univerzalnosti dolgotrajne oskrbe. Torej, da dolgotrajna oskrba postane splošna pravica, ne glede na osebne in socialne okoliščine, da postane dostopna vsem, ki jo potrebujejo. Ta težnja, ali celo imperativ, pa pred snovalce sistema dolgotrajne oskrbe postavi več vprašanj in dilem. Te so deloma podobne deloma pa drugačne od drugih univerzalnih sistemov pravic.

Pravici do zdravja in izobraževanja sta pravici, ki ju štejemo za univerzalni. Tisti, ki smo zdravi, se je večinoma niti ne zavedamo (čeprav bi lahko šteli to, da ostanemo zdravi, kot pravico, ki sodi k pravici do zdravja – preventiva). Zavemo se je, ko zbolimo. Takrat jo skušamo uveljaviti, a je ključni moment za upravičenost do zdravljenja oz. zdravstvenih storitev diagnoza, ki jo da zdravnik.[1

Pravica do izobraževanja uresničujemo drugače. Predpostavljamo, da so otroci tabule rase, da torej nič ne znajo in se morajo naučiti. Pedagoška stroka v ta namen ustvari učne programe, t. i. curriculume, v katerih določi ne le, kaj se učenke in študentke morajo naučiti, ampak tudi kako to storijo oz. do kakšnega znanja in pouka so upravičeni. Izobrazbo onkraj tega programa si ljudje zagotovijo sami, seveda ob podpornih sistemih, ki so tudi javne službe (knjižnice, izobraževalni programi v javnih medijih, muzeji itn.).

Definiciji upravičenosti do znanja in do zdravja  se med seboj razlikujeta, skupno jima je to, da jo definirajo strokovnjaki, pogosto mimo potreb, interesov in želja uporabnikov. To je paradigmatska razlika, ki jo v dolgotrajni oskrbi hočemo preseči doseči ravno nasprotno, ne le izhajati iz potreb, interesov in želja uporabnikov, ampak jo z njimi tudi načrtovati, izvajati in spremljati.[2]

Pravica do socialne varnosti je vezana na pravico do dela oz. zaposlitve. Tudi ta pravica naj bi bila univerzalna, a je vezana na trg dela in tudi v času negotovosti zaposlitve (prekariata) sama precej negotova in vprašljiva (prekarna) Če nismo zaposleni dobimo nadomestne statuse, za tveganja, ki jih pokriva socialno zavarovanje: bolniški, porodniški, upokojenski, 'invalidski' in denarna nadomestila za te statuse.[3] Gre torej za subsidiarne pravice glede na zaposlitev, količina dajatev pa izhaja tudi iz tega statusa (višina dohodka, leta zaposlitve). Na tem področju upravičenost definirajo na eni strani pravila (cenzusi, pravila upokojevanja), na drugi strani pa jo deloma določajo strokovnjaki in njihove komisije (bolniške, invalidsko zavarovanje).

Socialnovarstvene dajatve niso definirane kot univerzalne, so subsidiarne. Subsidiarne so glede na druge krake socialne države – če nekdo izpade iz vseh ostalih mehanizmov socialne varnosti, so pa subsidiarne (včasih) tudi glede na upravičenčev osebni in socialni kapital (premoženje, možnost oskrbe, ki jo zagotovi upravičenčeva mreža). Ravno zaradi te svoje funkcije pa ustvarjajo univerzalnost celotne socialne države, saj poskrbijo, da je sistem kolikor-toliko nosilen in deluje tako, da zagotavlja vsaj minimum socialne varnosti za vse.

Dolgotrajna oskrba je v preteklosti, kot rečeno, največji del svoje moči črpala iz neformalnega sektorja. Javne službe so bile dodatek, subsidium. Zdravstvene storitve patronažne službe, so sicer univerzalna pravica, a glede na norme nezadostne (oskrba ni del zdravljenja), v zavodih pa so bile pogojene z institucionalizacijo (človek z enakimi potrebami po zdravstveni negi, ki živi doma, ni do njih upravičen). Kategorialne dajatve, ki izhajajo iz statusov (dodatki za tujo nego in pomoč), so sicer znotraj upravičene kategorije univerzalne narave, a jih gospodinjstva večinoma uporabijo kot prispevek upravičenca k skupnemu proračunu, so torej subsidiarne narave, če ne drugega – v učinku. Institucionalno varstvo in oskrba na domu pa so tipične subsidiarne dajatve – doplačila občin za institucionalno varstvo in subvencije oskrbe na domu.

Razlog za težnjo, da bi pravica do dolgotrajne oskrbe bila univerzalna, torej ni le v krizi neformalne oskrbe, temveč tudi v krizi formalnega sistema, saj je njen namen tudi odpraviti neenakosti med upravičenci in nepravilnosti, ki izhajajo iz med seboj zelo različnih logik upravičenosti.



[1] Samozdravljenje torej ni pravica, ki bi izhajala iz splošne pravice do zdravja. Formalni sklep bi lahko bil, da je javno zdravstvo subsidiarno samozdravljenju – torej gremo k zdravniku, ko se ne moremo pozdraviti sami. Sklep bi bil lahko ravno nasproten, da je samozdravljenje luksuz, ki si ga privoščimo onkraj javnega zdravstva, Samozdravljenje je torej zasebna stvar v vsakem primeru.
[2] Razlogi za to so najmanj trije:
1) Epoha, ko se uveljavlja dolgotrajna oskrba je bistveno drugačna – zaupanje v strokovnjake in njihova avtoriteta je bistveno manjše, stopnja emancipacije prebivalstva (na sploh in od strokovnjakov) je bistveno večja.
2) Dolgotrajna oskrba ni ezoterična materija, nasprotno – povsem vsakdanja stvar, ne potrebujemo znanja, ki gre onkraj obzorja vsakdanjega, banalnega.
3) Dolgotrajna oskrba nima in tudi noče imeti posebnih institucij, ločenih od prostorov vsakdanjega življenja, nasprotno namen je, da ljudje živijo skupaj z drugimi (doma) in da so vanjo vključeni tudi drugi člani skupnosti (sorodniki, prijatelji, sosedje in drugi).
[3] Med nadomestne statuse štejemo tudi lahko statuse otroka, učenca, dijaka in študenta. Ti so deloma vezani na starše (tudi drugi vzdrževani člani družine) deloma pa na izobraževanje (kot nadomestek oz. predhodnico zaposlitve). 

Ni komentarjev:

Objavite komentar