ponedeljek, 14. november 2016

Splošni elementi postopka vstopa v sistem dolgotrajne oskrbe – misli ob diskusiji o dolgotrajni oskrbi (6)



V nadaljevanju bomo opisali bistvene postopkovne elemente, ki jih pri zagotavljanju dolgotrajne oskrbe potrebujemo. Potem pa pogledali, kako ti elementi učinkujejo v predvidenem novem nemškem sistemu dolgotrajne oskrbe in kako bi deloval v pilotskem preskušanju dolgotrajne oskrbe pri nas. Opisali bomo dva načina, ki ju lahko uporabimo.

Postopek vstopanja v sistem dolgotrajne oskrbe bi moral zajemati oceno upravičenosti, oceno potreb in načrt potrebnih storitev. Na podlagi slednjega oblikujemo osebni paket storitev in drugih dajatev, ki ga potem po načrtu izvajamo, s periodičnimi revizijami, ki jih uporabimo za spreminjanje, izboljševanje in dopolnjevanje načrta.

Splošni ugotovitveni elementi postopka, ki jih moramo opraviti so torej: oceniti upravičenost, ugotoviti potrebe, narediti načrt, oblikovati osebni paket (storitev) in nato (po izvajanju) revidirati načrt.


Upravičenost lahko ugotavljamo na dveh točkah – upravičenost vstopa v sistem in pa upravičenosti do vrste dajatev. Prva je točka preverjanja, ali je nekdo sploh upravičen do dajatev dolgotrajne oskrbe. Načeloma so vsi zavarovanci do nje upravičeni, ugotoviti moramo ali so tudi »dejansko«. Navadno za vstop v sistem obstaja prag. Ta prag je izrazito količinski[1] (količina potrebne pomoči pri izvajanju dejavnosti – navadno izražena u urah ali pa z rezultatom ocene ocenjevalnih lestvic). Je pa tudi skorajda arbitrarno postavljen nekje vmes med absolutnim pragom subsidiarnosti[2] in minimalnimi potrebami po oskrbi.

Druga točka preverjanja upravičenosti v dolgotrajni oskrbi pa je vrsta dajatev, ki naj bi jih upravičenec prejel. Že uvodoma smo nastavili primer brezdomca, ki sicer v osebnem paketu potrebuje tudi stanovanje in zdravljenje svojih bolezni, a te dajatve niso dajatev dolgotrajne oskrbe oz. je do njih upravičen v drugih vejah socialne varnosti (stanovanjski oskrbi in zdravstvu). Za ugotavljanje upravičenosti do vrste dajatev ni nujno postaviti praga vstopa pri količini potreb (lahko pa ga), saj upravičenost preverjamo glede na potrebne dajatve, torej po izdelanem osebnem načrtu. Ta prag torej ni količinski, se ne ozira na intenziteto potreb, temveč na značilnosti dajatev. Vrsto dajatev, do katerih je uporabnik dolgotrajne oskrbe upravičen, lahko določimo vnaprej s posebnim katalogom odgovorov na dolgotrajne stiske. Lahko določanje upravičenosti (v večji ali manjši meri) prepustimo organu, ki bo osebne načrte potrjeval. V obeh primerih pa se bo treba odločati po kriterijih skladnosti dajatev s temeljnimi značilnostmi dolgotrajne oskrbe (torej ali neka dajatev po svojih značilnosti sodi v razred dajatev DO) in po kriterij individualne, osebne ustreznosti in pomembnosti te dajatve (glede na njegove ali njene osebne okoliščine in postavljene življenjske cilje).

Drug nujni element postopkov DO je ugotoviti oz. oceniti potrebe, ki jih zavarovanec, potencialni upravičenec ima. Zgoraj smo predpostavili, da 'potrebe' izvedemo deloma iz stanja, opisa življenjskih okoliščin deloma pa iz osebnih ciljev upravičenca. Stanje je lahko kvantitativna ocena, ki jo ponazarja rezultat na ocenjevalnih lestvicah, lahko pa je povsem kvalitativen opis pomembnih življenjskih situacij. Prvi način nam odgovori na vprašanje, v kolikšni meri nekdo potrebuje oskrbo, drugi pa na katerih področjih obstajajo neravnovesja med njegovimi ali njenimi željami in med obstoječimi možnosti, ki zahtevajo podporo ali pomoč drugega. Osebni ciljev ne moremo ugotavljati z ocenjevalnimi lestvicami, saj so te standardizirane, cilji pa so vedno idiosinkratični, značilni ravno za posameznega upravičenca ali uporabnika.[3]

Med potrebe, ob tistih, ki izhajajo iz življenjske situacije in ciljev, sodijo tudi potrebe, ki se tičejo načina in oblike oskrbe. Te potrebe so nekakšen most med začetnim opisom stanja in ugotovitvijo potreb in med osebnim načrtom. Preden upravičenec našteje, katere odgovore na svoje potrebe ali stiske potrebuje, pa moramo ugotoviti splošno strategijo, način, ki si ga človek želi. Ali se bo odločil za dajatve v denarju ali v naravi? Ali daje prednost formalnim ali neformalnim storitvam? Ali si želi podpore pri koordiniranju svojega paketa storitev ali pa bi to raje preložil na strokovnjaka? In še druga.

Na podlagi ciljev in ugotovljenih potreb operacionaliziramo dajatve (storitve, sredstva in ukrepe), ki so potrebne za uresničitev upravičenčevih življenjskih ciljev (operativni oz. izvedbeni del osebnega načrta). Poleg samih dajatev moramo predvideti tudi njihovo količino, izvajalce in določiti časovni okvir njihovega izvajanja. Ločiti pa moramo tudi med dajatvami, do katerih je upravičen v sistemu DO in med tistimi, do katerih je upravičen v drugih sistemih.

Ko postavimo vse dajatve v celoto, oblikujemo osebni paket storitev.[4] Postopkovni del je potrditev paketa, medtem ko izvajanje, čeprav je bistveno, je cilj celega postopka, ni del postopka, temveč njegova posledica.[5] Je pa pomemben za postopek prav zaradi tega, ker je njegov cilj in moramo postopek tako zastaviti in izvesti, da bomo prišli do karseda ustreznega načrta, ki ga bomo uresničevali. Torej je izvajanje načrta merilo in vodilo postopka, kar pomeni, da v postopku ni treba opravljati opravil, ki tega ne zagotovijo, mora pa v njem biti vse, da lahko načrt izvedemo. Izvajanje načrta je tudi podlaga za spremembe, dopolnitve načrta, skratka – za njegovo revizijo.

Revizija je refleksivno popravljanje načrta glede na njegovo izvajanje. Postopkovno gledano je njegova validacija, ovrednotenje, hkrati pa tudi nastavek za nov ciklus načrtovanja, pa tudi ugotavljanja upravičenosti: tako do količine dajatev kakor tudi do vrste storitev, ugotavljanja novih in zadovoljenih potreb. Razlika od začetnega ugotavljanja in ocene potreb in upravičenosti je v tem, da imamo pri reviziji že postavljene izhodiščne vrednosti, ki so lahko večje ali manjše od novih, lahko pa zgolj drugačne kot so bile pri prvi oceni.

Revizija in izvajanje osebnega paketa niso elementi postopka, ki ga potrebujemo za vstop v sistem DO, so del celotnega procesa. Vseeno pa jih je treba upoštevati tudi v postopku ob vstopu v sistem. Kot rečeno, mora biti postopek usmerjen prav v izvajanje, revizija pa je pomembna v tem, da omogoči postopku večjo mero refleksivnosti in eksperimentalnosti. Postopek vstopa v dolgotrajno oskrbo in njegov rezultat ne ustvarja statične, nespremenljive vrednosti (kot na primer ugotavljanje invalidnosti oz. oviranosti) temveč je dinamična, spremenljiva vrednost, ki jo je treba spremljati in glede na nove okoliščine prilagajati. Krožnost ugotavljanja omogoča tudi napake, ki jih potem popravimo ali celo eksperimentalno zastavitev načrtovanja. Osebni načrt, pa tudi oceno potreb, imamo lahko za hipotezo, ki jo bomo z uresničevanjem načrta preverili in jo glede na učinke popravili, spremenili in dopolnili.



[1] Kvalitativen je le toliko, kolikor neko kategorijo upravičencev izloči ali vključi med prejemnike dolgotrajne oskrbe.

[2] Prag vstopa v sistem dolgotrajne oskrbe imamo lahko za normativni ali formalni prag subsidiarnosti. Pokazali smo (Flaker, 2016), da je pod absolutnim pragom subsidiarnosti prag individualen, je razmerje med osebnimi in socialnimi potenciali človeka in potrebno podporo ali pomočjo. Normativni prag postavi mejo upravičenosti za vse upravičence nekje med minimalnimi vrednostmi potreb in med absolutnim pragom subsidiarnosti (naša ocena je, da je ta prag malo na 100 urami potrebne pomoči na mesec). Če bi torej postavili prag vstopa v sistem pri, denimo, 30 urah potrebne pomoči na mesec (povprečno eno uro na dan), bi tisti, ki jim je ta količina nad pragom subsidiarnosti, torej nimajo svojih lastnih virov podpore in pomoči, ki bi jih lahko angažirali, bili v stiski, ne bi dobili potrebne pomoči ali pa jim bi jo morala zagotoviti država na kakšen drugačen način (preko, denimo socialnega varstva kot subsidiarne veje socialne varnosti). Tisti, ki bi imeli višji prag subsidiarnosti, pa bi bili deležni javnih (skupnih) virov, ki jih ne potrebujejo nujno, torej kot nekakšen bonus in injekcijo zoper pregorevanje mreže oz. izčrpavanje lastnih virov.

Če bi postavili normativni prag na raven absolutnega praga subsidiarnosti, potem bi bila dolgotrajna oskrba izrazito subsidiarna dejavnost, dobili bi jo samo za tisti del potrebne oskrbe, ki je nihče ne more zagotoviti. Če praga ne bi bilo oz. bi že ena ura potrebne oskrbe na mesec bila dovolj za vstop v sistem, bi bil sistem univerzalno dostopen (kar seveda ne pomeni, da bi vsi, ki imajo majhne potrebe zaprosili za oskrbo, nasprotno, teh bi bilo zelo malo, saj je do absolutnega praga razmerje med upravičenci in dejanskimi prosilci oz. uporabniki obratno sorazmerno – manjše so potrebe – manj je uporabnikov.

Logika, ki jo vsebuje normativni prag subsidiarnosti, je, da ljudem, ki imajo nizko intenzivne potrebe, nima smisla organizirati oskrbe, saj se bodo za tako maloštevilne dajatve že sami znašli. Kar je v povprečju sicer res, a višji kot je tak normativni prag, več bo tudi takih, ki bi jim majhno število ur oskrbe pomenilo bistveno oporo in tudi način kako ohraniti relativno visoko stopnjo samostojnosti.

Lahko bi se tudi odločili za individualno merjenje praga subsidiarnosti, kar bi pomenilo, da bi morali razviti orodje, ki bi zaznalo upravičenčeve osebne in socialne potenciale in jih upoštevalo pri ugotavljanju upravičenosti. Individualno zastavljen način ocenjevanja upravičenosti oz. praga vstopa v sistem, bi pa vanj seveda vpeljal logiko subsidiarnosti, saj bi z njim preverjali vire, ki jih človek že ima na voljo in zagotavljali vire, ki so mu ali ji še potrebni (vstop bi bil 'means tested').

[3] Nekateri uporabniki imajo zelo definirane cilje in bi jih lahko po njih vprašali že ob prvem stiku in jih, tako zapisane, dodali izhodiščni oceni potreb, pri nekaterih pa je oblikovanje ciljev šele rezultat, posledica načrtovanja, saj se jih v procesu zave in svoje nuje, želje, interes ali hotenja oblikuje kot cilje.

[4] Oblikovanje osebnega paketa bi lahko sodilo v prej opisani element torej v oblikovanje spiska dajatev oz. operacionalizacije osebnega načrta. Da smo ga postavili kot poseben element, obstajata dva razloga. Prvi je, da smo s tem hoteli poudariti njegovo celoto, s tem tudi celotno ceno paketa, ki je njegov finančni izraz. Drugi pa je, da smo s tem ločili oblikovanje načrta od njegove potrditve, ki je nujna postopkovna razlika.

[5] Del postopka je lahko predvideno spremljanje ali poročanje o izvajanju, predčasno vnašanje sprememb v načrt, in periodična revizija, s katero prilagajamo načrt novim okoliščinam in spoznanjem, do katerih pridemo med uresničevanjem načrta.
 

Ni komentarjev:

Objavite komentar