četrtek, 27. julij 2017

Ugotavljanje potreb je tudi njihova dekonstrukcija: 2. del: Problem hierarhije potreb




Skorajda arhetipski model potreb je Maslowljeva klasifikacija potreb, ki si sledijo od osnovnih potreb (telesnih, fizioloških) k bolj osebnostnim in eksistencialnim (varnost, pripadnost, samospoštovanje, samouresničevanje). Osnovni aksiom tega modela potreb je, da mora človek najprej zadovoljiti potrebe na »nižji ravni«, da bi lahko prešel na uresničevanje potreb na višjih.

V svojem času (med drugo svetovno vojno in v obdobju takoj po njej) je bil ta model preboj od biološko mehanicističnega pogleda, ki je do takrat prevladoval v psihologiji, k bolj humanističnemu, k človeku usmerjenemu pogledu. Temeljni prispevek k spremembi pogleda na potrebe je bil v tem, da je pokazal, da ob orgazmičnih potrebah obstajajo še druge, psihološke in socialne, ter ne nazadnje tudi bivalne, eksistencialne (samouresničevanje). Gre za premik stran od povsem homeostatičnega pogleda na potrebe.[1] Maslow je govoril o potrebah, ki izhajajo iz deficita (D potrebe) in bivanjskih (B potrebah – potrebah po 'biti'). Prve pomenijo vztrajanje na načelu homeostaze (tudi pri nekaterih psiholoških potrebah), druge pa uresničevanje človeškosti, bivanja v tem svetu (Maslow, 1943, 1970).

Maslowljev model hierarhije potreb je, seveda, teoretičen, v najboljšem primeru hevrističen. Empirične raziskave so ga deloma potrdile deloma pa ne. Pokazalo se je, da taka hierarhija ni univerzalna, da se lahko spreminja s splošnimi družbenimi spremembami (denimo vojna, Tang in West, 1997), da je model individualistično zasnovan in ne odgovarja prioritetam, ki so značilne za družbe z močnimi kolektivnimi vrednotami (Hofstede, 1984; Cianci in Gambrel, 2003) in da je hierarhija potreb v različnih življenjskih obdobjih različna (Goebel in Brown, 1981).[2]  Primat oz. nuja zadovoljevanja 'nižjih' potreb pa napeljuje tudi na to, da ljudje, ki živijo v revščini, ne morejo doseči 'višjih' ravni uresničevanja potreb. Kot model je torej kulturno, razredno in individualistično pristranski in diskriminatoren.

Za diskusijo o ocenjevanju potreb in sploh uvajanju dolgotrajne oskrbe, je treba biti kritičen predvsem do hierarhije potreb v tem modelu. Razloga sta dva. Prvi je, da je ta model paradigmatski, vztraja več kot pol stoletja in je verjetno najbolj citirana in največkrat ponovljena ugotovitev glede potreb.[3] Drugi pa je, da v diskusiji o dolgotrajni oskrbi uvaja usmeritev, da je osnovna naloga dolgotrajne oskrbe poskrbeti za osnovne potrebe (beri fiziološke) in šele nato za druge.[4]

Paradigmatsko model hierarhije potreb združuje nekatere elemente stare paradigme (primanjkljaj kot temelj osnovnih potreb) z elementi napovedujoče se nove paradigme (bivanje človeka kot izvor potreb). Ta združitev je manj sinteza paradigem in bolj kompromis. Eksistencialistično razumevanje potreb je le dodatek, okras na torti, ki je v temelju še vedno taka, kot je bila prej (biološko mehanična, homeostatična). Gre torej bolj za podaljšek stare paradigme, delno očlovečenje paradigme primanjkljaja, ki je bil prej konstitutiven za liberalni kapitalizem. S tem je tudi skladen z 'zdravorazumskim' pojmovanjem potreb, ki temelji na takem aksiomu in nam je vsem povsem 'logično', da se mora človek najprej najesti, naspati, dobro obleči, da je lahko varen, ima lahko ljudi rad, se spoštuje in uresničuje. Da to ni res bomo pokazali v nadaljevanju in sicer na primeru dihanja kot »osnovne potrebe«. Pokazali bomo, da so različne ravni med seboj precej povezane, da dihanje ni zgolj osnovna fiziološka potreba in da potrebe 'višjega reda' vplivajo na to, kako in koliko dihamo, tudi da zaradi potreb 'višje' ravni dihanje omejujemo oziroma zadržujemo. Pokazali bomo to, kar je Maslow tudi sam ugotavljal, da se, sicer domnevno hierarhične ravni, med seboj prepletajo, dodali pa bomo tudi ugotovitev, da hierarhija zares ne obstaja, temveč je ideološki konstrukt.

Citirani viri:

Cianci, R.; Gambrel, P. A. (2003). "Maslow's hierarchy of needs: Does it apply in a collectivist culture". Journal of Applied Management and Entrepreneurship. 8 (2): 143–161.
Current nursing (2012) 'Virginia Henderson's Need Theory' Current Nursing/ Nursing Theories. Dostopno na: http://currentnursing.com/nursing_theory/henderson.html
Dijkstra, A., Smith, J. and White, M. (2006) Measuring care dependency with the Care Dependency Scale (CDS) – A manual. Eurecare.
Goebel, B. L.; Brown, D. R. (1981). "Age differences in motivation related to Maslow's need hierarchy". Developmental Psychology. 17: 809–815. doi:10.1037/0012-1649.17.6.809.
Hofstede, G. (1984). "The cultural relativity of the quality of life concept" (PDF). Academy of Management Review. 9 (3): 389–398. doi:10.5465/amr.1984.4279653.
Maslow,  A. H. (1943) A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370-396.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. [2nd edition] New York: Harper & Row.



[1] Homeostaza je vzdrževanje ravnotežja med (napetostmi) okolja in organizma - prilagajanjem celotnega organizma, vnosom in izločanjem snovi (npr. hranjenje, vzdrževanje temperature, dihanje).
[2] Za dolgotrajno oskrbo je pomembno to, da potreba po varnosti postane bolj pomembna v starosti.
[3] To še posebej velja za področji managementa in zdravstvene nege.
[4] Drugi razlog je seveda pomembnejši za ta esej. Maslowljeva teorija potreb je bila namreč že večkrat presežena, treba pa se je ukvarjati z postulatom hierarhije potreb, ki se je prijel tako v vsakdanjem zdravorazumskem pojmovanju, kakor, kar je za razpravo o dolgotrajni oskrbi pomembno, tudi v nekaterih strokovnih pristopih – predvsem v zdravstveni negi. Klasična teorija zdravstvene nege Virginie Henderson se eksplicitno utemeljuje prav na Maslowljevem izročilu (1966, 1978, 1985 po Dijkstra et al. 2006; kratek povzetek v Current nursing 2012). Teorije vsakdanjih dejavnosti v Roper-Logan-Tierney modelu pač ne (Roper, Logan, Tierney 2001). Najbolj pomembno pa je kritiko hierarhije potreb zastaviti zaradi ločevanja na temeljne vsakdanje dejavnosti (ADL) in instrumentalne oz. podporne vsakdanje dejavnosti (IADL), ki v posrednem sklicu na Maslowa hierarhijo, ki jo tu kritiziramo, ponavljajo in ustvarjajo ideologijo fiziološke primarnosti človeškega bivanja, s tem zožijo pogled na človeka, dolgotrajno stisko, kar pa je še posebej nevarno, ustvarjajo videz, da so storitve, ki človeku omogočajo večjo družbeno angažiranost, družabnost, vključevanje in ohranjanje dostojanstva, šele drugotnega pomena.

Ni komentarjev:

Objavite komentar