sobota, 27. februar 2016

Kaj je v knjigi "Prispevki k taksonomiji socialnega dela in varstva, 1. del" (izvleček iz predgovora)

 Ne vem, ali je tale objava reklama, agit-prop, važenje, vabilo k branju ... Morda obupni poskus, da se začne diskusija o tem, kaj delamo? Da pa bežen vpogled v knjigo, ki bi rad, da jo preberete.



Knjiga je torej sestavljena tako, da v prvem delu najprej določimo osnovne okvire taksonomije, poskušamo definirati, kaj socialno delo in varstvo delata, kako je njune »produkte« moč definirati, predvsem pa, kako definirati »storitev«, še posebej socialne in socialnovarstvene storitve. Storitev je namreč osnovna organizacijska enota oziroma oblika socialnega varstva – zato jo je treba dobro definirati in razumeti, kot jo definira slovar, torej kot »nekaj, kar po naročilu nekoga drugi zanj stori, navadno za plačilo«. V socialni politiki in organizaciji socialnega varstva »storitev« uporabljajo kot metaforo za skupek storitev. Storitve socialnega varstva in socialne storitve imajo prav v socialnosti, ne zgolj v organizacijskem okvirju, specifično razliko. Socialnost določata na eni strani ogroženost uporabnika storitve, na drugi imperativ po boljši kakovosti življenja. V prvem poglavju se tudi ozremo na taksonomijo obstoječe zakonodaje in poskuse, kako bi jo spremenili. Sedanja zakonska taksonomija je toga in robustna, a čeprav je taka, je izhodišče za spremembe.

V drugem poglavju obravnavamo osnovno stopnjevanje storitev glede na intenzivnost vstopa in posega v življenjski prostor uporabnikov. Razliko intenzivnosti vstopa lahko odčitavamo na registrih dejanj: intenzivnost se stopnjuje od pogovora k podpori, potem k pomoči, koordinaciji in na koncu do namestitve. Lahko jo razumemo kot posege na hierarhičnih ravneh reprezentacij, dejanj, moči, organizacije (usklajevanja) in premestitve (dislokacije). Teh pet ravni označimo s termini: svetovanje, osebna podpora, osebna pomoč, koordinacija oskrbe in oskrba z nastanitvijo (institucionalno varstvo). Delitev na stopnje intenzivnosti vstopa v svet uporabnika je tudi podlaga za razvrščanje storitev v nadaljevanju.

Potem ko smo uvedli osnovni taksonomski red, v četrtem poglavju naredimo pregled drugih možnih klasifikacijskih določil storitev socialnega varstva. Naštejemo: trajanje, kraj, sestavljenost, izvajalce, vire, vrste situacij, uporabnikov, namenov in načinov izvajanja, registrov in prostorov delovanja, naročnike, plačnike in načine plačevanja. Te dimenzije naštejemo, jih na kratko opišemo in komentiramo glede na pomen v socialnem delu in varstvu in glede na osnovno dimenzijo razvrščanja storitev.

Na koncu poglavja na kratko opišemo možnosti taksonomije drugih elementov socialnega varstva: programov, sredstev in ureditev. S tem sklenemo prvi, v ozkem pomenu besede, taksonomski del monografije.

Sledijo tri poglavja, ki so namenjena razpravi o nekaterih pomembnejših vidikih razvrščanja storitev – kaj določa pogovor v socialnem delu, v kakšnih prostorih deluje socialno delo in kako prostor določa njegovo delovanje in kako poteka prilaščanje virov socialnega varstva in določa vrste storitev v njem.

V petem poglavju se kritično in etnometodološko lotimo umetnosti pogovarjanja in spoznavanja v socialnem delu – predvsem okvirjev, ki nas usmerijo, da uporabnike socialnih služb zaznavamo kot nemočne, stigmatizirane, nemoralne. To poglavje je morda najbolj zabavno, saj opisuje eksperiment komedije zmešnjav, ko strokovni okvir spoznavanja uporabimo v vsakdanjih situacijah, npr. pri spoznavanju ljudi na ulici. Iz eksperimenta ne izvemo samo tega, da je vsakdanji okvir spoznavanja bolj superioren od strokovnega, ampak tudi, kaj določa enega in drugega, kakšni so njuni učinki in značilnosti.

V šestem poglavju se lotimo odnosa med prostorom in socialnim delom. Socialno delo je namreč nastalo kot odpor proti institucionalni homogenizaciji prostora in je kot stroka brez svojega hrama moralo ustvariti virtualne prostore komunikacije, zapisovanja v sistem socialne varnosti in organizacije. Predvsem pa mora raziskovati dejanski prostor, v katerem ljudje živijo, in ustvarjati nove prostore, ki lahko omogočijo boljše življenje. Za ta namen je ustvarilo lastne kartografije in načine ustvarjanja novih prostorov. V procesu dezinstitucionalizacije je treba, na primer, spremeniti institucionalni prostor, ga odpreti, demokratizirati in ga narediti bolj heterogenega, stanovalce zavodov je treba preseliti v skupnost, ki jih mora sprejeti, ustvariti je treba vmesne strukture in osebne prostore oskrbe in ne nazadnje nove kolektivne prostore svobode.

Sedmo poglavje se loteva umeščenosti socialnega dela v matrico blaginje, ki jo ustvarja dinamika prilaščanja virov v družbi. To vprašanje nas je vodilo h kritiki ideologije blaginjskega trikotnika (Evers), ki blaginjo predstavlja kot področje delovanja treh različnih domen (država, trg, mreža) v razmeroma miroljubnem sožitju, pri tem pa spregleda vlogo družbenih gibanj. Alternativa, ki jo predlagamo, je matrica blaginje. To nam omogoči, da začrtamo področje blaginje bolj dinamično. Omogoči nam razpravo o lastništvu virov, procesih prilaščanja in odtujevanja in torej raziskovati logiko oblikovanja služb in storitev. Vprašanje lastništva je tudi osnova razprave v tem poglavju. Z njo lahko utemeljimo predlagani model in poskusimo razumeti razmerja in oblike na terenu – kako narava lastnine oblikuje posamezne storitve in kako te delujejo druga na drugo. Socialne službe se porajajo kot blago na trgu, kot pravica do javnega dobrega, usluga člana skupnosti, pa tudi kot skupno dejanje spremembe in emancipacije – torej gibanje.

Sklepno poglavje je epigramski povzetek, hkrati pa tudi seznam nastavkov za nadaljevanje razprave o taksonomiji, predvsem pa o tem, kar je ključna zasnova za nadaljevanje začetega dela, drugi korak – prehod od taksonomije k sintaksi. Treba je namreč – na eni strani izpiliti kategorialni aparat razvrščanja storitev in drugih elementov socialnega varstva in dela, na drugi strani pa že nastaviti načine sestavljanja potentnih strojev, ki bodo omogočili zelo praktično uporabo taksonov.

Ni komentarjev:

Objavite komentar