četrtek, 5. december 2019

Čemu grupni rad? (grupa 5. dio)





U jeku rascvjeta grupnog rada kao terapijske odnosno odgojne metode navodili su se razlozi i prednosti u odnosu na rad s pojedincem.[1] Govorilo se kako je grupni rad jeftiniji – tretira se veći broj ljudi s jednim stručnjakom, no argument je i taj da je grupa potentnija u mijenjanju ljudskih navika, stavova i čak ličnosti. Dio moći grupe je i u tome da je doživljaj u grupi stvarniji – feedback izrazitiji i provjera stvarnosti intenzivnija. Naglašavalo se i, što je za socijalni rad bitno, da je grupni pristup socijalniji, da grupa uvodi dimenzije doživljavanja, nalik na društvo, koje rad s pojedincem ne može doseći.

No kako je razvoj socijalnog rada, i s tim rada s grupom, odmicao od terapeutskog modela, a u samom grupnom radu išao prema realnijim grupama umjesto apstraktnih „laboratorija“ grupne dinamike, ti razlozi vrijedili su sve manje. U realnim grupama ti razlozi i više vrijede no u onim stvorenim za „grupni rad“.

U današnjem socijalnom radu malo je ostalo grupnog rada u uskom značenju tog termina. Međutim još uvijek puno socijalnog rada vrši se u grupama. Zato je još uvijek znanje o grupama od velike koristi. Ono nam koristi pri stvaranju novih grupa (što je česti slučaj u socijalnom radu, na primjer, pri stvaranju grupa podrške, akcijskih grupa i drugih grupa u zajednici). Korisno je pri učešću u radu grupa, pogotovo pri timskom radu, raznim sastancima i u svojstvu medijacija.

Treninzi grupne dinamike odnosno laboratoriji grupnog rada i grupnog zbivanja još uvijek mogu učesnicima pružati korisna znanja – u smislu iskustva kao i ona konceptualna.

Nesmetani doživljaj grupe u ne-ugrožavajućoj okolini odličan je prostor za grupne eksperimente – koji s jedne strane mogu predstaviti neke tipične grupne fenomene (vođenje, komunikacije, suradnje, ali i rivalstva, isključivanja, nadmoći), pružati mogućnost da sudionici nesmetano ulaze u neke uloge i istražuju ih, one u koje se inače ne bi usudili uči. Grupni eksperimenti uvode i „eksperimentalnu filozofiju“ – vrlo važan vid socijalnog rada – da valja nešto probati, pokušati, da valja biti kreativan i odvažan. Daju mogućnost iskustva da konflikti mogu biti produktivni, da je važno imati i izraziti očekivanja i, dakako, daju iskustvo povezivanja s drugim ljudima i stvaranju grupne svijesti i duha (ésprit de corps). Daju korisna iskustva o komunikaciji u grupi, o tome kako izražavati emocije, kako se emocije članova dopunjuju i stvaraj grupne, kako primiti i davat povratne informacije (feed-back) i kako se stvaraju grupna značenja, simboli i smisao.

Na konceptualnom planu učesnici grupnih treninga saznaju nešto o razvoju grupe i grupnoj dinamici, o strukturi grupe i ulogama u njima, o vođenju grupe, različitim stilovima i vrstama vođa. Saznaju nešto o grupnim procesima – o motivima, procesima identifikacije, projekcije, i bitno o mehanizmima projektivne identifikacije – jednoj od bitnih značajki društvenog života – pretpostavke o tome:

„što ja mislim da drugi misle o meni da ja mislim o njima“

Međutim glavno pitanje (i zadatak) ostaje kako kontekstualizirati ta iskustva i koncepte. Ne radi se samo o pukom primjenjivanju naučenih koncepata u svakidašnjem kontekstu, ni samo o refleksiji konkretne zbilje dok se grupni rad događa, već  na prenošenju iskustva, ugrađivanju u zbilju tako, da se ona poboljša a ne da ova iskustva svojom nezgrapnošću pregaze ono što je u svakidašnjem životu dobro – a to je njegova banalna plemenitost.



[1] Značajno je da takva uspoređenja nisu pravili vis-a-vis rada u zajednici.


Ni komentarjev:

Objavite komentar