sreda, 18. december 2019

Između institucionalizacije i privatizacije grupne želje (grupa 10. dio, komentari 5)

Rezultat iskanja slik za trnoružica




U vježbi u kojoj je svaki od nas trebao ustanoviti kakve su želje naših grupa na različitim razinama najviše je bilo problema kako izraziti želje nesvjesnog registra. To je razina koju Southgate, skladno s psihoanalitičkom orijentacijom, dodaje „svjesnim“ razinama. Dakako da je bilo poteškoća i sa drugim razinama. Neke od njih proizlazile su iz terminoloških dvoumica – u koju kategoriju odnosno razinu neku želju svrstati. Jeli stvarna želja moja ili koja? Zar nije službena želja baš želja grupe? Kod službene odnosno institucionalne želje imamo problem koji dokument ili koju stavku dokumenta uzeti. Pa onda kako je interpretirati. Obično o tome odlučuju oni koji imaju moć, no praksa grupnog rada kao demokratične prakse je da o tome odlučuje grupa – u tom aktu može doći do spajanja i rezonance stvarne i službene želje neke grupe.

Što je službena želja neformalnih grupa koje nemaju „papire“ koji deklariraju njezino poslanstvo? Dakako neke neformalne skupine vide povijesnu nužnost da saopće „urbi et orbi“ svoje mišljenje, svoj program i izdaju manifeste, no većina neformalnih grupa to ne čini. One ipak imaju „službenu“ želju – neke ih definiraju navikama i usmenim predavanjem, kao na primjer grupa koje se svake subote nalazi da igraju karte po „kućnim pravilima“ koja mogu obuhvaćati i donošenje hrane i pića. Druge definiraju svoju želju nekim općim ljudskim vrijednostima – kao na primjer grupa koja pomaže susjedu da ulije betonsku ploču. Često želju grupe definira situacija u kojoj se ljudi nađu – na primjer saobraćajna nesreća u kojoj proradi etički imperativ pomoći nekome kojeg je zadesila nesreća ali baš sam udes definira situaciju i grupnu želju u njoj. „Službenu“ želju znači osim zapisanih riječi odaju i stvari koje poprimaju značenje – karte i boca šljivovice, beton i demižon vina, razbijeni auto na autocesti; stvaraju ih i ustaljene navike, kulturni obrasci i društvene vrijednosti.

Ove odrednice postoje izvan stvarne grupe, često prethode njezinom stvarnom susretu (kao njihov vanjski konstitutivni dio).[1] Ako je početna ideja dovoljno zanimljiva, ako ima svojstvo mobilizacije, „uznemirujućega predmeta želje“, ljudi će se odazvati i prelazak s službene želje (poziva) na stvarnu želju grupe potječi će lako i bez većih trzavica.[2] Ali često se događa suprotno, službena artikulacija želje nije zanimljiva, čak dosadna. S malo zlobe možemo karikirano pretpostaviti da je stvarna želja studenata na trećoj godini čim prije položiti ispite i diplomirati. Možda uz to ostvariti neko prijateljstvo i dobro se provesti. Ako je na početku postojalo neko uznemirenje naučiti se raditi socijalno, to se ugušilo i svelo na slušanje predavanja, čitanje literature i polaganje ispita – i to su stvari koje na početku nekog kolegija stvarno zanimaju one koji ga pohađaju. Da bi se došlo do stvarne želje treba izmisliti, izumiti grupnu akciju koja će adresirati stvarne želje grupe (probuditi Trnoružicu) bilo to zanimljivim događajima u grupi bilo to primamljivim ciljevima van grupe. U našem slučaju nagovijestila se jedna takva stvar u smjeru akcije za to da se osigura nastavak studija – rad na diplomskom studiju – a unutar grupe na boljem upoznavanju, stvaranju dobre, opuštene atmosfere, suradnje i ostvarivanju novih veza i povezanosti.

Osobne želje mogu biti identične grupnim ili čak službenim. I to je dobro. Ali nije dobro ako se svodi samo na to, ako ljudi pored želja grupe nemaju svojih vlastitih, osobnih želja. One želje koje se razlikuju od grupnih daju nam osjećaj osebujnosti, samoga sebe.[3] U visokom naponu grupne dinamike i visokoj skladnosti različitih razina želje to nije problem – lako je odstupiti od svojih želja na račun grupnih ishoda, ali je isto tako lako grupi dozvoliti da pojedini članovi grupe ostvaruju kroz rad grupe svoje privatne projektiće. Ako grupa ima kombi (primjer koji daje Southgate) zašto ga neki član grupe kojemu treba kombi za prijevoz nekih krupnih stvari ne bi koristio – neće biti od toga neke velike štete i čovjeku će grupa značiti više.

No kad napon splasne često se javljaju sujeta, ljubomora i zavist – one su možda čak i bile prisutne i prije ali podređene grupnoj želji i nevažne, dok se sad javljaju kao bitne za grupno funkcioniranje. Benigna osobna želja pojedinog člana grupe može se prometnuti u privatnu, zasebnu želju koja može dominirati nad djelovanjem skupine. Grupa se može (najedanput) osjetiti kao oruđe za provođenje nečijih sasvim privatnih namjera. Grupa se privatizira. Kao što biva često u nekim dobrovoljnim organizacijama poput izviđača u kojima neki odrasli ljudi koji su zbog svojih društvenih i osobnih karakteristika zastali u izviđačima, i budu na logorovanju u vidu starješina, kuharica i ekonoma, vide logorovanje isključivo kao način kako besplatno provesti godišnji odmor i dobro se provesti na račun djece koju vode. Nije upitan motiv, zašto i ne bi, to je tek mala nagrada za trud koji ulažu. Upitna je definicija situacije koja se stvara i odnosi u njoj. Ono što bi trebalo biti skupno dobro postaje privatna stvar, a s time se stvaraju i hijerarhični odnosi između „vlasnika“ (grupe) i obespravljenih „šljakera“ – djece koja omogućuje odraslima dobar provod.

 Referencija


Goffman, E. (1961) Asylums, Doubleday, New York (Pelican edition 1968).
 




[1] Bez obzira što može biti djelatnost izrade statuta ili manifesta jedna od stvarnih, ili pretpostavljenih, želja neke, na primjer, grupe korisnika socijalnih usluga i bez obzira što ideja »imati korisničku grupu« proizlazi iz njihovih stvarnih potreba, ta ideja prethodi stvaranju grupe – ona je poziv na učešće u grupi. Statut i program rada te grupe postati će službena želja te grupe tek naknadno, biti će jedan od prvih njezinih proizvoda.

[2] Priručnici za osnivanje grupa samopomoći ili uzajamne pomoći često naglašavaju da je treba objavu odnosno poziv na učešće u grupi oblikovati jasno – tako da potencijalni učesnici mogu naprijed znati što će se u grupi događati odnosno što mogu očekivati – npr. u obliku pitanja »kako se nositi depresijom?«. U osamdesetim godinama prošloga stoljeća – u znaku prelaska od terapeutskog obrasca grupnog rada s djecom i mladim ljudima – osnivali smo, s podrškom gradske omladinske organizacije – Centar za omladinsku samopomoć. To je bila doduše jedna plemenita ali i vrlo općenita ideja za koju nismo ni utemeljitelji znali što će praktično značiti. Tako smo je i oglašavali. Nije čudno da se odazvao niz otkačenih ljudi, neki od njih mladi neki ne, kojima je bilo zajedničko da su imali probleme s psihijatrijom. Iz toga se, malo kasnije, rodio prvi pokret korisnika mentalnog zdravlja u nas.

[3] Goffman (1961) ustvrđuje da su sekundarne prilagodbe (adaptacije) na ono što neka formalna organizacija od nas očekuje ne samo da s njima preživimo u nekom protiv individualnosti nastrojenom okruženju već da je od bitnog značenja za oblikovanje samoga sebe uopće.
 

Ni komentarjev:

Objavite komentar