sreda, 4. december 2019

Od ispovijesti do istraživanja (Razvoj grupnog rada - grupa 4. dio)



Neki smatraju prapočelom grupnog rada protestantsku ispovijest u kojoj su ljudi priznavali svoje grijehe u skupini. U tome možemo povući paralelu prema Foucaultu (1981) koji stavlja ispovijest (individualnu, katoličku), kodiranu na drugom Lateranskom koncilu (13. stoljeće) koja znači preispitivanje misli ne samo činova, kao obrazac-temelj (iliti dispozitiv) psihoanalitičkog preispitivanja svijesti.[1]

Obično se kao (mitski) početak navodi grupni rad s tuberkuloznim bolesnicima, a spominju se i Anonimni Alkoholičari kao vid grupnog rada na našem području. No, pravi procvat grupnog rada, znanstveno tematiziran nastaje poslije drugog svjetskog rata. On je ponukan ratnim iskustvima zbrinjavanja vojnika koji su u borbi doživjeli psihički šok, no tematiziran zbog poslijeratnih interesa za „socijalno“ – za socijalnu pravdu, socijalnu dimenziju psihičkog života, ali i u tome kako nadvladati bauk autoritarizma, nadvladanog antifašizmom.

Socijalno, ili čak socijalistički, usmjereni psihoanalitičari, okupljeni na Tavistock institutu u Engleskoj (najznačajniji predstavnik W. R. Bion), i grupa koja se okupila oko Kurta Lewina u Americi, stavili su na dnevni red proučavanje grupa, ali i praktični rad s njima. Poznati su takozvani Tavistock seminari i treninzi grupne dinamike, odnosno grupne osjetljivosti (sensitivity training, T-grupe) u kojima su ljudi stjecali „iskustva u radu s grupama“ kroz višednevne (tjedne ili čak dvotjedne), intenzivne susrete posvećene promatranju grupe, grupnih procesa i doživljavanju sebe u grupi. Stvorila se grupna psihoanaliza i psihoanaliza grupe.

Krajem šezdesetih i u sedamdesetim godinama (kod nas u osamdesetim) došlo je do booma grupnog rada i grupne psihoterapije. Pored klasičnih oblika, koji su uzimali maha, nicale su brojne psihoterapije humanističkog usmjerenja – rođerijanske i druge grupe susreta (Encounter groups), Gestalt terapija, transakcijska analiza, neo-reichovske tjelesne terapije, psihodrama i druge. Neke od njih bile su bazirane baš na grupnim procesima ali i one koji izvornu nisu provodile su se tipično u grupama.[2] Taj pravac bio je u velikoj mjeri odstupanje od klasičnog psihološkog pristupa, nekad su ih zvali i „terapijama za normalne“, bile su „divljije“, neposrednije, egalitarnije, što je u velikoj mjeri značilo da su one bile više edukacijskog značenja nego terapijskog i često primijenjene u odgojne svrhe – bilo sa djecom (omladinske radionice) ili u radnim sredinama („komunikacija“, „tim Building“, grupna dinamika za vodeći kadar i sl.).

One su još u većoj mjeri od svojih prethodnika značile kritiku autoriteta i profesionalizma,  no ta kritika bila je prilično nereflektirana i  često se događalo baš suprotno – da  su ovisile o karizmi voditelja grupa i da su primjenjivale psihologiju (psihologizirale) na pitanja svakidašnjeg života (i u tome nametale stručnjački pogled na zbilju). Između ostalog i to je bio razlog da se počelo tražiti vidove grupnog rada bez vođe, u grupama za samopomoć i uzajamnu pomoć. [3] Poseban vid takvog grupnog rada su grupe podrške koje, slično prvima, djeluju tematski i članovi podupiru jedan drugoga u posebnom vidu poteškoća (npr. grupe ljudi koji čuju glasove – o čemu će pričati Juš).

Često se dogodi da takve grupe kroz svoj rad dosegnu plato, suoče se s ograničenjima samo rada unutar grupe i kroz djelovanje grupe sagledaju kako društvene strukture stvaraju njihove poteškoće. U tom trenutku one ili zamru ili se pretvore u akcijske grupe, ponekad za grupe pritiska, bore se za svoja prava, za poboljšanje uvjeta života. Stvaraju se korisničke organizacije i djelovanja u drugim vidovima samoorganizacije, ponekad čak i zadruge ili kooperative.

Grupe koji djeluju u zajednici dakako ne izrastaju samo iz grupa za samopomoć ili uzajamnu pomoć. Dapače one nastaju iz potrebe za zajedničkim djelovanjem ostvarivanja nekih svojih ciljeva i interesa – npr. grupa susjeda koja se protivi gradnji nekih velikih gospodarskih (industrijskih, trgovačkih, turističkih) postrojenja koje bi uništile njihovu zajednicu ili okoliš (npr. grupa građana koja se protivi igralištu za golf na Srđu iznad Dubrovnika). Grupni etos je jedna od bitnijih značajki spontanih društvenih pokreta, oni djeluju više kao grupe no organizacije, kao grupe koje prerastaju kroz mrežna uvezivanja u zajednice. Međutim koliko je grupa važna za djelovanje takvih pokreta ona može biti i uz značajne (ponekad i brutalne) vanjske prepreke, unutrašnja – ona koja osakaćuje domet njihovog djelovanja sektaštvom, rivalstvom itd.[4]

Jedno od bitnih poprišta grupnog djelovanja u socijalnom radu je timski rad i njegova grupna dinamika. Ne samo da je gro socijalnog rada i rada u socijalnoj skrbi timski nego i njegovi ishodi zavise u visokom stupnju od dobre suradnje u timu. U timskom radu na grupnu dinamiku nakalemljuje se i interdisciplinarna i među-institucionalna dinamika. Uloga socijalnog rada u toj dinamici je velika budući da socijalni rad ima interdisciplinarnu širinu (razumije jezik različitih struka), nije baš ugrožavajući za namišljane veličine drugih struka (često su vođe timova doktori, psiholozi i pravnici, a socijalni radnici zadobivaju više ulogu sekretara i bivaju istinski motor tima).[5]

Grupni rad je od velikog značaja i u istraživanju, pogotovo akcijskom. U njemu grupa ne služi samo za podjelu rada i izmjenjivanje ideja. Mora stvoriti grupu u kojoj će ravnopravno i stvarno učestvovati i naručitelji kao i korisnici[6] istraživanja, mora pokrenuti neku akciju, ali ju i pratiti i kritično ju reflektirati. Grupa u akcijskom istraživanju postaje teorijski kontekst kako ga poima Freire da bi se mijenjao i konkretni kontekst što puno puta podrazumijeva i grupu samu.


Referencije

Berger, J. (1986) Treći roditelj - Novi pravci grupne psihoterapije. Beograd: Nolit.

Flaker, V. (1996), Teams as Means of Intedisciplinary Collaboration: Developing Community Mental Health in Slovenia. U: Berkowitz N. Humanistic Approaches to Health Care: Focus on Social Work. Birmingham: Venture Press.

Fuko, M. (1981), Istorija seksualnosti. Beograd: Prosveta.



[1] Paradoks je da u protestantizmu, koji uvodi individualizam, prevladava grupni vid ispoljavanja baš tog istog individualizma. To možemo razumjeti ako uzmemo u obzir da u protestantizmu mora biti svima dostupna, bezmadežna knjiga. Njegova sloboda mora biti u izlogu. Dok je u katolicizmu pojedinac sakriven u njedrima zajednice (ili čak institucije).

[2] U Jugoslaviji prvi pregled tih pravaca dao je Josip Berger u knjizi »Treći roditelj« (1986), a glavni promotori i pioniri bili su još Kostić i Klisić u Beogradu, i Stritih, Lamovec i autor ovog zapisa u Ljubljani.

[3] Razlika između grupa za samopomoć i uzajamnu pomoć je, nominalno, u tome, da se prve sastaju kako bi ljudi kroz interakciju naučili kako da pomognu sebi samom, dok je svrha drugih da si članovi pomažu među sobom. Prve se više nalik na psihoterapijske grupe (ponekad i sa sličnom zabranom druženja van grupnih sastanaka, druge pak više nalikuju na socijalni rad u tome da si članovi grupe pomažu u stvarnim poteškoćama i drugim stvarima van grupnih sastanaka, u zbilji.

[4] Često se to događa kad grupa barem djelomično postigne svoj cilj. Tada se može okrenuti prema sebi i vrlo vjerojatno je da se pojave narcizmi vodećih figura koje kao da vide grupu više kao oruđe u ostvarivanju svojih osobnih dobiti nego obratno. Southgateov rad bio je usmjeren baš u takvu vrstu grupa i procesa u njima. Utisak je da, premda u velikoj mjeri uspješan, mu fale još nešto. Što?

[5] Više o tome u nastavku i u »Timovi kao način interdisciplinarne suradnje« (Flaker 1996).


[6] Što može značiti aktere koji će koristiti ishode istraživanja – što često znači i korisnike usluga socijalnog rada.

Ni komentarjev:

Objavite komentar